Урок " Розділові знаки при відокремлених додатках, обставинах"

Про матеріал
Розробка заняття на тему "Розділові знаки при відокремлених додатках, обставинах" адаптована для студентів коледжів спеціальностей " Фінанси, банківська справа та страхування" та " Підприємництво, торгівля та біржова діяльність". Може бути використана вчителями 11 класів та інших спеціальностей коледжів.
Перегляд файлу

 

Тема «Розділові знаки при відокремлених додатках, обставинах»

 

Мета: поглибити й закріпити теоретичні відомості з теми, удосконалити навички правильно будувати речення з відокремленими членами та ставити розділові знаки в них

розвивати логічне й творче мислення, зв’язне мовлення

виховувати морально-етичні цінності

Культурологічна тема «Гроші»

 

Хід заняття

Гроші або панують над своїм володарем, або служать йому

Горацій

У цьому світі багатими нас робить не те, що ми отримуємо, а те, що ми віддаємо

Г.Бігер

І Організаційний момент

ІІ Повідомлення теми, мети

Робота з епіграфом. Прочитайте речення. Назвіть  пунктограму у першому реченні.

ІІІ Актуалізація опорних знань. Тестування

ІV Удосконалення знань і навичок. Випереджальне завдання.

Прочитайте текст, знайдіть у ньому речення з дієприслівниковим зворотом та відокремленим додатком

Робота з таблицею «Вживання розділових знаків при відокремлених додатках і обставинах»

Пошук-конструювання. Від поданих дієслів утворіть дієприслівники; обґрунтуйте, чому саме такі форми можна утворити.

Пошук-редагування.

Словникова робота. З історії слів (капітал, монета)

         Цікава перерва. Що означає фразеологізм «гроші не пахнуть»?

          Робота з текстом про мецената Симиренка.

Цитата для роздумів з повісті «Гобсек»

Висновки та узагальнення. Перевірка письмового висловлювання на тему «Велика сила, братці, гроші – з грошима й дурні прехороші».

 
 V Підсумки. Оцінювання. 

Домашнє завдання. Повторити правила до теми «Вставні слова»


Тема Розділові знаки при відокремлених додатках, обставинах

Мета: узагальнити й закріпити теоретичні відомості з теми, удосконалити навички правильно будувати речення з відокремленими членами та ставити розділові знаки в них

розвивати логічне й творче мислення, зв’язне мовлення

виховувати морально-етичні цінності

Обладнання:  тексти вправ, таблиця «Відокремлені обставини і додатки»

 

Хід заняття

Гроші або панують над своїм володарем, або служать йому

Горацій

У цьому світі багатими нас робить не те, що ми отримуємо, а те, що ми віддаємо

Г.Бігер

І Організаційний момент

ІІ Повідомлення теми, мети

Робота з епіграфом. Прочитайте речення. Назвіть  пунктограму у першому реченні.

 

ІІІ Актуалізація опорних знань. Тестування

Варіант 1

1. Утворіть граматично правильне словосполучення зі словом ЗГІДНО

А наказам               Б наказів

В до наказів           Г з наказами

2. Знайдіть неозначено-особове речення.

А Небо затягло сизими хмарками.

Б Тут уміють цінувати працю хлібороба.

В В моїй сльозі є сіль землі.

Г Яку ще хочем собі славу?

3. Знайдіть безособове речення.

А Небо затягло сизими хмарками.

Б Тут уміють цінувати працю хлібороба.

В В моїй сльозі є сіль землі.

Г Яку ще хочем собі славу?

4 Позначте речення з однорідними присудками   

       А Не тіло, а душа є людиною (Г. Сковорода).

Б    А наше слово чисте, запашне .

В    Сном блакитним заснули поля, і долини, і гори, й діброви (В. Сосюра).

Г    Шлях освіти та науки нас навіки поєдна!

5. Позначте речення з узагальнювальним словом ПІСЛЯ однорідних членів речення

А   Шевченкові були підвладні всі жанри літератури поезія проза драматургія

Б І пісні і приказки й прислів'я все те вражало надзвичайним багатством поезії жарту гумо­ру практичного розуму (І. Нечуй-Левицький).

В Усе прекрасне народжується зі звичайної буденності життя людська врода неперебутнє слово невмируща мелодія геніальна картина .

Г    У його слові було все злагода спокій усталеність надія (П. Загребельний).

6 Знайдіть речення з відокремленим означенням

А   Вона вже не чула нічого, крім голосу власного серця (О. Гончар).

Б    Дніпро тече повільно, величаво, розливаючись безліччю рукавів (О. Гончар

В    Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням в рідній борозні (В. Стус).

Г    На світі жив хлопчина кучерявий - допитливий, непогамовний, жвавий

7.  Позначте речення з дієприкметниковим зворотом, що не відокремлюється комами

А      За вікном тьмяніє небо зорями вишите

Б      Небо чудово блищало все засіяне зорями

В      Над луками залитими квітневою повінню холонув оранжевий вечір .

 Г   Широке рівне плесо віддзеркалювало срібні кучері залитих сяєвом хмар.

8. У якому з наведених речень присудок є іменним скла­деним ?

1Довго я не хотіла коритись весні;

2Ваша відмова для багатьох була несподіванкою (О.Гончар);

3Не бійтесь заглядати у словник;

4Запропонуйте їм провести збори у приміщенні сільради;

5Чим би вас зайняти до приходу господаря?

 9.Помилково вжито слово в рядку

А відхилити пропозицію

Б давно знати друг друга

В передплатити дві газети

Г довгостроковий проект

10.. Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку

А Олесь, який плив поруч, допоміг мені вийти на берег.

Б Подвір’я затінює крислата яблуня, що росте під хатою.

В Огірок, що зжовк на сонці, був дуже несмачний.

Г Думки, які роїлися в хлопцевій голові, не давали заснути.

11 У якому рядку словосполучення іменникове ?

А  хтось із них

Б  шапка господаря

В  возив сіно

12. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово: Писати вірші – жить непросто.

 А підмет

Б присудок

В означення

Г додаток

 

Варіант 2

1. Граматично правильно утворено словосполучення

А розпочнеться в четвертій годині

Б зустрінемося за чверть дев’ята

В тренувалися до пів сьомої години

Г прибігти без десяти хвилин третя

2. Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення…»

запропоновані варіанти та знайдіть просте з однорідними членами.

А …завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

Б …потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

В …як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

Г …але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій..

3.Визначте означено-особове речення

А Знадвору нічого не було чути.

Б У небі хмари хвилями пливуть.

В Безлюдний, похмурий край.

Г Найбільше люблю осінню

4. Неузгоджене означення є в реченні:

A. Свіжозорані ниви обсівалися великими вечірніми зорями.
Б. На небі хмари висіли ліниві, ліси, повиті тугою, дрімали.

B. У нього була думка поїхати до міста.
Г. З кущів підліска линуть перші трелі солов'я.
5. При узагальнювальних словах потрібно ставити спочатку тире, а потім - двокрапку в ре­ченні (розділові знаки пропущено):

A. День вечір ніч ранок все біле все тьмяне (Леся Українка).

Б. Скрізь і на подвір'ї і в саду і на городі все тяглося до сонця і раділо йому.

B. І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю і дитинство й розлука й твоя материнська любов (А. Малишко).

Г. На ослонах на столі та припічку скрізь понаставлено немитого начиння горщиків мисок ложок (/. Нечуй-Левицький).

6. Узагальнено-особовим є речення:

A. На переправі коней не міняють.

Б. Потемніло, завітрило, закрутила курява.

B. Світе калиновий, жити нам ще, жить.

Г. Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду.

7. Речення із складеним дієслівним присудком міститься у рядку:

A. А сну вже не було до ранку (Р. Іванченко).
Б. Кого стріне - привітає (Л. Глібов).

B. Донькою Прометея названо Лесю Українку ще за життя (Р. Лубківський).

Г. Але от тепер мусила наступити якась зміна (Г. Хоткевич)

8. Укажіть на речення з відокрем­леним означенням

А. Щасливиця, я маю трохи неба і дві сосни в туманному вікні.

Б. З-за саду виглядала хата, накри­та шифером і тільки що побіле­на.

В. Отакий-то  наш  отаман,   орел сизокрилий.

Г. То   була   студентка,   родом   із Полтави.

9.Знайдіть словосполучення з дієприслівником ?

А доручи черговому 

    Б повзучі       рослини 

    В пишучи       твори

    Г крокуючий     екскаватор

10. У якому з наведених речень немає однорідних членів ?

А. А мокрий степ гірко пах полином і тихо шумів од вітру;

Б. Над баштаном і куренем стояв молочний надщерблений мі­сяць;

В. Блищали од сонця стерні і ковила понад шляхом;

    Г. А посеред дворища вогнище горить і над ним казанок — вече­ря вариться.

11 У якому рядку словосполучення прикметникове ?

А  червоний від сорому

Б  ручка дверей

В  ми з вами

12. Усі слова належать до дієприкметників у рядку:

A. Відгаданий, приморожений, чарівний, налагоджений.
Б. Непересічний, вродливий, вчинений, клепаний.

B. Перелицьований, надламаний, скошений, намальований.
Г. Нагороджений, націлений, незрівнянний, невблаганний.

 

ІV Удосконалення знань і навичок

Випереджальне завдання.

Прочитайте текст, знайдіть у ньому речення з дієприслівниковим зворотом та відокремленим додатком.


Робота з таблицею «Вживання розділових знаків при відокремлених додатках і обставинах»

У сучасній українській мові дієприслівники утворюються від дієслів доконаного і недоконаного виду. Дієприслівники недоконаного виду утворюються від основи теперішнього часу за допомогою суфіксів -учи-, -ючи- (для дієслів І дієвідміни) і -ачи-, -ячи- (для дієслів II дієвідміни): вед(уть) + учи —ведучи; співа(ють) + ючи співаючи; дриж(ать) + ачи —дрижачи; нос(ять) + ячи носячи.

Дієприслівники доконаного виду утворюються від основи інфінітива за допомогою суфікса -ши- (якщо основа інфінітива закінчується на приголосний) і -вши- (якщо основа інфінітива закінчується на голосний): привез(ти) + ши привізши;спита(ти) + вши спитавши.

ВІДОКРЕМЛЕНІ   ОБСТАВИНИ
Відокремлюються
приклад
Обставини, виражені  дієприслівниковим зворотом
Закінчуючи підготовку до обговорення, зробіть необхідні записи
Обставини, виражені одиничним дієприслівником, якщо означають додаткову дію, умову, час, АЛЕ НЕ СПОСІБ ДІЇ
Спілкуючись, люди передають інформацію один одному
Обставини, виражені іменниками з прийменниками ВСУПЕРЕЧ, НАПЕРЕКІР, ПОПРИ, НЕЗВАЖАЮЧИ   НА, НА ВІДМІНУ, ВНАСЛІДОК
Попри вашу компетентність, не нав”язуйте вашу думку співрозмовнику
Не відокремлюються
Деякі дієприслівникові звороти фразеологічного типу
Працювати не покладаючи рук
Обставини, які мають значення СПОСОБУ ДІЇ і стоять при присудку або в абсолютному кінці речення
Він стояв вагаючись
Якщо зворот починається підсилювальною часткою І (Й)
Ви можете замовити товари і не приходячи до магазину
Якщо зворот є однорідним членом речення з невідокремленим іншим членом речення
Він ішов швидко і не оглядаючись
Якщо дієприслівниковий зворот утворений дієприслівником і сполучним словом який і входить до складу підрядної означальної частини
Народна творчість – це світ, поринувши в який стаєш духовно багатшим

ВІДОКРЕМЛЕНІ ДОДАТКИ

Виділяються комами

приклад

Із значенням включення, заміщення, виключення, які починаються словами ЗОКРЕМА, ОСОБЛИВО, ЗА ВИНЯТКОМ, НА ВІДМІНУ ВІД, КРІМ, ОКРІМ, ОПРІЧ

Крім того, увагу слухачів можна привернути розповіддю про нове.

Не виділяються додатки з прийменником ЗАМІСТЬ, коли цю синтаксичну групу можна замінити відповідною з прийменником ЗА

Син пішов на роботу замість батька (=за батька)

 

Пошук-конструювання. Від поданих дієслів утворіть дієприслівники; обґрунтуйте, чому саме такі форми можна утворити.

Відповідати, робити, переробити, доробляти, постояти, відстоювати.

 

Пошук-редагування.

Самою відомою українською династією майстрів садівництва є Симиренко.. Повернувшись із Парижа, Платоном Симиренко у селі Ташлик була збудована перша кустарна цук­роварня. Василь Симиренко протягом 40 років регулярно передавав частину при­бутків на культурно-національні потреби.

Гроші – це особливий товар, який виконує роль загального еквівалента, виступає посередником в обміні товарів і виражає економічні відносини між людьми з приводу виробництва та обміну товарів.

Функцію утворення скарбу виконують ті гроші, які виходять з обігу, тимчасово переривають свій рух, нагромаджуються і перетворюються на скарб у своїй золотій або срібній «плоті».

Словникова робота. З історії слів

Слово "капітал" походить від латинського "caput" - голова, адже рахунок худоби вели по головах.

Мабуть, не випадково латинське слово pecunia, що означає «гроші», походить від pecus («свійські тварина»), а українське  «товар» - від тюркського «тавар» («череда овець»). Більше того, давньослов'янське слово «скот» надалі трансформувалося в «скотарку», тобто скарбницю, чи казну, а «скотар» - у скарбника.

Саме слово «монета» походить від назви римського храму Юнони Монети (Провісниці, яка Попереджає), при якому виник перший в історії Рима державний монетний двір. За легендою, богиня Юнона попередила жителів Рима про землетрус (monere на латині значить «попереджати», «застерігати»).

Довгий час грошової й ваговою одиницею Древньої Русі була гривня. Б XII столітті гривня являло собою срібний злиток, а потім -срібний брусок вагою близько 200 грамів. У той час це був самий великий міновий грошовий знак у країні. Гривнею також називали срібні або золоті прикраси які жінки надягали на шию. Пізніше це поняття стали використовувати для назви монети в десять копійок - гривеника.

Цікава перерва. Що означає фразеологізм «гроші не пахнуть»?

 

 

 

 

 

 

Робота з текстом

 Переписати текст. Вставити пропущені букви і розділові знаки.

  I.Микола Терещенко — україн...с..кий з...млевлас­...ник з/під Лохвиці, що на Полтавщ..ні відомий у світі цукровий магнат. Нащадок давнього коза..ького роду що брав початок від старшини Терешка котрий зміг ро..б..гатіти з шаблі та участі в походах Микола Іванович володів б...гатьма цукроварнями на сході України і торгував цукром не л..ше в Росії а й за кордоном. Каву з цукром Терещенка залюбки п..ли в англійських кав..ярнях у францу...ьких кафе та в ні­мецьких бістро.

У Києві підпр...ємець мав палац/контору — діловий палац як він сам його наз..вав. Тут він працював пр..ймав замовників партнерів укладав угоди. Звід­си  тяглися нитки управлін..я в далекі цукроварні сю­ди стікалася інформац...я з усієї цукрової імперії. Цей свій будинок лохви..ький поміщик любив найбільше хоч крім нього мав у місті пр..красні палаци. В одно­му з маєтків ро...міщувався родинний музей: Терещенко був завзятим  кол..кц..онером.

Тож коли 1917 року Терещенко був обраний мініс­тром фінансів ні/хто особливо не/зд..вувався: він мав зв..язки за кордоном знав кілька іноземних мов а головне мав в..ликий вплив на пром..словців Європи (За Ю.Дмитренком; 160 сл.).

 

 II.Перші відомості про сім...ю Симиренків пов..я­зані з ім..ям запорожця Степана який понад двадцять років к..закував на   Запоро..ькій Січі. Його сина Федора зап..сали в кріпаки. Федір узявся буду­вати млини а невдовзі ро..б..гатівши на торг..влі хлі­бом та худобою він викупився з кріпа..тва. Пізніше Федір спорудив м..ханічний пісково-рафінадний та машино/будівний заводи. До речі  найперший збудован..ий Симиренком м..талевий пароплав мав назву "Українець".

Обох своїх синів пром..словець Федір Симиренко послав навчатися до Парижа. Старший син Платон отримавши д..плом інж..нера заснував знам..ните на весь світ садівни..во.

Згадаймо: навкруги панувала кріпа..ина і закла­ди Симиренків на її тлі були не тільки т..хнічним ди­вом а й ос..р..дками   культурного жит..я. При цукро/заводі було збудовано церкву лікарню школу для ро­бітників а також гуртожитки для одинаків і будинки для сімейних.

Якось у гості до Симиренків завітав Тарас Шев­ченко. Глибоко вражен..ий побач..н..им поет ро..чулив­ся до сліз а вже наступного року коштом Платона Симиренка вийшов Шевченків "Кобзар".

Любов до України піклуван...я про її культуру стали невід..ємною частиною ж..ття родини Симиренків календ.; 158 сл.).

 

Цитата для роздумів з повісті Оноре де Бальзака «Гобсек»

«Нічого немає тривкого на цім світі, є тільки умовності, що змінюються залежно від клімату. Для того, хто змушений пристосуватися до всіх життєвих умовностей, переконання й мораль - пусті слова. Непохитне тільки одне-єдине почуття, яким наділила нас природа: Інстинкт самозбереження. У наших європейських суспільствах цей інстинкт називається особистим, інтересом. Якби ви прожили стільки, як я, то звали б, що з усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб людина прагнула його. Це є золото. В золоті втілено всі людські сили. Я подорожував, я бачив, що по всій землі є рівнини й гори; рівнини набридають, гори втомлюють; отже, в якій місцевості - то байдуже. Що ж до звичаїв , - то людина скрізь однакова: скрізь точиться боротьба між бідним і багатим, скрізь вона неминуча. То краще вже самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші. Скрізь мускулясті люди працюють, а хирляві мучаться. Та й утіхи скрізь однакові, і скрізь вони однаково вичерпують сили; гору бере над усіма тільки одне почуття - порожній гонор. Гонор - це завжди наше «я». А що може вдовольнити гонор? Золото! Щоб здійснити ваші примхи, потрібні час» матеріальні засоби або зусилля. І от золото містить у собі все це в зародку і все дає в дійсності.»

 

        Чи згодні Ви зі словами лихваря?

        Чи змінилося ставлення до золота у сучасному світі?

Висновки та узагальнення. Перевірка письмового висловлювання на тему «Велика сила, братці, гроші – з грошима й дурні прехороші».

Зразок тексту викладача.

Я вважаю, що гроші не роблять людину більш привабливою автоматично, але вони дають можливість удосконалитися і зробити світ кращим.

По-перше, якщо є достатньо грошей, то людина не повинна скніти над ними, а витратити на поглиблення знань, культурний розвиток, подорожі.

Наприклад, Гобсек з однойменної повісті  французького письменника Оноре де Бальзака жив і знав тільки одну мету - збагатитися.

Проте його душа була пустою, заповненою лише марним бажанням здійснення наступної угоди. Гроші стали не просто засобом, але метою самою по собі.

І ось, в один день, коли Гобсек лежав на смертному одрі, він зрозумів, що всі його скарби - лише пил на вітрі. Його нажива не була спадщиною, не принесла йому любові, дружби і життєвого задоволення.

Так, Гобсека погубили гроші, але його найбільшою втратою була втрата самого себе - людини, яка забула про сутність життя у погоні за матеріальними благами. І в останній момент перед смертю він зрозумів, що справжня цінність полягає не в банкнотах, а в моментах, які він прожив, і в людях, з якими він поділився своїм життям.

По-друге, заможна людина має можливість покращувати також світ навколо, тому що добро повернеться сторицею.

Наприклад, так роблять меценати. Традиції доброчинності мають давнє коріння. Я знаю, що родина Симиренків зробила багато для України. Платон, власник цукроварні, збудував школу, лікарню для своїх робітників, власним коштом видав перший тираж «Кобзаря».

Отже, багата людина нічим не краща за інших, якщо її гроші не працюють для неї та для громади.

 

V Підсумки. Оцінювання. 

Домашнє завдання. Повторити правила до теми «Вставні слова»

 


Тема Розділові знаки при відокремлених додатках, обставинах

Варіант 1

1. Утворіть граматично правильне словосполучення зі словом ЗГІДНО

А наказам               Б наказів

В до наказів           Г з наказами

2. Знайдіть неозначено-особове речення.

А Небо затягло сизими хмарками.

Б Тут уміють цінувати працю хлібороба.

В В моїй сльозі є сіль землі.

Г Яку ще хочем собі славу?

3. Знайдіть безособове речення.

А Небо затягло сизими хмарками.

Б Тут уміють цінувати працю хлібороба.

В В моїй сльозі є сіль землі.

Г Яку ще хочем собі славу?

4 Позначте речення з однорідними присудками   

       А Не тіло, а душа є людиною (Г. Сковорода).

Б    А наше слово чисте, запашне

В    Сном блакитним заснули поля, і долини, і гори, й діброви.

Г    Шлях освіти та науки нас навіки поєдна!

5. Позначте речення з узагальнювальним словом ПІСЛЯ однорідних членів речення

А   Шевченкові були підвладні всі жанри літератури поезія проза драматургія

Б І пісні і приказки й прислів'я все те вражало надзвичайним багатством поезії жарту гумо­ру практичного розуму .

В Усе прекрасне народжується зі звичайної буденності життя людська врода неперебутнє слово невмируща мелодія геніальна картина .

Г    У його слові було все злагода спокій усталеність надія.

6 Знайдіть речення з відокремленим означенням

А   Вона вже не чула нічого, крім голосу власного серця.

Б    Дніпро тече повільно, величаво, розливаючись безліччю рукавів

В    Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням в рідній борозні (В. Стус).

Г    На світі жив хлопчина кучерявий - допитливий, непогамовний, жвавий

7.  Позначте речення з дієприкметниковим зворотом, що не відокремлюється комами

А      За вікном тьмяніє небо зорями вишите

Б      Небо чудово блищало все засіяне зорями

В      Над луками залитими квітневою повінню холонув оранжевий вечір .

 Г   Широке рівне плесо віддзеркалювало срібні кучері залитих сяєвом хмар.

8. У якому з наведених речень присудок є іменним скла­деним

А  Довго я не хотіла коритись весні;

Б   Ваша відмова для багатьох була несподіванкою

В   Не бійтесь заглядати у словник;

Г  Запропонуйте їм провести збори у приміщенні сільради;

9.Помилково вжито слово в рядку

А відхилити пропозицію

Б давно знати друг друга

В передплатити дві газети

Г довгостроковий проект

10.. Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку

А Олесь, який плив поруч, допоміг мені вийти на берег.

Б Подвір’я затінює крислата яблуня, що росте під хатою.

В Огірок, що зжовк на сонці, був дуже несмачний.

Г Думки, які роїлися в хлопцевій голові, не давали заснути.

11 У якому рядку словосполучення іменникове ?

А  хтось із них                Б  шапка господаря

В  возив сіно

12. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово: Писати вірші – жить непросто.

 А підмет            Б присудок

В означення       Г додаток


Тема Розділові знаки при відокремлених додатках, обставинах

Варіант 2

1. Граматично правильно утворено словосполучення

А розпочнеться в четвертій годині

Б зустрінемося за чверть дев’ята

В тренувалися до пів сьомої години

Г прибігти без десяти хвилин третя

2. Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення…»    запропоновані варіанти та знайдіть просте з однорідними членами.

А …завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

Б …потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

В …як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

Г …але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій..

3.Визначте означено-особове речення

А Знадвору нічого не було чути.

Б У небі хмари хвилями пливуть.

В Безлюдний, похмурий край.

Г Найбільше люблю осінню

4. Неузгоджене означення є в реченні:

A. Свіжозорані ниви обсівалися великими вечірніми зорями.
Б. На небі хмари висіли ліниві, ліси, повиті тугою, дрімали.

B. У нього була думка поїхати до міста.
Г. З кущів підліска линуть перші трелі солов'я.
5. При узагальнювальних словах потрібно ставити спочатку тире, а потім - двокрапку в ре­ченні:

A. День вечір ніч ранок все біле все тьмяне (Леся Українка).

Б. Скрізь і на подвір'ї і в саду і на городі все тяглося до сонця і раділо йому.

B. І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю і дитинство й розлука й твоя материнська любов (А. Малишко).

Г. На ослонах на столі та припічку скрізь понаставлено немитого начиння горщиків мисок ложок (/. Нечуй-Левицький).

6. Узагальнено-особовим є речення:

A. На переправі коней не міняють.

Б. Потемніло, завітрило, закрутила курява.

B. Світе калиновий, жити нам ще, жить.

Г. Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду.

7. Речення із складеним дієслівним присудком міститься у рядку:

A. А сну вже не було до ранку (Р. Іванченко).
Б. Кого стріне - привітає (Л. Глібов).

B. Донькою Прометея названо Лесю Українку ще за життя.

Г. Але от тепер мусила наступити якась зміна (Г. Хоткевич)

8. Укажіть на речення з відокрем­леним означенням

А. Щасливиця, я маю трохи неба і дві сосни в туманному вікні.

Б. З-за саду виглядала хата, накри­та шифером і тільки що побіле­на.

В. Отакий-то  наш  отаман,   орел сизокрилий.

Г. То   була   студентка,   родом   із Полтави.

9.Знайдіть словосполучення з дієприслівником ?

А доручи черговому 

    Б повзучі       рослини 

    В пишучи       твори

    Г крокуючий     екскаватор

10. У якому з наведених речень немає однорідних членів ?

А. А мокрий степ гірко пах полином і тихо шумів од вітру;

Б. Над баштаном і куренем стояв молочний надщерблений мі­сяць;

В. Блищали од сонця стерні і ковила понад шляхом;

    Г. А посеред дворища вогнище горить і над ним казанок — вече­ря вариться.

11 У якому рядку словосполучення прикметникове ?

А  червоний від сорому

Б  ручка дверей

В  ми з вами

12. Усі слова належать до дієприкметників у рядку:

A. Відгаданий, приморожений, чарівний, налагоджений.
Б. Непересічний, вродливий, вчинений, клепаний.

B. Перелицьований, надламаний, скошений, намальований.
Г. Нагороджений, націлений, незрівнянний, невблаганний.


Роздатковий матеріал

 

Тема Розділові знаки при відокремлених додатках, обставинах

Випереджальне завдання.

Прочитайте текст, знайдіть у ньому речення з дієприслівниковим зворотом.


У сучасній українській мові дієприслівники утворюються від дієслів доконаного і недоконаного виду. Дієприслівники недоконаного виду утворюються від основи теперішнього часу за допомогою суфіксів -учи-, -ючи- (для дієслів І дієвідміни) і -ачи-, -ячи- (для дієслів II дієвідміни): вед(уть) + учи —ведучи; співа(ють) + ючи співаючи; дриж(ать) + ачи —дрижачи; нос(ять) + ячи носячи.

Дієприслівники доконаного виду утворюються від основи інфінітива за допомогою суфікса -ши- (якщо основа інфінітива закінчується на приголосний) і -вши- (якщо основа інфінітива закінчується на голосний): привез(ти) + ши привізши;спита(ти) + вши спитавши.

ВІДОКРЕМЛЕНІ   ОБСТАВИНИ
Відокремлюються
приклад
Обставини, виражені  дієприслівниковим зворотом
Закінчуючи підготовку до обговорення, зробіть необхідні записи
Обставини, виражені одиничним дієприслівником, якщо означають додаткову дію, умову, час, АЛЕ НЕ СПОСІБ ДІЇ
Спілкуючись, люди передають інформацію один одному
Обставини, виражені іменниками з прийменниками ВСУПЕРЕЧ, НАПЕРЕКІР, ПОПРИ, НЕЗВАЖАЮЧИ   НА, НА ВІДМІНУ, ВНАСЛІДОК
Попри вашу компетентність, не нав”язуйте вашу думку співрозмовнику
Не відокремлюються
Деякі дієприслівникові звороти фразеологічного типу
Працювати не покладаючи рук
Обставини, які мають значення СПОСОБУ ДІЇ і стоять при присудку або в абсолютному кінці речення
Він стояв вагаючись
Якщо зворот починається підсилювальною часткою І (Й)
Ви можете замовити товари і не приходячи до магазину
Якщо зворот є однорідним членом речення з невідокремленим іншим членом речення
Він ішов швидко і не оглядаючись
Якщо дієприслівниковий зворот утворений дієприслівником і сполучним словом який і входить до складу підрядної означальної частини
Народна творчість – це світ, поринувши в який стаєш духовно багатшим

ВІДОКРЕМЛЕНІ ДОДАТКИ

Виділяються комами

приклад

Із значенням включення, заміщення, виключення, які починаються словами ЗОКРЕМА, ОСОБЛИВО, ЗА ВИНЯТКОМ, НА ВІДМІНУ ВІД, КРІМ, ОКРІМ, ОПРІЧ

Крім того, увагу слухачів можна привернути розповіддю про нове.

Не виділяються додатки з прийменником ЗАМІСТЬ, коли цю синтаксичну групу можна замінити відповідною з прийменником ЗА

Син пішов на роботу замість батька (=за батька)

Пошук-конструювання. Від поданих дієслів утворіть дієприслівники; обґрунтуйте,   чому саме такі форми можна утворити.

Відповідати, робити, переробити, доробляти, постояти, відстоювати.

Пошук-редагування.

Самою відомою українською династією майстрів садівництва є Симиренко.. Повернувшись із Парижа, Платоном Симиренко у селі Ташлик була збудована перша кустарна цук­роварня. Василь Симиренко на протязі 40 років регулярно передавав частину при­бутків на культурно-національні потреби.

Гроші – це особливий товар, який виконує роль загального еквівалента, виступає посередником в обміні товарів і виражає економічні відносини між людьми з приводу виробництва та обміну товарів.

Функцію утворення скарбу виконують ті гроші, які виходять з обігу, тимчасово переривають свій рух, нагромаджуються і перетворюються на скарб у своїй золотій або срібній «плоті».

З історії слів. Слово "капітал" походить від латинського "caput" - голова, адже рахунок худоби вели по головах.

Мабуть, не випадково латинське слово pecunia, що означає «гроші», походить від pecus («свійські тварина»), а українське  «товар» - від тюркського «тавар» («череда овець»). Більше того, давньослов'янське слово «скот» надалі трансформувалося в «скотарку», тобто скарбницю, чи казну, а «скотар» - у скарбника.

Саме слово «монета» походить від назви римського храму Юнони Монети (Провісниці, яка Попереджає), при якому виник перший в історії Рима державний монетний двір. За легендою, богиня Юнона попередила жителів Рима про землетрус (monere на латині значить «попереджати», «застерігати»).

Довгий час грошової й ваговою одиницею Древньої Русі була гривня. Б XII столітті гривня являло собою срібний злиток, а потім -срібний брусок вагою близько 200 грамів. У той час це був самий великий міновий грошовий знак у країні. Гривнею також називали срібні або золоті прикраси які жінки надягали на шию. Пізніше це поняття стали використовувати для назви монети в десять копійок - гривеника.

 

 

 

  

Цікава перерва. Що означає фразеологізм «гроші не пахнуть»?

Вправа.  Переписати текст. Вставити пропущені букви і розділові знаки.

I.Микола Терещенко — україн...с..кий з...млевлас­...ник з/під Лохвиці, що на Полтавщ..ні відомий у світі цукровий магнат. Нащадок давнього коза..ького роду що брав початок від старшини Терешка котрий зміг ро..б..гатіти з шаблі та участі в походах Микола Іванович володів б...гатьма цукроварнями на сході України і торгував цукром не л..ше в Росії а й за кордоном. Каву з цукром Терещенка залюбки п..ли в англійських кав..ярнях у францу...ьких кафе та в ні­мецьких бістро.

У Києві підпр...ємець мав палац/контору — діловий палац як він сам його наз..вав. Тут він працював пр..ймав замовників партнерів укладав угоди. Звід­си  тяглися нитки управлін..я в далекі цукроварні сю­ди стікалася інформац...я з усієї цукрової імперії. Цей свій будинок лохви..ький поміщик любив найбільше хоч крім нього мав у місті пр..красні палаци. В одно­му з маєтків ро...міщувався родинний музей: Терещенко був завзятим  кол..кц..онером.

Тож коли 1917 року Терещенко був обраний мініс­тром фінансів ні/хто особливо не/зд..вувався: він мав зв..язки за кордоном знав кілька іноземних мов а головне мав в..ликий вплив на пром..словців Європи (За Ю.Дмитренком; 160 сл.).

  II.Перші відомості про сім...ю Симиренків пов..я­зані з ім..ям запорожця Степана який понад двадцять років к..закував на   Запоро..ькій Січі. Його сина Федора зап..сали в кріпаки. Федір узявся буду­вати млини а невдовзі ро..б..гатівши на торг..влі хлі­бом та худобою він викупився з кріпа..тва. Пізніше Федір спорудив м..ханічний пісково-рафінадний та машино/будівний заводи. До речі  найперший збудован..ий Симиренком м..талевий пароплав мав назву "Українець".

Обох своїх синів пром..словець Федір Симиренко послав навчатися до Парижа. Старший син Платон отримавши д..плом інж..нера заснував знам..ните на весь світ садівни..во.

Згадаймо: навкруги панувала кріпа..ина і закла­ди Симиренків на її тлі були не тільки т..хнічним ди­вом а й ос..р..дками   культурного жит..я. При цукро/заводі було збудовано церкву лікарню школу для ро­бітників а також гуртожитки для одинаків і будинки для сімейних.

Якось у гості до Симиренків завітав Тарас Шев­ченко. Глибоко вражен..ий побач..н..им поет ро..чулив­ся до сліз а вже наступного року коштом Платона Симиренка вийшов Шевченків "Кобзар". Любов до України піклуван...я про її культуру стали невід..ємною частиною ж..ття родини Симиренків календ.; 158 сл.).


Історія грошей

Вони існують майже стільки ж, скільки пам'ятає себе людство, однак до нас вони дійшли в сильно зміненій формі.

Історія виникнення грошей - від первісних часів до наших днів - являє собою досить захоплюючий сюжет.

Споконвічно роль грошей виконували самі різні предмети. Таким чином, появі грошових знаків передував прямий обмін товарами, що називають «бартер».

Історики відзначають, що бартер виник у період розкладання первіснообщинного ладу. У той час функцію грошей брали на себе всілякі предмети споживання, які користуються найбільшим попитом: в одних народів - хутра, в інших - тканина, у третіх - сіль, раковини, янтар і таке інше. Досить часто цю роль відігравала худоба. Мабуть, не випадково латинське слово pecunia, що означає «гроші», походить від pecus («свійські тварина»), а українське  «товар» -від тюркського «тавар» («череда овець»). Більше того, давньослов'янське слово «скот» надалі трансформувалося в «скотарку», тобто скарбницю, чи казну, а «скотар» - у скарбника.

Проблеми бартеру та переваги грошей

Бартерний товарообмін - досить непростий процес. Найбільше наочно демонструє складності бартеру цитата зі спогадів європейського мандрівника Берні Камерона, який побував в XIX столітті в Африці.

«Забавно було бачити, як мені довелося платити плату за човен... Агент Сай ібн-габіба вимагав сплати слоновою кісткою, якої однак, у мене не було; тоді я довідався, що Магомет ібн-саліб має слонову кістку й бажає мати сукно; однак ця звістка принесла мені ще трохи користі, поки, нарешті, я не почув, що Магомет ібн-гааріб мав сукно й бажав мати дріт.

Ця останнє в мене, по щастю, було, і, таким чином, я дав Магомету ібн-гаарібу необхідну кількість мідного дроту, він передав Магомету ібн-салібу сукно, а цей останній дав агентам Сай ібн-габіба необхідну слонову кістка; тоді тільки я одержав від останнього право користуватися човном».

Що робить гроші грошима?

П'ять функцій грошей

  • Міра вартості. Саме за допомогою грошей ми можемо зрозуміти, чим цінність (вартість) одного товару відрізняється від іншого.
  • Кошти обігу. Гроші виступають у ролі посередника між одною людиною (організацією), що хоче щось купити, і іншою людиною (організацією), що хоче щось продати.
  • Кошти платежу. Завдяки цій функції грошей товари можна купувати з розстрочкою, тобто в кредит.
  • Кошти нагромадження. Гроші застосовуються для створення запасу багатства як людини, так і організації й країни в цілому.
  •  Світові гроші. Деякі види грошей мають здатність виходити за межі  держави й вільно обертатися в інших країнах.

Шлях від шкурок до карток

Як мінялася форма й сутність грошей протягом історії

Ішов час, людина освоювала ремесла, розвивала виробництво найрізноманітніших предметів. Відповідно збільшувався й рівень споживання товарів. Провадити постійний обмін ставало все сутужніше, з'явилася необхідність у загальному еквіваленті, який би зміг виразити вартість будь-якої речі. Цю роль стали грати дорогоцінні метали. Ні худоба, ні шкурки тварин, ні навіть раковини не могли стати універсальним еквівалентом грошей, оскільки були недовговічні. А золото й срібло крім довговічності, мали ще одну необхідну властивість - здатність ділитися на частині.

Зрозуміло, використовувати в обміні злитки різноманітних розмірів було недоцільно. Їх було потрібно якось стандартизувати: додати єдину форму, якість і вагу. Так з'явилися перші монети.

Цікава історія відбулася в американському місті Південний Беркшир (штат Масачусетс). Там з'явилася власна валюта, яку випустила одна з жительок. Названі на честь міста «беркшери» - аж ніяк не фальшивка: гроші схвалені міською адміністрацією, захищені від підробки й мають ходіння поряд з американськими доларами. Обміняти їх можна в банкоматах південного беркшира за курсом $90 за 100 «беркшерів». У такий спосіб місцеві власті стимулюють жителів купувати товари у своїх магазинах, а не їздити за ними в інші міста.

Монети

Уважається, що найперші монети були зроблені в Китаї й древньому Лідійському царстві (Мала Азія) в VII столітті до н.е. Вони являли собою круглі злитки дорогоцінних металів, виготовлені за єдиними стандартами. Однак задовго до цього існували їхній прообрази - золоті й срібні злитки, які, до речі, цінувалися однаково високо. Як гроші вони використовувалися в Древньому Єгипті й Вавилоні в VI-II тисячоріччях до н.е., а пізніше знайшли в Єгипті вид золотих кілець, вага яких позначалася спеціальним відбитком.

Паперові гроші у світі

Паперові гроші дістали ходіння в X столітті - знову ж у Китаї, де, як відомо, уперше почали виготовляти й сам папір. Перші європейські банкноти з'явилися в Швеції в 1661 році. До наших днів дійшла стародавня шведська купюра в 5 далерів, датована 6 грудня 1662 року. Спочатку паперові гроші випускалися комерційними банками, але з XVIII століття це стало винятково прерогативою держави

Безготівкові розрахунки

Технічна революція XX століття створило новий вид грошових відносин - безготівковий. З винаходом телеграфу з'явилася можливість переводити кошти на далекі відстані по електронних системах. На початку ХХ століття за допомогою телеграфу здійснювалося вже близько 80 % світових банківських платежів. У середині XX століття в побут увійшла перша кредитна карта Dinners Club, яку можна було використовувати для обідів у кредит у ресторанах. Сьогодні кредитки - один із самих популярних платіжних інструментів у світі й у Росії. Уже в 2006 році в нашій країні кількість випущених карт перевищувало 74 млн штук.

Походження терміна монета

Саме слово «монета» походить від назви римського храму Юнони Монети (Провісниці, яка Попереджає), при якому виник перший в історії Рима державний монетний двір. По легенді, богиня Юнона попередила жителів Рима про землетрус (monere на латині значить «попереджати», «застерігати»).

Сьогодні під монетами розуміють грошові знаки, виготовлені з металу. На кожному з них повинне бути певне зображення (герб, ім'я, профіль політичного діяча) і легенда, тобто напис, що містить назву міста, країни, рік карбування, найменування монети. Чеканяться вони на спеціальних державних заводах монетних дворах.

Історія виникнення й становлення грошей у Киїський Русі.

Карбування власних срібних і золотих монет - золотників і срібників - на Русі почалися після прийняття християнства, в епоху великого князя Київського Володимира Святославича. На золотнику навіть був зображений портрет князя й родовий герб Рюриковичей. У цей же час на території Русі мали ходіння й інші монети -наприклад, Тмутараканського князя Олега-Михайли. Війни й торгівля сприяли проникненню металевих грошей із країн Сходу, Візантії, а пізніше із західних країн. Доречи різниця , рубль „рубають”  із гривні , тобто рубль це порубана на шматки гривня, а карбованець – карбують із металу.

Карбування загальнодержавної монети - срібної копійки - почалися тільки після грошової реформи 1534 року, завдяки якій російські гроші були уніфіковані. На копійці чеканили вершника зі списом - можливо, саме тому вона й одержала свою назву.

Гривня

Довгий час грошової й ваговою одиницею Древньої Русі була гривня. Б XII столітті гривня являло собою срібний злиток, а потім -срібний брусок вагою близько 200 грамів. У той час це був найбільший міновий грошовий знак у країні. Гривнею також називали срібні або золоті прикраси які жінки надягали на шию. Пізніше це поняття стали використовувати для назви монети в десять копійок - гривеника.

 

Варіант 3

 

5. Неправильно утворено форму слова у варіанті

А два студенти

Б самий головний

В сімома голосами

Г віддаси потім

17. Неправильно побудовано словосполучення

А п’ятнадцять хвилин десятого

Б зараз одинадцята

В за п’ять хвилин сьома

Г пів на першу

Д буду після дев’ятої

20. Правильно вжито прийменник у варіанті

А виконувати по зразку

Б вишивати по шовку

В лекція по історії

Г проживати по адресі

Д їхати по виклику

15. Граматичний зв'язок порушено у словосполученні:

A. Згідно з опитуванням.
Б. Понад сто гривень.

B. Командувач миротворчих сил.
Г. Вилікуватись від нежиті.

Ґ. Двадцять перше лютого.

20. Перед однорідними членами речення потрібно ставити двокрапку, а після них - тире в ре­ченні (розділові знаки пропущено):

A. У Карпатах і їх передгір'ях є багаті корисні копалини як-от нафта газ кам'яна і калійна солі руди кольорових металів та ін.

Б. Всюди і на вулицях і круг стадіону і обабіч дороги до заводу росли молоді осокори клени й каштани.

B. Ніщо не перетне шляху солдатові ні рани ні контузії ні оточення ні хвороба.

г. Голос духа чути скрізь по курних хатах мужицьких по верстатах ремісницьких по місцях недолі й сліз (І. Франко). ґ. Ліси поля озера сині це все народне вже тепер.

24. Непоширеним є речення:

А. Двері скрипнули в тиші сумовито й самітно.

Б- Хтось із старших почав співати.

В. На обличчі вродливім очі в задумі.

Г. Від широкого Дону холодний вітер віяв.

Ґ. Голос певний, глухий у своїй байдужості.

21. Граматичну помилку допущено в реченні:

A. Дівчата проспівали кілька українських пісень.
Б. Свіжий аромат недавньої грози стояв над селом.

B. Відповідно наказу бійці вишикувалися в шеренгу.
Г. Лісова стежка зітхає шелестом опалого листя.

Ґ. Церковний дзвін вилітав з дзвіниці і сповнював урочистістю навколишній простір.

4. Усі слова належать до дієприкметників у рядку:

A. Відгаданий, приморожений, чарівний, налагоджений.
Б. Непересічний, вродливий, вчинений, клепаний.

B. Перелицьований, надламаний, скошений, намальований.
Г. Нагороджений, націлений, незрівнянний, невблаганний.

17. Граматичну помилку допущено в реченні

А Коли ми проходили повз вежу, годинник пробив шосту.

Б Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину.

В На годиннику була шоста, коли ми проходили повз вежу.

Г Проходячи повз вежу, ми почули бій годинника.

11.Неправильно утворено форму слова у варіанті

А їздити по понеділкам

Б вісім десятих кілограма

В виголосить промову

Г задля спільної вигоди

 

 

Засіб обігу. Цю функцію гроші здійснюють тоді, коли їх використовують, купуючи речі або послуги. Щоразу, коли ми, вирішивши придбати якусь річ або скористатись певною послугою, розраховуємося грошима, гроші виконують сааме функцію засобу обігу.

Вимога еквівалентності передбачає, що в обміні кожен виробник, продавши свій товар, отримує інший, який за величиною витрат рівний проданному.

Товар – це продукт праці, призначений не для власного споживання, а для обміну.

 


Список використаних джерел

 

  1. Афоризмьі, притчи и мьісли великих. – Харьков, 2012
  2. Економічна теорія. Політекономія. Підручник / За ред Базилевича В.Д. – Київ Знання- Прес, 2007
  3. І.Ф.Радіонова Економіка 10 клас. Підручник. – Камянець-Подільський , 2010
  4. http://javalibre.com.ua/java-book/book/2908422
  5. http://ua-referat.com

 

1

 

doc
Додано
19 березня
Переглядів
133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку