Урок "Розв’язання квадратних рівнянь та побудова графіків з використанням табличного процесора Excel"

Про матеріал
Бінарний урок інформатики та алгебри, який допоможе будувати графіки функцій засобами Excel
Перегляд файлу

Тема уроку

Розв’язання квадратних рівнянь та побудова графіків з використанням табличного процесора Excel

Мета уроку:

  1.                     Навчальна
  • закріплення знань, умінь, навичок за темами «Квадратне рівняння» і «Розв’язання задач на складання квадратних рівнянь»;
  • Пропедевтика питань, які будуть необхідні в подальшому при дослідженні функцій;
  • Закріплення практичних навичок обчислень і побудови графіків в електронних таблицях.
  1.                     Розвивальна
  • закріплення навичок вирішення квадратних рівнянь і задач на складання квадратних рівнянь, в тому числі із застосуванням теореми Піфагора;
  • практичне застосування електронних таблиць EXCEL при вирішенні завдань різного типу;
  • закріплення навичок побудови графіків, відповідних математичним функціям;
  • графічна інтерпретація різних результатів рішення квадратного рівняння.
  1.                     Виховна
  • виховання творчого підходу до роботи, бажання експериментувати;
  • розвиток самостійності, акуратності, працьовитості і відповідальності при виконанні завдання.

Тип уроку: інтегрований урок інформатики та математики

Обладнання, інструменти та матеріали: комп’ютер, мультимедійна дошка

 

 

Хід уроку

І. Організація класу. Повторення правил ТБ і роботи учнів у кабінеті інформатики

ІІ.  Перевірка домашнього завдання. 1 учень біля дошки виконує завдання аналогічне до д/з; 3 учні за ПК працюють з комп’ютерними тестами в тестовій оболонці MyTest.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності. (демонстрація вчителем на ПК)

Вчитель: на уроках математики ми вирішуємо квадратні рівняння за формулою, і це займає багато часу для обчислень. Ще Готфрід Лейбніц в XVII ст. помітив «негідно обдарованій людині витрачати, подібно рабу, годинни на обчислення, які, безумовно, можна було б довірити будь-якій особі, якщо при цьому застосувати машину» Бачачи, як багато обчислень доводиться робити його другу астроному Християну Гюйгенсу, Лейбніц вирішив винайти механічний пристрій для розрахунків, створення якого він закінчив в 1694 р.

Обговоримо проблему, а чи можна використовувати комп'ютер для швидкого вирішення квадратного рівняння і як це зробити? (Учні висловлюють свої варіанти: за допомогою калькулятора обчислити дискримінант і корені; в електронних таблицях обчислювати дискримінант і корені зручніше). Отже, наше завдання зводиться до наступного: за відомими коефіцієнтами квадратного рівняння обчислити дискримінант, зробити висновок про наявність коренів і, якщо корені є, знайти їх. Ми ще не знайомі з мовами програмування і не можемо скласти програму для вирішення квадратних рівнянь. Виявляється можна програмувати без мов програмування. Допоможуть нам електронні таблиці.

 Запишіть тему уроку «Розв’язання квадратних рівнянь та побудова графіків з використанням табличного процесора Excel»

ІV. Актуалізація знань учнів

Фронтальне опитування

а) з математики

1. Визначити коефіцієнти та абсцису вершини параболи:

()

()

2. З’ясувати кількість коренів в рівнянні:

І варіант

ІІ варіант

Наше завдання – навчиться визначати кількість коренів квадратного рівняння графічним способом, передавши всі обчислювальні функції комп'ютера.

Повторимо деякі поняття. Пов'язані з електронними таблицями, оскільки саме з ними ми будемо працювати.

1) для чого призначені електронні таблиці? (Електронні таблиці – це інструмент для табличних розрахунків)

2) з чого складається ім'я комірки? (З імені стовпця і номера рядка. Наприклад, А1, В7, F12.)

3) що може бути вмістом комірки? (Текст, числове значення або формула.)

4) Які правила запису формул у комірках? (Введення формули починається зі знака =, вся формула пишеться в рядок, символи шикуються послідовно один за одним, проставляються всі знаки операцій. Формули можуть містити числа, імена комірок, знаки операцій, круглі дужки, імена функцій.)

5) Як виглядають знаки арифметичних операцій в електронних таблицях? («+» – додавання, «–» –  віднімання, «* » –  множення, « ^ » – підведення до степеню, «/» – ділення).

1) запишіть квадратне рівняння в загальному вигляді (, де )

 2) згадайте формулу для знаходження дискримінанта і запишіть її у вигляді алгебраїчної формули і у вигляді формули для розрахунку в електронній таблиці ( та )

3) згадайте формулу для обчислення абсциси вершини параболи. Запишіть її для розрахунку в електронній таблиці

4) усні вправи на повторення відносних, абсолютних і змішаних посилань.

а) Який вид прийме формула , яка містить абсолютне і відносне посилання, записана в комірку , після її копіювання в комірку

б) В комірці записана формула . Який вид матиме формула, пясля того як комірку скопіюють до комірки

Вчитель: ви вирішували квадратне рівняння за формулою коренів. Який алгоритм рішення?

Учені:

1. Виписуємо коефіцієнти.

 2. Обчислюємо дискриминант.

 3. Якщо дискримінант менше нуля, то коренів немає, інакше знаходимо коріння за формулою коренів.

Рішеннями (корінням) квадратного рівняння називають абсциси точок перетину параболи з віссю абсцис.

V. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

(засвоєння нових знань і формування вмінь)

Учитель: відкрийте Excel. Перейменуйте аркуш на «Квадратні рівняння». Вирішимо квадратне рівняння .

Для цього побудуємо графік функції

1. Відкрийте файл

С: \ Мої документи \  8 клас \ заготовки

2. Введіть коефіцієнти .Побудова за інструкцією.  Вчитель використовує мультимедійний проектор і одночасно з учнями виконує роботу в електронних таблицях Excel і всі учні можуть бачити на екрані результат.

 

Физкультхвилинка

«Здоров'я – не все, але все без здоров'я – ніщо». Сократ

Найпростіші вправи для очей:

* Вертикальні рухи очей вгору-вниз;

* Горизонтальне вправо-вліво;

* Обертання очима за годинниковою стрілкою і проти;

* Закрити очі і представити по черзі кольору веселки якомога виразніше;

* На дошці до початку уроку накреслити будь-яку криву (спіраль, коло, ламану); пропонується очима «намалювати» ці фігури кілька разів в одному, а потім в іншому напрямку.

VІ. Формування практичних вмінь і навичок

Робота з комп’ютером.

За допомогою графіків, побудованих в електронних таблицях Excel визначте напрямок гілок, дискримінанта, кількість коренів квадратного рівняння, кількість точок перетину з віссю OX.

 

Функції

Напрямок гілок

Дискримінант

Кількість коренів

Кількість точок перетину з віссю абсцис

  1.                     

 

 

 

 

  1.                     

 

 

 

 

  1.                     

 

 

 

 

 

VІ. Рефлексія

Як може розташовуватися парабола щодо осі x?

 Висновок:

1. Якщо парабола, описувана квадратичною функцією, не перетинається з віссю абсцис, рівняння не має коренів.

2. Якщо парабола перетинається з віссю абсцис в одній точці (у вершині параболи), рівняння має один корінь (також кажуть, що рівняння має два кореня, що збігаються).

3. Якщо парабола перетинає вісь абсцис у двох точках, рівняння має два корені.

 

VІІ. Підбиття підсумків

 Учитель пропонує повернутися до мети поставленої на початку уроку, щоб з’ясувати  її досягнення. Потім пропонується дати відповіді на такі запитання у формі фронтального опитування:

Що нового ви дізналися на сьогоднішньому занятті?

Які навички ви сьогодні отримали?

Чи здатний Excel допомогти розв’язати рівняння?

 VІІІ. Домашнє завдання

 В якості домашнього завдання учням пропонується вдома скласти порівняльну таблицю.

docx
Додано
30 березня 2022
Переглядів
1197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку