Урок розроблено за технологією "Перевернутий клас". Матеріали, що подані в уроці використовуються для оцінки отриманих знань учнів, які вони змогли набути під час перегляду відеопрезентації під час підготовки до уроку вдома. Дана технологія націлена на самостійність учнів під час здобуття знань, а вчитель під час уроку може перевірити знання, уточнити незрозумілі моменти, попрацювати з учнями над закріпленням знань під час виконання різноманітних практичних вправ. Відповісти на запитання учнів, та більш широко розкрити тему.
Урок з біології для учнів 7 класу
в технології «Перевернутий урок»
вчитель біології Кузьменко Ірина Миколаївна
Тема: РОЗМНОЖЕННЯ І РОЗВИТОК ПТАХІВ.
Мета.
Освітня. Продовжити вивчати будову і процеси життєдіяльності птахів; розкрити особливості їх розмноження і розвитку; ознайомити із будовою яйця, процесом інкубації.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння спостерігати, порівнювати і робити відповідні висновки; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що оточують людину протягом усього життя; сприяти екологічному вихованню та природоохоронній діяльності.
Тип уроку. Закріплення нових знань.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: опис, бесіда, розповідь учнів, робота з картками.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги
та мислення, одержання з ілюстрацій нових знань, робота
з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схематичних малюнків та схем.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, література, кіно.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, картки, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: інкубатор, виводкові пташенята, нагніздні пташенята, турбота про потомство.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Скласти план до слайд-фільму на дошці
1. Бесіда по питаннях які учні підготували переглянувши слайд-фільм.
«Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його перед будь-ким зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право пос-тавити своє запитання.
2. Давайте разом з вами згадаємо будову яйця.
3. Які особливості будови і життєдіяльності нагніздних пташенят?
4. Які особливості будови і життєдіяльності виводкових пташенят?
5. Що таке шлюбна поведінка і як вона проявляється у птахів?
6. Як відбувається розвиток зародка?
7. Що таке інкубація?
8. Від чого залежить колір яєць птахів, які особливості кольору яєць зозулі?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Де вам стануть у пригоді знання які ви отримали переглянувши відеоролик до уроку?
Вставити пропущені слова
Перед відкладанням яєць більшість видів птахів _______________________.
Яйцеклітина, вкрита тоненькою оболонкою, має великий запас поживних речовин і води, потрібних для розвитку зародка – ___________________. Яйцеклітина оточена декількома яйцевими оболонка ми, що виконують ________________________. Білкова оболонка оточена двома _________________________оболонками у вигляді тоненьких плівочок.
Безпосередньо яйцеклітину оточує ________________ оболонка. У ній є особливі білкові утвори - ______________________, які підтримують яйцеклітину в певному сталому положенні – зародковим диском догори. На тупому полюсі підшкаралупові оболонки розходяться й утворюють ______________________________ із запасом повітря для зародка. Шкаралупа захищає яйце від ____________________________. А пори у ній забезпечують процеси _______________________ зародка, що розвивається.
ІІІ. Сприймання та закріплення учнями нового матеріалу.
Завдання 1
Розставити картки в порядку від дозрівання яйцеклітини до моменту відкладення яйця. Робота біля дошки
Завдання 2
Заповнити таблицю. Робота в групах
Група 1
Умови, необхідні для розвитку зародка |
Звідки зародок бере усе необхідне |
Їжа |
Жовток яйця |
Кисень |
З довкілля через пори шкаралупи |
Вода |
Білкова оболонка |
Захист від мікроорганізмів |
Надшкаралупова оболонка |
Захист від висихання й пошкодження |
Шкаралупова оболонка, підшкаралупова оболонка й білкова оболонка |
Тепло |
Тепло тіла птаха при насиджуванні |
Група 2
Назва частин яйця |
Функції частин яйця |
Шкаралупа |
Захист від механічних пошкоджень та висихання |
Підшкаралупові оболонки |
Захищають зародок від хвороботворних мікроорганізмів |
Повітряна камера |
Для забезпечення киснем пташеняти перед вилупленням з яйця |
Білкова оболонка |
Забезпечення водою зародка |
Канатики |
Для утримання яйця в певному положенні зародковим диском ближче до джерела тепла яке надають птахи при висиджуванні |
Жовткова оболонка |
Забезпечення зародка поживними речовинами |
Зародок |
Розвиток майбутнього пташеняти |
(після виконання завдань в групах учні проводять взаємоперевірку груп)
Завдання 3
Заповніть таблицю. Робота біля дошки
Представник |
Гніздові |
Виводкові |
Горобець хатній |
|
|
Гусак сірий |
|
|
Сорока звичайна |
|
|
Фазан звичайний |
|
|
Чапля біла |
|
|
Синиця велика |
|
|
Лебідь шипун |
|
|
Ластівка міська |
|
|
Плиска сільська |
|
|
Крижень |
|
|
Завдання 4
Вставити пропущені слова
Розвиток зародка та турбота про потомство
Зародок птаха розвивається швидко, уже на другу-третю добу висиджування в ньому закладаються зачатки _______________ й ________________систем, органи зору, частина кишечнику. На третю добу розвитку у зародка в області шиї з’являються _______________________, наявність яких указує на те, що далекі предки птахів мали зябра. Приблизно до кінця ___________ доби розвитку зародок набуває пташині риси будови. До кінця розвитку пташеня заповнює всю порожнину яйця, просовує дзьоб у ______________________________ й перший раз вдихає повітря.
Птахів, у яких виводяться безпомічні пташенята, називають ________________. У інших птахів, наприклад тетеревів, глухарів, перепелів, качок, пташенята з яєць виходять зрячими, вкритими пухом. Таких птахів називають _________________________. Після виведення й вигодовування пташенят птахи _______________________.
Завдання 5
Доповнити схему. Робота біля дошки
Яйцеві оболонки
Жовткова Білкова Шкаралупова
(забезпечує поживними речовинами)
(забезпечує водою)
(захист від висихання, механічних пошкоджень та хвороботворних організмів)
Завдання 6
Підберіть птаха до його гнізда (утворити пари). Робота біля дошки
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Рефлексія
«Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
V. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок
«Поміркуй».
— Чому в яйця, яке насиджують, жовток завжди повертається зародковим диском угору?
— Чому яйця з вимитою шкаралупою швидко псуються?
— Чому в нагніздних птахів про потомство, як правило, піклуються самка і самець, а у виво-дкових — тільки самка?
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Виправити помилки
Для нормального розвитку пташенят кладку яєць постійно потрібно охолоджувати. У птаха, що насиджує кладку, на черевному боці є так звана насидна пляма – ділянка шкіри на череві, яка на період розмноження обростає м’яким пухом. Розвиток зародка в яйці відбувається тільки за високої температури (понад 78 °С) і певної вологості. Зародок птаха розвивається швидко, уже на другу-третю добу висиджування в ньому закладаються зачатки скелету, органи зору, частина кишечнику. На третю добу розвитку зародка передні кінцівки за формою схожі на ласти. Помітний довгий хвіст. Приблизно до кінця п’ятої доби розвитку зародок птаха схожий на зародок плазуна. До кінця розвитку пташеня заповнює всю порожнину яйця, просовує дзьоб у білкову оболонку й перший раз вдихає повітря. За допомогою задніх кінцівок пташеня пробиває шкаралупу й виходить назовні.