УРОК 32.
Тема уроку: Розв’язування текстових задач економічного змісту.
Мета уроку:
навчальна:формувати вміння розв’язувати текстові задачі економічного змісту;
розвивальна: формувати вміння логічно мислити;
виховна: виховувати свідоме ставлення до навчання.
Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.
Хід уроку
I. Організаційний етап.
Перевірити готовність класу до уроку. Налаштування на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання.
Перевірити наявність виконання домашнє завдання.
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Економіка, або економічні науки, — комплекс наукових дисциплін про господарство, а саме: про організацію та управління матеріальним виробництвом, ефективне використання ресурсів, розподіл, обмін, збут і споживання товарів та послуг тощо.
Задачі економічного змісту — це задачі про вартість товару, задачі на роботу, задачі, пов’язані з бюджетом сім’ї, можливості здійснення масштабних покупок, задачі на податки, роботу банків, ведення фермерського господарства, використання природних ресурсів рідного краю тощо.
IV. Засвоєння знань.
Задачі про вартість товару
Задача 1. Один кілограм цукерок коштує 25 грн. Скільки коштують 3 кг цукерок?
Розв’язання. 25 3 = 75 (грн). У цій задачі, як і в за дачах на рух, маємо залежність між трьома величинами: вартість товару, його ціна та кількість. Нехай С — вартість товару, а — його ціна (тобто вартість одиниці товару — 1 штуки, 1 м, 1 кг, 1 л тощо), а п — кількість товару у вибраних одиницях. Тоді
Отриману рівність називають формулою вартості. Вона означає, що вартість товару дорівнює ціні, помноженій на кількість товару.
З формули вартості за правилом знаходження невідомого множника легко виразити величини а і п:
тобто ціна товару дорівнює вартості, поділеній на кількість товару, а кількість товару дорівнює вартості, поділеній на ціну.
Задача 2. Літр соку коштує 24 грн. Скільки літрів соку можна купити за 48 грн?
Розв’язання. 48 : 24 = 2 (л).
Задачі на роботу
Задача 3. Оля набрала на комп’ютері 9 сторінок за 3 год, а Тетяна — 8 сторінок за 2 год. Хто з дівчаток працював швидше?
Розв’язання. Оля набрала більше сторінок, ніж Тетяна, але вона й працювала більше часу. Для того щоб відповісти на питання задачі, треба знайти, скільки сторінок набрала кожна дівчинка за 1 год. Оля набирала по 9 : 3 = 3 сторінки за годину, а Тетяна — по 8 : 2 = 4 сторінки за годину. Отже, Тетяна працювала швидше, тому що за годину вона набрала більше сторінок.
Швидкість роботи ще називають продуктивністю. У цій задачі продуктивність праці Олі становить 3 сторінки за годину, а Тетяни — 4 сторінки за годину.
Якщо позначити буквою А — усю роботу, продуктивність – буквою N, а час роботи — t, то можемо записати рівність:
Цю рівність називають формулюю роботи. Вона означає, що робота дорівнює продуктивності, помноженій на час роботи.
З формули роботи за правилом знаходження невідомого множника легко знайти величини N і t:
тобто продуктивність дорівнює роботі, поділеній на час робо ти, а час дорівнює роботі, поділеній на продуктивність.
Задача 4. Олеся миє 4 тарілки за 1 хв. Скільки тарілок помиє Олеся за 5 хв? Скільки потрібно часу, щоб Олеся помила 24 тарілки?
Розв’язання. За 5 хв Олеся помиє 4 ∙ 5 = 20 тарілок, а щоб помити 24 тарілки, їй потрібно 24 : 4 = 6 хв.
V. Формування вмінь.
Виконання вправ.
Вправа 442. Порція морозива коштує 5 грн. Скільки треба заплатити за 4 такі порції?
Вправа 444. Артем почистив 30 картоплин за 10 хв. Якою є продуктивність праці Артема?
Вправа 446. Ціна книжки 35 грн. Яка вартість 2 книжок?
3 книжок? 5 книжок? 7 книжок? 12 книжок?
Вправа 452. Принтер друкує з продуктивністю 7 сторінок за хвилину. Скільки сторінок він надрукує за 2 хв? 3 хв? 5 хв? 8 хв? 10 хв?
Вправа 454. Студент має здати реферат на 48 сторінках. Скільки часу працюватиме студент над рефератом, якщо в день він буде робити 2 стор.? 3стор.? 4 стор.? 6 стор.? 8 стор.?
Вправа 462. Купили т кг картоплі по ціні 8 гри за кілограм,
після чого ще залишилося 25 гри. Напиши формулу для
обчислення кількості грошей, які мали (познач її буквою Т). Обчисли Т, якщо т = 15.
Вправа 465. На день народження дарують букет з непарною кількістю квітів. Тюльпани коштують 24 грн за штуку. У Петрика є 200 грн. Скільки найбільше тюльпанів він може купити для букета Марійці на день народження?
VI. Підсумки уроку.
Питання до класу:
1. Як знайти вартість, якщо відомі ціна товару та його кількість?
2. Як знайти ціну товару, якщо відомі вартість товару та його кількість?
3. Як знайти кількість товару, якщо відомі вартість товару та його ціна?
4. Що таке продуктивність праці?
5. Поясни зміст виразів: «Оля набирає текст на комп’ютері з продуктивністю 3 сторінки за годину», «Ігор чистить картоплю з продуктивністю 2 штуки за хвилину».
6. Як знайти виконану роботу, якщо відомі продуктивність праці та час роботи?
7. Як знайти продуктивність праці, якщо відомі виконана робота і час роботи?
8. Як знайти час роботи, якщо відомі продуктивність праці та виконана робота?
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 13 ст. 75 – 81
Вправа 447. Школярам мали закупити 80 ручок. Яка вартість
покупки, якщо ціна однієї ручки 1 грн? 2 грн? З грн?
4 грн? 6 грн?