СИГНАЛИ РЕГУЛЮВАННЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ
Мета: поглибити знання учнів про сигнали регулювання дорожнього руху, про світлофори та їх призначення; вчити розпізнавати сигнали регулювальника; розвивати вміння орієнтуватися на вулицях; виховувати культуру поведінки на вулиці.
Обладнання: Плакати по темі, жезл, предмети для малювання (папір, олівці, фломастери тощо).
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Інтерв’ю».
Обирають декількох учнів, які по черзі ставлять запитання про Правила дорожнього руху (про перехід дороги, дорожні знаки, правила для пішоходів тощо). Решта школярів мають дати відповіді на них.
2. Перевірка домашнього завдання.
Завдання 5 на с. 117 підручника.
- Розкажіть, де у вашому мікрорайоні є місця, що потребують підвищеної уваги при переході вулиці (наприклад, перехрестя).
ІII. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати Правила дорожнього руху, а саме поговоримо про сигнали регулювання дорожнього руху, які подають світлофор і регулювальник.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда про історію виникнення світлофора
- Перший світлофор було встановлено 10 грудня 1868 року в Лондоні, біля будівлі Британського парламенту, задовго до розповсюдження автомобілів. Його винахідник - фахівець із залізничних семафорів Джон Пік Найт. Цей винахід складався з двох семафорних крил і мав ручне керування. Крила, підняті горизонтально, означали сигнал «стоп», а опущені під кутом в 45° - рух з обережністю. У темний час доби використовувався газовий ліхтар, що обертався. З його допомогою відповідно подавалися сигнали червоного і зеленого кольорів. Світлофор використовувався для полегшення переходу пішоходів через вулицю, а його сигнали призначалися для гужових транспортних засобів. На жаль, 2 січня 1869 року газовий ліхтар світлофора вибухнув і поранив поліцейського, який ним керував. Після цього випадку світлофор зник з вулиць міста.
Удруге світлофор з’явився 1914 року в американському місті Клівленді. Цього разу він був уже електричний, але також мав лише два кольори - червоний і зелений. Жовтий колір з’явився лише в 1920 році. Тоді в містах Детройт і Нью-Йорк (США) було встановлено перші трикольорові світлофори. Авторами винаходів були Вільям Поттс і Джон Ф. Харріс.
Перший світлофор в Україні було встановлено в 1936 році у Харкові.
2. Бесіда про світлофор з демонстрацією малюнків або фотографій.
- Що регулює дорожній рух? (Світлофор).
- Що таке світлофор? (Світлофор - пристрій оптичної сигналізації, призначений для регулювання руху на вулицях і дорогах).
- Коли вперше з’явився світлофор? (Відповіді учнів).
- Які бувають світлофори? (Відповіді учнів).
Учитель демонструє малюнки або фотографії різних світлофорів.
- Що означають сигнали світлофора? Зелений сигнал світлофора дозволяє рух. Зелений миготливий дозволяє рух, але інформує про те, що незабаром буде ввімкнено сигнал, який забороняє рух. Жовтий колір світлофора означає, що рух заборонено і попереджає про наступну зміну сигналів. Червоний сигнал, у тому числі миготливий, забороняє рух.
3. Значення світлофора.
Розмалюйте світлофор та підпишіть що означають кольори світлофора.
4. Види світлофорів:
- траспортний;
- пішохідний;
-залізничний.
Є світлофори, призначені лише для пішоходів. Такі світлофори регулюють рух пішоходів через пішохідний перехід. Як правило, він має два види сигналів: що дозволяє і забороняє рух. Зазвичай для цієї мети використовують відповідно зелене і червоне світло. Самі сигнали мають різну форму. Найчастіше використовують сигнали у вигляді силуету людини: червоний - що стоїть, зелений - що йде. У США червоний сигнал часто застосовують у вигляді силуету піднятої долоні (жест «стоп»). Іноді використовують написи «стійте» і «йдіть» (в англійській мові «stop» і «walk»). На жвавих магістралях встановлюють, як правило, світлофори, що перемикаються автоматично. Проте часто застосовується і варіант, коли світлофор перемикається після натиснення спеціальної кнопки і дозволяє перехід упродовж певного проміжку часу після цього. Сучасні світлофори для пішоходів додатково обладнано також звуковими сигналами, призначеними для сліпих пішоходів, а іноді й таблом зворотного відліку часу (уперше з’явились у Франції в 1998 році). У разі відсутності пішохідного світлофора пішоходи керуються сигналами автомобільного світлофора.
5. Сигнали регулювальника
- Відгадайте загадку та запишіть відповідь.
Погляньте постовий став на нашій мостовій.
Швидко руку простягнув, паличкою враз махнув.
І за мить усе змінилось: всі машини зупинились.
Люди ж – лиш звільнилась путь, через вулицю ідуть.
І стоїть на мостовій чародієм постовий.
Всі машини одному підкоряються йому.
(Регулювальник)
6. Робота за підручником на с. 118-122.
Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
Сигнали регулювальника.
1) Руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми. (Пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною та перед грудьми регулювальника. З боку грудей і спини - рух пішоходів заборонено).
2) Права рука витягнута вперед. (Пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника).
3) Рука піднята вгору. (Рух пішоходів заборонено в усіх напрямках).
Щоб привернути увагу учасників дорожнього руху, використовується сигнал, поданий свистком. Регулювальник може подавати й інші сигнали, зрозумілі водіям і пішоходам.
7. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).
V. Узагальнення знань.
1. Робота за підручником на с. 122.
· Відгадування загадки.
· Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.
2. Робота над віршом.
- Прочитайте вірш і вставте пропущені словаз довідок.
____________ потрібен всім:
І дорослим, і ____________.
Друзі, він багато може, -
_____________ допоможе
Він дорогу ______________
Без лихих пригод _____________.
Блимне лиш ___________ оком –
Нас застерігає строго,
Що ___________________________,
Необхідно _____________.
А засвітиться _________________:
І для тебе, і _____________
Шлях відкритий, ____________,
Дуже раді я і _________.
Слова для довідок: світлофор, малим, пішоходам, перейти, в путі, червоним, не можна крокувати, почекати, зелене, для мене, можна йти, ти.
3. Задача-жарт.
Вовк-регулювальник стояв на перехресті й забирав усіх порушників правил дорожнього руху. Скількох порушників забрав вовк, якщо відомо, що Андрійко два рази перейшов вулицю на червоне світло, Петрик це зробив на 3 рази більше, а Костик у цей час удома дивився мультфільм?
Відповідь:
VI. Домашнє завдання.
Творча робота
- Придумайте казку про світлофор. Намалюйте фрагмент казки.