Тема: «Початкові хімічні поняття»
Форма уроку: гра-розслідування
Мета уроку: у цікавій формі узагальнити та проконтролювати знання учнів з теми «Початкові хімічні поняття», актуалізувати вміння учнів розв’язувати задачі на знаходження масової частки елемента, складати формули за валентністю, обчислювати число частинок у певній кількості речовини, складати рівняння реакцій; розвивати інтерес до предмета, умінні логічно, креативно мислити; виховувати дружні стосунки між учнями та культуру спілкування.
Тип уроку: контрольно-узагальнюючий.
Обладнання та наочність: таблички з назвами агенцій, пробірки для рефлексії, роздатковий матеріал, проектор, Періодична система хімічних елементів.
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний етап
ІІ. Рефлексія
Мені цікаво, з яким же настроєм ви прийшли сьогодні на урок. У вас на столах є пробірочки різного кольору, будь ласка, виберіть ту, яка вам більше до вподоби і підніміть. Зараз ми з’ясуємо, з яким настроєм ви прийшли на урок.
|
|
|
|
Я сердитий |
Настрій поганий |
Настрій добрий |
Настрій чудовий |
Думаю, навіть, ті, хто прийшов на урок з поганим настроєм, до кінця уроку матимуть чудовий настрій і гарні оцінки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці ми повторимо, як розрізнити фізичні і хімічні явища, визначити відносну молекулярну масу речовини і масові частки елементів в цих речовинах; згадаємо, які речовини називаються простими, а які складними, повторимо таке поняття, як валентність.
Сьогодні в нас з вами буде не звичайний урок, а урок-гра. На цьому уроці ви спробуєте себе в ролі детективів. Ми будемо працювати в групах – детективних агенціях і ви будете їхніми працівниками – детективними агентами. Тому сьогодні ви повинні бути особливо уважними і спостережливими, кмітливими і винахідливими, адже саме ці якості відрізняють справжнього детектива.
Коли детектив приходить на роботу, що йому вручають?
А для того, щоб отримати посвідчення вам потрібно розгадати шифр
Вам потрібно викреслити ті явища, які не є хімічними:
Д - скисання молока
Р - плавлення скла
Е - згоряння палива
Т - іржавіння заліза
П - замерзання води
Е - гниття органічних речовин
Л - розчинення кухонної солі у воді
К - горіння свічки
Ж - утворення снігу
Т - отримання вина з винограду
З - випаровування води
И- горіння деревини
Х - виділення газу з відкритої пляшки з мінеральною водою
В - почорніння срібла
ДЕТЕКТИВ
Отже, ви маєте тепер посвідчення детективів
А для того, щоб наші команди працювали злагоджено ми матимемо такий девіз
Думати колективно,
Діяти оперативно,
Сперечатись доказово,
Це для всіх обов’язково!!!
IV. Узагальнення та систематизація знань
На нашому уроці нам потрібно розплутати складну справу викрадення дорогоцінного металу з банківської комірки.
Результати наших розслідувань ми будемо фіксувати ось на цій дошці.
Тож давайте дізнаємося, який саме метал було викрадено. Для цього нам треба визначити відносні молекулярні маси таких речовин FeO, H2SO4. Перша цифра у відносній молекулярній масі FeO – це с, а друга в H2SO4 – це d.
Відповідь – 78. Метал - ПЛАТИНА
Виконавши наступне завдання , ми дізнаємося, скільки його було викрадено.
Відповідь - 76 кг
Нашими співробітниками був перехоплений наступний шифр, посланий спільником нашого злочинця:
«Ми знаходимося в місті х, у готелі y»
Отримана сума коефіцієнтів, буде відповідати місту х:
Овруч – 24
Київ - 28
Лондон - 15
Zn + HCl = ZnCl2 + H2
Fe2O3 + H2 → Fe + H2O
Fe(OH)3 → Fe2O3 + H2O
Al + O2 → Al2O3
Al + HCl → AlCl3 + H2
MnO2, Cu2O, SO3, Mn2O7, Cl2O, NH3, V2O5, Cl2O7.
"Овруч" - 46
"Панська хата" – 58
"Гостинний двір" – 49
Тепер ми знаємо, де в даний момент знаходиться злодій. Але як же ми його розпізнаємо? Нам, напевно, потрібно дізнатися якість ознаки його зовнішності.
Для того, щоб дізнатися, який ріст злочинця нам потрібно виконати завдання від його спільника
N2 + H2 →
K + O2 →
Si + O2 →
Отож, отримавши нашого листа, спільник надіслав електронний лист ріст – 1м 85см.
Скільки кисню потрібна для взаємодії з магнієм масою 66 г, якщо при цьому утвориться сполука масою 156 г
Відповідь – 92 кг
Отже, ми вже багато чого знаємо про злочинця. Давайте ще дізнаємось його вік
I V III II
NaO, LiO, HCl, PO, PO, HS, ZnO
Відповідь – 18 років
8. Виконавши вірно тестове завдання, ви складете фоторобот злочинця (учням роздається пакети з елементами фоторобота злочинця)
Форма обличчя:
Продуктом реакції Al + O2 =? буде:
а) AlO3 - овальне;
b) Al2O - квадратне;
c) Al2O3 - кругле;
d) Al2O5 - витягнуте.
Колір очей:
Валентність літію в оксиді літію Li2O дорівнює:
а) I - зелені
b) II - карі
c) III - сині
d) IV - чорні
Волосся:
Скільки атомів Оксигену відображає запис 2Al2(SO4)3
а) 4 - чорні прямі
b) 24- лисий
c) 12 - чорне кучеряве
d) 3 - каштанові кучеряві
Форма носа:
Визначте правильне твердження щодо молекули води:
а) містить два атоми Гідрогену і два атоми Оксигену - прямий довгий
b) складається з одного атома Гідрогену і двох атомів Оксигену - з горбинкою
c) складається з двох атомів одного хімічного елемента - картоплею
d) складається з двох атомів Гідрогену і одного атома Оксигену - кирпатий
Губи:
До хімічних властивостях відноситься:
а) Колір - бантиком
b) Агрегатний стан - пухкі
c) Густина - вузькі
d) Окислення - куточки опущені вниз
Особливі прикмети:
До складної речовини відноситься:
а) кисень - пишні світлі вуса
b) сульфід заліза - чорні вусики
c) водень - маленька чорна борідка
d) мідь - родимка на лівій щоці
За своїми відповідями учні складають фоторобот злочинця
V.Підсумок уроку
Завдяки нашим спільним зусиллям ми змогли розплутати складну справу і метал залишився в нашому місті.
Я бажаю вам у всіх життєвих ситуаціях застосовувати розум і кмітливість.
Мені також сподобалось працювати з такими детективами і найактивніших, найкмітливіших детективів я б хотіла нагородити оцінками
Якщо у когось помінявся настрій, то можете поміняти пробірку на інший колір
VI. Домашнє завдання