Тема: Розташування слів в алфавітному порядку. Робота з орфографічним словником.
Мета: закріпити знання українського алфавіту і вміння упорядковувати слова за алфавітом; ознайомити з різними видами словників та їх призначенням; вчити користуватися орфографічним словником; розвивати кмітливість, уважність; виховувати любов до тварин, бережливе ставлення до них.
Хід уроку:
1. Організація класу. Привітання гостей.
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Зараз сядуть лише дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Тож починаємо урок
Нехай знання ідуть нам впрок.
Девіз уроку:
Зі слова починається людина
Із мови починається мій рід
Ласкава, мамина,єдина
Щебече соловейком на весь світ.
2. Актуалізація опорних знань учнів
• Хвилинка каліграфії.
Урок продовжимо без зупинки каліграфічною хвилинкою.
Ал віт фа
- Яке слово можна скласти з цих складів? ( Алфавіт) Назвіть слова близькі за значенням. ( азбука, абетка). Запишіть слова каліграфічно.
Абетка, азбука, алфавіт.
Алфавіт – певний порядок розміщення букв у писемності будь-якого народу.
Веселе місто алфавіт,
Йому сьогодні наш привіт!
До нього наш проляже путь-
У ньому літери живуть.
• Перевірка домашнього завдання. (вправа 83).
- Чому так розмістили прізвища письменників? (Книги різних авторів розміщуються в бібліотеці в алфавітному порядку.)
• Малюнковий диктант.
Батьківщина, дитина, метро, медаль, комп’ютер, портфель, вчитель.
3. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення мети уроку.
- За алфавітом укладаються телефонні книги, списки. Список учнів нашого класу в документах записано в алфавітному порядку. Також за алфавітом складаються всі словники. Думаю, що ви переконалися в необхідності знати алфавіт.
- Сьогодні ми будемо вправлятися у розташуванні слів за алфавітом, дізнаємося, які бувають словники, вчитимемося користуватися орфогра-фічними словниками.
4. Сприймання і усвідомлення матеріалу.
• Ознайомлення зі словниками.
Словник – це зібрання слів, розміщених в алфавітному порядку, з поясненням, тлумаченням, чи перекладом іншою мовою.
В Україні перший рукописний словник з’явилися понад 400 років. Сім’я словників дуже велика. Познайомтеся з деякими з них.
• Робота з орфографічним словником. Самостійна робота.
- Скажіть,яке слово буде у словнику стояти першим:весна чи ведмідь?
Складіть речення з цими словами.
Відпочинок для очей
• Ознайомлення зі словниковим словом «ведмідь».
- Доберіть спільнокореневі слова до слова «ведмідь»
( ведмедиця, ведмежий)
5. Закріплення вивченого матеріалу.
• Коментоване письмо ( вправа86)
Запишіть слова в алфавітному порядку, беручи до уваги першу і другу букви у слові.
6 Підсумок уроку.
Домашнє завдання ( за вибором)
Вправа 85.