Уроки 17 – 18 Розв’язування задач.
Підготовка до контрольної роботи
Мета: формувати вміння розв'язувати задачі: аналізувати умову, грамотно оформлювати задачі, робити необхідні креслення. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення. Виховувати культуру наукового мовлення та оформлення розрахункових задач, самостійність, працьовитість, наполегливість, інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку: урок формування навичок розв'язування задач; урок систематизування та узагальнення знань.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
1 урок Бліцопитування.
-
Фізична модель, яку використовують замість тіла, розмірами якого в умовах даної задачі можна знехтувати. (Матеріальна точка)
-
Уявна лінія, яку описує в просторі точка, що рухається. (Траєкторія)
-
Фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії. (Шлях)
-
Як називають рух, під час якого тіло за рівні інтервали часу проходить різний шлях? (Нерівномірний рух)
-
Як називають рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло проходить однаковий шлях?(Рівномірний рух)
-
Графік шляху для рівномірного руху – це …;
-
Графік швидкості для рівномірного руху – це …
-
Назвіть види руху за формою траєкторії. (Прямолінійний, криволінійний)
-
Дайте означення швидкості.
-
Дайте означення середньої швидкості.
-
Як розрахувати середню швидкість руху тіла?
2 урок Запитання для фронтального опитування
-
Якими літерами позначають швидкість, шлях і час у фізиці? Які одиниці цих фізичних величин у СІ?
-
Як вони пов’язані між собою?
-
Який вигляд має формула для обрахування шляху?
-
Який вигляд має формула для обрахування часу?
-
Який вигляд має формула для обрахування швидкості?
IV. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мотивування учнів і коментар до уроку
Епіграфом до уроку я взяла слова давньогрецького вченого, філософа Аристотеля.
Розум – це не тільки знання, а й уміння застосовувати ці знання на практиці.
Як ви вважаєте, з якою темою уроку пов’язані ці слова?
Сьогодні ми проведемо незвичний урок. Це урок – гра «Зоряний час». Мета: відгадати слово та пояснити, чому це слово було обране. В кожній грі є правила: номер задачі обирає учень на вдачу, розв’язує її, отримує відповідь. Всі відповіді записані на зірках, на зворотному боці яких – літери, що відповідають номеру задачі. Кожний клас має поле гри.
7 - А
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Високий рівень - № 1, 4, 8
Достатній рівень - № 3, 5, 6, 7, 9, 11
Середній рівень - № 2, 10
|
7 – Б, 7 - В
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Високий рівень - № 6, 9.
Достатній рівень - № 4, 5, 7, 8, 11.
Середній рівень - № 1, 2, 3, 10.
|
Обрані задачі для класів відрізняються рівнем складності. Задачі 7 – А класу є складнішими. Задачі
7 – Б та 7 – В рівні за ступенем складності. За два уроки треба розв’язати всі задачі.
Слово – впевненість
Розв’язування задач
7 – А клас
-
Велосипедист від'їхав від стадіону о 10:00 і рухався зі швидкістю 18 км/год. Мотоцикліст від’їхав від того самого стадіону о 10:40 і рухався зі швидкістю 42 км/год. Мотоцикліст наздогнав велосипедиста біля залізничної станції. Визначте відстань між стадіоном і станцією.
-
Автомобіль проїхав 50 км за 0,5 год, а потім ще 150 км за 2 год. Визначте середню швидкість руху автомобіля на всьому шляху.
-
Спринтер біжить зі швидкістю 480 м/хв, а хлопчик їде на велосипеді зі швидкістю 27 км/год. Хто з них рухається з більшою швидкістю, в скільки разів?
-
Спортсмен біжить стадіоном. Перше коло він пробігає зі швидкістю 11 км/год, а друге — зі швидкістю 9 км/год. Визначте середню швидкість руху бігуна протягом усього часу руху.
-
На перегонах велосипедист проїхав спочатку 15 км зі швидкістю 45 км/год, а потім ще 28 км зі швидкістю 42 км/год. Визначте середню швидкість руху велосипедиста на всій дистанції.
-
На рисунку зображено графік залежності швидкості руху від часу для деякого тіла. Побудуйте графік залежності шляху від часу. Визначте середню швидкість руху автобуса.
-
Автобус проїхав 1,5 км за 1 хв. Який шлях подолає автобус за 1,5 год?
-
Будівельний підйомник за 2 хв піднімає вантаж на 31-й поверх будинку. З якою швидкістю рухається підйомник, якщо відстань між поверхами дорівнює 3 м?
-
Автобус їхав 1 год зі швидкістю 90 км/год, півгодини стояв та їхав ще 2 год зі швидкістю 60 км/год. Знайдіть середню швидкість автобуса на всьому шляху.
-
На рисунку зображено графік залежності шляху, який пройшов потяг, від часу. З якою швидкістю їхав потяг?
-
На рисунку зображено графік залежності швидкості руху, з якою їхав велосипедист, від часу. Який шлях подолав велосипедист за 45 хв?
7 – Б клас
-
Потяг їде зі швидкістю 180 км/год. Який шлях він долає за 2 год?
-
Велосипедист рухається зі швидкістю 36 км/год. Скільки часу він витратить, щоб проїхати 27 км?
-
Автомобіль проїхав 50 км за 0,5 год, а потім ще 150 км за 2 год. Визначте середню швидкість руху автомобіля на всьому шляху.
-
На перегонах велосипедист проїхав спочатку 15 км зі швидкістю 45 км/год, а потім ще 28 км зі швидкістю 42 км/год. Визначте середню швидкість руху велосипедиста на всій дистанції.
-
На рисунку зображено графік залежності швидкості руху від часу для деякого тіла. Побудуйте графік залежності шляху від часу. Визначте середню швидкість руху автобуса.
-
Автобус їхав 1 год зі швидкістю 90 км/год, півгодини стояв та їхав ще 2 год зі швидкістю 60 км/год. Знайдіть середню швидкість автобуса на всьому шляху.
-
Спринтер біжить зі швидкістю 480 м/хв, а хлопчик їде на велосипеді зі швидкістю 27 км/год. Хто з них рухається з більшою швидкістю, в скільки разів?
-
Автобус проїхав 1,5 км за 1 хв. Який шлях подолає автобус за 1,5 год?
-
Будівельний підйомник за 2 хв піднімає вантаж на 31-й поверх будинку. З якою швидкістю рухається підйомник, якщо відстань між поверхами дорівнює 3 м?
-
На рисунку зображено графік залежності шляху, який пройшов потяг, від часу. З якою швидкістю їхав потяг?
-
На рисунку зображено графік залежності швидкості руху, з якою їхав велосипедист, від часу. Який шлях подолав велосипедист за 45 хв?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Поясніть, чому я обрала слово «впевненість»? Послухайте притчу.
Зустрілися якось у рукопашному бою два рівних по статурі людини. Перший був боксером, а другий спортом взагалі не займався. Переміг другий.
Потім хтось запитав організаторів спарингу:
- Як же таке вийшло, що боксер не подужав звичайного хлопця? Адже це смішно!
Організатори відповіли:
Перед боєм ми сказали боксерові, що битися він буде з каратистом, який не зазнав ще жодної поразки. А звичайному хлопцеві - що суперник його, по суті, слабак і тільки намагається виглядати переконливо.
Візьміть ініціативу в свої руки. У вирішальний момент впевненість в своїх силах грає головну роль.
VIІ. Домашнє завдання
1 урок. Повторити § 8 -10 Вправа № 9 (5,6)
2 урок. Повторити § 11, Вправа № 11 (4-7)