Тема. Розвиток зв’язного мовлення на тему «Знайомимося: я і моя родина». Малюнок родини. Правила користування письмовим приладдям. Ознайомлення із сіткою зошита з друкованою основою. Робочий рядок. Допоміжні лінії (верхня, нижня, похила. Правила користування зошитом, простим олівцем. Правила сидіння за партою. Підготовчі види письма: обведення контурів малюнків, розмалювання. Письмо коротких і довгих прямих із переходом через нижню рядкову.
Мета: ознайомити учнів із сіткою зошита з друкованою основою: з робочим рядком, допоміжними лініями, міжрядковими лініями; вчити правильно сидіти за партами; провести підготовчі види роботи до письма (обведення контурів малюнків); створити малюнок про свою родину.
Обладнання: картки умовного зображення слів, малюнків на групування предметів, плакат «Сиди правильно», простий олівець, кольорові олівці.
ХІД УРОКУ.
І. Повторення вивченого на уроці читання.
1. Слухання — аудіювання: вірш В. Остапчук «Сім’я».
Сім’я
Одного разу в теплий вечір
Я виліз татові на плечі.
Порозважав матусю й брата,
А потім вирішив спитати:
«Скажи, матусю, ти і я,
Мій брат із татом — це сім’я?»
Матуся трішки помовчала,
А потім так мені сказала:
«Сім’я, синочку, ми тоді,
Коли ми разом, у гурті,
Коли є спільна в нас робота
Й один про одного турбота
Коли плануєм відпочинок,
По подарунки йдем на ринок,
Коли щасливі вже від того,
Що маємо один одного».
В. Остапчук
2. Бесіда за змістом вірша В. Остапчук.
— Про кого йдеться у вірші? Хто запитує в мами що таке сім’я? Назвіть членів цієї родини. Що відповіла мама? Якою має бути родина?
3. Створення в зошиті малюнка «Моя сім’я».
4. Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Усміхніться і на «раз»:
— За роботу, все гаразд!
5. Формування умінь правильно тримати олівець під час письма.
• Олівець лежить на першій фаланзі середнього пальця. Ми його тримаємо двома пальцями: великим і вказівним, ледь відступивши.
• Підніміть вказівний палець — олівець має лежати на середньому пальці і триматися великим.
• Олівець проходить біля згину третього суглоба вказівного пальця, кінець направлений на праве плече.
6. Аналіз таблиці «Сиди правильно».
• Під час роботи (письма) треба сидіти рівно, не торкаючись грудьми столу, відстань від грудей до парти має дорівнювати ширині долоні.
• Голову не нахиляй та не клади її на парту чи на руку. Відстань від очей до зошита перевір так: постав лікоть правої руки на парту, кінцем середнього пальця доторкнись до вуха.
• Плечі тримай рівно, на однаковій висоті.
• Ноги постав на підлогу. Ліву ногу можна трохи висунути вперед.
• Лікті обох рук тримай на парті.
Ознайомлення із сіткою робочого зошита, з робочим рядком.
— Розгляньте сторінку зошита. Що ви побачили? (лінійки).
—Чи всі лінійки однаково широкі? (одні вужчі, другі — ширші).
— У якому рядку написані короткі прямі палички? (у вузькому).
— Чи написано щось у широких рядках? (ні).
— Вузький рядок, тобто той, у якому ми пишемо, називається робочим. У робочому рядку є верхня та нижня робочі лінії. Під ним і над ним є по одному широкому рядку — це допоміжні рядки. (Верхньої і нижньої робочої лінії).
— А зараз ми будемо вчитися писати в робочому рядку, на верхніх і нижніх робочих лініях, утворюючи короткі та довгі горизонтальні лінії.
Горизонтальними називаються лінії, що проводяться зліва направо. (Вчитель демонструє на дошці).
• Підготовчі вправи до письма.
• Письмо в повітрі. Наведення контурів малюнків у зошитах із друкованою основою.
6. Письмо прямої короткої похилої.
7. Письмо довгих прямих із переходом через нижню рядкову.
ІІІ. Підсумок уроку.
Гра «Асоціативний кущ»
— Послухайте й доповніть словами–назвами тих, кого ми вважаємо своєю родиною: тато, сестричка…
— Вилучіть слова–назви тих, хто не входить до сім’ї: мама, тато, сусідка, сестричка, друг, бабуся, мамина подруга, дідусь, братик.