урок вивчення нового матеріалу, для ознайомлення учнів з терміном комп'ютерний вірус, їх різновидами, причинами розповсюдження, способами зараження, засобами захисту від вірусів – антивірусними програмами; навчити учнів користуватися антивірусами
Тема. Шкідливе програмне забезпечення та боротьба з ним. Основні дії для захисту персональних комп’ютерів від шкідливого програмного забезпечення.
Мета: познайомити учнів з терміном комп’ютерний вірус, їх різновидами, причинами розповсюдження, способами зараження, засобами захисту від вірусів – антивірусними програмами; навчити учнів користуватися антивірусами; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; виховувати інтерес до предмету, дисциплінованість, вміння працювати у парі.
Очікувані результати. Учень/учениця називає основні типи шкідливих програм та пояснює принцип їх дії. Застосовує антивірусну програму для захисту комп’ютерного пристрою від інформаційних загроз; налаштовує параметри антивірусної програми.
Хід уроку:
І. Організаційний момент – привітання учителя.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Викладання нового матеріалу:
Форма веб-квест.
Опрацювати матеріал веб-сторінок
http://www.victoria.lviv.ua/html/oit/html/lesson11.ht
https://uk.wikipedia.org/wiki/Комп%27ютерний_вірус або інших знайдених за ключовим словом «Комп’ютерні віруси » і дати відповіді на наступні питання.
Робимо висновоки
Комп’ютерний вірус – це програма, яка виконує несанкціоновані дії, як правило, має руйнівну дію, а також здатна до саморозмноження з подальшим додаванням своїх копій до файлів, системних частин комп'ютера, і також на інші комп'ютери, об'єднані в мережу.
Ознаки зараження вірусом
Розповідь учиталя
Самі-самі комп’ютерні віруси
Найбалакучіший. Даний титул вирушає до трояну Botvoice.A, який при зараженні програє для користувача наступний запис: "Ви були заражені, повторюю, ви були заражені, а Ваші системні файли - видалені. Даруйте. Хорошого дня і до побачення". Просто знахідка для тих, кому ні з ким поговорити.
Найпринаднішим є черв'як Sober версії V. Обіцяючи безкоштовні квитки на світовий футбольний кубок 2006 років в Германії, йому удалося досягти значного рівня заражень. На щастя, користувачі стали обережнішими, і творцеві не удалося почати нову епідемію.
Титул найгрубішого без сумніву отримує Cisum.A. Цей черв'як, відключаючи антивірусні захисні системи на заражених комп'ютерах, залишає користувачеві повідомлення: “Ти ідіот”. Воно не лише з'являється в невеликому вікні на екрані, але також роздається з колонок комп'ютера кожні п'ять секунд.
Найзнаменитіший вірус – це, звичайно, ILOVEYOU (Loveletter і The Love Bug) 3 травня 2000 року вірус виявився в Гонконзі. Він поширювався поштою з темою листа “Я тебе люблю” і вкладенням файлу з “подвійним” розширенням .txt.vbs. Знайдені в комп'ютері логіни і паролі акуратний вірус висилав своєму творцеві.
Найнебезпечніший вірус – Whiter.F, “благородний” код, що видаляє весь вміст жорсткого диска. Цікавий аспект цієї коди в тому, що перед видаленням він замінює всі файли користувача на текстових з наступним повідомленням: You did а piracy, you deserve it (ти займався піратством і заслужив на це).
Трохи нежиті. До цієї категорії віднесені віруси WINVNC.A і Sinowal.WRN, які з метою обману користувачів і зараження їх ПК скористалися галасом довкола свинячого грипу.
Шпигун. Waledac.AX заманює свої жертви, стверджуючи, що пропонує безкоштовне застосування для читання чужих СМС-повідомлень. Ідеальний варіант для тих, хто хоче перевірити своїх партнерів. Можливо, саме тому така величезна кількість користувачів стала жертвами цього інтелігентного вірусу.
Діяльний вірус. Це про Whizz.A. Відразу після зараження їм комп'ютер починає видавати звукові сигнали, покажчик миші безконтрольно бігає по екрану, Cd/dvd-проїгриватель відкривається і закривається, а дисплей "прикрашається” гратами
Вірусний Гарі Поттер. Не дивлячись на те, що даний вірус не має жодного відношення до найпопулярнішого казкового чарівника, всі повідомлення, демонстровані Samal.A на дисплеї ПК – про магію. Після зараження комп'ютера користувачі бачать повідомлення "Ех, ех, Ви не сказали чарівного слова”, а курсор починає блимати в чеканні, поки користувач введе слово. Насправді, не має жодного значення, яке слово вводиться, оскільки після трьох спроб на дисплеї з'являється фраза "Самаелю прийшов кінець", а комп'ютер перезавантажується.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Учитель демонструє учням «аптечку» з антивірусними програмами.
Антивірусні програми:
№ |
Дія |
Хід виконання |
1 |
У мережі INTERNET знайти інформацію про антивірус, який ви обрали. |
|
2 |
Зберегти знайдену інформацію у вигляді WEB-сторінки в своїй робочій папці. |
|
3 |
Заархівувати збережену |
|
1. Пара (трійка) учнів обирає з «аптечки» один антивірус та отримує картку.
2. Створення санітарного бюлетеня «Профілактика комп’ютерних вірусів»: пари учнів отримують картинки з теми, їм необхідно сформулювати основні профілактичні засоби боротьби з вірусами, записати на картинки, і прикріпити на дошку.
Профілактичні засоби для боротьби з комп’ютерними вірусами:
V. Підсумок уроку
Рефлексація
Працюючи на уроці я:
- дізнався про …
- зрозумів …
- навчився …
Найбільше мені сподобалися…
На занятті у мене найкраще виходило…
Я мав складнощі з…
Я хотів би ще дізнатися про…
V. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний матеріал підручника