Тема: Розмноження і розвиток птахів. Нагніздні і виводкові птахи.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про різноманітність птахів, особливостями їх розмноження і розвитку; дати поняття про нагніздних і виводкових птахів, розглянути особливості кожного виду, знайти основні відмінності між виводковими і нагніздними птахами; розвивати вміння працювати з науково-популярною літературою, самостійно підбирати потрібний матеріал; продовжувати формувати навички роботи в групі; вчити працювати над проектами; виховувати інтерес до орнітології, здійснювати природоохоронне виховання.
Обладнання: навчальні таблиці, мультимедійна презентація, відеоматеріал, учнівські проекти, робоча картка.
Форми роботи:індивідуальна, групова, фронтальна.
Методи роботи: розповідь з елементами бесіди, творча робота, учнівські презентації, перегляд відео.
Тип уроку: комбінований урок-проект.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Учитель. Доброго дня дорогі гості і діти! Сьогодні я запрошую вас у світ орнітології, де на вас чекають спостереження і найцікавіші відчуття , які тільки існують на нашій планеті Земля. А для того щоб почати нашу роботу ви повинні скласти тест .
2. Обмін компліментами
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Клас ділиться на дві команди кожна команда отримує запитання.
І – команда.
1.Які птахи літають зовсім безшумно?(сова)
2.Який птах робить найбільше помахів крил за секунду? (колібрі).
3.Що особливого в будові пташиних кісток? (вони легкі, бо порожнисті всередині).
4.У яких птахів в Україні найбільший розмах крил? (чорний гриф до 2,8м., білоголовий сип, орлан білохвіст, беркут до 2,5м.).
5.Які органи чуття найкраще розвинені у птахів? (зір, слух).
6.Чому в ясну погоду ластівки літають високо, а у похмуру, дощову - низько над землею? (бо саме там в цей час найбільше комашок).
7.За що дехто з садоводів не любить шпаків? (вони завдають шкоди: поїдають ранні черешні, виноград).
8.Як називається розширена частина стравоходу у птахів? (воло).
9.У назві якого хижого птаха необхідно замінити одну літеру, щоб отримати назву свійської тварини? (орел – осел).
10.Який птах був у капітана Флінта у творі Стівенсона “Острів скарбів”? (попугай).
11.Який птах був одним із друзів Вінні-Пуха? (сова).
12.У якого птаха виманила сир лисиця у відомій байці? (у ворони).
ІІ – команда
1.Які найважчі птахи на землі, що можуть літати? (дрохва)
Тема: Розмноження і розвиток птахів. Нагніздні і виводкові птахи.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про різноманітність птахів, особливостями їх розмноження і розвитку; дати поняття про нагніздних і виводкових птахів, розглянути особливості кожного виду, знайти основні відмінності між виводковими і нагніздними птахами; розвивати вміння працювати з науково-популярною літературою, самостійно підбирати потрібний матеріал; продовжувати формувати навички роботи в групі; вчити працювати над проектами; виховувати інтерес до орнітології, здійснювати природоохоронне виховання.
Обладнання: навчальні таблиці, мультимедійна презентація, відеоматеріал, учнівські проекти, робоча картка.
Форми роботи:індивідуальна, групова, фронтальна.
Методи роботи: розповідь з елементами бесіди, творча робота, учнівські презентації, перегляд відео.
Тип уроку: комбінований урок-проект.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Учитель. Доброго дня дорогі гості і діти! Сьогодні я запрошую вас у світ орнітології, де на вас чекають спостереження і найцікавіші відчуття , які тільки існують на нашій планеті Земля. А для того щоб почати нашу роботу ви повинні скласти тест .
2. Обмін компліментами
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Клас ділиться на дві команди кожна команда отримує запитання.
І – команда.
ІІ – команда
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1 Найбільший птах України. (Дрохва)
2 Найменший птах світу. (Колібрі)
3 Найменший птах України. (Корольок)
4. Який птах є лісовим санітаром? (Дятел)
5. Хижий нічний птах. (Сова)
6. Декоративні птахи, що вміють розмовляти. (Папуги)
7. Один із найяскравіших птахів України. (Фазан)
8. Провісники весни. (Шпаки)
9. Денний хижий птах, занесений до Червоної книги України. (Сокіл)
10. Найвірніший із птахів. (Лебідь)
Про це та багато іншого ми довідаємося сьогодні на уроці. Отож, тема нашого уроку: «Розмноження і розвиток птахів. Нагніздні і виводкові птахи»
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ.
Розповідь учителя з елементами бесіди, переглядом відеоматеріалу та презентації
А. Шлюбна поведінка птахів
Перегляд відеоматеріалу «Шлюбна поведінка птахів»
Б. Статевий диморфізм
Отож, у пташиному світі зустрічаються як моногамні ( у яких пара обирається раз на все життя) так і полігамні види (які під час кожного парування змінюють партнера).
В. Статеві органи птахів
Розповідь учителя з використанням таблиці «Статеві органи птахів»
Зі статевих органів у самки є лише лівий яєчник та яйцепровід, який відкривається в клоаку.
У самців присутня пара бобоподібних сім’яників, які розміщуються біля нирок та два сім’явивідних канальця , які відкриваються у клоаку.
Запліднення у птахів внутрішнє, розвиток зародка відбувається в яйці.
Загадка. Хто народжується двічі?
Самостійна робота з підручником ст. «Будова яйця»
Учні розглядають будову розбитого яйця у чашці Петрі, будову вареного яйця, і знаходять:
В цей час учні працюють над завданням 2 в робочій картці
Учень-зоотехнік . Для нормального розвитку пташенят кладку яєць постійно потрібно обігрівати. Це роблять дорослі птахи : насиджуючи кладку, вони віддають тепло свого тіла. У птаха, що насиджує кладку, на черевному боці є так звана насидна пляма – ділянка шкіри на череві, яка на період розмноження оголюється від оперення. Потрібний для розвитку зародка обігрів яєць, який триває до моменту вилуплення пташенят, називають інкубацією. Отже, інкубація – це природний процес розвитку яйцекладних тварин з моменту кладки до появи потомства . (Слайд 2)
Оригінально перебігає інкубація у смітних курей – мешканців Австралії та суміжних з нею островів. Самець споруджує з грунту, перемішаного з рештками рослин, гніздо діаметром до 3м. Декілька самок відкладають туди яйця і закопують їх. Дорослі птахи кладку яєць не насиджують. Тепло для обігріву виділяється при перегниванні решток рослин у грунті. Самець час від часу риє ходи для провітрювання, а також просуває туди голову, щоб контролювати температуру. Така природна інкубація триває півтора місяця. (Слайд 3)
Період інкубації може тривати від 2 тижнів (синиця велика) до 2 – 3 місяців. Кількість яєць у кладці залежить від особливостей життя того чи іншого птаха. Наприклад у куріпки сірої до 26 яєць, у грифа чорного 1- 2 яйця. (Слайд 4)
У домашніх умовах яйця висиджує квочка. Ідея штучної інкубації належить самим курям. (Слайд 5).
Прообрази інкубаторів з’явились у стародавньому Єгипті тисячу років тому. Перший справжній інкубатор з’явився у 17ст. і нагадував ящик. Автор і сам інкубатор був спалений інквізиторами як нечиста сила. (Слайд 6)
Для виведення міцного поголів’я необхідні повноцінні яйця.
Кожне яйце, яке призначене для інкубації, (має бути зібране до 5 днів), перед закладкою оглядається на яйцескладі, оцінюється цілісність, стан шкаралупи, вона має бути гладка. Яйця складають у лотки рівними рядами.
Далі лотки встановлюються в шафу для дезінфекції.
Для цього змішують формалін із марганцевокислим калієм, у результаті реакції виділяється формальдегід, після чого яйця закладають в інкубатор. Передінкубаційна дезінфекція необхідна для профілактики зараження ембріонів, бо умови в інкубаторах дуже сприятливі для розвитку багатьох бактерій, грибів, вірусів.
Усі яйця відправляються у шафи для вигрівання.
Сучасний інкубатор – це дві секції: інкубаційна ти вивідна, які розміщені в різних приміщеннях. Інкубаційна секція має 3 камери, що містять 104 лотки. (Слайд 7)
У них можна інкубувати яйця всіх птахів. Дверцята містять оглядові віконця. Інкубаційні яйця встановлюють у лотках, на багатоярусні стелажі, які крутяться. Через кожну годину яйця повертаються на 450 , температура постійно підтримується 380 С, всі умови задані, а при будь-яких змінах спрацьовує сигналізація (все контролюється комп’ютерними датчиками).
Інкубацію умовно поділяють на три етапи.
Презентація розвиток птахів у яйці
Отож, за способом розвитку птахи бувають… (виводкові і нагніздні)
Завдання 3 в робочій картці. Заповнити колонку 2 таблиці.
Учень 1. У багатьох птахів пташенята вилуплюються повністю вкриті пухом, з відкритими очима і через деякий час можуть залишити гніздо і прямувати за дорослими птахами. Таких птахів називають виводковими. До них належать гуси, качки, лебеді. У перші дні свого життя виводкові пташенята потребують опіки з боку дорослого птаха: обігрівання, годування, захисту тощо. Особливістю цих птахів є те, що вони турбуються про своє потомство. В основному виводковими є види які гніздяться на відкритій місцевості.
Яйце виводкових птахів відрізняється великим розміром (50 грам і більше) і великим запасом поживних речовин. Період насиджування триває більше двох тижнів, тому зір та слух у виводкових птахів вже развинуті до моменту вилуплення.
Учень 2. Птахи – це тварини, якими не тільки милуються, слухаючи їх прекрасний спів, їх щей величають , створюючи памятники. Цікава й зворушлива історія створення памятника лебедю в Японії.
На острові Хонсю є селище Акацука. Школа в ньому знаходиться на березі озера, на яке щороку пізньої осені прилітають лебеді. Діти й дорослі дуже люблять їх підгодовувати. У 1961 році на озеро прилетіла зграя, у якій був хворий лебідь. Навесні він не зміг полетіти зі зграєю до Сибіру, де ці птахи гніздяться й виводять пташенят. Школярі вирили ставок біля школи. Лебідь – його назвали жіночим ім’ям Озетта – звик до дітей, брав корм у них з рук. Три роки лебідь жив при школі. А навесні 1964 року Озетта загинула. На кошти , зібрані батьками, був споруджений пам’ятник Озетті. На відкритті був посол пколишнього Радянського Союзу. Озетта – символ дружби між народами, яких зближає прагнення до миру й любов до природи.
(Його впізнають за пір’ям. З усіх живих істот його мають лише птахи. Воно служить для польоту і захищає від холоду. )
(Багато птахів полюбляють купатися: під дощем, сковзатися по мокрій траві, зариватися в мокре листя. Жайворонки приймають винятково пилові ванни)
(Це сильно звужені махові пір’їни. Їх має звичайний гоголь, що прозваний «дзвенячою качкою»: він під час польоту видає особливий свистячий звук. Музичними можуть бути і кермові пір’їни хвоста)
Завдання 4 . Заповнити колонку 4 таблиці
Учень 1. Нагніздні або гніздові птахи — види птахів, в яких при вилупленні з яйця пташенята зовсім не мають оперення, іноді сліпі та постійно потребують батьківської опіки, поки не зможуть самостійно харчуватися. У деяких видів пташенята перебувають в гнізді від 12 (в основному малі за розмірами птахи які мають відкриті гнізда) до 60 (в основному великі за розмірами птахи), а то і більше днів. За цей час пташенята встигають прозріти та оперитися, а також набрати вагу та навчитися літати.
Ці пташенята довго залишаються під опікою батьків: вони їх годують та обігрівають. Лише після вильоту з гнізда вони починають самостійно живитися.
Наприклад: горобець, ластівка, лелека, орли, сови, голуби, солов'ї, синички тощо.
Учень 2. Крім того про птахів складали і казки. Наприклад, казка «Ворон і орел» з повісті О.С. Пушкіна «Капітанська донька»
Одного разу орел запитав у ворона: «Скажи, вороне птах, чого живеш ти на білому світі триста років, а я лише 33? – Тому, батечку, - відповів йому ворон, - що ти п’єш живу кров, а я харчуюся мертвечиною». Орел подумав: «Давай спробуємо і ми харчуватися тим самим». Добре. Полетіли орел та ворон. От угледіли палого коня, спустилися й сіли. Ворон став дзьобати й похвалювати. Орел дзьобнув раз, другий, махнув крилом і сказав воронові: «Ні, брате ворон. Чим триста років харчуватися падлом, краще раз напитися живою кров’ю, а там , що Бог дасть!»
Завдання 5. Що спільного у нагніздних і виводкових пташенят?
Заповнити колонку таблиці
Учень. Під час однієї з екскурсій у кінці навчального року, на узліссі ми спостерігали за різноманітними птахами. Була друга половина травня, тому саме в цю пору пташиний світ був надто полохливим, заклопотаним та, звичайно, обережним.
Нашу увагу привабила досить красива пташка із чубчиком і довгим тонким дзьобом, яка метнулася між кущами і неначе впала на землю як строката ганчірка. Ми підійшли ближче і побачили, що вона розкинулась на траві, розпустивши віялом хвіст і крила так, що їхні кінці сходилися між собою попереду грудей і голови, тобто утворювали коло. Голова виявляла себе лише трішки піднятим дзьобом.
Сонячний птах одуд дійсно цікавий своєю особливою поведінкою і процесами життєдіяльності. Це єдиний сучасний представник родини одудових, однієї з родин ряду одудоподібні. Думки учених стосовно систематичного положення цього виду досить різноманітні.
За даними Міжнародного союзу охорони природи – це багато численний вид. і навіть незважаючи на те, що їх кількість за останні роки зменшилася, їх не можна віднести до зникаючого виду і розглядати його як вразливий вид.
Тому як справжній цінитель всього живого мене зацікавили такі факти, і моєю метою було:
Дослідження особливостей будови одуда та процеси його життєдіяльності на нашій території.
У своїй роботі я використала такі методи дослідження:
Систематичне положення виду.
Домен: Еукаріоти (Eukaryota)
Царство: Тварини (Metazoa)
Тип: Хордові (Chordata)
Інфратип: Хребетні (Vertebrata)
Клас: Птахи (Aves)
Ряд: Одудоподібні (Upupiformes)
Родина: Одудові (Upupidae)
Рід: Одуд (Upupa)
Вид: Одуд
Одуд — єдиний сучасний вид птахів, що відноситься до родини Upupidae (ще один вид, гігантський одуд (Upupa antaios), що мешкав на острові Святої Єлени, вимер в 16 столітті.
Одуд — невеликий птах, 25-29 см завдовжки і з розмахом крил 44-48 см. Виділяється смугастим чорно-білим оперенням крил і хвоста, довгим тонким дзьобом і довгим чубком на голові, тому його легко відрізнити від інших птахів. Забарвлення голови, шиї і грудей, залежно від підвиду, варіює від рожевого до каштанового (на території Росії «глинисто-червонуватий».
Землею одуд пересувається швидко і моторно, подібно до звичайного шпака. У разі раптової тривоги, коли немає можливості врятуватися втечею, може зачаїтися, притиснувшись до землі, розпластавши крила і хвіст і підвівши вгору дзьоб. Політ у одуда нешвидкий, нагадує пурхання метелика. Проте, він достатньо маневрений і хижим птахам рідко вдається схопити одуда в повітрі.
Особливо цікавою є його поведінка під час парування та догляду за потомством.
Зазвичай селиться на рівнині або в горбистій місцевості, де перевагу віддає відкритим ландшафтам без високої трави у поєднанні з окремими деревами або невеликі гаями. Найбільшої чисельності досягає в теплих і посушливих районах — степовій і лісостеповій зоні, савані. Тримається степових ярів, лугів, біля кромки або на узліссі, в річкових долинах, у передгір'ях, у прибережних чагарникових дюнах. Часто зустрічається на антропогенних ландшафтах — пасовищах, в виноградниках або фруктових насадженнях. Іноді селиться в межах населених пунктів, де годується за рахунок сміттєвих звалищ. Низинних, сирих ділянок уникає. Для гніздування використовує дуплисті дерева, міжгір'я в каменях, нори в обривах річок, термітники, поглиблення кам'яних будов. Активний в світлий час доби, для нічлігу використовує дупла дерев, скелясті тріщини або інші відповідні притулки.
Статевої зрілості одуд досягає у віці одного року. Це моногамний птах. В Європі птахи прибувають до місць гніздування досить рано — в березні-квітні, коли ще тільки з'являються перші проталини. Відразу після прильоту самці займають територію для розмноження і поводяться дуже активно — голосно кричать, видаючи глухі звуки, що підкликають самок. У цій період найчастіше і голосно птахи кричать вранці і увечері, рідше вдень.
Під час залицяння самець і самка поволі літають один за одним, позначаючи місце для майбутнього гнізда. Часто одна і та ж територія використовується протягом кількох років. Як правило, одуди розмножуються окремими парами, проте у разі сусідства інших одудів між самцями нерідкі бійки на межі територій, що нагадують півнячі бої.
Виведення потомства зазвичай відбувається один раз на рік, хоча у разі осілого способу життя відмічені повторні (до трьох) цикли. Розмір кладки в умовах помірного клімату складається з 5-9 яєць, в тропіках з 4-7 яєць. Забарвлення варіює в широких межах від сірувато-білого до темно-бурого кольору, може мати голубуватий або зеленуватий відтінок. У день відкладається по одному яйцю, насиджування починається з першого яйця і продовжується протягом 25-32 днів (інкубаційний період — 15-16 днів). Насиджує одна самка, тоді як самець здобуває їй корм. Пташенята, що з'явилися на світ, сліпі і покриті рідким рудуватим пухом, який через декілька днів замінюється іншим, рожевато-білого кольору і густішим. Вигодовуванням пташенят займаються обидва батьки, по черзі приносячи їм личинки комах і черв'яків. У віці 20-27 днів (у Східній Європі — кінці червня або початку липня) пташенята покидають гніздо і починають літати, хоча ще протягом кількох тижнів залишаються поряд з батьками.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
І – В. – синиці великої
ІІ – В. – журавля степового.
Завдання 1 (високий рівень)
Установіть логічну послідовність формування яйця до його відкладання.
А. Шкаралупна оболонка; Б. запліднення у верхній частині яйцепровода; В. Білкова оболонка; Г. Дві волокнисті оболонки; Д. клоака.
Завдання 2. (достатній рівень)
Заповніть таблицю
Представник |
Гніздові |
Виводкові |
Горобець хатніій |
|
|
Гусак сірий |
|
|
Сорока звичайна |
|
|
Фазан звичайний |
|
|
Чапля біла |
|
|
Завдання 3 (середній рівень)
Виберіть правильну відповідь
А. у білку і жовтку; Б. тільки у жовтку
2. Як правило:
А. гніздові птахи відкладають більше яєць ніж виводкові;
Б. гніздові птахи відкладають менше яєці ніж виводкові.
3. У період розмноження птахи:
А. линяють; Б. токують; В. Турбуються про потомство
V. Рефлексія
VІ. Домашнє завдання
І група – «Хижі птахи»
ІІ група – «Водоплавні птахи»