Тема:Сахароза.Молекулярна формула, фізичні властивості,поширенняі утворенняв природі . Застосування,біологічна роль.
Мета уроку:
Навчальна мета: вивчити, систематизувати знання одержані на уроках біології з питання поширення вуглеводів у природі, біологічної ролі; сформувати знання про склад, утворення, будову вуглеводів; з’ясувати фізичні властивості, галузі застосування, способи одержання.
Розвивальна мета: на уроці розвиваємо творчі здібності, пам'ять, уміння залучати інформацію різних джерел, вільно висловлювати думки, вибирати головне з тексту підручника.
Виховна мета: виховувати в учнях засобами уроку впевненість у своїх силах;
Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами інтерактивного уроку.
навчання: ґаджети, медійні і друковані джерела інформації, роздатковий матеріал (додатки №1-10), підручники.
Ключові компетентності:
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Епіграф уроку:
« З видимого пiзнавай невидиме »
Григорій Сковорода
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ну що ж, починаємо урок, а на уроці ми…(на дошці)
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Давайте пригадаємо:
(Очікувана відповідь учнів. Білки, ліпіди, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, вода та ін.).
(Очікувана відповідь учнів. Білки, ліпіди, вуглеводи).
(Очікувана відповідь учнів. Білки є будівельним матеріалом для організму, здійснюють обробку та перетворення інформації, беруть участь у клітинних процесах; ліпіди – джерело води в організмі, форма запасання енергії; вуглеводи – забезпечення енергією, є компонентами клітинних мембран тощо).
Викладач. Із запитаннями ви впоралися. Молодці!
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
(Очікувана відповідь учнів: цукор, солодощі, солодка вода, картопля, макарони тощо).
(Очікувана відповідь учнів: плоди і фрукти є солодкими тому, що у своєму складі мають глюкозу та фруктозу, які є солодкими на смак).
Повідомлення теми, та завдання уроку
Тема:Сахароза.Молекулярна формула, фізичні властивості,поширенняі утворенняв природі . Застосування,біологічна роль.
Завдання уроку: удосконалити знання з теми «вуглеводи», застосовуючи попередні знання з курсу біології; ознайомитись із класифікацією вуглеводів та їх поширенням у природі, значенням вуглеводів у процесах життєдіяльності людини та інших живих організмів, коротко розглянути застосування вуглеводів.; прищеплювати вміння розпізнавати вуглеводи серед інших органічних речовин. Вивчити фізичні та дослідити хімічні властивості сахарози.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Дисахариди — вуглеводи, при гідролізі яких їх молекула розпадається на дві молекули моносахаридів.
Загальна формула дисахаридів — C12H22O11. Найвідоміший дисахарид — сахароза, або буряковий цукор.
Дисахаридами є також мальтоза (солодовий цукор), лактоза (молочний цукор). Вони мають таку саму формулу , як і сахароза.
Сахароза досить поширена у рослинному світі. Вона міститься в соку всіх рослин. Особливо багато її в коренеплодах цукрового буряка, у стеблах цукрової тростини, в соку цукрового клена. Ці рослини спеціально вирощують, щоб отримувати з них сахарозу.
Сахароза — кристалічна речовина, солодка на смак, без запаху, дуже добре розчиняється у воді. Як і для більшості твердих речовин, розчинність зростає зі збільшенням температури.
Вона піддається гідролізу, тобто розкладанню водою. Якщо до розчину сахарози додати розчин сульфатної кислоти і суміш прокип'ятити, то утворюється суміш двох моносахаридів — глюкози і фруктози. Тому сахарозу відносять до дисахаридів.
C12H22O11+H2O→C6H12O6глюкоза+C6H12O6фруктоза.
При нагріванні сахароза легко плавиться (при температурі 186° С), обвуглюється, але не горить. Проте, суміш цукрового пилу з повітрям може вибухати.
Доведена до температури кипіння і охолоджена сахароза перетворюється на карамель. Таке перетворення цукру називають карамелізацією.
Використовується сахароза в харчуванні для надання продуктам солодкого смаку. В організмі вона розщеплюється на глюкозу і фруктозу і у такому вигляді потім засвоюється.
Як багатоатомний спирт сахароза взаємодіє із свіжо добутим купрум (ІІ) гідроксидом з утворенням розчинного купрум сахарату, а з кальцій гідроксидом – розчинного кальцій сахарату.
Через відсутність альдегідної групи сахароза не утворює червоного купрум (І) оксиду з купрум (ІІ) гідрооксидом при нагріванні.
V.Закріплення знань
Вуглеводи є основним компонентом складу харчового раціону людини та більш ніж на 50 % забезпечують організм у добовій потребі калорій та енергії. Це енергетичний матеріал для будь-якої діяльності людини. Їх вживають у їжу у декілька разів більше, ніж жирів і білків. Протягом життя людина в середньому споживає близько 15 тонн вуглеводів, у тому числі більше 2,5 тонн простих цукрів.
VІ.ПІДСУМОК УРОКУ
VІІ. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА ЇХ ОБҐРУНТУВАННЯ
VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати конспект, виконати №5 стор. 81( роб. зошит)