Урок Сахароза.Молекулярна формула, фізичні властивості,поширенняі утворенняв природі . Застосування,біологічна роль.

Про матеріал
Сахароза.Молекулярна формула, фізичні властивості,поширенняі утворенняв природі . Застосування,біологічна роль.
Перегляд файлу

Тема:Сахароза.Молекулярна формула, фізичні властивості,поширенняі утворенняв природі . Застосування,біологічна роль.

Мета уроку:

Навчальна мета: вивчити, систематизувати знання одержані на уроках біології з питання поширення вуглеводів у природі, біологічної ролі; сформувати знання про склад, утворення, будову вуглеводів; з’ясувати фізичні властивості, галузі застосування, способи одержання.

Розвивальна мета: на уроці розвиваємо творчі здібності, пам'ять, уміння залучати інформацію різних джерел, вільно висловлювати думки, вибирати головне з тексту підручника.

Виховна мета: виховувати в учнях засобами уроку впевненість у своїх силах;

Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами інтерактивного уроку.

навчання:  ґаджети, медійні і друковані джерела інформації, роздатковий матеріал (додатки №1-10), підручники.

Ключові компетентності:

  1. Спілкування державною мовою: уміння використовувати в мовленні хімічні терміни, поняття, символи, сучасну українську наукову термінологію і номенклатуру; формулювати відповідь на поставлене запитання.
  2. Екологічна грамотність і здорове життя: уміння усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; використовувати хімічні знання для пояснення користі і шкоди здобутків хімії для людини.
  3. Інформаційно-цифрова компетентність: уміння критично співставляти і оцінювати хімічну інформацію з різних інформаційних ресурсів.
  4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях: уміння пояснювати природні явища, процеси в живих організмах на основі хімічних знань; виконувати проекти, використовуючи знання з біології; використовуючи міжпредметні контекстні завдання.
  5. Уміння вчитись впродовж життя: уміння організовувати самоосвіту з хімії: визначати мету, планувати, добирати необхідні засоби; виконувати навчальні проекти хімічного й екологічного змісту.
  6. Ініціативність: виявляти здатність до роботи в команді, бути ініціативним, генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень, вести діалог задля досягнення спільної мети під час виконання хімічного навчального проекту.

 Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

  • дають визначення терміну «вуглеводи»;
  • класифікують вуглеводи за їх властивостями;
  • наводять приклади вуглеводів та їх поширення у природі і харчових продуктах;
  • встановлюють та усвідомлюють причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями і застосуванням вуглеводів;
  • висловлюють судження щодо впливу продуктів харчування на здоров’я людини;
  • розуміють біологічне значення вуглеводів для харчування людини;
  • формулюють відповіді на поставлені запитання;
  • використовувати хімічні знання для пояснення користі і шкоди здобутків хімії і хімічної технології для людини і довкілля.

Епіграф уроку:

« З видимого пiзнавай невидиме »

Григорій Сковорода

ХІД УРОКУ

 

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. Привітання викладача.
  2. Перевірка присутніх та готовності учнів до уроку.
  3. Створення робочої атмосфери. Прийом «Девіз творчих і винахідливих» (позитивне налаштування)

Ну що ж, починаємо урок, а на уроці ми…(на дошці)

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Прийом «Хвилинка для ґаджетів». Робота учнів з визначеннями та ґаджетами.
  • Швидке тестування за допомогою вправ на  сайті «На Урок» використати посилання за QR-кодом: зісканувати код мобільним пристроєм і перейти до вправи)
  • Оглядова перевірка викладачем правильності виконання робіт.

Давайте пригадаємо:

  1. Який склад харчових продуктів з точки зору хімії?

(Очікувана відповідь учнів. Білки, ліпіди, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, вода та ін.).

  1. Які з перелічених речовин є органічними?

(Очікувана відповідь учнів. Білки, ліпіди, вуглеводи).

  1. З курсу біології пригадайте роль органічних речовин у живих організмах.

(Очікувана відповідь учнів. Білки є будівельним матеріалом для організму, здійснюють обробку та перетворення інформації, беруть участь у клітинних процесах; ліпіди – джерело води в організмі, форма запасання енергії; вуглеводи – забезпечення енергією, є компонентами клітинних мембран тощо).

Викладач. Із запитаннями ви впоралися. Молодці!

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Евристична бесіда за запитаннями:

 

  • Як ви думаєте, що дає енергію нашим м’язам і нашому мозку? (Очікувана відповідь учнів: глюкоза). Правильно! Це – глюкоза. По-простому кажучи, цукор, вуглевод. І сьогодні у нас енергетична тема «Вуглеводи».
  • Що ви знаєте про вуглеводи?

(Очікувана відповідь учнів: цукор, солодощі, солодка вода, картопля, макарони тощо).

  • Відомо, що плоди та фрукти мають солодкий смак. Як ви вважаєте, чому?

(Очікувана відповідь учнів: плоди і фрукти є солодкими тому, що у своєму складі мають глюкозу та фруктозу, які є солодкими на смак).

Повідомлення теми, та завдання уроку

Тема:Сахароза.Молекулярна формула, фізичні властивості,поширенняі утворенняв природі . Застосування,біологічна роль.

Завдання уроку:  удосконалити знання з теми «вуглеводи», застосовуючи попередні знання з курсу біології; ознайомитись із класифікацією вуглеводів та їх поширенням у природі, значенням вуглеводів у процесах життєдіяльності людини та інших живих організмів, коротко розглянути застосування вуглеводів.; прищеплювати вміння розпізнавати вуглеводи серед інших органічних речовин. Вивчити фізичні та дослідити хімічні властивості сахарози.

ІV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Розповідь викладача та складання  опорного конспекту

Дисахариди — вуглеводи, при гідролізі яких їх молекула розпадається на дві молекули моносахаридів.

Загальна формула дисахаридів — C12H22O11. Найвідоміший дисахарид — сахароза, або буряковий цукор.

Дисахаридами є також мальтоза (солодовий цукор), лактоза (молочний цукор). Вони мають таку саму формулу , як і сахароза.

 

Сахароза досить поширена у рослинному світі. Вона міститься в соку всіх рослин. Особливо багато її в коренеплодах цукрового буряка, у стеблах цукрової тростини, в соку цукрового клена. Ці рослини спеціально вирощують, щоб отримувати з них сахарозу.

Сахароза — кристалічна речовина, солодка на смак, без запаху, дуже добре розчиняється у воді. Як і для більшості твердих речовин, розчинність зростає зі збільшенням температури.


Вона піддається гідролізу, тобто розкладанню водою. Якщо до розчину сахарози додати розчин сульфатної кислоти і суміш прокип'ятити, то утворюється суміш двох моносахаридів — глюкози і фруктози. Тому сахарозу відносять до дисахаридів.

 

C12H22O11+H2O→C6H12O6глюкоза+C6H12O6фруктоза.

 

При нагріванні сахароза легко плавиться (при температурі 186° С), обвуглюється, але не горить. Проте, суміш  цукрового пилу з повітрям може вибухати.

Доведена до температури кипіння і охолоджена сахароза перетворюється на карамель. Таке перетворення цукру називають карамелізацією.


Використовується сахароза в харчуванні для надання продуктам солодкого смаку. В організмі вона розщеплюється на глюкозу і фруктозу і у такому вигляді потім засвоюється.

Хімічні властивості Сахарози

Як багатоатомний спирт сахароза взаємодіє із свіжо добутим купрум (ІІ) гідроксидом з утворенням розчинного купрум сахарату, а з кальцій гідроксидом – розчинного кальцій сахарату.

Через відсутність альдегідної групи сахароза не утворює червоного купрум (І) оксиду з купрум (ІІ) гідрооксидом при нагріванні.

 

 

V.Закріплення знань

  1. Цікавинка від викладача.

Вуглеводи є основним компонентом складу харчового раціону людини та більш ніж на 50 % забезпечують організм у добовій потребі калорій та енергії. Це енергетичний матеріал для будь-якої діяльності людини. Їх вживають у їжу у декілька разів більше, ніж жирів і білків. Протягом життя людина в середньому споживає близько 15 тонн вуглеводів, у тому числі більше 2,5 тонн простих цукрів.

 

  1. Виконання вправ  ст.81 у роб. зошиті

VІ.ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Прийом «Мікрофон»
  • За допомогою уявного мікрофона учні роблять висновки.
  • Вуглеводи – це оксигеновмісні органічні сполуки, склад яких можна виразити загальною формулою Cn(H2O)m.
  • Вони поділяються на моносахариди (фруктоза, глюкоза, рибоза, дезоксирибоза та ін.), дисахариди (сахароза, лактоза, мальтоза та ін.) та полісахариди (крохмаль, целюлоза, глікоген, хітин).
  • Сахароза — кристалічна речовина, солодка на смак, без запаху, дуже добре розчиняється у воді. Як і для більшості твердих речовин, розчинність зростає зі збільшенням температури.
  • При нагріванні сахароза легко плавиться.
  • Вуглеводи споживають у їжу, використовують у кулінарії та харчовій промисловості, у лікуванні та фармакологічній промисловості, вони є джерелом енергії для організму, відіграють важливу роль у збереженні і відтворенні генетичної інформації, є компонентом текстильної та целюлозної промисловості.

VІІ. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА ЇХ ОБҐРУНТУВАННЯ

VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати конспект, виконати №5 стор. 81( роб. зошит)

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
2 квітня
Переглядів
472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку