Мета: формувати компетентності: предметні (розуміння підґрунтя конфлікту між мрійниками (ентузіастами) та філістерами в повісті-казці Е. Т. А. Гофмана “Крихітка Цахес...”; прагнення вправно володіти художнім словом; критичне мислення; мовлення; творчі здібності; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; уміння аналізувати проблематику літературного твору й образи його героїв; комунікативну: навички ефективної роботи в парі та колективі, толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих; інформаційну: навички визначення ролі деталі в тексті, ефективної роботи з книгою; загальнокультурну: читацькі інтереси, світогляд).
Тип уроку: урок розвитку мовлення(усно).
Обладнання: ноутбук, відеофільм,кросфорд,постери для скрайбінгу.
Жодна блискуча доля не приховує ницості.
Федр
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Робота з епіграфом.
Федр- давньоримський поет, байкар.
Ницість- синоніми: негідний, підлий, ганебний.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання.
1.Інтерактивна вправа «Так»- «Ні».
1.Центром уваги романтиків стають почуття та внутрішній світ людини. (Так).
2.Романтизм як літературний напрям виник на межі XVI-XVII століть.(ні).(Кінець XVIІІ- початок ХІX ст..)
3.Е.Т.А. Гофман – автор відомого твору „Крихітка Цахес” (Так).
4.Гофман змінив одне зі своїх імен на Амадей на знак захоплення творчістю Чайковського. (Ні).Моцарта
5.„Крихітка Цахес” за жанром – це філософська повість- казка. (Так).
6.У творі „Крихітка Цахес” дія розгортається у двох планах – реальному та фантастичному. (Так).
7.Герої Гофмана поділяються на філістерів та ентузіастів. (Так).
8.Матір Цахеса звали пані Ганна. ( Ні).Еліза
9.Мати Цахеса продавала картоплю князеві Барсануфу. (Ні).
10.Останньою кар’єрною сходинкою Цахеса була посада міністра.(Так)
11. Крім літератури Гофман був відданий ще одному видові мистецтва – музиці.(Так.)
12.Під першими своїми літературними творами Гофман підписувався, використовуючи псевдоніми, тому що хотів прославитися як композитор, а не як письменник.(Так)
2. Розгадайте кросворд(робота в парах) .
3.Робота з текстом твору. Як ви розумієте цитати із повісті- казки «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»?
- «Ти не той, за кого тебе вважають, тож намагайся зрівнятися з людиною,на чиїх крилах ти,безкрила каліко,підносишся».
- «Бідний Цахес!Пасинку Природи!Я бажала тобі добра!Можливо, я помилялася, думаючи, що чудесний зовнішній хист, яким я тебе обдарувала, осяє благотворним променем твою душу».
4.Інтерактивна вправа. Продовжіть речення “Повість-казка “Крихітка Цахес...” спонукала мене замислитися над такими проблемами…
5.Перегляд відео(уривок із фільму «Цахес» , режисер Анри Кулев).Болгарія 2010 р..
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель.Сьогодні ми розглянемо, у чому суть основного конфлікту повісті –казки Гофмана. Усі ви, звісно, звернули увагу на те, наскільки несправедливим було панування такої істоти, як Цахес. Зрозуміло, що фея Рожа-Гожа просто зглянулася над малюком-калікою, не зазирнувши до його душі й не замислившись про наслідки. Але постає питання: чому ті, хто розгледів його сутність, нічого не зробили для того, щоб ця сутність стала якнайшвидше видимою іншим? Спробуймо відповісти на це запитання сьогодні.
IV. РОБОТА з ТЕМОЮ УРОКУ
1.Повторення вивчених термінів(Філістери, ентузіасти) Словникова робота.
Філістер- самовдоволена і обмежена людина з вузьким, обивательським світоглядом,заклопотана лише власним матеріальним благополуччям, яка не розділяє естетичних або духовних цінностей, відрізняється лицемірною поведінкою;людина без духовних потреб.
Ентузіаст(мрійник)- людина пристрасна до науки, мистецтв, роботи, віддана справі; люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу,ненавидять буденність і сповідують вищі ідеали духовності.
2.Розмістіть їх імена на дошці(аргументуючи) (запис до зошитів) під виготовленими постерами. Складання таблиці методом скрайбінгу
Протистояння двох світів
Філістери |
Митці (ентузіасти, мрійники) |
Крихітка Цахес Князь Пафнутій Професор Мош Терпін Прекрасна Кандида Селянка Ліза
|
Студент Бальтазар Скрипаль Вінченцо Сбіока Пульхер-талановитий та перспективний помічник судді. |
3.Висновок. Робота з текстом
Учні відшукують у підручнику тезу про протистояння світів.(ст.71, 5-й абзац)
Слово учителя:Оце протистояння митців і філістерів у повісті-казці персоніфіковане, тобто втілене в конкретних персонажах- митець Бальтазар протистоїть філістеру Цахесу. Таке протистояння є конкретним втіленням неприйняття романтиками реального життя і звеличення «життя духу».
1. А у повісті-казці Гофмана що перемагає: добро чи зло?Зачитайте фінал твору.
2. Подумайте і скажіть: «Який же викривальний зміст прихований у творі Е.Гофмана «Крихітка Цахес»? (викриття тих людей, які привласнюють чужий інтелект, творче обдарування і результати чужої праці, які «пролазять нагору ганебною брехнею та ошуканством»)
Емоційно- розвантажувальна хвилинка. Насолоджуємось музикою Гофмана. Вальс.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ
Інтерактивний прийом «Карусель»- формуємо критичне мислення(робота в групах).
1.Чи гуманним був подарунок Рожі- Гожі(три золоті волосини)?
3. Чи не міг Бальтазар раніше покінчити з Цахесом без допомоги чаклуна?
2.Чи тільки три волосини затьмарили розум обивателя?
4.Чи можуть ентузіасти перемогти філістерів?
Слово учителя.Усім відомо, що казка має щасливий фінал.На жаль, у реальному житті керують Цахеси, і нема кому вирвати ті три золоті волосини.Тільки деякі Бальтазари бачать ту правду, і то тільки тому, що в них викрали наречену.У казці зявляється добрий Проспер Альпанус, в житті- їх немає, і циннобери одружуються з прекрасними кандідами, вони- при владі, доля ентузіастів-вигнання, а то й ув’язнення.А тому Гофман висміює не стільки Цахеса, скільки середовище, що сприяє процвітанню Циннобера, те суспільство, що здатне бачити у виродку- красеня, у бездарності- талант, у абсолютній тупості-мудрість, у недолюдку- окрасу суспільства.Цахес народжуються.Цахеси живуть процвітають завдяки нікчемності, вульгарності середовища, що їх породило.
2.Творчо-аналітична робота.Формуємо критичне мислення. Робота над комунікативно-ситуативними вправами:
Вправа 1
Уявіть собі, що чарівна фея Рожабельверде пообіцяла виконати одне ваше бажання. Яким би воно було?
Вправа 2.
Чи можна осучаснити образи повісті-казки? Про кого з сучасних відомих діячів ви найперше написали б?
VI.Домашнє завдання.(на вибір) Скласти фанфік.
Словникова робота.
Фанфік - це різновид творчості прихильників будь-якого твору, розповідь, в якому задіяні сюжет, герої або якісь інші деталі існуючого твору. Зазвичай фанфіки пишуться фанатами для інших фанатів і викладаються на спеціальні сайти і форуми.
3. Вдома ви доопрацюєте свої дописи, вказавши попередньо, на яку тему ваш фанфік, який він за обсягом, для якої аудиторії призначений.
Наприклад.
1. Тема: Політика
За обсягом: 1сторінка
Аудиторія: масова література (поширити для «можуть бачити всі)
Зміст: Карлики завжди геніальні
2. Тема: Загальнолюдські цінності.
За обсягом: 1,5 ст.
Аудиторія: друзі.
Зміст: Добро перемагає зло.
Або написати есе за темою «Потворство: приховане й видиме».
VIІ. Підсумки уроку.Рефлексія.
1.Здобувачі освіти переглядають відео. ( «Казки Гофмана»- остання опера французького композитора Жана Оффенбаха.Сольну партію виконує Наталі Дессе- французька оперна співачка).
2.Створення ”Квітки- семилистика”. Учні створюють скрайбінг з кольорових стікерів, характеризуючи урок
(З уроку я піду: вражена(ий), щира(ий), добра(ий), обізнана(ий), спантеличена(ий), спокійна(ий), замислена(ий) і т.п.)
Кросворд
За горизонталлю:
1.Ім`я карлика- потвори
2.Князь , який запровадив « освіту»- Пафнутій…
3.Друг і однодумець Бальтазара
4.Кохана Бальтазара
5.Фея, що зробила «подарунок» малюкові,- Рожа…
6.Ім`я поета- мрійника, що викрив малюка- потвору
7.Назва князівства, у якому відбуваються описані події.
8.Маг, що розкрив таємницю малюка- потвори – Альпанус…
За вертикаллю:
Ключове слово- Циннобер
Постери