УРОК З НАВЧАННЯ ГРАМОТИ№1
1 КЛАС
ДОБУКВАРНИЙ ПЕРІОД
Тема. Розвиток зв’язного мовлення на тему «Знайомимося: я і моя родина». Формування аудіативних умінь за змістом тексту В. Гринька. Практичне ознайомлення зі словом. Умовне позначення слова.
Мета: розвивати в школярів мовлення та мислення на відповідну тему, формувати в учнів уміння слухати, сприймати на слух текст; правильно інтонувати окличні речення з орієнтацією на розділовий знак; дати уявлення про слово, його умовне позначення; здійснювати часткову інтеграцію з предметом «Я досліджую світ».
ХІД УРОКУ
І. Вступне слово вчителя.
— Добрий день, діти. Я ваша учителька. Мене звати ...
Зараз ми познайомимося одне з одним. Спочатку ми познайомимося з дівчатами, а потім — з хлопцями. Я буду давати кожному з вас цей м’ячик, а ви будете називати своє ім’я (діти називають свої імена).
— Хто вас сьогодні привів до школи? У вас у всіх є своя родина. У когось вона велика, у когось мала й зовсім маленька. Родина для кожного з нас дуже багато означає, адже це наші найдорожчі люди. Вони турбуються про ваше здоров’я, спокій, життя. Члени родини — мама, тато, дідусі й бабусі, сестрички та братики — завжди потребують допомоги, турботи один про одного. Послухайте вірш про маму. Запам’ятайте слова, якими ми можемо називати маму.
1. Слухання — розуміння — аудіювання на змісті вірша В. Гринько
Ще в колисці немовля
Слово «мама» вимовля.
Найдорожче в світі слово
Так звучить у рідній мові:
Мати, Матінка, Матуся,
Мама, Мамонька, Мамуся!
Називаю тебе я,
Рідна ненечко моя!
В. Гринько
— Якими словами, окрім слова «мама», ти ще можеш називати свою матусю?
2. Розповіді дітей про свої родини.
3. Робота над розворотом «Букваря».
— Послухайте вірш про сім’ю й запам’ятайте тих, хто є членами родини.
4. Читання й аналіз вірша В. Гринько (с. 4–5).
5. Бесіда за змістом вірша В. Гринько.
— Хто є членами сім’ї? З якими почуттями розповідають про своїх рідних.
6. Фізкультхвилинка.
7. Робота над розворотом «Букваря» (с. 4–5).
Розгляд та обговорення світлин, на яких зображені родини (с. 5). Хто зображений на малюнках? Що роблять члени родин? Що збирають у саду? Як називають одним словом яблука, груші, сливи? Як називають одним словом картоплю, капусту, моркву? Які в них спільні ознаки?
— Назвіть фрукти, які намальовані під світлинами родин.
Отже — це фрукти. Усе, що нас оточує — це предмети, а кожен предмет має назву. Назву предмета ми передаємо словом.
8. Умовне позначення слова (с.5).
9. Логіко-мовленнєва гра «Групуємо предмети» (фрукти, птахи).
10. Розгляд малюнків птахів: які птахи зображені на малюнках? Чому ми можемо сказати , що це сім’ї? Як називаємо дітей кожної сім’ї? (індичата, лелеченята, гусята).
ІІІ. Підсумок уроку.
— Кожного дня в школі ви будете навчатись і дізнаватися про щось нове. Сьогодні ви дізналися, що навколо нас є предмети, і кожен предмет має свою слово– назву. Ми познайомилися із вами ближче, кожен з вас розказав про свою родину. Про чиї родини, окрім людей, ви дізналися з підручника?
—Я вам дякую за спілкування.