Методична розробка уроку зарубіжної літератури.
Тема. Розвиток мовлення. Робота з текстом роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара» Підготовка до контрольної роботи.
Мета: систематизувати й узагальнити вивчене, допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художні особливості твору; розвивати навички аналізування художнього тексту, розкриття психології героїв, уміння висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їх; виховувати повагу до загальнолюдських життєвих цінностей, прагнення їх дотримуватися.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.
Методи: наочні, словесні («спрямоване читання»).
Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання. Прочитайте текст першої частини роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара». Знайдіть авторські орієнтири, які допомагають читачам уявити пригнічений стан Раскольнікова. Окресліть коло питань, що мучать головного героя.
ІV. Формування вмінь та навичок
Опрацювання другого фрагмента
Метод «Спрямоване читання»
Завдання. Прочитайте сон головного героя перед злочином. Як реагує головний герой – дитина над знущанням над твариною? Як це характеризує його? Знайдіть у тексті визначення душевного стану Раскольнікова. Які функції цього сну у творі?
Опрацювання третього фрагмента
Метод «Спрямоване читання»
Завдання. Знайдіть у тексті (Ч.5, гл.4), як Раскольніков мотивує свій злочин? Які засоби добирає герой, втілюючи ідею на практиці?
Опрацювання четвертого фрагмента
Метод «Спрямоване читання»
Завдання. Прочитайте уривки роману, де описаний побут сім’ї Мармеладових та їх зовнішній вигляд (Ч.1гл. ІІ ,Ч.4, гл.4 ). Чи заслуговує співчуття Мармеладов? Відповідь обґрунтуйте. Відтворіть біографії Мармеладова й Катерини Іванівни. Спробуйте кількома реченнями описати життєвий шлях Соні. Який це шлях?
Узагальнюючі запитання до 1 -4 частини роману «Ф. Достоєвського «Злочин і кара»
Яким ви уявляєте головного героя твору? Який його соціальний статус, умови проживання, вигляд? У чому сутність теорії головного героя? Які, на вашу думку, причини злочину? тощо
Висновки «Мистецтвознавців». Робота з ілюстраціями Д. Шмаринова та І. Глазунова до твору «Злочин і кара». Розгляньте ілюстрації до роману. Як в них передається психологія людини? Чи знаходите ви спільне в психологізмі Достоєвського і художників?
Узагальнюючі запитання до роману «Ф. Достоєвського «Злочин і кара»
Складіть психологічний портрет Раскольнікова.
Дебати «Вислови своє ставлення до проблеми: чи можна ділити людей на розряди – сильних, обраних і «тварей тремтячих»?»
Робота в парах. Практичне завдання: взяти інтерв’ю На цьому етапі уроку ви поділяєтесь на «Репортерів», які задають питання, автора та головних героїв роману.
1 ряд – у Достоєвського - стосовно основних ідей роману.
2 ряд – у Раскольнікова (чи розкаявся він у своєму злочині, з яких причин він скоїв цей злочин, чому зробив явку з повинною?)
3 ряд – у Соні Мармеладової (як вона ставиться до теорії Раскольнікова, у чому різниця між «правдою» Раскольникова і « правдою» Соні?)
V. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Узагальнюючі завдання.
VI. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи з теми
VIII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Для мене найцікавішими були такі проблеми, як...
• Твір Ф. Достоєвського близький нам тим, що...
• Мені запам’яталося...