2 березня о 18:00Вебінар: Як казка допомагає навчати образотворчому мистецтву учнів 5-7 класів

Урок "Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя у тварин"

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з біології для учнів 7 класу на тему "Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя у тварин"
Перегляд файлу

Біологія 7 клас                                                                                            Дата:

Тема: Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя у тварин. Лабораторне дослідження №4 «Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)»

Мета уроку: сформувати уявлення про періоди та тривалість життя тварин, життєві цикли, особливості росту тварин різних груп. Ознайомити учнів з тваринами довгожителями. Розвивати практичні навички аналізувати, порівнювати, робити висновки. Виховувати етично-ціннісне ставлення до живих об’єктів.

Очікувані результати: учні називають періоди життя тварин та характеризують їх; вміють визначати вік тварин.

Обладнання і матеріали: ручні лупи, мушлі двостулкових молюсків; зображення луски коропових риб.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь.

Міжпредметні зв’язки: з історією та географією.

Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Привітання.

Учитель: Невідомо хто, коли, але хтось сказав слова, які передаються із покоління в покоління: «Немагайтеся кожного дня знайти якийсь позитивний початок, так як від твого настрою залежать твої успіхи, а можливо, і невдачі». Тому я розраховую на ваш гарний настрій, який допоможе активно працювати.

2. Розминка «Епіграф»: Є на Землі істоти, які бачили життя протягом майже трьох століть...

- Прочитайте вислів. Скажіть, чи може тварина існувати на Землі більше ніж 200 років. Якщо такі існують, то, як ви гадаєте, це представники безхребетних чи хребетних?

- Будьте уважними на уроці і ви зможете в кінці уроку дати відповідь і на це запитання.

II. Актуалізація опорних знань

Гра «Так — ні» або «Встав слово».

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ним.

1. Для ссавців характерний прямий розвиток.

2. Однією зі стадій розвитку жуків є лялечка.

3. Розвиток річкового окуня відбувається без перетворення.

4. Для плазунів характерний непрямий розвиток.

5. Однією зі стадій розвитку клопів є личинка.

6. На стадії лялечки відбувається докорінна перебудова організації тіла тварини.

7. У метелика личинка зовсім не схожа на дорослу особину.

8. Коралові поліпи нестатево розмножуються шляхом _____.  

9. Гусінь і метелик живляться _____ їжею.

10. До гермафродитів належить більшість _____.

11. Відновлення втрачених частин організму або цілого організму з частини називається  _________.

12. У більшості риб запліднення _____.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

так

так

так

ні

так

так

так

брунькування

різною

червів

регенерація

зовнішнє

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. «Мозковий штурм»

На які етапи ділиться індивідуальний розвиток організмів? (Ембріональний та постембріональний або післязародковий).

Скільки може тривати післязародковий період розвитку тварин?

Оголошення теми і мети уроку (запис дати і теми в зошити)

Я: Отже, сьогодні на уроці перед нами стоять такі завдання:

  1. Ознайомитися з періодами та тривалість життя тварин.
  2. З”ясувати скільки можуть жити тварини.
  3. Ознайомитися з тваринами довгожителями.
  4. Навчитися визначати вік молюсків та кісткових риб.

IV. Засвоєння нових знань

Я: Післязародковий розвиток тварин — це період життя, який починається після народження або виходу з оболонок, що вкривають зародок, і триває до смерті. За цей час організм росте, набуває здатності до розмноження (зріє), старіє та вмирає. У деяких тварин загибель настає майже одразу після розмноження. У них є два періоди постембріонального розвитку: передрепродуктивний (організми ще статево недозрілі) та репродуктивний (коли набувають здатності до статевого розмноження). В інших (більшість хребетних тварин, річковий рак, деякі комахи, павукоподібні, молюски) репродуктивний період триває досить довго. Після нього смерть настає не відразу, а через деякий час (від кількох днів у комах до кількох років і десятків років у великих ссавців). Він має назву періоду старіння, коли поступово знижується рівень обміну речовин та настають необоротні зміни в організмі, які зрештою призводять до смерті.

«Мозковий штурм»

Чи можна визначити вік тварин?

Очікувані відповіді учнів: Дуже складно точно встановити вік тварин, що живуть у природних умовах. Проте тривалість життя можна встановити за кількістю річних кілець, що подібні до тих, які є на зрубі дерева. Такі кільця можна знайти на лусці риб, на панцирах плазунів (наприклад, черепах), на мушлях двостулкових молюсків та на зубах кашалотів.

Я: Тривалість життя організмів визначається періодом часу від їх народження до смерті. У різних видів організмів тривалість життя дуже різна, наприклад від кількох годин (так, коловертки живуть 50–60 годин) до десятків років. Найбільшу тривалість життя серед комах мають королеви термітів, які відкладають величезну кількість яєць і живуть 50 років.

- Кожному з вас було попереднє завдання вдома знайти інформацію про тривалість життя різних тварин. Отже, зараз настав час перевірити, як ви впоралися з цим завданням. Я буду називати тварину, а ви говоритимете скільки може прожити дана тварина. (Показ фото на слайдах)

Лев – до 30-35, ведмідь – до 40-50, вовк і лисиця – до 15-20, рись – до 20-25, тхір – до 16, їжак – до 10, борсук – до 16 років. Заєць-русак – до 12, дикий кріль – до 5-7, кріль свійський – до 10, білка – до 12, бобер – до 50, видра – до 15, миші і пацюки – до 4-6 років. Сова живе до 60-70 років, орел – до 60-80 років; лебеді живуть до 100, грифи – до 117, соколи – до 162, лелеки – до 70 років, журавель – до 40- 50 років, зозуля – до 50 років , голуб – до 40- 50 років, страуси – до 35, качка крижень – до 20 років, ластівки – до 9 років. Свійські індики живуть до 30 років, кури – 15-20 років, гуси свійські – до 80 років. Слонова черепаха живе до 150, а інші види – до 200 років, крокодил – до 100 років. Амфібії, зокрема жаба, живуть до 36 років. Раки – до 20 років. Земляні (дощові) черв’яки живуть до 10 років. Викликає подив тривалість життя і деяких комах. Якщо, наприклад, одноденки живуть від одного дня до неділі, то самки мурах живуть до 12 років, цикад – до 17 років. Матки бджіл живуть 3-5 роки, а робочі бджоли влітку живуть 1-2, а восени, взимку, весною – 7-8 місяців.

- Як ви вважаете, як можна визначити приблизний вік самця жука-олень? (За відгалуженнями на рогах.)

- А зараз ми ознайомимося з тваринами довгожителями нашої планети. Хоча точний вік їх життя є спірним, але вчені називають приблизну кількість років їх існування.

1. Вид медуз під назвою Turritopsis nutricula не володіє особливою зовнішністю. Довжина новонароджених становить 1 міліметр, і народжуються вони з вісьмома щупальцями, в той час як у дорослих особин налічується 90 щупалець і довжина їхнього тіла складає 4,5 міліметра. Ці маленькі медузи були спочатку родом з Карибського басейну, але тепер їх можна знайти по всьому світу. Їх робить унікальними не тільки серед медуз, але і серед усіх живих істот те, що вони можуть повертатися в підлітковий вік. Ці медузи народжуються і ростуть як будь-яка інше тварина, але коли вони досягають певного віку, вони можуть повернутися назад до стадії поліпа і почати дорослішати заново. У людському еквіваленті це було б, приблизно, якщо б 50-річний чоловік повернувся до стану немовляти. Це означає, що ці медузи потенційно безсмертні.

2. Червоні морські їжаки. Ці цікаві живі істоти мешкають виключно в Тихому Океані, як правило, на західному узбережжі Північної Америки. Червоні морські їжаки живуть на глибині близько дев'яноста метрів і намагаються уникати неспокійних місць, де спостерігається часте хвилеутворення. Вони прикріплюються до дна і здобувають свою їжу з води шляхом фільтрації. Таким ось чином червоні морські їжаки живуть протягом декількох століть. Життя червоного морського їжака, можливо, і нуднувате, але ніяк не коротке. Вчені стверджують, що червоні морські їжаки практично безсмертні. Вони можуть гинути від хвороб, або через хижаків, але ознак старіння у них не виникає. Червоний морський їжак існує на нашій планеті вже 450 мільйонів років, і є найбільшим зі всіх морських їжаків. Він може досягати 25 сантиметрів в діаметрі. Зазвичай вони залишаються на одному і тому ж місці, тому вони покриті захисними шипами. Вони не часто доживають до 30 років, але якщо їм це таки вдається, то вони можуть дожити більш ніж до 200 років.

3. Губки. Багато людей навіть не розуміють, що губки насправді є тваринами. Природно, губки не дуже рухливі істоти, а деякі з них рухаються менше, ніж на 1 міліметр в день, тому не дивно, що вони ростуть дуже і дуже повільно, як і багато інших тварин з цього списку. Саме повільне зростання забезпечує їм довголіття. У світі існує від п’яти до десяти тисяч видів губок, і більшість з них живуть від 3 місяців до 20 років. Однак антарктична губка живе набагато довше, і один із знайдених вченими зразків прожив довге життя, а саме 1550 років.

4. Європейська перлинниця. За підрахунками, приблизно 90 відсотків популяції європейської перлинниці мешкає навколо Скандинавії. Вони вважаються дуже витривалими істотами, які можуть адаптуватися до змін в своєму середовищі досить легко. Їм не страшна зміна клімату, а також геологічні, фізичні, біологічні чи навіть хімічні зміни. Однак, незважаючи на це їх популяція постійно знижується. Ті особини, які виживають, вважаються найсильнішими і найімовірніше, пережили не одну зміну екосистем, так як вік подібних особин складає більше 250 років, що робить їх, можливо, найстарішими істотами в Європі.

5. Arctica Islandica є молюском, який живе у водах Арктики. Як ви думаєте, скільки може прожити такий молюск? Сто років? Двісті? А може 300? Аналіз мушель кількох зразків цього молюска, зібраних біля узбережжя Ісландії, показав максимальний вік у більш ніж 400 років.

6. Океанічний венус є одним з видів молюсків, що мешкають в основному навколо узбережжя Шотландії. Як можна було припустити, вони мало рухаються, зариваються в пісок або мул, і використовують свої зябра, щоб фільтрувати їжу і кисень з води. Для того щоб їх не з’їли вони закопуються глибоко в морське дно, і живуть там протягом тривалих періодів часу, не потребуючи їжі або кисню. За останні кілька десятиліть океанські траулери призвели до того, що їх популяція знизилася приблизно на 50 відсотків, так як вони гинуть ще й від того, що пошкоджуються їх раковини, роблячи їх уразливими для хижаків. В результаті цього, все менша кількість океанічних Венус доживає до похилого віку. Ці молюски можуть дожити до 400 років, а вік найстаршого, виявленого екземпляра становив 500 років.

7. Коропи кой. Це досить дорога, штучно виведена порода коропів. В даний час в Японії існує багато різновидів кой, але за стандарт прийнято вважати лише чотирнадцять кольорових варіацій. Ціна однієї рибки може перевищувати не одну сотню доларів. Середній вік коропа кой не перевищує 50 років, що само по собі непогано. Але цього навіть поруч недостатньо, щоб потрапити в цей список. Однак короп кой по імені Ханако, який помер в 1977 році, був більш поважного віку 226 років, тобто він народився ще в 1751 році. Це означає, що він жив під час під час французької революції, пережив обидві світові війни, і так далі. Його вік був визначений шляхом підрахунку кілець на його лусці, так само, як при визначенні віку дерева.

8. Гатерія. Досить незвичайна істота, яка була вивчена через багато років після її виявлення в природі. Примітно те, що внутрішня будова гатерії дуже нагадує будову змії, крокодила, черепахи, риби і навіть мегалозавра, іхтіозавра і телеозавра, які давно вимерли. Складається враження, що природа хотіла створити щось грандіозне, але для цього їй не вистачило часу і з усіх складових елементів вона встигла створити лише ящірку. Ці рептилії є сучасниками динозаврів і живуть вони 100-200 років. Поширені на 13 невеликих скелястих островах в затоці Пленті. Раніше зустрічались по всій Новій Зеландії але були винищені завезеними хижаками.

9. Сухопутні черепахи знамениті тим, що вони можуть жити дуже довго. У середньому, здорова черепаха може дожити до 150 років, але все залежить від виду черепахи. Взяти, наприклад, черепаху Гаррієт. Ця галапагоська черепаха померла в червні 2006 року від серцевої недостатності. Практично все своє життя вона прожила в зоопарку. Найдивніше це те, що Гаррієт в Європу привіз сам Чарльз Дарвін. Вона померла у віці 175 років. А найстаріша черепаха, відома науці прожила більш ніж 150 років. Адвайта була домашньою твариною британського генерала Роберта Клайва до того, як вона потрапила в зоопарк в Калькутті, де вона і провела решту (130 років) свого життя. Вражає вже тільки те, що на момент її смерті, в зоопарку не працював ніхто з тих, хто працював у ньому, коли її тільки привезли. Черепаха померла через тріщини, що утворилася в її панцирі. Після її смерті вчені провели радіовуглецевий аналіз панцира і виявили, що її вік становив приблизно 250 років, хоча одні джерела вказують 255 років, а інші 257 років.

10. Гренландський кит є справжнім гігантом Північного Льодовитого океану. Примітно також те, що ці кити ще й довгожителі. Вчені спостерігають за китом, який вже прожив 211 років і невідомо, скільки ще проживе. Це є рекордом довгожительства серед хребетних тварин. Деякі вчені вважають, що гренландські кити можуть бути найстаршими ссавцями на Землі. Вважається, що один кит по імені Бада дожив до 211 років, але можливо йому насправді було не менше 245 років. Хоча більшість гренландських китів помирає у віці від 20 до 60 років, ще 4 виявлених гренландських китів були близькі за віком до Бада – за даними вчених їм було 91 рік, 135 років, 159 років і 172 роки. У цих китах в сукупності виявили 7 наконечників гарпунів, вік яких складав не менше століття.

 

(Після слайдів) Я: Безліч зафіксованих рекордів, що свідчать про довголіття тварин, які утримувалися в неволі, є винятком з правил, оскільки максимальний вік тварин, що живуть на волі, із певних причин завжди є значно нижчим за цей показник. Тривалість життя тварин, що вирощуються в неволі, збільшується, оскільки тут вони захищені від ворогів, різних захворювань, нещасних випадків, завжди ситі. Тваринам, що живуть в неволі, також не загрожують погані погодні умови, які призводять до загибелі їхніх родичів в природному середовищі. 
   Тривалість життя тварин, що живуть на волі, менше, ніж вік тварин, що живуть в неволі. На волі гине велика кількість молодих особин, багато які з них вмирають, не досягнувши статевої зрілості. Статевозрілі особини живуть довше, смертність серед них значно нижча, ніж у молодих і недосвідчених тварин.

 

Технологія «Мікрофон»

Як ви гадаєте, що є визначальними факторами життя тварин?

Очікувана відповідь учнів: Визначальними факторами життя тварин є кормова база, середовище життя, екологічне благополуччя і забезпеченість спокоєм та можливостями здійснення всіх фізіологічних процесів. (На дошці приклеїти назви визначальних факторів)

Кормова база            

Середовище життя            

Екологічне благополуччя

 

Визначальні фактори життя тварин

 

Забезпеченість спокоєм                                     

 

Забезпеченість можливості здійснення всіх   фізіологічних процесів

Я: Тривалість життя тварин залежить від розмірів їхнього мозку й тіла, а також від частоти пульсу. Маленькі й дуже рухливі тварини живуть менше, ніж великі й повільні звіри. Наприклад, один день, прожитий білозубкою, дорівнює 50 дням життя слона. 

 

Я: Життя — це не миттєвість існування тієї чи іншої істоти. Це — минуле, сучасне і майбутнє. Існує декілька гіпотез пояснення тривалості життя тварин, проте загальна теорія відсутня.

 

Я: Учені запропонували такі гіпотез обґрунтування тривалості життя.

1. Тривалість життя тварин прямо пропорційна тривалості їх періоду росту і розвитку.

2. Тривалість життя тварин перебуває в тісному зв’язку з розмірами і масою їх тіла. Масивні тварини живуть довше, ніж дрібні.

3. Тривалість життя організмів має зворотну залежність від їхньої плодючості. Чим вища плодючість тварин, тим меншою є тривалість їхнього життя.

4. Тривалість життя тварин пов’язана з ритмом і частотою дихання та серцебиття.

Тварини, які мають високий ритм і частоту дихання та серцебиття, живуть недовго.

5. Тривалість життя тварин залежить від типу харчування, наприклад травоїдні живуть довше за хижаків.

Фізкультхвилинка

  • Ми сьогодні назвали безліч тварин. І фізкультхвилинку проведемо у разом з дякими з них. Пригадаємо, як рухаються наступні тварини:

Жабка; Голуб; Зайчик; Ведмідь

Я: Повертаємося до роботи та спробуємо під час лабораторного дослідження спробуємо визначити вік молюсків за їх мушлями та вік риб за їх лускою.

V. Формування практичних умінь

Лабораторне дослідження №4

Тема: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).

Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.

Обладнання: мушлі двостулкових молюсків, зображення луски великих риб.

Хід дослідження

1. Розгляньте зображення луски різних видів риб та визначте вік тварини за річними кільцями. Візьміть зображення луски коропових риб у руки. За допомогою ручної лупи розгляньте кільцеві структури на лусці - річні кільця. Дослідіть річні кільця - вони мають темні і світлі смуги. Темні смуги - повільний ріст риби, а світлі - швидкий ріст. Рахуючи кільця попарно визначте вік риби, луску якої ви досліджуєте.

Картинки по запросу річні кільця на лусці великих риб

 

 

 

 

А

                                                                     Б

2. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків та визначте вік тварини.

Візьміть до рук мушлю беззубки (перлівниці тощо). Поверніть роговим шаром до себе. На темному фоні знайдіть смуги річного приросту. За допомогою ручної лупи дослідіть кільця річного приросту, порахуйте їхню кількість. Визначте вік молюска.

Картинки по запросу Мушлі молюсківКартинки по запросу Мушлі молюсків

3. За результатами дослідження сформулюйте висновок. Вкажіть як визначати вік тварин і поясніть чому. Для чого вміти визначати вік тварин?

VІ. Узагальнення і закріплення знань

 «Поміркуйте».

— Люди, які виловлюють устриць, з неприязню ставляться до морських зірок, через те що вони знищують цих молюсків. Тому здавна морських зірок, які потрапляли в сітки, рибалки розривали на шматки і викидали за борт. Але після того як риболови дізналися про деякі особливості життєдіяльності морських зірок, вони почали кидати їх в окріп. Що рибалки дізналися про морських зірок?

(Морська зірка здатна до регенерації з будь-якого фрагмента тіла, який містить щупальце. Рибалки дізналися, що вони сприяють розмноженню цих тварин і почали кидати їх в окріп.)

- Як ви вважаєте, а скільки живе морська зірка? (Морські зірки можуть дожити до 30-35 років)

VII. Підсумки

- Повертаючись до нашого запитання на початкі уроку, так, як ви гадаєте, представники безхребетних чи хребетних тварин можуть прожити більше 200 років? (Такі є як і серед безхребетних так і серед хребетних)

- Назвіть тваринн які можуть прожити близько 300 років? (Антарктична губка, червоний морський їжак,  європейська перлинниця, молюски Arctica Islandica та океанічний венус, коропи кой, сухопутні черепахи та інші )

VIII. Домашнє завдання

Вивчити § 32, повторити §§     Підготуватися до захисту міні-проектів на задані теми.

Теми:  Майстерність маскування.

Як бачать тварини?

Турбота про потомство.

Як тварини визначають напрям руху?

Лабораторне дослідження №4

Тема: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).

Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.

Обладнання: мушлі двостулкових молюсків, зображення луски великих риб.

Хід дослідження

1. Розгляньте зображення луски різних видів риб та визначте вік тварини за річними кільцями. Візьміть зображення луски коропових риб у руки. За допомогою ручної лупи розгляньте кільцеві структури на лусці - річні кільця. Дослідіть річні кільця - вони мають темні і світлі смуги. Темні смуги - повільний ріст риби, а світлі - швидкий ріст. Рахуючи кільця попарно визначте вік риби, луску якої ви досліджуєте.

Картинки по запросу річні кільця на лусці великих риб

2. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків та визначте вік тварини.

Картинки по запросу Мушлі молюсківВізьміть до рук мушлю беззубки (перлівниці тощо). Поверніть роговим шаром до себе. На темному фоні знайдіть смуги річного приросту. За допомогою ручної лупи дослідіть кільця річного приросту, порахуйте їхню кількість. Визначте вік молюска.

Картинки по запросу Мушлі молюсків

 

 

 

3. За результатами дослідження сформулюйте висновок. Вкажіть як визначати вік тварин і поясніть чому. Для чого вміти визначати вік тварин?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Григоренко Єлизавета
    Дякую вам за цікавийі змістовний урок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 січня 2019
Переглядів
6574
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку