Урок "Що таке гірські породи. Як гірські породи утворилися в природі".

Про матеріал
Метою уроку є формування уявлення про гірські породи, про значення гірських порід природі, про способи утворення найпоширеніших гірських порід (глибоко в надрах землі під дією високих температур, внаслідок випаровування солоних озер, з решток рослин і тварин, на дні морів і морських черепашок, внаслідок руйнування гір), виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах.
Перегляд файлу

                                                                      Крамаренко Валентина Василівна

                                                   вчитель початкових класів

                                                                    

Клас: 3                                          

Тема уроку : Що таке гірські породи. Як гірські

                     породи утворилися в природі. 

Мета : - формувати уявлення про гірські породи, про значення гірських порід  природі, про способи утворення найпоширеніших гірських порід (глибоко в надрах землі під дією високих температур, внаслідок випаровування солоних озер, з решток рослин і тварин, на дні морів і морських черепашок, внаслідок руйнування гір), виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах;

- формувати вміння цілеспрямовано працювати з різними джерелами інформації (навчальними, наочними посібниками, дитячими енциклопедіями, тощо), осмислювати здобуті знання, узагальнювати їх, стисло викладати їх суть;

- виховувати естетичне сприймання об’єктів природи, пізнавальний інтерес до них.

 

Обладнання:  колекції «Гірські  породи», презентація: шахта, кар’єр, нафтова вишка; картки з умовними позначками корисних копалин; карта Кіровоградської області, відео фізкультхвилинки.

 

Тип уроку :  комбінований.

 

                                             Хід  уроку

 

 

 І. Організація класу

- Доброго дня! Сьогодні на уроці в нас присутні гості, привітайтеся з ними.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Хвилинка спостережень.   «Гідрометереологічний центр» повідомляє     -- Доброго дня! Прогноз погоди на 12 жовтня. Сьогодні у Ганнівці  та Кіровоградській області збережеться похмура та прохолодна погода з температурою повітря +30. Вітер помірний, опади не передбачаються.

З вами була Сіденко Валерія.

       До нових зустрічей. І пам’ятайте, що найважливішою є погода у вашому домі. Всього найкращого.

 

2. Мотивація навчальної діяльності.

 

-         Погода в домі надзвичайно важлива, як і саме житло.

-         Ви, мабуть мріяли   побудувати власний  будинок: великий, красивий, на заздрість усім .

-         Уявляли, як у ньому житиме вся ваша родина, як їй  буде затишно і зручно.

-    А чи замислювалися ви що ж для цього потрібно?!

    Мозковий штурм. Метод «Мікрофон»

 (Земельна ділянка, пісок, цемент, цегла, глина, дошки, фарби, скло, екскаватор,  бетономішалка, підйомний кран та вантажівки).

-         Ви ще багато чого можете додати до цього переліку. Але коли ми й зберемо все потрібне, будинок не збудується.

-  А чому?

-  Потрібні ще будівельники – люди, котрі мають  знання й уміння для цієї справи.

ІІІ. Оголошення теми

                            Підемо в гості до природи,

   Є в ній різна дивина.

   В небі – зорі, в ріках – води

   У землі – гірські породи.

 

-         Сьогодні на уроці ми ознайомимося з гірськими породами.

І я хочу надати слово нашому помічнику – пану Кроту, який повідомить вам, що ви маєте знати, розуміти, досліджувати, застосовувати в житті з даної теми.

Хто, як не Кріт знає глибини Землі!

Пан Кріт …

      І я приніс колекцію гірських порід для того, щоб ви краще зрозуміли матеріал з даної теми.

-         Що таке гірські породи?

(Пісок на річковому пляжі, камінчики на березі моря і глина в яру – це гірські породи, з яких складається земна кора – верхня частина нашої планети)

 Відео «Гірські породи»

 

Ми опалюємо свої будинки кам’яним вугіллям чи газом, що теж добувають із землі. У надрах землі є цілі моря, річки нафти, порожнини, заповнені газом, підземні палаци різних дорогоцінних металів. Тому їх називають корисними копалинами.

-         Чому саме їх називають корисними копалинами?(Відповіді учнів.)

-         А  наведіть приклади, яку ж користь вони приносять. (природним газом опалюють будинки; пісок використовують на будівництві; з глини виготовляють посуд, цеглу; з нафти утворюється бензин, мастильні матеріали, пластмас…)

-         Сьогодні людина не уявляє собі життя без великої кількості різних корисних копалин. Корисні копалині є всюди, але добувають їх там, де їх багато. Місце, де багато корисних копалин, називають родовищем.

-         А як дізнатися де ці родовища, їх же не всі видно, більшість їх знаходиться глибоко під землею?

-         Люди якої професії займаються пошуками гірських порід?

Більш детальну інформацію ви можете отримати від наших наукових консультантів.

Н.К.1  Пошуками гірських порід та корисних копалин займаються геологи. Це надзвичайно цікава і важка професія. Вона потребує сміливості, витривалості, знань. Геологи збирають зразки різних порід, вивчають їх, і якщо це корисна копалина, то відмічають на карті місце, де її знайшли. Потім розвідують, чи багато там її. І лише тоді на зміну геологам приходять люди, які починають видобувати корисну копалину. Всього в Україні відкрито більше чотирьох тисяч родовищ.

Н.К.2 «Гео» - з грецької мови означає земля. А «логос» - наука. Геологія – наука про землю. Геологи – це ті люди, які вивчають з чого складається наша планета. Геологів ще називають розвідниками земних глибин.

Н.К.3 Родовища корисних копалин залягають у надрах на різній глибині. Щоб добути ті, які залягають неглибоко під землею, риють великі ями – кар’єри.

