Тема. Сіль. Як зберегти те, що є? Досліди зі сіллю.
Мета.
Формування предметних компетентностей.
Активізувати пізнавальну діяльність дітей.
Збагачувати активний словник відповідно до тематики тижня.
Розвивати самостійне мислення, вміння досліджувати, уяву, доказове та зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, дрібну моторику, критичне мислення, навички вільного спілкування;
Виховувати естетичний смак.
Очікувані результати
Дитина звертається та вітається, дотримуючись норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
об’єднується з іншими дітьми у групу, в пари для спільної діяльності;
висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших і дослухаючись до спільних рішень;
зіставляє почуте з власним досвідом;
виконує дослідження
Обладнання:
підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1);
Емоційне налаштування
Ця вправа допоможе дітям розвинути фантазію, налаштує на позитивні емоції. Розкажіть дітям про свою уявну мильну бульбашку. Наприклад: “Я видула велику круглу мильну бульбашку яскравого жовтого кольору. Дарую її всім, кому не вистачає сонечка”.
— Що ж ми тут шукатимемо? Якісь сталикри…
— Ну які ж сталикри брати? Ті, що люди сиплють у чашки, чи ті, що в тарілки?
— Я не знаю! Вони такі схожі…
— Мабуть, ті, яких люди беруть побільше. Певно, вони потрібніші!
Пригадайте, хто такі геологи.
Уявіть себе геологом, який знайшов у горах дивовижний кристал. Розкажіть, який він, розфарбуйте його (див. роздруківку “Мій кристал”) й напишіть про його властивості, придумайте йому назву.
За інструкціями з використанням слів-орієнтирів “праворуч”, “ліворуч”, “уперед”, “назад”, “під”, “над”, “біля” тощо діти знаходять скарб у класній кімнаті (це можуть бути мішечки з сіллю і цукром). Попросіть дітей, не відкриваючи мішечків, спробувати здогадатися, що знайшли.
А)Солоні і солодкі кристали
Кухонна сіль, яку ми щодня додаємо до страв, складається з кристалів. Але їх треба вміти побачити.
Знайдіть сіль на тарілочці.
Уважно розгляньте її за допомогою лупи: в ній є гарні прозорі камінчики — це і є кристали.
Кожна група досліджує певну корисну копалину за допомогою лупи та за планом. Всі дослідження фіксують у журналі спостережень. Потім кожна група презентує свою корисну копалину.
-Що нового ви побачили?
Цукор (сахароза) — також кристал, але форма кристалів солі та цукру різна: це видно лише в мікроскоп із великим збільшенням.
-Поміркуйте і скажіть, які властивості кристалів цукру й солі однакові.
На відміну від багатьох інших кристалів, кристали цукру та солі мають незвичайну властивість — вони розчиняються у воді. Саме завдяки цій властивості ми можемо пити солодкий чай, їсти солодкі страви, підсолювати їжу тощо.
Вода в морях та океанах — солона. Згадайте: коли ви виходите з моря й не витираєтеся рушником, то ваша шкіра, висихаючи на сонці, стає солоною і білою! На ній утворюються маленькі кристалики солі.
Б)Розгляд досліду «Вирощування кристалів «
Напевно любителі погратися в водоймі помічали, що тримати тіло на плаву легше в море, і набагато важче в озері чи ставку. Море як би виштовхує на поверхню завдяки своїм складом. Секрету в такому стані речей ніякого немає. Просто морська вода містить сіль, в той час як в озері або ставку рідина прісна, тобто не солона.
Щоб розібратися в цьому питанні, можна провести простий експеримент.
Для досліду потрібно налити в будь-яку ємність води з-під крана і опустити в неї яйце. Яйце опуститися на дно посудини і буде там лежати, не спливаючи на поверхню.
На другому етапі експерименту потрібно дістати потонуло яйце і додати в рідину дві ложки звичайної солі. Сіль необхідно розмішати, щоб вона повністю розчинилася. Опустіть в солону воду яйце
Воно буде плавати на поверхні. І все це завдяки наявності двох ложок солі. Сіль збільшила показник щільності води, в той час як щільність яйця залишилася колишньою, тобто менше сольового розчину.
Відповідно до закону Архімеда, на тіло, яке вміщено в воду, діє виштовхуюча сила. Вона безпосередньо залежить від ваги витісненої рідини. Тобто, чим вище щільність води, тим більше у неї виштовхує сила. Тиск рідини від низу до верху якраз і допомагає триматися предметів на плаву. Дія закону Архімеда наочно видно в експерименті з яйцем і солоною водою.
Завдяки підвищеній щільності солоної води, плавати в морі набагато легше, ніж в озері або річці. Чим більше солі міститься в рідині, тим простіше тілу триматися
Ви чули про Мертве море. В ньому не живуть ні риби ні водорості, тому що там надто солона вода
9. Розв’язання математичних задач (усно).
1кг 500г
2)Для посипання доріжок узимку двірник використав 10 пачок солі, кожна вагою по 1 кг 500 г. Скільки всього кг солі використав двірник? . 15 кг
3)Для засолювання капусти потрібно приготувати розсіл : на 3л води потрібно 6 ложок цукру. Скільки ложок потрібно на 1 л води?
10.Практична робота
Засолювання капусти. 0.5л баночки 1 столова ложка солі робимо розчин
11.Розв’язання проблемних запитань.
- Чи можна обійтися без солі?
- Чи потрібно додавати в свій раціон сіль?
- Яку сіль найкраще вживати в їжу?
12.Робота з упаковками солі.
Кожна група має пачку солі.
Завдання: дослідіть, яку інформацію можна отримати на упаковці солі?
За планом складіть інформаційну розповідь.
Використання солі.
- Розгляньте різновиди солі.
- Яку інформацію можна отримати з упаковки?
Сіль екстра
Найшкідливіший вид солі. Цей продукт отримують методом випарювання та очищення содою. Ця технологія прибирає всі корисні елементи з солі і залишає лише хлорид натрію в чистому вигляді. Хлор і натрій вона заповнює, і тільки… Тому не чекайте від такої солі великої користі.
Кам’яна сіль
Видобувається в соляних шахтах і в натуральному вигляді має сіруватий відтінок. Ми ж купуємо в магазині вибілений її варіант «Кухонну сіль». Ця сіль на порядок корисніше для організму, ніж «Сіль екстра».
Йодована сіль
Сіль, збагачена йодом корисна, перш за все, для людей, які проживають у несприятливих умовах, зокрема в мегаполісах. Але варто відзначити, що таку сіль з обережністю слід вживати людям з проблемами щитовидної залози (читайте про природні засоби для лікування щитовидної залози).
Морська сіль
Найкорисніший вид солі, що поєднує в собі величезну кількість природних мінералів, мікро – і макроелементів. Її отримують, випарюючи морську воду.
- На якому виді солі зупинитися, звичайно ж вирішувати вам. Сіль відіграє важливу роль у нашому житті не тільки в якості смакової приправи, але і як з’ясувалося, вона є важливим компонентом, що впливає на багато життєво важливі процеси в організмі. Користь солі науково доведена і перевірена клінічно, але сіль приносить як користь, так і шкоду.
Без надходження солі в організм стає неможливим вироблення шлункового соку та слини, формування кісток і нормального протікання обмінних процесів. Недостатнє споживання цього мінералу призводить до нервових розладів, захворювань серцево-судинної системи, остеопорозу, анорексії (відсутність апетиту), порушення водно-сольового балансу аж до летального результату. Відмовившись від солі, люди прирікають себе на зневоднення організму, в зв’язку, з чим починають швидко вимиватися з організму важливі мікро – і макроелементи, нестача яких призводить до порушення електролітного балансу організму, що призводить до швидкої стомлюваності, погіршення стану шкіри і волосся.
13.Вправа «Дискусійна шкала».
Дискусійна шкала про користь і шкоду солі.
- Наші друзі, жевжики, цікавляться, а чи корисно споживати сіль, чи шкідливо?
Учитель пропонує дітям прикріпити стікери на дискусійній шкалі.
Чи корисна сіль для організму людини?
Так Не знаю Ні
Діти проводять дискусію, висловлюють свої думки, доводять один одному свої погляди. Потім всі разом роблять висновки.
Висновок.
Корисні властивості цього мінералу мають величезне значення для здоров’я організму людини. Натрій відповідає за генерацію електричних імпульсів у нервових клітинах, забезпечуючи нормальну роботу м’язів. Крім того, регулює водний баланс в організмі. Хлор бере участь в обмінних процесах, допомагаючи в синтезі соляної кислоти в шлунку і розщепленні жирів.
Користь і шкода харчової морської солі залежать від правильності її вживання, і незважаючи на всі плюси, зловживати нею категорично не рекомендується.
В чистому вигляді споживання солі обмежується 5 грамами в день, це приблизно половина чайної ложки. З’їдати в великих кількостях вважається шкідливим, оскільки її властивість затримувати воду змушує серцево-судинну і сечовидільну системи працювати в посиленому режимі.
14і. Вправа «Склади прислів’я».
- Складіть із розсипаних слів прислів’я. Запишіть його у зошит.
золото, за, Сіль, дорожча
- Як думаєте, чому так кажуть?
- Щоб знайти відповідь на це запитання, послухаємо гуцульську народної казки «Як сіль».
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=kXbmGCYS5F0
- Яка наука була цареві?
- З яким настроєм закінчуєте урок?
Вправа “Продовж речення”.
Я сьогодні запам’ятав/запам’ятала …
Найбільшим відкриттям для мене було …
Удома я розкажу …
Мені сподобалося …
Джерела. Ресурси інтернету
Підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1);
Сторінки робочого зошита
Підручник 3 клас