Урок "Поняття про класифікацію тварин"

Про матеріал

Тема: Поняття про класифікацію тварин

Мета: сформувати в учнів поняття про класифікацію тварин; ознайомити їх з основними систематичними категоріями царства Тварини; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; закріпити індивідуальні вміння складати запитання; виховувати культуру спілкування.

Очікувані результати: учні називають основні систематичні категорії царства Тварини; порівнюють систематичні категорії царства Рослини і царства Тварини.

Обладнання: зошит, підручник, схеми, роздавальний матеріал

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

Біологія 7 клас     Дата____________

Тема: Поняття про класифікацію тварин

Мета: сформувати в учнів поняття про класифікацію тварин; ознайомити їх з основними систематичними категоріями царства Тварини; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; закріпити індивідуальні вміння складати запитання; виховувати культуру спілкування.

Очікувані результати: учні називають основні систематичні категорії царства Тварини; порівнюють систематичні категорії царства Рослини і царства Тварини.

Обладнання: зошит, підручник, схеми, роздавальний матеріал

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

2.2. Вправа «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1. Що таке орган?

2. У чому полягають принципи побудови органів?

3. Що таке система органів?

4. Які системи органів характерні для тварин?

5. Яка система забезпечує узгоджену діяльність усіх органів?

6. У чому полягає функція травної системи?

2.4. «Хрестики-нулики».

Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.

1 трахеї

2 кишечник

3 мозок

4 скелет

5 зябра

6 м’язи

7 глотка

8 нирки

9 легені

Відповідь: 1–5–9; дихальна система.

 

1 сечовід

2 глотка

3 нирка

4 м’язи

5 кишечник

6 скелет

7 серце

8 шлунок

9 ротовий отвір

Відповідь: 2–5–8; травна система.

 

1 видільні трубочки

2 легені

3 зябра

4 глотка

5 нирка

6 мозок

7 серце

8 вени

9 артерії

Відповідь: 7–8–9; кровоносна система.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація їх навчальної діяльності

Вправа «Систематики»

На екран проектується зображення тварин, наприклад: сой­ка, окунь, ропуха, метелик, ведмідь, перепілка, муха, щука, жаба, кінь, дятел, тарган, квакша, акула, їжак тощо.

Учням пропонується поділити всіх тварин на групи.

Бесіда

— За якими ознаками ви поділили тварин на групи?

Слово вчителя

Спроби класифікувати організми робилися ще в античні часи. Тривалий час у науці існувала система, розроблена Арістотелем (IV ст. до н. е.). Він поділив усі відомі організми на два царства — Рослини і Тварини, використовуючи як відмінні ознаки нерухомість і нечутливість перших порівняно з другими. Крім того, Арістотель поділяв усіх тварин на дві групи: «тварини з кров’ю» і «тварини без крові», що в цілому відповідає сучасному поділу на хребетних і безхребетних. Далі він виділяв ряд дрібніших угруповань, керуючись різними відмінними ознаками.

 Звичайно, з позицій сучасної науки система Арістотеля здається недосконалою, але слід ураховувати рівень фактичних знань того часу. У його роботі описується всього лише 454 види тварин, та й можливості методів досліджень були досить обмеженими.

Сучасна класифікація тварин побудована на засадах, запропонованих Карлом Ліннеєм, який першим згрупував види живих істот на основі спільних анатомічних характеристик.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

Різноманітність тварин та їхня класифікація

Розповідь учителя

Аристотель розділив тварин на дві групи: які мають кров і які не мають крові. Ссавців він помістив  угрупу «живородних чотириногих тварин».

Карл Лінней розділв тварин на шість класів: безхребетні, риби, земноводні, плазуни, птахи, ссавці. Усіх безхребетних він розділив на два класи: Комахи й Черви.

1. Клас Безхребетні  (30 тис. видів) Перші представники безхребетних тварин на нашій планеті з’явилися більше мільярда років тому. Вони відрізняються від інших відсутністю хребця і внутрішнього скелета. Безхребетні характеризуються досить простою анатомією тіла і поведінкою. До класу цих тварин відносять комах, черв’яків, членистоногих, губок, молюсків, восьминогів і так далі.

2. Клас Риб (20 тис. видів) Риби еволюціонували від безхребетних тварин приблизно 500 млн. років тому. Вони вважаються домінуючим класом в океані і морях, озерах і річках. Вони здійснюють дихання за допомогою зябер, і на тілі мають особливу відзнаку — бічну лінію, яка вловлює течію води і різного роду вібрації.

3. Клас Земноводні  (2400 видів) Амфібії або земноводні з’явилися на Землі близько 400 млн. років тому. Вони все життя проводять біля водойм, так як земноводним необхідна вода для розмноження і підтримки рівня вологості шкіри від пересихання. Сьогодні вони вважаються самим зникаючим видом тварин на планеті.

4. Клас Плазуни (6 тис. видів)  Клас рептилій включає в себе таких тварин: черепах, крокодилів, ящірок, змій і алігаторів. Особливість плазунів — це холоднокровний метаболізм, тобто температура тіла, а також активність тварин повністю залежить від навколишнього середовища.

5. Клас Птахи  (8600 видів) Птахи з’явилися в період мезозойської ери. Сьогодні вони є найбільш поширеною літаючою групою тварин, нараховуючи більше 10000 видів. Клас птахів відрізняється оперенням, здатністю «співати» і теплокровним метаболізмом. До того ж вони можуть адаптуватися до будь-якого діапазону місць існування — будь-то спекотна рівнина або холодне узбережжя.

6. Клас Ссавці  (до 4 200 видів)  На сьогодні вченим відомо близько 5000 видів ссавців тварин, в число яких входить і людина. Ссавців можна характеризувати наступними відмінностями: шерстяний (власний) покрив, молочні залози для вигодовування потомства, теплокровний метаболізм.

Тваринний світ України досить різноманітний. Він налічує до 45 тис. видів, з яких тільки ссавців — 180 видів, птахів — 344, риб — понад 270 видів.

Бесіда

1. Яка наука визначає місце різних організмів у системі органічного світу? (Систематика.)

Для цього використовуються систематичні одиниці (категорії). Уперше систематичні категорії (клас — ряд — рід — вид) запровадив у науковий обіг шведський натураліст Карл Лінней.

2. Пригадайте, які систематичні категорії використовуються в систематиці рослин.

(Вид, рід, родина, порядок, клас, відділ, царство.)

Розповідь учителя

Нині в зоології існують такі основні систематичні категорії:

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя

Певний вид тварин у системі органічного світу займає своє положення, що визначається як подібністю будови, так і історичною спорідненістю (тобто походженням, родинними зв’язками). Класифікація тварин, заснована на родинних зв’язках, є природною. Раніше організми об’єднували лише на підставі подібності будови, небагатьох спільних рис (штучна класифікація), що не давало можливості науково систематизувати тварин.

Для прикладу визначимо місце шпака звичайного в системі тваринного світу:

Царство Тварини

Тип Хордові

Клас Птахи

Ряд Горобцеподібні

Родина Шпакові

Рід Шпак

Вид Шпак звичайний

V. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Закінчи речення».

1. Наука про різноманітність живих організмів, завданням якої є опис і упорядковування різноманітних видів, їх розподіл на таксони,— це … (систематика).

2. Систематична категорія, що об’єднує споріднені ряди тварин,— це … (клас).

3. Найменша одиниця класифікації — … (вид).

4. Систематична категорія, що об’єднує найближчі родини тварин,— це … (ряд).

5. Систематична категорія, що об’єднує споріднені роди тварин,— це … (родина).

6. Систематична категорія, що об’єднує споріднені класи,— це … (тип).

5.2. «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку.

VІІ. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

Презентації про класифікацію тварин

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ясинова Вероника
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
31 березня 2018
Переглядів
19687
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку