Крамаренко Валентина Василівна
вчитель початкових класів
Клас: 3
Тема уроку : Що таке гірські породи. Як гірські
породи утворилися в природі.
Мета : - формувати уявлення про гірські породи, про значення гірських порід природі, про способи утворення найпоширеніших гірських порід (глибоко в надрах землі під дією високих температур, внаслідок випаровування солоних озер, з решток рослин і тварин, на дні морів і морських черепашок, внаслідок руйнування гір), виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах;
- формувати вміння цілеспрямовано працювати з різними джерелами інформації (навчальними, наочними посібниками, дитячими енциклопедіями, тощо), осмислювати здобуті знання, узагальнювати їх, стисло викладати їх суть;
- виховувати естетичне сприймання об’єктів природи, пізнавальний інтерес до них.
Обладнання: колекції «Гірські породи», презентація: шахта, кар’єр, нафтова вишка; картки з умовними позначками корисних копалин; карта Кіровоградської області, відео фізкультхвилинки.
Тип уроку : комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
- Доброго дня! Сьогодні на уроці в нас присутні гості, привітайтеся з ними.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Хвилинка спостережень. «Гідрометереологічний центр» повідомляє -- Доброго дня! Прогноз погоди на 12 жовтня. Сьогодні у Ганнівці та Кіровоградській області збережеться похмура та прохолодна погода з температурою повітря +30. Вітер помірний, опади не передбачаються.
З вами була Сіденко Валерія.
До нових зустрічей. І пам’ятайте, що найважливішою є погода у вашому домі. Всього найкращого.
2. Мотивація навчальної діяльності.
- Погода в домі надзвичайно важлива, як і саме житло.
- Ви, мабуть мріяли побудувати власний будинок: великий, красивий, на заздрість усім .
- Уявляли, як у ньому житиме вся ваша родина, як їй буде затишно і зручно.
- А чи замислювалися ви що ж для цього потрібно?!
Мозковий штурм. Метод «Мікрофон»
(Земельна ділянка, пісок, цемент, цегла, глина, дошки, фарби, скло, екскаватор, бетономішалка, підйомний кран та вантажівки).
- Ви ще багато чого можете додати до цього переліку. Але коли ми й зберемо все потрібне, будинок не збудується.
- А чому?
- Потрібні ще будівельники – люди, котрі мають знання й уміння для цієї справи.
ІІІ. Оголошення теми
Підемо в гості до природи,
Є в ній різна дивина.
В небі – зорі, в ріках – води
У землі – гірські породи.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з гірськими породами.
І я хочу надати слово нашому помічнику – пану Кроту, який повідомить вам, що ви маєте знати, розуміти, досліджувати, застосовувати в житті з даної теми.
Хто, як не Кріт знає глибини Землі!
Пан Кріт …
І я приніс колекцію гірських порід для того, щоб ви краще зрозуміли матеріал з даної теми.
- Що таке гірські породи?
(Пісок на річковому пляжі, камінчики на березі моря і глина в яру – це гірські породи, з яких складається земна кора – верхня частина нашої планети)
Відео «Гірські породи»
Ми опалюємо свої будинки кам’яним вугіллям чи газом, що теж добувають із землі. У надрах землі є цілі моря, річки нафти, порожнини, заповнені газом, підземні палаци різних дорогоцінних металів. Тому їх називають корисними копалинами.
- Чому саме їх називають корисними копалинами?(Відповіді учнів.)
- А наведіть приклади, яку ж користь вони приносять. (природним газом опалюють будинки; пісок використовують на будівництві; з глини виготовляють посуд, цеглу; з нафти утворюється бензин, мастильні матеріали, пластмас…)
- Сьогодні людина не уявляє собі життя без великої кількості різних корисних копалин. Корисні копалині є всюди, але добувають їх там, де їх багато. Місце, де багато корисних копалин, називають родовищем.
- А як дізнатися де ці родовища, їх же не всі видно, більшість їх знаходиться глибоко під землею?
- Люди якої професії займаються пошуками гірських порід?
Більш детальну інформацію ви можете отримати від наших наукових консультантів.
Н.К.1 Пошуками гірських порід та корисних копалин займаються геологи. Це надзвичайно цікава і важка професія. Вона потребує сміливості, витривалості, знань. Геологи збирають зразки різних порід, вивчають їх, і якщо це корисна копалина, то відмічають на карті місце, де її знайшли. Потім розвідують, чи багато там її. І лише тоді на зміну геологам приходять люди, які починають видобувати корисну копалину. Всього в Україні відкрито більше чотирьох тисяч родовищ.
Н.К.2 «Гео» - з грецької мови означає земля. А «логос» - наука. Геологія – наука про землю. Геологи – це ті люди, які вивчають з чого складається наша планета. Геологів ще називають розвідниками земних глибин.
Н.К.3 Родовища корисних копалин залягають у надрах на різній глибині. Щоб добути ті, які залягають неглибоко під землею, риють великі ями – кар’єри.
У кар’єрах корисні копалини добувають відкритим способом. Там працюють потужні машини – бульдозери, екскаватори, якими викопують корисні гірські породи. Для того, щоб добути ті, що сховані глибоко під землею будують шахти, або бурять свердловини. Сучасні шахти схожі на підземні заводи.
Гірські породи – це природні тіла, які знаходяться в землі, або на її поверхні. Їх створила сама природа за багато мільйонів років. Гірські породи – це тіла неживої природи.
З гірських порід складаються гори. Але гірські породи є і на рівнинах під шаром ґрунту. Гірські породи бувають тверді (граніт, базальт, мармур, кам’яне вугілля), сипучі (пісок), рідкі (нафта), газоподібні (природний газ). Кожна з гірських порід має свої властивості, залежно від умов утворення. У зв’язку з цим виділяють три групи гірських порід:
Слайд 1
Слайд 2
Магматичні (граніт, базальт) – утворені із глибинних речовин Землі у її надрах або на поверхні.
Слайд 3
Осадові (вугілля, торф, крейда, вапняк, пісок, глина) – утворені при осіданні органічних речовин на дні водоймищ.
Слайд 4
Метаморфічні (мармур, кварцит, графіт) – утворені з магматичних і осадових гірських порід під дією високого тиску або температури. Вапняк – перетворений в мармур. Пісок – у кварцит, вугілля – у графіт.
Гра «А чи знаєш ти?» Слайд 5
- Що є скарбницею у природі? (Земля, її надра).
2.Вулицею мчать машини.
- З чого зроблені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди).
- З чого зроблені гума, бензин, пластмас? (З нафти).
3.Стоять цегляні будинки. А цегла – це… (глина).
4.Без неї не може працювати жоден учень, учитель. (крейда).
Дослідницька групова робота
Запрошуємо вас до дослідницької наукової лабораторії. У нас є змога краще ознайомитись з гірськими породами, які знайшли геологи. (лупа)
І група «Сонечко»
1.Яка це гірська порода?( крейда)
2.Що про неї знаєте, які її властивості?
ІІ група «Веселка» (лупа)
Презентація роботи
Створення колекції гірських порід нашої місцевості:
(пісок, глина, граніт, крейда, кам’яна сіль, вапняки)
Демонстрування власних колекцій
Відео фізкультхвилинка
Робота в групах. Геологічна карта Кіровоградської області Слайд 1
Запрошуємо представників наших гостей бути консультантами в групах (3чол.)
А зараз ви будете працювати з геологічними картами.
Завдання.
- Дізнатись, які корисні гірські породи видобувають у Кіровоградській області?
- Знаючи, що означають позначки, знайдіть найбільші родовища.
Презентація роботи
- Ви попрацювали з геологічною картою і як ви думаєте, чи потрібно охороняти родовища, якщо їх так багато?
- Для чого? (Використати корисні копалини можна швидко. За один рік видобувають із надр землі їх стільки, що треба було б побудувати такий велетенський поїзд щоб перевезти всі корисні копалини, який би сімнадцять разів оперезав земну кулю). А на утворення кам’яного вугілля, нафти у природі затратились мільйони років. Про це потрібно знати, пам’ятати і витрачати гірські породи бережно і економно.
Озирніться довкола і назвіть речі, що виготовлені з корисних гірських порід. (Стіни класу побудовані із глини, піску, крейди, вапняку. Двері, вікна, підлога пофарбовані фарбою, виготовленою з нафти. Батареї опалення, труби, металеві деталі парти виготовлені з чавуну і сталі, які вироблено із залізної руди. Ручки, пенали, портфелі виготовлено з матеріалу, який виробляють з нафти, кам’яного вугілля).
- Чи можете ви зробити свій внесок у справу бережного ставлення до корисних гірських порід? (Це бережно ставитись до речей, які з них виготовлені, збудовані, змайстровані).
-
Робота в парах (Робота з підручником ст.45).
Запишіть в картки:
1- граніт 5 - кам’яна сіль
2- глина 6 - крейда
3- пісок 7 - вапняки
4- кам’яне вугілля
Презентація роботи
Природничий - розподільний диктант (таблиця)
Гірські породи
тверді |
рідкі |
газоподібні |
|
|
|
5. Екологічна казка
Біля одного великого міста, в лісі, жив чоловік. Були у нього шматочок поля, діляночка лісу і велике болото. Занедужав чоловік, відчув, що не проживе довго.
Покликав він тоді синів і розділив своє багатство. Старшому віддав поле, середньому – ліс, а найменшому дісталось велике болото, що межувало між полем і лісом братів. Побачив батько, що найменший син зажурився, одержавши такий спадок, і сказав тоді: «Коли будеш мати мудру голову і працьовиті руки, то й болото зробить тебе багатим».
- Як би ви порадили найменшому синові розпорядитись спадком?
(Видобувати торф і продавати, розчистити болото, зробити став: розводити рибу, продати болото, осушити болото, вирощувати культурні рослини).
Підсумок уроку
(Учитель називає гірські породи, а діти записують у таблицю).
Нафта, кам’яна сіль, граніт, пісок, глина, торф, кам’яне вугілля, природний газ, вапняки, крейда.
- Шановний, пане Кроте, чи сподобалося Вам на уроці?
Метод «Мікрофон»
- Що нового дізналися?
- Чим були здивовані?
Домашнє завдання