Урок розвитку зв’язного мовлення для учнів 4 класу. Детальний переказ тексту Ївги Шугай «Наступало Різдво» за колективно складеним планом.

Про матеріал
Урок розвитку зв’язного мовлення для учнів 4 класу до зошита М.Д. Захарійчук. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом. Текст Ївги Шугай «Наступало Різдво». До уроку додається презентація.
Перегляд файлу

Тема. Детальний переказ тексту Ївги Шугай «Наступало Різдво»

за колективно складеним планом.

 

Мета: формувати навички та вміння детально переказувати текст,            висловлюватись на задану тему точно, коротко і в певній послідовності; виробляти навички грамотного письма; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, усне та писемне мовлення школярів; виховувати інтерес і повагу до традицій свого рідного народу.

 

Обладнання: презентація до уроку, ціглинки ЛЕГО          

 

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

Доброго ранку! Доброго дня!

Бажаєте ви, бажаю вам я!

Нам урок уже давно

Час розпочинати

Будем знову мовлення

Наше розвивати.

ІІ. Створення емоційного настрою.

Сьогодні у нас — незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чудову, в країну відому,

Яка нас чекає й збагачує мову.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Мовна розминка.

На столі — свята вечеря,
вся родина за столом.
Відчиняє ангел двері
позолоченим крилом.

 

На столі багато страв,

Закінчили безліч справ,

Бо в кутку стоїть дідух,

Відчуваєм свята дух.

Гостей зустрічаємо,

Колядками вітаємо.

 

  • Про яке зимове свято йдеться в цих віршах?
  1. Вправа «Мікрофон»
  • Що ви знаєте про Святвечір?
  1. Створення «асоціативного куща».
  •  Що ви пригадуєте, коли чуєте слово Святвечір?

 

  1. Словникова робота

Різдво – це стародавнє свято всіх християн.

Святвечір (багатий вечір, багата кутя,) - одне з найурочистіших свят. Його відзначають напередодні Різдва.

 З давніх часів в Україні словом і ділом люди створювали у цей день образ багатства, щастя, миру і спокою у своєму домі. В цей день уся родина має бути вдома; не можна сваритися, і краще помиритися з ворогами. Коли сонце починає заходити, вносять у хату сніп жита - "дідух" - і ставлять його на почесному місті. Зараз замість урочисто прикрашеного "дідуха"  люди прибирають ялинки. Найголовніша урочистість цього вечора - свята вечеря. Головна страва- кутя, крім неї, готували ще одинадцять пісних страв, серед яких обов’язково мали бути борщ, риба, гриби, пироги з квасолею і капустою, картопля та узвар.

Колядки  - це обрядові пісні, які виконуються в усіх регіонах України напередодні Різдва.

  1. Хвилинка відпочинку.

−Пригадайте та заспівайте всім відому колядку, додаючи пропущені слова.

Коляд, коляд, … (колядниця),

Добра з медом ….. (паляниця),
А без меду…. (не така),
Дайте, дядьку, ….(п’ятака).
Одчиняйте … (скриньку),
Та давайте … (сливку),
Одчиняйте …(сундучок),
Та давайте …(п’ятачок).

ІV. Робота в зошиті.

1. Хвилинка каліграфії

С  сс св ят  веч ір Святвечір

На Святвечір готували дванадцять пісних страв.

2. Роз’єднати слова та записати вірш.

Різдвяназорязазираєдохати.

Хайбуденарадістьцяхатабагата

3. Робота в парах. З’єднати частини прислів’я.

На Різдво мете снігами,                коляду веде.

Люди колядують,                          буде осінь з пирогами.

 Різдво йде,                                     а павуки працюють

V. Робота над темою уроку.

1. Вправа «Передбачення».

 − Розгляньте малюнки в підручнику. (с.109).

   Кого на них зображено?

   Висловіть припущення, про що буде розповідатися в тексті?

2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.

– Сьогодні на уроці ми детально перекажемо текст Ївги Шугай «Наступало Різдво». Щоб легше було переказувати, складемо до нього план.

3. Читання тексту вчителем. (с. 62 зошит)

4. Змістовий аналіз тексту.

Яка тема тексту?

Коли відбувалася подія описана в ньому?

Хто поставив у кімнаті ялинку?

Хто її прикрасив?

Чим прикрасила господиня ялинку?

Хто бачив ялинку?

Кого вона зачарувала?

Хто вранці приліз подивитися на ялинку?

Яке свято зустрічали мешканці будинку?

  1.     Структурний аналіз тексту.

Скільки частин у цьому тексті?

Про що йдеться в зачині?

Про що ви дізналися з основної частини?

Що повідомляється в кінцівці?

У якій частині тексту йдеться про тих, хто захоплювався ялинкою?

Хто останнім милувався ялинкою?

  1.     Виконання тестових завдань (с. 30-31завд.3 зошита).
  2.     Колективне складання плану детального переказу.

План

1. Чудова ялинка.

2. Щасливі павучки.

3. Наступає Святвечір.

8. Орфографічна хвилинка:

Святвечір, дзвіночки, прегарні, цяцьки, довгохвоста,  рано-вранці, тихенько, прилізли, свічечки, надивилися

  1.     Словникова робота

Підібрати синоніми:

Зачарувати (захоплювати, підкоряти обворожувати)

Гарна (розкішна, чепурна, казкова, чудова, красива)

Бачити (спостерігати, зріти)

Хитрий (лукавий, меткий, підступний)

Підібрати антоніми:

Чиста (брудна)

Довгохвоста (куцохвоста)

Великий (малий)

Тихенько (швиденько)

З’єднати пари слів

Золоті                                          зірки

Срібні                                         цяцьки

Прегарні                                     свічечки

Кольорові                                  дзвіночки

  1.          Фізкультхвилинка
  2.  Повторне слухання  тексту.
  3. Усний переказ за складеним планом.
  4. Запис переказу учнями в зошит.
  5. Індивідуальна робота з окремими учнями.
  6. Зачитування складених переказів 2 – 3 учнями.

VІ. Підсумок уроку.

  1. Вправа «Незавершене  речення»
  • На уроці я навчився ….
  • Мене  зацікавило ...
  • Найбільше мені сподобався переказ …
  1. «Це цікаво!»

Напередодні Різдва українці завжди чепурили свої оселі, білили стіни, прали рушники, а ще чіпляли до стелі солом’яних «павучків». Солом’яний павук – це ажурна конструкція, зроблена з соломинок, які скріплювалися нитками, а потім підвішувалися до стелі будинку.

Солом’яні павучки були дуже легкими і постійно крутилися то в один, то в другий бік. Так, за народними віруваннями, павучки снують добро і проганяють від оселі злі сили.

Чому ці солом’яні творіння, схожі на ліхтарики, називають павучками – відповісти важко. Можливо тому, що ажурне плетиво своєю легкістю нагадує павутиння, а може, напередодні Різдва люди знову згадують про таїнство створення Світу і віддають шану павучкам, які допомагали Богові у цій нелегкій справі.

  1. Вправа «Хто уважний». Виконання тесту за допомогою цеглинок ЛЕГО.

Тест

 1  2 3

 

Вечір напередодні Різдва це-

  1. Щедрий вечір
  2. Святвечір
  3. Вечір коляди

 

Святвечір розпочинався:

  1. Коли зійшла перша зірка і до хати занесли "дідуха"
  2. О 6 годині вечора
  3. Коли господиня приготує, тоді й починався. Хоч о 10 вечора

 

На святковий стіл у Святвечір господині готують зазвичай

  1. 7 страв
  2. 13 страв
  3. 12 страв

 

Головною стравою на Святвечір є

  1. Кутя
  2. Вареники
  3. Налисники

 

Що не належить до традиційних страв для Святвечора?

  1. Голубці з тертою картоплею
  2. Шинка
  3. Вареники

 Навіщо наші предки підвішували до стелі різдвяних павуків?

  1. З любові до прекрасного. Різдвяний павук - така ж прикраса, що й усі інші
  2.  Бо любили павуків і все, що їх нагадує
  3. Вважали, що це оберіг і символ Всесвіту. Він вбирає негативну енергію і зло, і тому їх спалювали

 Пісні, якими вітають господарів на день Різдва називають у народі

1. Щедрівками

2. Колядками

3. Посівалками

 

  1.               Гра «Кого забув намалювати художник?» (завд.8,с.34 зошита).

VІ. Домашнє завдання

Вивчити Різдвяні колядки та щедрівки.

 

docx
Додано
27 грудня 2020
Переглядів
3083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку