Урок розвитку мовлення "Протистояння митця Бальтазара та філістера Цахеса "

Про матеріал
Розвиток мовлення (усно). Протистояння митця Бальтазара та філістера Цахеса
Перегляд файлу

                          Зарубіжна література. 10 клас.

Розвиток мовлення (усно). Протистояння митця Бальтазара та філістера Цахеса

Мета: формувати компетентності: предметні (розуміння підґрунтя конфлікту між мрійниками (ентузіастами) та філістерами в повісті-казці Е. Т. А. Гофмана “Крихітка Цахес...”; прагнення вправно володіти художнім словом; критичне мислення; мовлення; творчі здібності; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; уміння аналізувати проблематику літературного твору й образи його героїв; комунікативну: навички ефективної роботи в парі та колективі, толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих; інформаційну: навички визначення ролі деталі в тексті, ефективної роботи з книгою; загальнокультурну: читацькі інтереси, світогляд).

Тип уроку: урок розвитку мовлення(усно).

Обладнання: ноутбук, відеофільм,кросфорд,постери для скрайбінгу.

Жодна блискуча доля не приховує ницості.

Федр

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Робота з епіграфом.

Федр- давньоримський поет, байкар.

Ницість- синоніми: негідний, підлий, ганебний.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання. 

1.Інтерактивна вправа «Так»- «Ні». 

1.Центром уваги романтиків стають почуття та внутрішній світ людини. (Так).

2.Романтизм як літературний напрям виник на межі XVI-XVII століть.(ні).(Кінець XVIІІ- початок ХІX ст..)

3.Е.Т.А. Гофман – автор відомого твору „Крихітка Цахес” (Так).

4.Гофман змінив одне зі своїх імен на Амадей на знак захоплення творчістю Чайковського. (Ні).Моцарта

5.„Крихітка Цахес” за жанром – це філософська повість- казка. (Так).

6.У творі „Крихітка Цахес” дія розгортається у двох планах – реальному та фантастичному. (Так).

7.Герої Гофмана поділяються на філістерів та ентузіастів. (Так).

8.Матір Цахеса звали пані Ганна. ( Ні).Еліза

9.Мати Цахеса продавала картоплю князеві Барсануфу. (Ні).

10.Останньою  кар’єрною сходинкою Цахеса була посада міністра.(Так)

11. Крім літератури Гофман був відданий ще одному видові мистецтва – музиці.(Так.)

12.Під першими своїми літературними творами Гофман підписувався, використовуючи псевдоніми, тому що хотів прославитися як композитор, а не як письменник.(Так)

2. Розгадайте кросворд(робота в парах) .

 3.Робота з текстом твору. Як ви розумієте цитати із  повісті- казки «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»?

-         «Ти не той, за кого тебе вважають, тож намагайся зрівнятися з людиною,на чиїх крилах ти,безкрила каліко,підносишся».

-         «Бідний Цахес!Пасинку Природи!Я бажала тобі добра!Можливо, я помилялася, думаючи, що чудесний зовнішній хист, яким я тебе обдарувала, осяє благотворним променем твою душу».

4.Інтерактивна вправа. Продовжіть речення “Повість-казка “Крихітка Цахес...” спонукала мене замислитися над такими проблемами…

5.Перегляд відео(уривок із фільму «Цахес» , режисер Анри Кулев).Болгарія 2010 р..

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель.Сьогодні ми розглянемо, у чому суть основного конфлікту повісті –казки Гофмана. Усі ви, звісно, звернули увагу на те, наскільки несправедливим було панування такої істоти, як Цахес. Зрозуміло, що фея Рожа-Гожа просто зглянулася над малюком-калікою, не зазирнувши до його душі й не замислившись про наслідки. Але постає питання: чому ті, хто розгледів його сутність, нічого не зробили для того, щоб ця сутність стала якнайшвидше видимою іншим? Спробуймо відповісти на це запитання сьогодні.

IV. РОБОТА з ТЕМОЮ УРОКУ

1.Повторення вивчених термінів(Філістери, ентузіасти) Словникова робота.

Філістер- самовдоволена і обмежена людина з вузьким, обивательським світоглядом,заклопотана лише власним матеріальним благополуччям, яка не розділяє естетичних або духовних цінностей, відрізняється лицемірною поведінкою;людина без духовних потреб.

Ентузіаст(мрійник)- людина пристрасна до науки, мистецтв, роботи, віддана справі;  люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу,ненавидять буденність і сповідують вищі ідеали духовності.

2.Розмістіть їх імена на дошці(аргументуючи) (запис до зошитів) під виготовленими постерами. Складання таблиці методом скрайбінгу

 

Протистояння двох світів

Філістери

Митці (ентузіасти, мрійники)

Крихітка Цахес

Князь Пафнутій

Професор Мош Терпін

Прекрасна Кандида

Селянка Ліза

 

 

Студент Бальтазар

Скрипаль Вінченцо  Сбіока

Пульхер-талановитий та перспективний помічник судді.

 

3.Висновок. Робота з текстом

Учні відшукують у підручнику тезу про протистояння світів.(ст.71, 5-й абзац)

Слово учителя:Оце протистояння митців і філістерів у повісті-казці персоніфіковане, тобто втілене в конкретних персонажах- митець Бальтазар протистоїть філістеру Цахесу. Таке протистояння є конкретним втіленням неприйняття романтиками реального життя і звеличення «життя духу».

1. А у повісті-казці Гофмана що перемагає: добро чи зло?Зачитайте фінал твору.

2. Подумайте і скажіть: «Який же викривальний зміст прихований у творі Е.Гофмана «Крихітка Цахес»? (викриття тих людей, які привласнюють чужий  інтелект, творче обдарування і результати чужої праці, які «пролазять нагору ганебною брехнею та ошуканством»)

 

 

Емоційно- розвантажувальна хвилинка. Насолоджуємось музикою Гофмана. Вальс.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ

Інтерактивний прийом «Карусель»- формуємо критичне мислення(робота в групах).

1.Чи гуманним був подарунок Рожі- Гожі(три золоті волосини)?

3. Чи не міг Бальтазар раніше покінчити з Цахесом без допомоги чаклуна?

2.Чи тільки три волосини затьмарили розум обивателя?

4.Чи можуть ентузіасти перемогти філістерів?

Слово учителя.Усім відомо, що казка має щасливий фінал.На жаль, у реальному житті керують Цахеси, і нема кому вирвати ті три золоті волосини.Тільки деякі Бальтазари бачать ту правду, і то тільки тому, що в них викрали наречену.У казці зявляється добрий Проспер Альпанус, в житті- їх немає, і циннобери одружуються з прекрасними кандідами, вони- при владі, доля ентузіастів-вигнання, а то й ув’язнення.А тому Гофман висміює не стільки Цахеса, скільки середовище, що сприяє процвітанню Циннобера, те суспільство, що здатне бачити у виродку- красеня, у бездарності- талант, у абсолютній тупості-мудрість, у недолюдку- окрасу суспільства.Цахес народжуються.Цахеси живуть процвітають завдяки нікчемності, вульгарності середовища, що їх породило.

2.Творчо-аналітична робота.Формуємо критичне мислення. Робота над комунікативно-ситуативними вправами:

 Вправа 1

Уявіть собі, що чарівна фея Рожабельверде пообіцяла виконати одне ваше бажання. Яким би воно було?

Вправа 2.

Чи можна осучаснити образи повісті-казки? Про кого з сучасних відомих діячів ви найперше написали б?

 

VI.Домашнє завдання.(на вибір) Скласти фанфік.

 Словникова робота.

Фанфік - це різновид творчості прихильників будь-якого твору, розповідь, в якому задіяні сюжет, герої або якісь інші деталі існуючого твору. Зазвичай фанфіки пишуться фанатами для інших фанатів і викладаються на спеціальні сайти і форуми.

3. Вдома ви доопрацюєте свої дописи, вказавши попередньо, на яку тему ваш фанфік, який він за обсягом, для якої аудиторії призначений.

Наприклад.

1. Тема: Політика

За обсягом: 1сторінка

Аудиторія: масова література (поширити для «можуть бачити всі)

Зміст: Карлики завжди геніальні

2. Тема: Загальнолюдські цінності.

    За обсягом: 1,5 ст.

    Аудиторія: друзі.

    Зміст: Добро перемагає зло.

Або написати есе  за темою «Потворство: приховане й видиме».

 

 

 VIІ. Підсумки уроку.Рефлексія.

1.Здобувачі освіти переглядають відео. ( «Казки Гофмана»- остання опера французького композитора Жана Оффенбаха.Сольну партію виконує Наталі Дессе- французька оперна співачка).

2.Створення ”Квітки- семилистика”. Учні створюють скрайбінг з кольорових стікерів, характеризуючи урок

(З уроку я піду: вражена(ий), щира(ий), добра(ий), обізнана(ий), спантеличена(ий), спокійна(ий), замислена(ий) і т.п.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд

 За горизонталлю:

1.Ім`я карлика- потвори

2.Князь , який запровадив « освіту»- Пафнутій…

3.Друг і однодумець Бальтазара

4.Кохана Бальтазара

5.Фея, що зробила «подарунок» малюкові,- Рожа…

6.Ім`я поета- мрійника, що викрив малюка- потвору

7.Назва князівства, у якому відбуваються описані події.

8.Маг, що розкрив таємницю малюка- потвори – Альпанус…

За вертикаллю:

Ключове слово- Циннобер

                                                                                                                                                                                                                

 

C:\Users\К1\Desktop\зображення_viber_2024-02-06_14-17-24-642.jpg

 

 

 

Постери

C:\Users\К1\Desktop\зображення_viber_2024-02-06_14-23-11-967.jpg

C:\Users\К1\Desktop\зображення_viber_2024-02-06_14-23-12-210.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Козяр Ярослава
Додано
6 лютого
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку