Тема уроку: Розквіт абсолютизму у Франції
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: телевізор, дошка, підручник, атлас «Всесвітня історія. Новий час (ХV ХVІІІст.)».
Домашнє завдання: читати §12 підручника «Всесвітня історія: підручник для 8-го кл./Н.Г.Подаляк, І.Б.Лукич, Т.В. Ладиченко», творче завдання: порівняти релігійну політику Генріха ІV, кардинала Рішельє, Людовіка ХІV.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Опитування: питання 1-4 – 1 бал, питання 5 та 6 – 2 бали.
Варіант1 |
Варіант 2 |
1. Як називали дворян, що знаходились на військовій службі? |
1.Як називали чиновників, яким за службу давали дворянський титул? |
2. Який з король починав свої укази словами «Така моя добра воля»? |
2. Який король сказав «Париж вартий меси»? |
3.Коли у Франції розпочались релігійні війни? |
3.Коли була влаштована розправа над протестантами, що отримала назву Варфоломіївська ніч? |
4.Яка династія перервалась після смерті Генріха ІІІ? |
4.Яку династію започаткував Генріх? |
5.Задля чого проводили політику протекціонізму? |
5.Хто і чому підтримував необмежену владу короля? |
6. За що боролись гугеноти |
6. Мета Нантського едикту? |
Додаткові бали учень отримає за роботу на уроці.
ІІІ. Актуалізація вивченого матеріалу:
1. Якими були стосунки дворянства і короля?
2. Чим завершились релігійні війни у Франції?
ІV. Викладення нового матеріалу:
1. Створення проблемної ситуації:
а) Питання до учнів:
Чи чули ви про кардинала Рішельє? (з’ясовуємо, що він був першим міністром при синові Генріха ІV, фактично керував країною 18 років).
Чи знаєте ви художні твори, присвячені йому? (найвідоміші – книги Александра Дюма «Три мушкетери, «Червоний сфінкс», також є фільми та серіали і навіть мультфільми).
Перегляд фрагменту художнього фільму «Д’Артаньян и три мушкетери», в якому мова йде про Рішельє. Питання до учнів: Яким перед вами постає кардинал?
б) Вчитель цитує
а) уривки з «Політичного заповіту» Рішельє:
«Користь народу повинна бути єдиним завданням правителя держави та його радників…»
«Моєю першою метою була велич короля, моєю другою метою була могутність королівства»
б) останні слова кардинала королю:
«Покидаючи Вашу Величність, я втішаю себе тим, що залишаю Ваше королівство на вищому ступені слави і небувалого впливу, тоді як всі Ваші вороги повержені і принижені»
в) уривок із мемуарів його політичного супротивника Франсуа де Ларошфуко:
«Ніхто краще за нього не розумів до того часу величі королівства і ніхто не зміг цілком об’єднати його в руках самодержця. Суворість його правління привела до пролиття крові, аристократи були зламані та принижені, народ обтяжений податками. Проте захоплення Ла-Рошелі, ослаблення партії гугенотів та Австрійського дому, масштаб його задумів, спритність у реалізації їх мають взяти верх над злостивістю окремих осіб і звеличити його пам'ять схваленням, котру вона по справедливості заслуговує»
Питання до учнів: Як можна розв’язати суперечність між різними характеристиками Рішельє?
(З’ясовуємо, що треба звернутись до фактів).
2. Учні опрацьовують фактичний матеріал, що розповідає про діяльність Армана Жана дю Плессі де Рішельє:
Сприяння економічному розвитку
Подолання залишків роздробленості, приборкання непокірної знаті
Зміцнення державного апарату, подальша централізація управління
Зовнішня політика
Культура
3. Узагальнюємо прочитане, визначаємо
а)що з прочитаного вами відповідає закидам ворогів кардинала?
(з’ясовуємо, що він був суворий до ворогів, збільшив податки)
Б) яке історичне значення мала діяльність Рішельє:
Записуємо в зошит:
Історичне значення діяльності кардинала Рішельє
4. Робота з підручником, опрацьовуємо свідчення на стор. 108, з’ясовуємо, які були стосунки між Людовиком ІІІ та його першим міністром.
5. Повідомлення учителя
а)про дитинство Людовіка ХІV як час нового ослаблення королівської влади (так звана Фронда).
Працюємо з картою, визначаємо, наскільки масштабним був цей рух. б)про досягнення королем зрілості після смерті регента Джуліо Мазаріні, проголошення історичної фрази: «Ви думаєте, панове, що держава – це ви? Держава – це я!».
6. Перегляд фільму про особистість Людовіка ХІV та слайд шоу про Версальський палац.
Проблемне питання:
Якою людиною був король?
Чи зможе король, що не отримав ґрунтовної освіти та не мав потрібних знань, дійсно управляти державою одноосібно?
(приходимо до думки, що король, хоч і не призначить першого міністра, проте спиратиметься на коло фахівців, найяскравішою постаттю з яких буде Жан Батіст Кольбер / див. на стор. 111).
7. Робота з підручником (стор.110-111) – з’ясовуємо, чи будуть за Людовіка ХІV внесені кардинальні зміни у внутрішню політику.
Проблемне питання: Чому курс Рішельє було збережено?
8. Робота з історичним атласом – визначаємо
- наскільки успішною була зовнішня політика Короля-Сонце?
- хто більше зробив для зміцнення впливу Франції в Європі: кардинал чи король?
9.Записуємо в зошит:
Правління Людовіка ХІV
V. Закріплення вивченого матеріалу:
1. Методом трьох речень визначаємо
а) заслуги Рішельє перед Францією;
б) сутність політики меркантилізму;
в) чим уславився Людовік ХІV
г) як треба ставитись до отриманої з художньої літератури інформації.
VІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.