Закріпити знання учнів про бактерії; розкрити значення бактерій у природі та господарській діяльності людини; звернути увагу на профілактику організму від хвороботворних бактерій.
Сучасний урок
Розгорнутий конспект уроку біології
6 клас
Тема: Шкідливі та корисні бактерії, роль бактерій у природі та житті людини
Мета:
Дидактична: закріпити знання учнів про бактерії; розкрити значення бактерій у природі та господарській діяльності людини; звернути увагу на профілактику організму від хвороботворних бактерій.
Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності бактерій та представників інших царств; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення.
Виховна: виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища та розуміння того, що кожен організм необхідний для кругообігу речовин на планеті; виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та життя, виховувати культуру спілкування.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: аналіз ситуацій
Міжпредметні зв’язки: хімія, біотехнологія, медицина, мікробіологія
Місце уроку в навчальній темі: поточний
Матеріали та обладнання: мультимедійний проектор, роздатковий матеріал для учнів, кубик Блума
Основні поняття та терміни: симбіоз, паразитизм, ціанобактерії, токсини, епідемії, пандемії, молочнокислі бактерії, біфідобактерії, гетеротрофи, автотрофи, бродіння.
Хід уроку
І. Організаційний етап (1 хв.)
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (4 хв.)
Що я знаю з теми |
Про що нове я дізнався на уроці |
Що залишилось незрозумілим |
|
|
|
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (7 хв.)
Учням роздаються картки з різними подіями, діти по черзі зачитують тексти
- Перша пандемія холери, 1817-1823 рр.
Цю хворобу викликає холерний вібріон, що заражає продукти і питну воду. Перша епідемія розпочалась у Калькутті й швидко сягнула масштабів пандемії, розповсюдившись по Індії, Європі та Росії. Лише серед англійських військових (Калькутта була на той час столицею британської корони в Індії) втрати сягнули 100 тис. Кількість же усіх загиблих невідома. Відтоді було сім спалахів епідемії холери, останній датується 1961 роком. За даними ВООЗ, у 1999 році від холери загинули 9 тис. людей.
- «Чорна смерть», XIV-XV ст., наступні спалахи аж до XVІІІ ст.
Таку назву дали бубонній чумі, що за століття забрала близько третини тогочасного населення Європи – 34 млн. людей. Стільки ж жертв чуми було в Китаї та Індії. Епідемія не оминула і Близького Сходу. За 1348-1349 рр. у Сирії від недуги загинули 400 тис. людей; багато померли і в країнах Африки. Можна стверджувати, що чума за 100 років забрала 100 млн. життів. Стільки ж загинули від «іспанки», але тільки протягом півроку!
- Науково-дослідна лабораторія паливних елементів Біотехнологічного центру Одеського університету імені Мечникова продовжує досліджувати можливості використання мікроорганізмів в гірській промисловості та теплоенергетиці. Нещодавно колектив під керівництвом кандидата технічних наук Ірини Блайд запатентував унікальний спосіб обробки кам'яного вугілля, що дозволяє, по-перше, добувати з нього цінний германій (лабораторія вже придумала і впровадила метод вилучення цього елемента з відходів вугільної промисловості та теплоелектростанцій), а по-друге, очищати від шкідливої сірки.
- Знахідка російських вчених, претендує на наукову сенсацію. В уламках метеорита вони виявили мікроорганізми, чий вік приблизно такий же, як у нашої планети. А це черговий факт на користь гіпотези про те, що життя на Землю була принесена з космосу.
- Група південнокорейських вчених розробила наноробота. Він здатний знаходити і знищувати ракові клітини.
- Всесвітньо відомий винахідник антибіотиків – шотландський учений Олександр Флемінг, якому приписують відкриття пеніцилінів з цвілевих грибів. Це був новий поворот у розвитку медицини. За таке грандіозне відкриття винахідник пеніциліну навіть отримав Нобелівську премію.
ІV. Вивчення нового матеріалу (13 хв.)
(перегляд відео фрагменту «12 фактів про бактерії»)
https://www.youtube.com/watch?v=xhHnhjr-Aj8 )
До відео презентації потрапили такі наукові дані:
- статистична інформація про вагу усіх бактерій, які знаходяться на тілі людини;
- яке місце у офісі є найбруднішим?
- надзвичайна кількість бактерій у роті людини;
- яка з бактерій відповідальна за створення запаху після дощу?
- чому і скільки бактерій збирається на мобільному телефоні;
- чому з’являється неприємний запах, коли людина пітніє;
- як шоколад може позитивно повипливати на здоров’я зубів та ротової порожнини;
- хлорована вода з часом втрачає свою можливість боротьби з бактеріями;
- науковці підрахували кільки бруду є на грошах.
Бактерії поширені всюдни: в повітрі, у воді, в грунті, в живих організмах. Бактерії були виявлені навіть на дні океану на глибині декількох кілометрів, в термальних джерелах, температура води яких досягає 90 градусів, в нафтоносних пластах, тобто вони здатні існувати в таких умовах, де інші живі організми не зустрічаються взагалі.
Завдяки життєдіяльності грунтових бактерій спільно з іншими організмами - рослинами, грибами - забезпечується родючість грунту. В 1 грамі чорнозему міститься близько 10 мільярдів бактерій. Вони розкладають органічні речовини, що залишилися від мертвих тварин і рослин, які потрапляють в грунт. Завдяки цьому, утворюються неорганічні речовини, які пізніше можуть вживати інші організми, у тому числі рослини, а також виділяється вуглекислий газ, необхідний рослинам для фотосинтезу. Велика кількість перегною утворюється бактеріями при удобренні грунту гнієм, при культивуванні багаторічних і однорічних трав'янистих рослин, у яких відмирають численне коріння. При наявності кисню в грунті бактерії за короткий період часу перетворюють перегній у мінеральні речовини для живлення рослин, у тому числі культурних.
З метою забезпечити кращі умови для життєдіяльності корисних грунтових бактерій в сільському господарстві проводять обробку і удобрюють грунт. Завдяки розпушуванню верхнього шару грунту, зберігається волога, і відбувається збагачення грунту повітрям, що необхідно як для життя культурних рослин, так і для грунтових бактерій. Також внесення гною живить не тільки культурні рослини, а й бактерії.
Ціанобактерії та деякі бактерії грунту здатні засвоювати азот повітря і перетворювати його в доступну для вживання рослинами форму. Бульбочкові бактерії є однією з таких груп бактерій. Вони оселяються на коренях бобових і деяких інших рослин (обліпихи, шовковиці). Бульбочкові бактерії здатні засвоювати азот з повітря і продукувати органічні азотовмісні речовини, збагачуючи ними грунт.
Засвоюючи органічні речовини, бактерії забезпечують очищення водойм. Але також вони можуть провокувати зворотний процес - «цвітіння води». Ціанобактерії, зелені та пурпурові сірчані бактерії разом із рослинами формують запаси органічних речовин у природі, утворюючи їх з неорганічних сполук. А ціанобактерії ще й виділяють в атмосферу вільний кисень, яким дихають всі живі істоти. Перебуваючи у симбіозі з грибами, ціанобактерії утворюють лишайники. Формування покладів природного газу і нафти також відбувалося за участю певних видів бактерій.
Життя на Землі неможливе без життєдіяльності бактерій, так як вони беруть участь у кругообігу речовин у природі, здійснюючи хімічні перетворення, не доступні ні тваринам, ні рослинам.
Молочнокислі та оцтовокислі бактерії використовують для отримання кисломолочних, оцтовокислих продуктів та силосування. Бактерії використовують для отримання кисломолочних продуктів, оцтовокислих, дублення шкур, виготовлення волокна з льону. У мікробіологічній промисловості застосовують для отримання антибіотиків, вітамінів, гормонів, ферментів. Деякі бактерії, що живуть у травному каналі хребетних, розщеплюють целюлозу до цукрів, синтезують деякі вітаміни та запобігають розмноженню хвороботворних мікробів. Використовують для знищення комах - шкідників, підвищення врожайності, очищення стічних вод.
Шкідливі бактерії населяють грунт, водойми, вони знаходяться у повітрі, яким ми дихаємо, всередині організму людини і тварин, у рослинах і продуктах харчування. Багато з них викликають захворювання в людини, тварин і рослин. Шкідливі бактерії проникають в організм людини через повітря, продукти харчування, контактним шляхом. Багато з них паразитують на тілі людини і в порожнинах організму. Їх розвиток стримує імунітет.
Місцем проживання безлічі мікробів є вода. В 1 см3 води можна нарахувати до 1 млн. мікробних тел. Патогенні мікроорганізми потрапляють у воду від промислових підприємств, населених пунктів і тваринницьких ферм. Вода з патогенними мікробами може стати джерелом дизентерії, холери, черевного тифу, туляремії, лептоспірозу та ін.
Мільярди «поганих» бактерій живе в грунті. У 30-і сантиметровій товщі 1-го гектара землі знаходиться до 30 тонн бактерій. Володіючи потужним набором ферментів, гнильні бактерії виконують розщепленням білків до амінокислот, тим самим беруть активну участь у процесах гниття. Однак ці бактерії приносять людині чимало неприємностей. Завдяки діяльності цих мікробів дуже швидко псуються продукти харчування. Людина навчилася охороняти продукти тривалого зберігання шляхом стерилізації, засолювання, копчення і заморожування. Деякі види цих бактерій здатні зіпсувати навіть засолені і заморожені продукти. Ряд бактерій і грибів інтенсивно розкладають клітковину, граючи важливу санітарну роль. Однак серед них є бактерії, що викликають важкі захворювання тварин.
Продукти, отруєні небезпечними бактеріями, стають джерелом кишкових захворювань: черевного тифу, сальмонельозу, холери, дизентерії та ін Токсини, які виділяють стафілококи і палички ботулізму, викликають токсикоіфекції. Сири і всі молочні продукти можуть зазнати впливу маслянокислих бактерій, які викликають маслянокисле бродіння, у результаті чого у продуктів з'являється неприємний запах і колір. Бактерії і мікрококи, що викликають гниття, містять протеолітичні ферменти, що розщеплюють білки, що надають продуктам смердюче запах і гіркий смак.
В яйця бактерії і гриби проникають через пори зовнішньої оболонки та її ушкодження. Найбільш частіше інфікуються яйця бактеріями сальмонелами і пліснявими грибами, яєчний порошок — сальмонелами і кишковою паличкою.
Шкідливі бактерії проникають в організм людини з продуктами харчування, через повітря, рани та слизові оболонки. Тяжкість захворювань, що спричиняються хвороботворними мікробами, залежить від отрут, які вони виробляють та токсинів, що виникають при їх масової загибелі. Протягом тисячоліть вони придбали безліч пристосувань, що дозволяють їм проникати і утримуватися в тканинах живого організму і протистояти імунітету.
Учні отримають опорні конспекти, розглядають, вчитель пояснює. Учні роблять малюнки в зошитах.
БАКТЕРІЇ |
|||||
Анаероби живуть в бескисневому середовищі
|
Аероби живуть в багатому на кисень середовищі |
||||
Живлення бактерій |
|||||
Автотрофи
|
Гетеротрофи
|
||||
хемотрофи
бактерії, які для життєдіяльності використовують енергію хімічних зв’язків неорганічних речовин (сіркобактерії, залізобактерії) |
Фототрофи
Ціанобактерії, Наявність хлорофілу |
Паразити
Паразитизм – взаємовідносини двох організмів, які вигідні одному (паразиту), проте шкідливі для іншого (хазяїна)
|
Симбіоти
Симбіоз – співіснування двох різних організмів (симбіотів).
|
Сапрофіти
розкладають органічні речовини відмерлих організмів.
|
|
Бактерії створили всеосяжний невидимий світ. Наше існування повністю залежить від них, їх в свою чергу не так сильно залежить від нас. Проте наш і їх світи тісно пов'язані один з одним, вони знаходяться в рівновазі, яке зберігатиметься до тих пір, поки наша співпраця буде вигідною обом сторонам.
V. Узагальнення знань, систематизація (13 хв.)
Вибірково вчитель підходить до пари учнів, один з них обирає тему, інший – кидає кубик, разом вони намагаються дати стислу відповідь на питання кубика.
Теми для вибору:
- корисні бактерії
- шкідливі бактерії
Питання кубика:
- опиши
- порівняй
- назви асоціацію
- зроби аналіз, «отже»
- застосуй
- оціни
Що я знаю з теми |
Про що нове я дізнався на уроці |
Що залишилось незрозумілим |
|
|
|
VІ. Рефлексія (5 хв.)
Що я знаю з теми |
Про що нове я дізнався на уроці |
Що залишилось незрозумілим |
|
|
|
Користуючись кольоровими олівцями, зробіть малюнки, якщо це вам необхідно
VI. Підсумки уроку. Домашнє завдання (2 хв.)
Складіть правила особистої гігієни для особистого захисту від шкідливих бактерій, користуючись інформацією в підручнику, параграф 12