Мовно- літературна гра "Щасливий випадок"

Про матеріал
Оволодіти необхідними знаннями, уміннями й навичками учень зможе лише тоді, коли він виявлятиме до них інтерес, і коли вчитель зуміє зацікавити учнів. Введення в процес навчання ігор сприяє поглибленню пізнавального інтересу, підвищенню мотивації навчальної діяльності, розвитку комунікативних умінь. Сценарій адресовааний вчителям та учням 10-11 класів.
Перегляд файлу

Мовно – літературна гра «Щасливий випадок»

 

1.Вступне слово ведучого; представлення команд та  їх капітанів (оцінка журі).

2.Конкурс «Далі... Далі...»(запитання і відповіді даються протягом 1 хв. За правильну відповідь — 1 бал).

3.Поки журі підбиває підсумки, виконується номер художньої самодіяльності від команди, першої за жеребкуванням.

4.Конкурс «Заморочки з бочки».

5.Художній номер від другої команди.

6.Конкурс «Темна конячка».

7. Конкурс «Прямо чи влучно».

8. Конкурс «Погоня за лідером» (запитання і відповіді даються капітанами протягом 1 хв).

9. Конкурс «Відредагуй речення».

10. Конкурс юних поетів (дописати вірш).

11. Конкурс «Ти мені, а я тобі» (кожна команда підготувала вдома для суперників запитання з мови та літератури).

12.Підбиття підсумків змагань. Нагородження переможців.

 

«Далі... Далі...»

І команда

1.Державна мова України (українська).

2.Найбільша одиниця мови (текст).

3.Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).

4.3нак у кінці питального речення (?).

5.Чим починається репліка діалогу на письмі (—).

6.Слова з протилежним значенням (антоніми).

7.Перша буква у власній назві (велика).

8.3нак у слові з-поміж (дефіс).

9.Назва гірських українців (гуцули).

10.Наука про звуки мови (фонетика).

11.Розписне яйце (писанка).

12.Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).

13.Головні члени речення (підмет, присудок).

14.Документ про середню освіту (атестат).

15.Словниковий склад мови (лексика).

16.3нак у слові Вʼячеслав (апостроф).

17.Місцеві різновиди мови (діалекти, говори).

18.Символ українців, що оберігає (оберіг).

19.Частина мови «Ой!» (вигук).

20.Речення з другорядними членами (поширені).

21.3міна букв у корені (чергування).

22.Префікс у слові прекрасний (пре-).

23.Стиль художньої літератури (художній).

24.Частина мови а (сполучник).

25.Список літер встановленого порядку (алфавіт).

26.Речення з однією граматичною основою (просте).

27.Слово з багатьма значеннями (багатозначне).

28.Займенник з однієї букви (Я).

29.Частина тексту з нового рядка (абзац).

30.Складне речення з сурядним сполучником (складносурядне).

31.Остання буква у слові шістдесят (т).

32.Розділ науки про правопис (орфографія)

 

II команда

1.Без чого зникає народ? (без мови).

2.Найменша одиниця мови (звук).

3.Слова спільного кореня (спільнокореневі).

4.Частина мови слова сьогодні (прислівник).

5.3нак у кінці розповідного речення (крапка).

6.Розділовий знак при звертанні (кома або знак оклику).

7.Словник про значення слів (тлумачний).

8.Парадна назва Пасхи (Великдень).

9.Назва жителя Полісся (поліщук).

10.Власний життєпис (автобіографія).

11.Чужа дослівна фраза (цитата).

12.Як пишемо слово  пів Європи (окремо).

13.Наука про діалекти (діалектологія).

14.Правила спілкування (етикет).

15.Сьомий відмінок мови (кличний).

16.Стиль підручника (науковий).

17.Остання частина слова (закінчення).

18.Документ про хід зборів (протокол).

19.Розмова двох осіб (діалог).

20.Українці за кордоном (діаспора).

21.Речення без другорядних членів (непоширені).

22.Частина мови про кількість (числівник).

23.Опис природи (пейзаж).

24.Речення з однією граматичною основою (просте).

25.Помилка в правописі (орфограма).

26. Що стоїть перед коренем (префікс).

27.Новостворені слова (неологізми).

28.Слова, близькі за значенням (синоніми).

29.Речення лише з підметом (називне).

30.Остання літера алфавіту (я).

31.Буква звука б (бе).

32.Назва частини мови слова день (іменник).

33.Буква, яка не є звуком (ь).

 

 

«Заморочки з бочки»

(Один учасник команди виймає з бочки 4 номерки, за цими номерами ведучий зачитує для кожної команди завдання.)

  1. Чому пів яблука, пів  Овруча, пів огірка —   окремо? (Тепер пишемо тільки окремо пів у значенні половина.)
  2. За допомогою яких трьох займенників можна зробити руки чистими? (Ви

            — ми — ти.)

  1. Яка знайома Т.Шевченка була праправнучкою гетьмана К.Розумовського?

           (Княжна Варвара Рєпіна.)

  1. Чиї слова взяв епіграфом до свого вірша, що починається словами «Як парость виноградної лози, плекайте мову», М.Рильський? (Вольтера.)
  2. А взагалі батьки були нічого собі люди.

Підходящі. За 24 роки спільного їхнього життя послав їм Господь усього тільки 17 дітей, бо вміли вони молитися Всевишньому.

Хто сказав ці слова? Справжнє прізвище автора? (Остап Вишня, Павло

Губенко.)

  1. Ні! Я хочу крізь сльози сміятись!

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись, Жити хочу! Геть думи сумні!

Чиї слова, з якого твору? (Леся Українка, «Contra spem spero».)

  1.  Аж три пари на радощах

кумів назбирали

Та ввечері й охрестили, І Марком назвали.

З якого твору, хто автор? (Т.Шевченко, «Наймичка».)

  1. — Тарас Бульба? Андрій, Остап? Говорили по - московському?

— А ви думали по-вашому, по-хохляцькому?

— Тарас Бульба? Ніколи в світі! Тільки по-вкраїнському!

— Чуєте? Виключна по-вкраїнському!

— Етого не может бить!

З якої пʼєси ці дійові особи? Назвати їх. («Мина Мазайло», Мокій, Тьотя

Мотя.)

 

 

 

«Темна конячка»

Демонструються портрети письменників. Учні впізнають і називають їх.

 

«Прямо чи влучно»

Ведучий: Мабуть, хоч раз, послухавши цікавого співбесідника, ви ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні крилаті вирази народнорозмовної мови, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази сприймаються як єдине ціле, і називають їх фразеологічними зворотами.

Вони найяскравіше виражають національний характер мови. Тому в наступному конкурсі я називаю фразеологізм, ви кажете, якому слову він відповідає.

 

І команда

1.Зарубати собі на носі (запамʼятати).

2.Яка муха тебе вкусила (сердитий).

3.Гладити по голові (жаліти).

4.Ловити ґави (неуважний).

5.Водити за ніс (обманювати).

6.Ведмідь на вуха наступив (нема слуху).

7.Гору брати (перемагати).

8.Накивати п'ятами (втекти).

 

ІI команда

1.З неба зорі зриває (швидкий).

2.Пекти раки (червоніти).

3.Давати задній хід (відступати).

4.Не відати ні слухом, ні духом (не знати).

5.Задирати ніс (зазнаватися).

6.Міряти лозиною (бити).

7.Як кіт наплакав (мало).

8.Тримати при собі (мовчати).

«Погоня за лідером»

І команда

1.Народне оповідання про дійсні події (переказ).

2.«Мені 13-й... (минало)».

3.Народні пісні на Різдво (колядки).

4.«Хор лісових дзвіночків». Хто автор? (1.Тичина).

5.Автор «Заповіту» (Т.Шевченко).

б. Автор «Досвітніх вогнів» (Леся Українка).

7.Хто плакав у Путивлі? (Ярославна).

8.Автор «Енеїди» (І.Котляревський).

9.Яка Десна в Довженка? (Зачарована).

10.Хто парубок моторний? (Еней).

11.Найбільший прозовий твір (роман).

12.Прізвище вершників Яновського (Половці).

13.Поема Шевченка про Коліївщину («Гайдамаки»).

14.Прізвище Чіпки (Варениченко).

15.Тіні яких предків? (Забутих).

16.Поезія про особисте (інтимна).

17.Повість про землю і її автор («Земля», О.Кобилянська).

18.Студенти, що мандрували (мандрівні дяки).

19.Твір для театру (пʼєса).

 

II команда

1.Народне оповідання про фантастичні події (Легенда).

2.Додайте «Грицева шкільна... (наука)».

3.Виконавці дум (кобзарі).

4.Твір про Тухольську громаду. Хто автор? (І.Франко, «Захар Беркут»).

5.Основний персонаж «Сто тисяч» (Калитка).

6.Неримований вірш (білий).

7.Автор «Чорної Ради» (П.Куліш).

8.Чия сімʼя сварилася? (Кайдашева).

9.Пʼєса про українізацію («Мина Мазайло»).

10.Батькопродавець у «Соборі» (Лобода).

11.Автор повісті «Марія» (Улас Самчук).

12.Автор «Пісні про рушник» (А.Малишко).

13.Казкова героїня «Лісової пісні» (Мавка).

14.Творець українського кіно (О.Довженко).

15.Автор «Мисливських усмішок» (Остап Вишня).

16.Перша збірка Шевченка («Кобзар»).

17.Рідне село Шевченка (Кирилівка).

18.Де могила Шевченка? (на Чернечій горі).

19.У кого рученьки терпнуть? (У швачки).

 

«Відредагуй речення»

І команда

1.Шофер попросив, щоб його заправили бензином.

2.Учні вже повернулися зі школи, що навчалися в другу зміну.

II команда

1.Воротар одбиває мʼяч кулаком, який відлітає вбік.

2.Товариш сказав, що прийду завтра.

 

Конкурс юних поетів……


Дописати вірш


I команда                                

…погоду

…воду

…чотири

…відпочили

…на п’ять 

…погулять

 

 

Приклад

Пошли Боже погоду

З неба холодну воду

Хоч днів на чотири,

Щоб ми відпочили.

Хоч днів на п’ять.

Щоб нам погулять


 

 

II команда


…світлиця

…в криниці

…вечорниці

…світлиці

 

   Приклад

Дуже гарна тут світлиця,

Чиста, як вода в криниці.

Чи не можна вечорниці

Провести у цій світлиці?


 

«Ти мені, а я тобі»

Команди ставлять одна одній по 5 запитань, які підготували вдома.

Кожна правильна відповідь оцінюються одним балом.

docx
Додано
25 березня
Переглядів
193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку