Сапротрофні – цвільові гриби, дріжджі. Паразитичні гриби.
Цілі уроку:
освітня: ознайомити учнів із представниками цвілевих грибів, грибів-паразитів, особливостями їхньої будови й біології, визначити особливості будови і значення грибів-паразитів, що спричинюють хвороби рослин, тварин і людини;
розвиваюча: вдосконалювати вміння і навички роботи з інструктивною карткою; розвивати дослідницькі навички, вміння порівнювати, узагальнювати,
логічно мислити, обґрунтовувати свою думку, робити висновки;
виховна: виховувати любов до природи, переконати учнів у необхідності
турботи про людське життя та навколишнє середовище; формувати культуру спілкування,залучити учнів до творчої діяльності,виховувати спостережливість.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: натуральні об'єкти — гриб пеніцил, культура дріжджів, колосся зернових злаків, уражених грибами-паразитами, гербарні зразки рослин з листками, ураженими іржею, плодові тіла трутовиків, таблиці "Цвілеві гриби", "Гриби-паразити".
Основні поняття і терміни: ооміцети, зигоміцети, аскоміцети, базидіоміцети, фітофтора, мукор, пеніцил, антибіотики, сапротрофи, паразити, трутовики, ріжки, сажка, дріжджі.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Бесіда за питаннями
2. Перевірочна робота
Завдання: із наведеного переліку шапинкових грибів випишіть номери:
Відповідь:
І варіант — 1, 2, 3, 8, 9, 10. II варіант — 4, 5, 6, 7.
Графічний біологічний диктант.
1. Мікологія - наука про гриби.
2. Міцелій - сукупність гіфів, що утворюють тіло гриба.
3. Мікориза - спеціальні клітини, які відокремлюються від материнського організму і служать для нестатевого розмноження грибів і рослин.
4. Симбіоз - співжиття двох організмів різних видів.
5. Гриби - еукаріотичні безхлорофільні організми.
6. Сапротрофи - організми, які використовують для свого живлення рештки речовин мертвого тіла.
7. Спорангій - одноклітинний або багатоклітинний орган нестатевого розмноження, в якому утворюються спори.
8. Паразити - організми, які живуть на поверхні або всередині іншого організму і живляться за рахунок його поживних речовин.
9. Гіфи - коренеподібні вирости грибів та водоростей, що служать для закріплення та поглинання води.
10. Спори - нитчасті утворення, сплетіння яких утворюють міцелій.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План.
1. Характерні риси нижчих грибів (Розповідь учителя з використанням таблиці "Сучасна класифікація царства Гриби").
а) Клас Ооміцети. Картопляний гриб.
б) Клас Зигоміцети. Мукор (демонстрація гриба).
2. Характерні особливості вищих грибів( Розповідь учителя з демонстрацією таблиці).
а) Клас Аскоміцети.
б) Клас Базидіоміцети (гербарій).
Цвілеві гриби
Усім добре знайома різнокольорова пліснява у вигляді павутинного, пухнастого або порошкового нальоту на солодких фруктах, овочах, хлібі — прекрасна ознака зіпсованого продукту. Однак не всі здогадуються, що це цвілеві гриби, які, відповідно до забарвлення, називають сірою, зеленою, чорною або рожевою цвіллю. Важливою ознакою цвілевих грибів є здатність виділяти антибіотичні речовини, які захищають їх у разі взаємодії з іншими мікроорганізмами.
Що таке антибіоз?
Видатний французький мікробіолог Луї Пастер 1877 року вперше описав антибіоз між бактеріями ґрунту й хвороботворними бактеріями, збудниками сибірської виразки. Антибіоз відбувається за участі антибіотиків — органічних речовин мікробного, рослинного або тваринного походження, які утворюються живими організмами й мають здатність пригнічувати розвиток або вбивати мікробів. Терміни "антибіотики" й "антибіоз" запровадив у науку відомий американський мікробіолог Зельман Ваксман (1883-1973), який народився в м. Прилуки Чернігівської області. Здатність утворювати антибіотики мають не лише цвілеві гриби, а й деякі бактерії (наприклад, актинобактерії), рослини (звіробій, шавлія), тварини, які продукують лізоцим (фермент у слині, який руйнує клітинні оболонки бактерій).
Антибіоз — форма взаємовідносин, за яких спостерігається пригнічення розвитку або відмирання одного виду під впливом продуктів обміну іншого виду.
Перша лінія оборони
Антибіотичні властивості лізоциму відкрив і описав 1922 року британський бактеріолог Александер Флемінг1881-1955). Лізоцим виявився всюди: і в порожнині рота людини, і в ікрі щуки, і в материнському молоці, і в стеблах та листках тюльпанів, жовтцю, кропиви, півонії та ін. Але найбагатшим джерелом лізоциму виявився яєчний білок. Лізоцим у ньому захищає зародок, оскільки білок і жовток яйця — чудове середовище для розмноження мікробів, які легко проникають крізь яєчну шкаралупу. Той факт, що яйця тривалий час лежать на прилавках магазинів і ринків, не піддаючись впливу мікроорганізмів, навів Флемінга на цікаву гіпотезу. "Мабуть, — писав він, — найбільш доступні для проникнення інфекції області є одночасно й найкраще захищеними". Флемінг виявив лізоцим усередині лейкоцитів і у кров'яних згустках. Лізоцим відіграє роль природного антисептика — першої "лінії оборони" організму проти вторгнення мікробів.
Пеніцил — рятівник
До найпоширеніших цвілевих грибів належать представники роду Пеніцил. Ці гриби допомогли Александеру Флемінгу зробити одне з найбільших відкриттів у біології, яке стало важливою подією в медицині, сільському господарстві, промисловості. Флемінг виявив антибактеріальні властивості зеленої цвілі пеніцилу і виділив із неї речовину, яку назвав пеніциліном. Щодня в госпіталі він бачив, як люди помирають від гнійних ран, і горів бажанням знайти засіб, здатний убити мікробів. У той час єдиними антиінфекційними препаратами були перекис водню та карболова кислота. Флемінгу вдалося відкрити перший в історії людства антибіотик.
Історія відкриття
У лабораторії А. Флемінга вирощували різні культури мікроорганізмів і досліджували їх. Якось у чашці Петрі з висіяною культурою стафілококових бактерій виросла розкішна колонія зеленої цвілі, а навколо неї утворилася зона, вільна від бактерій. Чому ж стафілокок не заселяє цей мертвий простір? Флемінг висловив припущення, що пеніцилові гриби виділяють якусь речовину. Щоб переконатись у цьому, він висадив частину колонії грибка на агарову поверхню в чисту простерилізовану чашу, а навколо неї висіяв бактерії дифтерії, сибірської виразки, черевного тифу тощо. Справді, поблизу грибкової плісняви ці агресивні бактерії не розмножувались і не росли. Отже, пеніцил виділяє речовину, яка затримує розмноження і пригнічує життєдіяльність хвороботворних бактерій.
На службі в медицини
"А чи не можна використати цю речовину для лікування хворих?" — запитав себе Флемінг. Він помістив грибкову колонію на поверхню поживного розчину в колбу. Через деякий час зелена пліснява густо вкрила розчин, і він набув золотаво-жовтого відтінку, оскільки пеніцил у процесі життєдіяльності виділяє жовті пігменти. Науковець відділив "бульйон" від грибка й обробив отриманим розчином агарові поверхні в чашках із бактеріями. Розчин також пригнічував розмноження й життєдіяльність бактерій, отже, у ньому є пеніцилін, який, розчиняючись, зберігає свої властивості.
Флемінг випробував дію розчинів, розведених у двадцять, сорок, двісті та п'ятсот разів. Останній розчин усе ще пригнічував ріст стафілококів. Антибіотична речовина, що знаходилася в золотистій рідині, мала надзвичайну активність.
Від плісняви — до Нобелівської премії
Отримати з розчину чистий пеніцилін у вигляді кристалічного жовтуватого порошку вдалося 1941 року науковцям лабораторії Оксфордського університету X. Флорі й Е. Чейні. Подальші випробування на мишах та кроликах підтвердили: людство здобуло потужний засіб боротьби з багатьма інфекційними захворюваннями. 1945 року А. Флемінг, X. Флорі та Е. Чейні отримали за свої відкриття Нобелівську премію з фізіології та медицини.
Нащадки "динної культури"
Цвіль Флемінга містила приблизно 0,005 г пеніциліну на 1 л поживного розчину. Щоб отримати дозу препарату на лікування одного хворого, доводилося здійснювати дорогий і тривалий процес переробки 1000 л "грибкового бульйону". Тому науковці розпочали пошуки цвілевих грибів зі збільшеною продуктивністю антибіотика. Якось молода співробітниця принесла в лабораторію X. Флорі гнилу диню, покриту цвіллю. Виявилося, що це — культура цвілевого гриба пеніцилу із золотистим пігментом яка продукує набагато більше пеніциліну. Після тривалої селекційної роботи науковці отримали нащадків тієї "динної культури", яка дає в 1000 разів більше пеніциліну, ніж цвіль Флемінга.
У науці відомо майже 5000 різноманітних антибіотиків, але в медицині використовуються лише 100 з них. Сьогодні антибіотики рятують мільйони людей від багатьох інфекційних і пухлинних захворювань. Давайте не забувати, що ера антибіотиків розпочалася з маленької колонії зеленої цвілі та скромного й талановитого науковця з благородними намірами, який умів ставити запитання й знаходити на них відповіді.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда за питаннями
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити § 56, відповісти на запитання після параграфа.