Комунальний заклад «Суходільська загальноосвітня школа
І-ІІ ступенів Долинської районної ради»
Тема уроку: «Що розповідається в тексті про…?
Леся Українка «Вишеньки»»
Клас: 1
Склав конспект учитель
Клусовська Наталія Миколаївна
Наталія Клусовська,
учитель початкових класів комунального закладу
«Суходільська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Долинської районної ради» Кіровоградської області
Тема: Що розповідається в тексті про…? Леся Українка «Вишеньки».
Мета: навчальна: познайомити учнів із життєвим шляхом великої української поетеси Лесі Українки та її віршем «Вишеньки»; навчати дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах;
розвивальна: розвивати навички виразного, правильного, та свідомого читання, пам'ять, естетичний смак, зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати прочитане, давати відповіді на запитання;
виховна: виховувати любов до рідного краю, художнього слова.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Л.Українки, ілюстрації «музейних» експонатів, ілюстративний матеріал, кольорові олівці, презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання. Слайд 2
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки. Тупають ніжки.
Працюють голівки і сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Люба моя, шкільна дітлашня!
2. Хвилинка — аутотренінг. Слайд 3
- Подивіться на мене. Погляньте один на одного. Посміхніться. Для того, щоб упоратись із завданням сьогоднішнього уроку будемо працювати, слухати, мислити і висловлювати свої думки.
Отож, ми сьогодні будемо:
Не просто слухати, а (чути).
Не просто дивитись, а (бачити).
Не просто відповідати, а (міркувати),
Дружно і плідно (працювати)!
II. Мовленнєва розминка.
1. Гра «Тренуємо емоції».
• Насупитись, як сердита людина.
• Посміхнутись, як кіт на сонці.
• Позлитись, як два цапки на мосту.
• Злякатись, як Маша, що загубилася в лісі.
• Втомитись, як дід, що тягнув ріпку.
• Погарчати, як гарчить Сірко на вовка.
2. Робота над скоромовкою. Гра «Дощик». Слайд 4
Жив жучок між бур’янами,
Жив без тата і без мами.
Жив і жив, і не тужив —
Жовтим листям ворушив.
Жаба квакнула: «Попався!»,
Жук завмер — так налякався.
Г. Чубач
- Знайдіть слова — назви предметів. Утворіть від них слова зі зменшу-вально-пестливим значенням.
(Жук - жучок, бур’ян - бур’янець, тато - татусь, мама - мамочка, матуся, листя - листячко, жаба - жабка.)
3. Робота над чистомовкою. Додаток 1
Ду-ду-ду - я в садок піду.
Ні-ні-ні - вишеньки смачні.
Ву-ву-ву – вишеньку зірву.
Ко-ко-ко – хоч і високо.
Ато-ато-ато - чистомовок є багато.
Ті-ті-ті - та найкращі будуть ті,
Ята-ята-ята - що поможуть вам, малята,
Ув-ув-ув - ротик щоб слухняним був
4. Читайте швидко, чітко!
сік сік сік сік Слайд 5
рік рак рік рік
лід ліс ніс піч
жук бук бик бак
5. Гра «Читайте тільки назви дерев!» Слайд 5
Рюкзак, дуб, краб, моряк, сосна,вишня, стіна, козак, смерека, метро, ялинка,
жарт, калина, тополя, береза, корова.
- На якому із цих дерев ростуть ягоди?
III. Перевірка домашнього завдання.
(Учні розповідають один одному про себе.)
- Що ви дізналися про своїх товаришів?
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
- Складіть слова. Прочитайте їх. Що означає цей запис?
Ле ся У кра їн ка
2. Вправа «Передбачення». Робота над заголовком вірша.
- Прочитайте назву твору («Вишеньки» ).
- Спробуйте передбачити, про що в ньому йтиметься мова.
3. Повідомлення теми і мети уроку. Слайд 6
Ми сьогодні з вами поведемо мову
Про чудову жінку всім людям відому.
Оце перед вами у квітах барвінку
Наша поетеса - Леся Українка.
- Що ви знаєте про Лесю Українку?
- Які твори поетеси вам відомі?
2. Розповідь учителя. Додаток 3 Слайд 6
- Видатна українська поетеса Леся Українка (Лариса Петрівна Косач)
дуже любила природу. Вона така ж, як і ви - бігала лісами і луками, плела віночки, співала пісні, заслуховувалася казками і переказами.
