Розробка уроку хімії у 7 класі з використанням прийомів критичного мислення. Цікаво, пізнавально, доступно.
Матеріали можна використовувати для повторення у 8-9 класах.
Урок № 2
Тема : Розв’язування розрахункових задач за хімічними формулами.
Мета: Формування ключових компетентностей:
-саморозвитку й самоосвіти-уміння розв’язувати задачі;
-інформаційної-вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення;
-комунікативної-вміння працювати в групі.
Формування предметних компетентностей.
Повторити основні поняття хімії, вивчені в 7 класі: відносна атомна маса, відносна молекулярна маса, масова частка елемента в речовині; вміти розв’язувати розрахункові задачі на обчислення відносної молекулярної маси речовин, масової частки елементів у складній речовині;виховувати інтерес до вивчення хімії.
Хід уроку
І.Організація класу.
«Притча» Посеред чудового, яскравого Божого світу жила маленька сіренька комашка. Усі інші комахи дуже пишалися своїм яскравим забарвленням і не звертали на неї ніякої уваги, а колорадський жук, навіть, насміхався над нею. Маленька комашка дуже горювала. Але одного разу вранці погладив її по спині сонячний промінчик. Комашка зраділа, що її хтось любить, і подумала з вдячністю: «Я можу зробити добру справу! Очищу листочки від попелиць», - і листочок за листочком, гілочку за гілочкою, за день очистила ціле дерево. І кожен листочок на дереві зашепотів їй: «Дякую, ти врятувала нас!». Сіренька комашка була така рада й збентежена, що почервоніла. Це було так красиво! І з тих пір вона завжди сяяла й випромінювала таку радість, що всі полюбили її і стали називати «сонечко», і тепер, коли люди просять її полетіти на небо й виконати їх бажання, вона з радістю це робить, адже вона «Божа». Вона точно знає, що кожен може стати щасливим. Потрібно лише робити добро іншим!
Напишіть на стікерах-сонечках свої добрі побажання та подаруйте їх одне-одному.
ІІ. Фаза актуалізації .
1. «Швидке письмо
1). У яких одиницях можна виразити масу молекули (формульної одиниці)?
2). Що таке відносна молекулярна (формульна) маса і як її обчислюють? Яким символом у хімії позначають цю масу?
3).Обчисліть відносні молекулярні (формульні) маси речовин, хімічні формули яких:
O2, N2O, K2SO4, NaHCO3, CH3COOH, Ca3(PO4)2.
4). Як ви розумієте суть поняття «масова частка елемента»?
5). Що означає вираз «масова частка елемента становить 15 %»?
2. «Сенкан»
-5 хв
-скласти сенкани із словами: маса, частка, елемент.
3. «Семантична карта»
4. «Дошка запитань»
1). Які обчислення можна провести за хімічною формулою речовини?
2). Як визначити відносну атомну масу елемента?
3). Як визначити відносну молекулярну масу речовини?
4). Як обчислити масову частку елемента в речовині?
5). Яку інформацію можна одержати про молекулу з хімічної формули?
5. «Пошук цікавих запитань»
1) Як обчислити масу всієї молекули?
2).У якої сполуки H2, H2S, SO2, SO3-буде найбільша і найменша відносна молекулярна маса?
3). Чому термін «відносна молекулярна маса» не підходить до йонних сполук?
4). Чому термін «відносна формульна маса» є універсальним?
6. «Відповідність»
-7 хв
-установіть відповідність:
а) Mr(CuO) |
1. 160 |
б) Mr(H2S) |
2. 80 |
в) Mr(Fe2O3) |
3. 34 |
7. «Кошик ідей»
-напишіть формули речовин:
8.«Біла ворона»
-виберіть зайве
n – число атомів елемента в молекулі (індекс),
Аr(Е) – відносна атомна маса елемента,
Мr – відносна молекулярна маса речовини.
v-кількість речовини
W(О) = 4 · 16: 98 = 0,65
Аr(Na) = 137; Аr(Na) = 16; Аr(Na) = 1
Мr(Ba(OH)2) = Аr(Ва) + 2·Аr(О) + 2·Аr(Н)
Аr(Cl) = 35,5, Мr(Cl2) = 2·Аr(Cl)
Мr(Cl2) = 2 · 35,5 = 71
Аr(Н) = 1; Аr(S) = 32; Аr(О) = 16
Мr(МgSO4) = 2·Аr(Мg) + Аr(S) + 4·Аr(О)
Мr(МgSO4) = 2 · 1 + 32 + 4 · 16 = 98
9. «Доповни речення»
10.«Два – чотири – всі разом»
-індивідуально
- пригадати якомога більше інформації по питаннях:
1) відносна атомна маса,
2) відносна молекулярна маса,
3) масова частка елемента в речовині.
-2пари
обговорення один з одним матеріалу стосовнопитань.
-об’єднуємо пари в четвірки
- обговорюють попередньо досягнені рішення щодо поставлених питань
-висновок: колективне обговорення.
11. «Спочатку було слово».
Слово: Маса
(Масло,оса, сама, мастило, міст…)
12.Хімічний диктант
-Фразеологічний
-Відносна атомна маса елемента –це маса його…, виражена атомних одиницях….
-Відносна молекулярна маса речовини-це … її молекули, виражена в … одиницях…
-Масова частка елемента у складі… виражається у частках …або у…
-Формульний
А) … = m(х)
1/12m(C)
Б)Mr(xy)= …(хy)
1/12m(C)
В)w%= n х Ar
…
ІІІ. Фаза побудови знань
1.«Снігова куля»
-2 пари
-заповнити ланцюжкову схему.
CaO CaO2 NaOH
CaCO3 Zn(OH)2 Al2(SO4)3 |
|
Ar |
Mr |
w% |
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
2.«Гронування»
-індивідуально
-розв'язування задач
№1. Обчисліть масові частки Гідрогену та Сульфуру в гідроген сульфіді, хімічна формула якого H2S.
№2. Визначте молекулярну формулу органічної речовини, що містить атоми Карбону (w = 58,54 %), Гідрогену (w = 4,06 %), Нітрогену (w = 11,38 %) та Оксигену. Відносна молекулярна маса речовини становить 123.
№3. Обчисліть відносні молекулярні (формульні) маси речовин, хімічні формули яких:
№4. Напишіть з допомогою хімічних символів и цифр:
а) три атоми Сульфуру, чотири молекули кисню, два атоми Оксигену, дві молекули води;
б) п’ять атомів Магнію, три молекули хлору, два атоми Гідрогену, одна молекула вуглекислого газу;
в) сім атомів Нітрогену, три атоми Феруму, чотири молекули нітрогену, дві молекули водню.
№5. Складіть формули й назвіть сполуки Феруму(ІІ) і Феруму(ІІІ) із:
а) Оксигеном;
б) Сульфуром;
в) Фтором;
г) Хлором.
3. «Хто перший»
-2 команди
-завдання: Визначити відносні молекулярні маси речовин, та вирахувати сумуи відносних молекулярних мас.
1 Команда
|
N2O |
NO |
HNO2 |
N2O3 |
H3BO2 |
Mr |
|
|
|
|
|
1 Команда
|
HNO3 |
NH3 |
NO2 |
B2O3 |
B2N6 |
Mr |
|
|
|
|
|
2 Команда
|
P2O3 |
H2SO4 |
SiH4 |
N2O3 |
H2O2 |
Mr |
|
|
|
|
|
2 Команда
|
SeO3 |
H2Se |
H2SiO3 |
As2O3 |
H3As |
Mr |
|
|
|
|
|
3 Команда
|
SeO3 |
PH3 |
P2O5 |
H2S2O3 |
H2O |
Mr |
|
|
|
|
|
3 Команда
|
SeO2 |
PH3 |
As2O5 |
H2SeO3 |
HF |
Mr |
|
|
|
|
|
4. «Ажурна пилка»
-4 пари
-розвязування задач.
№1. Визначте масові частки кожного елемента в молекулі вуглекислого газу (СО2) та в молекулі сульфатної кислоти (H2SO4).
№2. Визначте масову частку:
а) цинку в ZnCl2;
б) феруму в FeSO4;
в) гідрогену в H2SO4;
г) купруму в Cu(NO3)2;
д) хлору в FeCl3.
№3. Молекула фосфатної кислоти складається із 3 атомів Гідрогену, 1 атома Фосфору і 4 атомів Оксигену. Напишіть хімічну формулу фосфатної кислоти й обчисліть масові частки кожного з елементів.
№4.У якому із двох оксидів масова частка Феруму більша: в магнітному залізняку (Fe3O4) чи в червоному залізняку (Fe2O3)?
№5. Що важче: 5 молекул води (H2O) чи одна молекула сульфатної кислоти (H2SO4)?
№6. Що важче: 2 молекули води чи одна молекула нітратної кислоти (HNO3)?
№7. До складу молекули кальцій карбонату входить один атом Кальцію, один атом Карбону і три атоми Оксигену. Запишіть хімічну формулу сполуки та обчисліть масові частки елементів у ній..
5.INSERT/ІНСЕРТ
- індивідуально
Використовуючи термін «Оксиген», складіть два речення, в яких йтиметься про хімічний елемент.
+ |
_ |
? |
! |
|
|
|
|
6. «Хімічна естафета»
-2 команди
- Фіксується час виконання завдань. Естафетні листки команд взаємно перевіряються. За змаганням команд спостерігають по одному консультанту з числа кращих учнів. Вони надають допомогу гравцям лише за вимогою останніх. Перемагає команда, яка показала кращий час, допустила менше помилок і менше зверталася за допомогою до консультанта.
-кожна команда одержує завдання (по кількості учасників гри). В завданні окремі дії виконує один член команди. Листки з завданнями передаються, як естафета.
Завдання 1 Визначити відносну молекулярну масу натрій сульфату Na2SO4 та W(О) в цій молекулі.
1) Визначити Аr(Na) =
2) Визначити Аr(О) =
3) Визначити Аr(S) =
4) Записати формулу для визначення Мr (Na2SO4) =
5) Підставити цифрові значення Мr (Na2SO4) =
6) Обчислити Мr (Na2SO4) =
7) Записати формулу для визначення W(О) =
8) Підставити цифрові значення в формулу W(О) =
9) Обчислити W(О) =
Завдання 2 Визначити відносну молекулярну масу калій карбонату К2CO3 та W(С) в цій молекулі.
1) Визначити Аr(К) =
2) Визначити Аr(О) =
3) Визначити Аr(С) =
4) Записати формулу для визначення Мr (К2CO3) =
5) Підставити цифрові значення Мr (К2CO3) =
6) Обчислити Мr (К2CO3) =
7) Записати формулу для визначення W(С) =
8) Підставити цифрові значення в формулу W(С) =
9) Обчислити W(С) =
Завдання 3 Визначити відносну молекулярну масу купрум(II) оксиду CuO та W(Cu) в цій молекулі.
1) Визначити Аr(Cu) =
2) Визначити Аr(О) =
3) Записати формулу для визначення Мr (CuO) =
4) Підставити цифрові значення Мr (CuO) =
5) Обчислити Мr (CuO) =
6) Записати формулу для визначення W(Cu) =
7) Підставити цифрові значення в формулу W(Cu) =
8) Обчислити W(Cu) =
Завдання 4 Визначити відносну молекулярну масу сульфур(IV) оксиду SO2 та W(S) в цій молекулі.
1) Визначити Аr(S) =
2) Визначити Аr(О) =
3) Записати формулу для визначення Мr (SO2) =
4) Підставити цифрові значення Мr (SO2) =
5) Обчислити Мr (SO2) =
6) Записати формулу для визначення W(S) =
7) Підставити цифрові значення в формулу W(S) =
8) Обчислити W(S) =
Завдання 5 Визначити відносну молекулярну масу цинк хлориду ZnCl2 та W(Cl) в цій молекулі.
1) Визначити Аr(Zn) =
2) Визначити Аr(Cl) =
3) Записати формулу для визначення Мr (ZnCl2) =
4) Підставити цифрові значення Мr (ZnCl2) =
5) Обчислити Мr (ZnCl2) =
6) Записати формулу для визначення W(Cl) =
7) Підставити цифрові значення в формулу W(Cl) =
8) Обчислити W(Cl) =
ІV.Фаза консолiдацiї
1.«Знайди пару
-2 групи по 5-10 осіб
-5 хв
-1 група отримує картку з назвами хімічних елементів.
2 група отримує картку з відносними атомними масами.
Завдання: Кожен учень повинен знайти свою пару.
1 група 2 група
2. «Хімічний хокей»
1 команда «Захисники»
2 команда «Нападаючі»
-завдання: Одна команда ставить запитання іншій «нападає», а інша команда відновідає на запитання «захищається».
Запитання:
-Як визначається молекулярна маса речовин?
-Позначте символи хімічних елементів, відносні атомні маси яких більші за відносну атомну масу Сульфуру: 1 - С; 2- Ca; 3 – Ar; 4 – I; 5 – Mg.
А 1,3,5;
Б 2,3,4;
В 1,4,5;
Г 2,3,4.
-Маса атома елемента Х становить 7,96 · 10-26 кг, а Карбону – 1,99 · 10-26 кг. Визначте елемент Х і знайдіть його в Періодичній системі.
(Відповідь:Ті – Титан).
-Якщо на одну шальку уявних терезів покласти чотири атоми Карбону, то скільки атомів Магнію потрібно покласти на іншу шальку, щоб зрівноважити терези?
(Відповідь: два атоми Магнію).
3. «Кластер»
-індивідуально
-7 хв
-загальне обговорення
4. «Концептуальна таблиця»
- індивідуально
-7 хв
- загальне обговорення
Що порівняти?
Риси і якості
|
Ar елементів |
Mr речовини
|
w% елементів
|
Кількісна характеристика |
Число атомів |
Число молекул
|
Масова частка
|
Хімічна формула
|
Ar = m(х) 1/12m(C)
|
Mr(xy)= m (хy) 1/12m(C) |
w%= n х Ar Mr
|
5. «Дерево сподівань»
-використовується на завершальному етапі уроку
-кольорові стікери, намальоване на плакаті дерево.
-фронтальна робота для всього класу.
- 2-3 хвилини
-кожен учнь на кольоровому стікері у формі метелика записує і кріпить до дерева сподівань свої міркування про урок.
6.«Самооцінювання»
-2 хв
-кожен учень оцінює свою роботу на уроці
V. Домашнє завдання.
1)Тренувальні вправи виконати письмово
- Обчисліть відносну молекулярну масу соди;
-Відносна молекулярна маса оксиду елемента другої групи періодичної системи становить 153. Який це елемент?