Тема уроку: Проголошення незалежності України
Мета: узагальнити знання учнів про кризу тоталітарного режиму в СРСР і закономірність розвалу радянської імперії; підкреслити, що досягнення Україною незалежності – закономірний результат дії національно-патріотичних сил, які сформувались протягом ХІХ - ХХ ст. в Україні; продовжити виховувати почуття патріотизму, гідності, громадської свідомості; готувати дітей до активної участі у суспільно-громадському житті.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник «Історія України» (рівень стандарту) Струкевич О.К.
Словникова робота: путч, ДКНС, референдум, СНД.
Основні дати:
Система убита, але немає куди вивезти труп. Він розкладається, гниє, і жити при цих рештках нестерпніше, ніж при живій системі.
Фелікс Давидович Кривін
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Учитель. На минулому уроці ми з вами говорили про політичні реформи та зростання соціальної та національної активності українського суспільства напри. 80-х рр. Я хочу запропонувати вам такий вид перевірки знань як ФОТО-ЗАПИТАННЯ. До мене підійде 5 учнів, кожен обере своє фото і згідно плану спробує проаналізувати події та явища тогочасного суспільно-політичного життя. ( Слайд № 1 )
План відповіді:
Решта учнів уважно розглядає фото і намагається виставити події, зображені на них в хронологічній послідовності. Ви знаєте, що на ЗНО такі типи запитань часто використовуються.
Учитель: Діти, зверніть увагу на епіграф до уроку….Як ви його зрозуміли? Чи згодні ви з таким порівнянням?
Учень: Порівняння доволі жорстке, але воно дуже влучно відображає ту ситуацію, яка склалася в СРСР. Криза почалася ще за часів Л. Брежнєва, а Горбачов, який наважився реформувати радянську систему, призвів її до загибелі.
II. Оголошення теми та мети уроку ( Звучить гімн СРСР)
Учитель: Діти, щойно ви почули гімн держави, якої вже нема на політичній карті світу; її розпад дав нам, українцям, новий історичний шанс.
Сьогодні ми з вами поговоримо про одну з найвагоміших сторінок нашої історії, яка стала апогеєм багатовікової боротьби нашого народу за свою незалежність. Діти, відкрийте зошити і запишіть тему сьогоднішнього уроку « Проголошення незалежності України.
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Справді….зміни, які почалися в СРСР мали незворотній характер, але чи була альтернатива у розвитку історичних подій, що призвели до незалежності України та розпаду СРСР?
В кінці уроку ми спробуємо дати відповідь на проблемне питання «Проголошення незалежності України – це наслідок збігу обставин чи закономірне явище?
IV. Вивчення нового матеріалу
План.
1. Спроба підписання нового Союзного договору.
2.Спроба державного перевороту в СРСР і Україна.
3. Проголошення незалежності України.
4.Референдум 1 грудня 1991р.. Вибори Президента України.
5. Розпад СРСР.
1. Спроба підписання нового Союзного договору.
Учитель. На початку 1990р. політична ситуація в Україні різко загострилася. Україну не влаштовував запропонований Москвою варіант нового союзного договору, бо він звужував права України в новому державному утворенні.
Чому такий Договір не було підтримано в Україні?
Учень. Тому, що 16 липня 1990 року відбулося проголошення Декларації про державний суверенітет України. Незважаючи на те, що цей документ не здобув статусу конституційного акта, Декларація була стратегією на майбутнє , і відступати від її положень Україна не планувала.
Учитель : Отже, аби здобути підтримку влада СРСР 17 березня 1991 року провела загальносоюзний референдум.
А в Тернопільській і Львівських областях було проведено й місцевий референдум за питанням: «Чи бажаєте ви, щоб Україна стала незалежною державою, яка самостійно вирішує всі питання внутрішньої та зовнішньої політики, забезпечує рівні права громадян, незалежно від національної та релігійної приналежності?».
Результати референдуму були дуже цікаві:
83,5 % внесених до списків респондентів взяли участь у голосуванні.
На перше питання (про збереження Союзу) «так» відповіли 70,2 % громадян.
На друге питання (про входження України до оновленого Союзу на засадах Декларації) – 80,2 % громадян.
Таким чином, більшість громадян в обох випадках виступили «за», не розуміючи, що голосують за різні форми національно-державного устрою.
У західних областях 88 % громадян підтримали ідею «незалежної України».
Учитель: Про що свідчили результати референдуму в західних областях?
Учень: Результати референдуму в західних областях свідчили про високу національну свідомість західних українців, їх готовність до боротьби за незалежну Україну.
Учитель : Навесні та влітку 1991 р. в підмосковному Ново-Огарьові відбулись переговори Президента СРСР та керівників 9 союзних республік, включаючи Україну. Підписання Союзного договору було заплановане на 20 серпня 1991 р.
Проте підписання так і не відбулося.
2. Спроба державного перевороту в СРСР 19 серпня 1991 року.
19 серпня 1991р. о 6 годині ранку в СРСР було оголошено надзвичайне становище. Реакційні сили під проводом КПРС створили Державний комітет з Надзвичайного становища (ДКНС). Заяви ДКНС свідчили про намір зірвати підписання Союзного договору, розгромити демократичні сили, відновити тоталітарну систему, повернути унітарний характер СРСР.
О 9-й годині ранку Голові Верховної Ради України було оголошено ультиматум. Л. Кравчуку було заявлено, що в разі ігнорування ним рішень ДКНС, а також проведення в республіці страйків буде застосована військова сила.
Учитель: Пригадайте з курсу Всесвітньої історії, як розгорталися події в Москві?
Учень. У ці трагічні дні проти наступу реакції рішуче виступили демократичні сили Росії. О 9 годині ранку 19 серпня у зверненні «До громадян Росії» звернувся Б.Єльцин, який засудив путч і закликав населення до загальною страйку. Москва стала центром опору заколотникам. Вночі з 20 на 21 серпня демократичні сили штурмом захопили Білий дім у Москві. 22 серпня до Москви було привезено президента СPCP M. Горбачова, 23 серпня заколотників було заарештовано.
Учитель. У ці дні складною була ситуація і в Україні.
Більшість членів президії Верховної Ради зайняла очікувальну позицію. Але стримати демократичні сили республіки було вже неможливо. 19 серпня 1991 р. представники Народного Руху України склали заяву Народного руху України з приводу державного перевороту в СPCP в якій засудили дії ДКНС.
Львівська обласна Рада закликала громадян до масових актів громадської непокори.
24 серпня 1991 р. відбулася позачергова сесія Верховної Ради України, яка прийняла історичний документ – Акт проголошення незалежності України.
Робота з документом на ст..232.
Учитель: Діти у вас на партах лежать листочки з переліком причин одностайного прийняття Акту проголошення незалежності України, виберіть ті, які на вашу думку є правильними. ( Учні визначаються з відповіддю і зачитують правильні відповіді )
Учитель: Цілий ряд причин, які ви бачите на слайді змусив керівництво держави діяти негайно.
1 грудня 1991 р. було призначено Всеукраїнський референдум, що мав підтвердити законність Акта.
1 грудня 1991 p.– відбувся референдум, що ввійшов в історію України як одна з найвизначніших подій.
На питання «Чи підтримуєте Ви Акт проголошення незалежності України?» – 90,32 % громадян відповіли «Так, підтримую».
Того ж дня було обрано президентом України Л. М. Кравчука.
Що вам відомо про цю людину?
Учень знайомить із політичним портретом Л. Кравчука.
Учитель: Діти, тож яким було історичне значення проголошення незалежності України? Відповіді учнів:
Учитель: На політичній карті світу з явилася нова держава – Україна. (Звучить гімн України )
8 грудня 1991 р. у Біловезький Пущі (Білорусь) президент Росії Б. Ельцин, Президент України Л. Кравчук і Голова Верховної Ради Білорусі С. Шушкевич підписали угоду про створення Співдружності незалежних держав ( СНД ). 26 грудня М Горбачов пішов у відставку. СРСР перестав існувати. Учитель: Робота учнів з картою.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель: Як ви вважаєте, які сили відіграли вирішальну роль в досягненні незалежності України?
Учитель:Чому, на ваш погляд, незалежність в Україні в 1991р. вдалось досягти виключно мирними засобами?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§ 31, написати есе «Чи можна вважати події 24 серпня 1991 року революцією?».