Природа щедро обдарувала Лесю, дала не лише поетичний хист, а й неабиякі
здібності до музики, малювання. І водночас прирекла на постійні муки
від тяжкої хвороби.
Узимку 1881 p., коли Лесі було десять років, у Луцьку на річці Стир дівчинка
застудила ноги в крижаній воді. Саме з того часу вона занедужала - почала боліти нога, потім — рука. На дванадцятому році життя Лесі в Києві
прооперували ліву руку, що позбавило її можливості грати на фортепіано.
Пізніше, у Берліні, Лесі прооперували ногу, але туберкульоз прокинувся у легенях, а потім уразив нирки. Через хворобу вона ніколи не вчилася у школі,
однак зуміла стати високоосвіченою людиною.Самостійно вивчила французьку, англійську, італійську, німецьку, польську, болгарську, старогрецьку,латинську мови.
Леся Українка щиро любила Україну, свій народ. Її творчість цікава, яскрава і різноманітна.
Твори Лесі Українки відомі далеко за межами нашої країни.
V.Вивчення нового матеріалу.
1. Гра «Бджілки». Напівголосне читання тексту учнями, кожен - у своєму темпі. (с.55, Читанка. Післябукварна частина)
- Що нового ви дізналися про Лесю Українку?
Ф і з к у л ь т х в и л и н к а. Слайд 7
Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!
Разом будем спочивать.
Взяли дружно руки в боки:
Повороти, два прискоки.
Сіли, встали, потяглись,
Вправо, вліво нахились.
Пострибали, відпочили,
До роботи тихо сіли.
2. Заочна подорож у Музей Лесі Українки. Слайд 8
- Ми з вами уже знаємо, що сьогоднішній урок ми присвячуємо життю і творчості Лесі Українки. Про життя поетеси ми з вами уже дізналися і тепер відвідаємо … (діти разом читають запис на дошці) "МУЗЕЙ”.
- Усім нам відомо, що музеї містять експонати. Так і у нашому музеї (мультимедійна презентація) ви теж бачите експонати. Але вони не прості, вони відображають моменти дитинства Лесі. Розкажіть, як ці експонати пов’язані з дитинством Лесі. ( Діти висловлюють свої думки).
(1 експонат-ілюстрація — зображення українського пейзажу;
2 ескпонат-ілюстрація — зображення піаніно;
3 експонат-ілюстрація — цифра 9;
4 експонат-ілюстрація — гілка вишень.)
(За правильні відповіді – діти отримують квіточки:
1 експонат - дуже любила красу рідної природи .
2 експонат - талановита дівчинка, з 5 років вже грала на фортепіано .
3 експонат - стільки років було Лесі, коли вона написала перший вірш .
4 експонат - пов'язаний з уроком, ми будемо читати вірш «Вишеньки».
3. Гра «Збери слово». Слайд 9
На дереві вишні розташовані склади слів: вишеньки,черешеньки,поспіли. Діти збирають слова і читають.
4. Опрацювання вірша Лесі Українки «Вишеньки».
а) Словникова робота. Слайд 10
ваблять дівчаточко
скачуть хлоп'яточко
простягають рученята
доспіли деревцем
низесенько черешеньки
(Читання слів «буксиром» за вчителем.)
- Яке слово «зайве» у першому стовпчику?
- Що спільного у словах другого стовпчика? (Мають зменшувально-пестливе значення.)
б) Читання вірша вчителем.
- Чи сподобався вірш?
- Чому він має таку назву?
- Між ким відбулася розмова?
г) Ознайомлення з партитурою для виразного читання вірша. Додаток 4
Леся Українка
Поблискують черешеньки Радісно, з теплотою
В листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлоп’яточко
Під деревцем скачуть,
Простягають рученята Стурбовано
Та мало не плачуть:
Раді б вишню з’їсти, Стурбовано, сумно, з жалем
Та високо лізти,
Ой раді б зірвати,
Та годі дістати!
«Ой вишеньки-черешеньки, Питально, здивовано, благально
Червонії, спілі,
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі!»
«Ой того ми так високо Розсудливо, повчально
Виросли на гіллі, –
Якби зросли низесенько,
Чи то ж би доспіли?
д) Хорове читання вірша.
- Про які ягоди говориться у вірші?
е) Читання вірша учнями «ланцюжком» по строфах.
- Чому діти не можуть дістати вишень?
є) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
- Що роблять діти, щоб дістати ягоди? Прочитайте.
- З яким запитанням звертаються діти до вишеньок? Прочитайте.
- Прочитайте, яку відповідь дали їм вишеньки-черешеньки.
- Знайдіть рядки, де описані вишеньки.
ж) Хорове читання вірша (скоромовкою, повільно, швидко).
5. Гра «Диктор телебачення».
(Читати вірш, періодично відриваючи погляд, щоб подивитись наглядачів.)
- Знайдіть пестливі слова у вірші.
- Для чого їх вживає поетеса у своєму вірші?
- Що було б, якби вишеньки виросли низько?
Ф і з к у л ь т х в и л и н к а
6. Гра «Актори». Розігрування діалогу.
7. Гра «Знайди рими». Слайд 10
Спілі - … (гіллі). Скачуть - … (плачуть).
Зелененькім - … (маленьким). Зірвати – … (дістати).
8. РЗМ. Словесне малювання. Робота за ілюстрацією ( с.58.). Слайд 11
- Що ви б намалювали за змістом вірша?
- Розгляньте ілюстрацію.
- Яку пору року зобразив на ній художник?
- Які кольори він для цього використав?
- Перегляньте ілюстративний матеріал до вірша і поділіться своїми враженнями. Додаток 5
9. Хвилинка-цікавинка. Додаток 6
Діти отримують аркуші паперу з малюнком вишеньок, який треба розфарбувати.
VI.Підсумок уроку.
1. Творча робота «Букет Лесі Українці». Додаток 7
- Діти, роздивіться зображення на дошці (зображений букет зі стебел та листочків).А чого тут не вистачає? Так, правильно, не вистачає квіточок. Але вони є у кожного на парті. Порахуйте , чи вистачить їх для нашого букету? (Відповіді дітей) . Як багато у вас квітів, як гарно ви працювали! Сподіваюсь ви зрозуміли кому присвячений наш букет.
Чи сподобався вам наш урок?
- Що найбільше запам'яталося?
2. Гра «Продовж речення». Слайд 12
Знову дзвоник пролунав Слайд 13
Час прощатися настав.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі!
Список використаної літератури:
1.Науменко В.О. Читанка. Післябукварна частина:підручник / Н.О.Науменко.- К.: «Грамота», 2013. – 95с.
2.Науменко В.О,Захарійчук М.Д. Книжка для вчителя: методичний посібник / Науменко В.О,Захарійчук М.Д.- К.: «Грамота»,2013. – 183с.
3. Коваль А. П. Методика читання : навч посібн. / Коваль Г. П. - Т. : Навч. кн. - Богдан, 2008. - 280 с.
4. Буяльський Б. П. Поезія усного слова: Азбука виразного читання. К.: Рад.шк., 1990. – 82-136с.
5. Цепова І.В., Харченко О.Я.Уроки читання в 1 класі. – Х.: Видавництво «Ранок», 2011 – 224-227 с. – (Серія «Навчання грамоти").
6. Прищепа К.С., Лук`яненко В.Г. Тематичний словник школяра. Навчальний посібник для учнів початкових класів середньої загальноосвітньої школи. - К. Гала, 1997.
Додаток 1
Ду-ду-ду - я в садок піду.
Ні-ні-ні - вишеньки смачні.
Ву-ву-ву – вишеньку зірву.
Ко-ко-ко – хоч і високо.
Ато-ато-ато - чистомовок є багато.
Ті-ті-ті - та найкращі будуть ті,
Ята-ята-ята - що поможуть вам, малята,
Ув-ув-ув - ротик щоб слухняним був!
Додаток 2
Ле ся У кра їн ка
Додаток 7
Додаток 4
Леся Українка
Поблискують черешеньки Радісно, з теплотою
В листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлоп’яточко
Під деревцем скачуть,
Простягають рученята Стурбовано
Та мало не плачуть:
Раді б вишню з’їсти, Стурбовано, сумно, з жалем
Та високо лізти,
Ой раді б зірвати,
Та годі дістати!
«Ой вишеньки-черешеньки, Питально, здивовано, благально
Червонії, спілі,
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі!»
«Ой того ми так високо Розсудливо, повчально
Виросли на гіллі, –
Якби зросли низесенько,
Чи то ж би доспіли?
Додаток 3
Додаток 5
Додаток 6