   У кар’єрах корисні копалини добувають відкритим способом. Там працюють потужні машини – бульдозери, екскаватори, якими викопують корисні гірські породи. Для того, щоб добути ті, що сховані глибоко під землею будують шахти, або бурять свердловини. Сучасні шахти схожі на підземні заводи.

 

Гірські породи – це природні тіла, які знаходяться в землі, або на її поверхні. Їх створила сама природа за багато мільйонів років. Гірські породи – це тіла неживої природи.

З гірських порід складаються гори. Але гірські породи є і на рівнинах під шаром ґрунту. Гірські породи бувають тверді (граніт, базальт, мармур, кам’яне вугілля), сипучі (пісок), рідкі (нафта), газоподібні (природний газ). Кожна з гірських порід має свої властивості, залежно від умов утворення. У зв’язку з цим виділяють три групи гірських порід:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 2

Магматичні (граніт, базальт) – утворені із глибинних речовин Землі у її надрах або на поверхні.

 

Слайд 3

Осадові (вугілля, торф, крейда, вапняк, пісок, глина) – утворені при осіданні органічних речовин на дні водоймищ.

 

Слайд 4

Метаморфічні (мармур, кварцит, графіт) – утворені з магматичних і осадових гірських порід під дією високого тиску або температури. Вапняк – перетворений в мармур. Пісок – у кварцит, вугілля – у графіт.

 

Гра «А чи знаєш ти?»   Слайд 5

 

  1. Чому гірські породи називають природними скарбами.

-  Що є скарбницею у природі? (Земля, її надра).

2.Вулицею мчать машини.

- З чого зроблені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди).

- З чого зроблені гума, бензин, пластмас? (З нафти).

3.Стоять цегляні будинки. А цегла – це… (глина).

4.Без неї не може працювати жоден учень, учитель. (крейда).

 

Дослідницька  групова  робота

   Запрошуємо вас до дослідницької наукової лабораторії. У нас є  змога краще ознайомитись з гірськими породами, які знайшли геологи. (лупа)

 

 

І група «Сонечко»

1.Яка це гірська порода?( крейда)

2.Що про неї знаєте, які її властивості?

ІІ група «Веселка» (лупа)

  1. Яка це гірська порода?( кам’яне вугілля з відтисками рослин)
  2. Що про неї знаєте, які її властивості?

 

Презентація роботи

 

Створення колекції гірських порід нашої місцевості:

(пісок, глина, граніт, крейда, кам’яна сіль, вапняки)

 

Демонстрування власних колекцій

 

Відео фізкультхвилинка

 

Робота в групах. Геологічна карта Кіровоградської області        Слайд 1

          Запрошуємо представників наших гостей бути консультантами в групах  (3чол.)

А зараз ви будете працювати з геологічними картами.

Завдання.

-         Дізнатись, які корисні гірські породи видобувають у Кіровоградській  області?

-         Знаючи, що означають позначки, знайдіть найбільші родовища.

Презентація роботи

 

-         Ви попрацювали з геологічною картою і як ви думаєте, чи потрібно охороняти родовища, якщо їх так багато?

-         Для чого? (Використати корисні копалини можна швидко. За один рік видобувають із надр землі їх стільки, що треба було б побудувати такий велетенський поїзд щоб перевезти всі корисні копалини, який би сімнадцять разів оперезав земну кулю). А на утворення кам’яного вугілля, нафти у природі затратились мільйони років. Про це потрібно знати, пам’ятати і витрачати гірські породи бережно і економно.

  Озирніться довкола і назвіть речі, що виготовлені з корисних гірських порід. (Стіни  класу побудовані із глини, піску, крейди, вапняку. Двері, вікна, підлога  пофарбовані фарбою, виготовленою з нафти. Батареї опалення, труби, металеві деталі парти виготовлені з чавуну і сталі, які вироблено із залізної руди. Ручки,  пенали, портфелі виготовлено з матеріалу, який виробляють з нафти, кам’яного вугілля).

 

-         Чи можете ви зробити свій внесок у справу бережного ставлення до корисних гірських порід? (Це бережно ставитись до речей, які з них виготовлені, збудовані, змайстровані).

-          

 

Робота в парах (Робота з підручником ст.45).

Запишіть в картки:

1- граніт   5 - кам’яна сіль

2- глина                                       6 - крейда

3- пісок                                        7 - вапняки

4- кам’яне вугілля

Презентація роботи

  Природничий - розподільний  диктант (таблиця)

   Гірські  породи

 

тверді

рідкі

газоподібні

 

 

 

 

 

5. Екологічна  казка

 

        Біля одного великого міста, в лісі, жив чоловік. Були у нього шматочок поля,  діляночка лісу і велике болото. Занедужав чоловік, відчув, що не проживе довго. 

         Покликав він тоді синів і розділив своє багатство. Старшому віддав поле,          середньому – ліс, а найменшому дісталось велике болото, що межувало між полем і лісом братів. Побачив батько, що найменший син зажурився, одержавши такий спадок, і сказав тоді: «Коли будеш мати мудру голову і працьовиті руки, то й болото зробить тебе багатим».

 

     -  Як би ви порадили найменшому синові розпорядитись спадком?

 

 (Видобувати торф і  продавати, розчистити болото, зробити став: розводити рибу, продати болото,  осушити болото, вирощувати культурні рослини).

 

  Підсумок  уроку

     (Учитель називає гірські породи, а діти записують у таблицю).

     Нафта, кам’яна сіль, граніт, пісок, глина, торф, кам’яне вугілля, природний газ,  вапняки, крейда.

-         Шановний, пане Кроте, чи сподобалося Вам на уроці?

Метод «Мікрофон»

-         Що нового дізналися?

-         Чим були здивовані?

  Домашнє  завдання

 

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
21 березня
Переглядів
725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку