Тема уроку
Розв’язання квадратних рівнянь та побудова графіків з використанням табличного процесора Excel
Мета уроку:
Тип уроку: інтегрований урок інформатики та математики
Обладнання, інструменти та матеріали: комп’ютер, мультимедійна дошка
Хід уроку
І. Організація класу. Повторення правил ТБ і роботи учнів у кабінеті інформатики
ІІ. Перевірка домашнього завдання. 1 учень біля дошки виконує завдання аналогічне до д/з; 3 учні за ПК працюють з комп’ютерними тестами в тестовій оболонці MyTest.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (демонстрація вчителем на ПК)
Вчитель: на уроках математики ми вирішуємо квадратні рівняння за формулою, і це займає багато часу для обчислень. Ще Готфрід Лейбніц в XVII ст. помітив «негідно обдарованій людині витрачати, подібно рабу, годинни на обчислення, які, безумовно, можна було б довірити будь-якій особі, якщо при цьому застосувати машину» Бачачи, як багато обчислень доводиться робити його другу астроному Християну Гюйгенсу, Лейбніц вирішив винайти механічний пристрій для розрахунків, створення якого він закінчив в 1694 р.
Обговоримо проблему, а чи можна використовувати комп'ютер для швидкого вирішення квадратного рівняння і як це зробити? (Учні висловлюють свої варіанти: за допомогою калькулятора обчислити дискримінант і корені; в електронних таблицях обчислювати дискримінант і корені зручніше). Отже, наше завдання зводиться до наступного: за відомими коефіцієнтами квадратного рівняння обчислити дискримінант, зробити висновок про наявність коренів і, якщо корені є, знайти їх. Ми ще не знайомі з мовами програмування і не можемо скласти програму для вирішення квадратних рівнянь. Виявляється можна програмувати без мов програмування. Допоможуть нам електронні таблиці.
Запишіть тему уроку «Розв’язання квадратних рівнянь та побудова графіків з використанням табличного процесора Excel»
ІV. Актуалізація знань учнів
Фронтальне опитування
а) з математики
1. Визначити коефіцієнти та абсцису вершини параболи:
()
()
2. З’ясувати кількість коренів в рівнянні:
І варіант
ІІ варіант
Наше завдання – навчиться визначати кількість коренів квадратного рівняння графічним способом, передавши всі обчислювальні функції комп'ютера.
Повторимо деякі поняття. Пов'язані з електронними таблицями, оскільки саме з ними ми будемо працювати.
1) для чого призначені електронні таблиці? (Електронні таблиці – це інструмент для табличних розрахунків)
2) з чого складається ім'я комірки? (З імені стовпця і номера рядка. Наприклад, А1, В7, F12.)
3) що може бути вмістом комірки? (Текст, числове значення або формула.)
4) Які правила запису формул у комірках? (Введення формули починається зі знака =, вся формула пишеться в рядок, символи шикуються послідовно один за одним, проставляються всі знаки операцій. Формули можуть містити числа, імена комірок, знаки операцій, круглі дужки, імена функцій.)
5) Як виглядають знаки арифметичних операцій в електронних таблицях? («+» – додавання, «–» – віднімання, «* » – множення, « ^ » – підведення до степеню, «/» – ділення).
1) запишіть квадратне рівняння в загальному вигляді (, де )
2) згадайте формулу для знаходження дискримінанта і запишіть її у вигляді алгебраїчної формули і у вигляді формули для розрахунку в електронній таблиці ( та )
3) згадайте формулу для обчислення абсциси вершини параболи. Запишіть її для розрахунку в електронній таблиці
4) усні вправи на повторення відносних, абсолютних і змішаних посилань.
а) Який вид прийме формула , яка містить абсолютне і відносне посилання, записана в комірку , після її копіювання в комірку
б) В комірці записана формула . Який вид матиме формула, пясля того як комірку скопіюють до комірки
Вчитель: ви вирішували квадратне рівняння за формулою коренів. Який алгоритм рішення?
Учені:
1. Виписуємо коефіцієнти.
2. Обчислюємо дискриминант.
3. Якщо дискримінант менше нуля, то коренів немає, інакше знаходимо коріння за формулою коренів.
Рішеннями (корінням) квадратного рівняння називають абсциси точок перетину параболи з віссю абсцис.
V. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
(засвоєння нових знань і формування вмінь)
Учитель: відкрийте Excel. Перейменуйте аркуш на «Квадратні рівняння». Вирішимо квадратне рівняння .
Для цього побудуємо графік функції
1. Відкрийте файл
С: \ Мої документи \ 8 клас \ заготовки
2. Введіть коефіцієнти .Побудова за інструкцією. Вчитель використовує мультимедійний проектор і одночасно з учнями виконує роботу в електронних таблицях Excel і всі учні можуть бачити на екрані результат.
Физкультхвилинка
«Здоров'я – не все, але все без здоров'я – ніщо». Сократ
Найпростіші вправи для очей:
* Вертикальні рухи очей вгору-вниз;
* Горизонтальне вправо-вліво;
* Обертання очима за годинниковою стрілкою і проти;
* Закрити очі і представити по черзі кольору веселки якомога виразніше;
* На дошці до початку уроку накреслити будь-яку криву (спіраль, коло, ламану); пропонується очима «намалювати» ці фігури кілька разів в одному, а потім в іншому напрямку.
VІ. Формування практичних вмінь і навичок
Робота з комп’ютером.
За допомогою графіків, побудованих в електронних таблицях Excel визначте напрямок гілок, дискримінанта, кількість коренів квадратного рівняння, кількість точок перетину з віссю OX.
|
Функції |
Напрямок гілок |
Дискримінант |
Кількість коренів |
Кількість точок перетину з віссю абсцис |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІ. Рефлексія
Як може розташовуватися парабола щодо осі x?
Висновок:
1. Якщо парабола, описувана квадратичною функцією, не перетинається з віссю абсцис, рівняння не має коренів.
2. Якщо парабола перетинається з віссю абсцис в одній точці (у вершині параболи), рівняння має один корінь (також кажуть, що рівняння має два кореня, що збігаються).
3. Якщо парабола перетинає вісь абсцис у двох точках, рівняння має два корені.
VІІ. Підбиття підсумків
Учитель пропонує повернутися до мети поставленої на початку уроку, щоб з’ясувати її досягнення. Потім пропонується дати відповіді на такі запитання у формі фронтального опитування:
Що нового ви дізналися на сьогоднішньому занятті?
Які навички ви сьогодні отримали?
Чи здатний Excel допомогти розв’язати рівняння?
VІІІ. Домашнє завдання
В якості домашнього завдання учням пропонується вдома скласти порівняльну таблицю.