Крока Т. П., викладач (Технічний коледж Національного університету водного господарства та природокористування, м. Рівне)
РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ: «СИЛА ТЕРТЯ. КОЕФІЦІЄНТ ТЕРТЯ КОВЗАННЯ. СИЛА ОПОРУ ПІД ЧАС РУХУ ТІЛА В РІДИНІІ АБО ГАЗІ»
Дана розробка впроваджена у навчальний процес для учнів першого курсу Технічного коледжу НУВГП, які отримують повну загальну середню освіту. Рекомендована для викладачів усіх ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації, а також буде корисною для вчителів ЗОШ при підготовці до уроків у 10 класі.
Тема: Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. Сила опору під час руху тіла в рідині або газі.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення та засвоєння нових знань з формуванням експериментальних умінь.
Обладнання: підручники, динамометри, набір важків, скло, шліфувальний папір, дерев’яні бруски, круглі олівці, проектор, презентація.
Очікувані результати: студенти
Методи і форми роботи:
Хід заняття
Компетентності
Формування освітньої та предметної компетентності: гнучкості та оперативності мислення, виявлення прогалин у власних знаннях теоретичного матеріалу.
Сьогоднішнє заняття незвичайне. Працювати будемо в трьох групах. В кожній виберіть експерта, який буде оцінювати роботу своєї команди і виставляти бали у листок самооцінювання (див. додаток 1). В кінці заняття буде проведено тестування, де кожен індивідуально отримає бали. До них ви додасте бали за роботу в групі і отримаєте оцінку за пару.
Почнемо заняття із фронтального опитування. Група, яка дасть найбільше відповідей отримає 2 бали, менше – 1,5, і за найменшу кількість відповідей – 1 бал. Експерт з кожної групи у листку самооцінювання за кожну правильну відповідь від учасника своєї команди ставить позначку.
А тепер експерти підрахують позначки за правильні відповіді і виставлять бали своїм командам.
Три шляхи ведуть до знань:
шлях наслідування – найлегший,
шлях роздумів – найскладніший
і шлях дослідження – найцікавіший.
Конфуцій
Історична довідка
18 серпня 1851 року імператор Микола І здійснив першу поїздку по залізниці. Імператорський потяг був готовий до відправлення о 4 години ранку. Керівник будівництва дороги, генерал Клейнміхель, щоб підкреслити особливу урочистість події, наказав першу версту залізничного полотна пофарбувати білою масляною фарбою.
Це було дійсно красиво, але … потяг почав буксувати. Жандарми, підібравши поли шинелей, змушені були бігти цю версту перед потягом і посипали піском пофарбовані колії. Для чого?
Отже, тема сьогоднішнього заняття «Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. Сила опору під час руху тіла в рідині або газі».
Сторінка у підручнику – 130.
Завдання уроку – дослідити силу тертя:
Компетентності
Формування предметної та світоглядної компетентностей: вміння аналізувати побачений дослід, висувати гіпотези та робити висновки, вміння планувати експеримент, наукове розуміння природи, розширення знань про історію фізики та її відкриттів.
Формування соціальної компетентності: вміння працювати в малих групах.
Формування інформаційної компетентності: вміння обробляти інформацію, подану у фоторяді, та перетворювати її у текстову.
Формування самоосвітньої компетентності: опанування нових способів вивчення матеріалу, формування вмінь написання конспекту.
Проведемо такий дослід.
Демонстрація 1. З похилої площини скочується легко-рухомий візок. Він котиться до кінця демонстраційного стола, не змінюючи помітним чином швидкості свого руху. Якщо на поверхню стола послати тканину, то візок зупиниться, не доїжджаючи до кінця стола.
Питання класу:
– Чому змінюється швидкість візка в ході досліду? (Через дію іншого тіла – поверхні.)
– У чому виражається ця дія? (В опорі руху.)
Отже, в розглянутому прикладі на рухоме тіло діє сила, яка протидіє цьому рухові і називається вона – сила тертя. А чи тільки між твердими поверхнями виникає тертя? Наведіть приклади.
Узагальнивши вищесказане, можемо дати означення сили тертя.
Сила тертя — це сила, яка виникає під час руху або спроби руху одного тіла по поверхні іншого чи під час руху тіла всередині рідкого або газоподібного середовища
Сила тертя є векторною величиною і завжди напрямлена вздовж поверхні дотичних тіл проти вектора швидкості. Зобразимо це схематично:
Розрізняють два види тертя: сухе і рідке (в’язке).
Тертя між поверхнями двох твердих тіл, які доторкаються, за відсутності між ними рідкого чи газоподібного шару називають сухим тертям. Тертя між поверхнею твердого тіла і оточуючим його шаром рідини чи газу, в яких це тіло рухається, називають рідким або в'язким тертям. В свою чергу сухе тертя поділяється на:тертя спокою, тертя ковзання і тертя кочення.
Сухе тертя виникає з двох причин:
І сили пружності і сили міжмолекулярного притягання мають електромагнітне походження, тож природа сили тертя теж електромагнітна.
А тепер доведемо експериментально існування сили тертя спокою, сили тертя ковзання і сили тертя кочення, виміряємо їх і порівняємо. Для цього усі групи проведуть три досліди за планом, що наведений в інструкціях (див. додаток 2). Вимірювання і висновки запишете у таблицю в інструкції. Крім того, ви маєте сформулювати означення цих сил за зразком: сила тертя… - це сила, яка виникає…
За завдання команди отримають максимум 2 бали.
А тепер прошу експертів розповісти про свої дослідження.
Зробимо висновки: Яка сила більша: - максимальна сила тертя спокою чи сила тертя ковзання? - сила тертя ковзання чи сила тертя кочення?
Ще один важливий висновок: сила тертя спокою завжди дорівнює зовнішній силі:
Оформимо усі наші висновки в конспекті у вигляді таблиці:
Сила тертя спокою
виникає між дотичними поверхнями тіл і перешкоджає виникненню руху
|
Сила тертя ковзання
виникає під час відносного руху одного тіла по поверхні іншого
|
Сила тертя кочення
виникає при перекочуванні одного тіла по поверхні іншого
|
А тепер оцінимо групи.
Розглянемо більш докладніше силу тертя ковзання. Наступне ваше завдання експериментальним шляхом визначити як залежить ця сила від наступних чинників:
Перше завдання виконує група № 1, друге - група № 2 і відповідне третє - група № 3. Інструкції до проведення експерименту у вас на столах (див. додатки 3, 4, 5). Усі вимірювання і висновки записуєте в інструкції.
За завдання команди отримають максимум 2 бали.
Отже, сила тертя ковзання залежить від сили нормальної реакції опори і матеріалів дотичних поверхонь і не залежить від площі дотичних поверхонь.
Зазначимо ці висновки у конспекті у вигляді таблиці:
Залежність сили ковзання від сили реакції опори (ваги)
Залежить |
Залежність сили ковзання від матеріалів дотичних поверхонь Залежить
|
Залежність сили ковзання від площі дотичних поверхонь
Не залежить |
Оцінимо наші команди.
Команда № 1 прийшла до дуже важливого висновку: сила тертя ковзання залежить від сили реакції опори. Але не просто залежить, а прямо пропорційна до цієї сили
Коефіцієнтом пропорційності слугує коефіцієнт тертя ковзання µ, який є безрозмірною величиною
Запишіть цей висновок з підручника (132 ст.)
Коефіцієнт тертя залежить від матеріалів, з яких виготовлені дотичні тіла і якості обробки дотичних поверхонь. Його визначають експериментально і заносять до таблиць довідників. На сторінці 133 ви знайдете таку таблицю для шести пар матеріалів. Яку особливість коефіцієнта тертя ви помітили? (студенти зазначають, що µ завжди менше за одиницю). Якщо µ > 0,5, таку пару матеріалів називають фрикційною парою.
Цікаво що …один із найменших коефіцієнтів тертя має тефлон, який широко використовується у цей час як антипригарне покриття. Коефіцієнт тертя тефлону і, приміром, відбивної такий самий, як у двох шматків мокрого льоду. Тефлон — секретна розробка військових США 1943 року.
Зверніть увагу, що дане співвідношення не можна записувати у векторному вигляді, тому що сила тертя і сила нормальної реакції опори перпендикулярні одна одній.
Якщо поверхня ковзання горизонтальна і зовнішня сила тяги прикладена теж горизонтально, то сила реакції опори на неї рівна вазі тіла:
Запишіть цей закон.
Історична довідка
Першим закон тертя сформулював Леонардо да Вінчі, який ще у 1519 році стверджував, що сила тертя, що виникає при контакті тіла з поверхнею іншого тіла, пропорційна навантаженню (силі притискування), спрямована проти напрямку руху і не залежить від площі контакту. Модель Леонардо да Вінчі була перевідкрита через 180 років французьким фізиком Гійомом Амонтоном і отримала остаточне обґрунтування в роботах Шарля Кулона (1781). Амонтон і Кулон ввели поняття коефіцієнта тертя як відношення сили тертя до навантаження, надавши йому значення фізичної константи.
В кінці XIX століття з'явилися нові досягнення у вивченні в'язкості, і стало зрозуміло, як діє сила тертя в рідинах і газах.
Запишіть це означення.
Порівняємо сухе і рідке тертя (дослід). Прошу одного із студентів зрушити з місця дерев'яний брусок, що лежить на столі, подув на нього. Потім в широку посудину наливаю воду, кладу туди цей же брусок, і прошу студента, подув також на нього, зрушити з місця. Який висновок ви зробите з цієї демонстрації?
Висновок: в твердих тілах існує сила тертя спокою, а в рідинах не існує; сила опору менше максимальної сили тертя спокою.
А тепер проведемо віртуальний дослід. Визначимо час падіння кульки в чотирьох різних рідинах: ацетоні, бензолі, воді і гасі. Який висновок ви можете зробити?
Висновок: сила опору залежить від в’язкості середовища.
Крім того, сила опору середовища залежить від розмірів, форми, стану поверхні тіла і від відносної швидкості руху тіла й середовища та завжди напрямлена проти руху.
При малих швидкостях сила опору в рідині і повітрі пропорційна швидкості: , де – швидкість тіла; – коефіцієнт опору середовища. Завдяки цьому удари крапель дощу, які падають з великої висоти, безболісні.
Але при великих швидкостях сила опору пропорційна квадрату швидкості: . При русі із надзвуковою швидкістю (кулі, снаряду, ракети, літака) тіло створює потужні звукові хвилі, що забирають енергію рухомого тіла. Для зменшення опору при надзвуковій швидкості треба загострювати передню частину рухомого тіла.
У ХХ столітті дослідження в області тертя принесли так багато нової інформації, що з'явилася ціла наука – трибологія – наука про тертя, зношування, змащування та контактну взаємодію поверхонь твердих тіл при їх відносному русі.
Тертя буває як шкідливим, так і корисним. І невідомо, якого тертя більше. Коли воно корисне, його намагаються збільшити, коли шкідливе – зменшити.
Пропоную усім переглянути фотографії, на яких зображені способи збільшення та зменшення тертя в побуті та техніці. Використовуючи цю інформацію, перша команда складе список способів збільшення тертя, друга команда – зменшення тертя, а третя команда наведе приклади, коли тертя корисне, а коли шкідливе. За це завдання усі групи отримують по 1 балу.
Способи зменшення сил тертя:
Способи збільшення сил тертя:
«Корисне» тертя:
«Шкідливе» тертя
Підрахуємо бали, які отримала кожна група.
Компетентності
Формування предметної та самоосвітньої компетентностей: гнучкості та оперативності мислення, розвитку пам’яті та уваги, виявлення прогалин у власних знаннях теоретичного матеріалу, формування цілісної системи знань з теми.
А зараз проведемо тестування. Кожне запитання оцінюється в 0,5 бали. Підпишіть листочки. Виправлені відповіді враховуватись не будуть.
Тепер обміняйтеся листками з сусідом. Перевіримо результати тестів за таблицею, наведеною на екрані
Таблиця результатів тестування
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
В |
D |
C |
A |
B |
C |
D |
С |
D |
B |
Підрахуйте бали і до отриманого результату додайте бали, які заробила за урок група. Передайте листки назад один одному.
Метод «мій настрій після уроку»: студенти на листках, де писали тести, малюють один із смайликів, зображених на слайді, який відображає їх настрій та засвоєння навчального матеріалу.
Вивчити § 27, відповісти на питання в кінці параграфу. Впр. 23, задача 5.
Додатки
Листок самооцінювання
Назва завдання |
Бали |
Фронтальне опитування (0 – 2 бали) |
|
Експериментальне завдання №1: Порівняння сил тертя. (0 – 2 бали) |
|
Експериментальне завдання №2: Визначення залежності сили тертя ковзання від ваги, матеріалів і площі поверхонь. (0 – 2 бали) |
|
Аналітичне завдання №3: Представлення способів зміни, користі і шкідливості сил тертя. (0 – 1 бал) |
|
Всього |
|
Робота в групах
Експериментальне завдання: Порівняння сил тертя
Дослід № 1. Визначення сили тертя спокою
Хід роботи
Дослід № 2. Визначення сили тертя ковзання
Хід роботи
Дослід № 3. Визначення сили тертя кочення
Хід роботи
Сила тертя спокою, , Н
Покази динамометра: __________ Висновки:
Це сила, яка виникає…
|
Сила тертя ковзання, , Н
Покази динамометра: __________ Висновки:
Це сила, яка виникає… |
Сила тертя кочення, , Н
Покази динамометра: __________ Висновки:
Це сила, яка виникає…
|
Робота в групах
Група № 1
Експериментальне завдання: Визначення залежності сили тертя ковзання від сили реакції опори (ваги)
Хід роботи
Дослід |
Вага тіла Р, Н |
Сила тертя ковзання , Н |
Брусок з одним вантажем |
|
|
Брусок з двома вантажами |
|
|
Брусок з трьома вантажами |
|
|
Висновок:
|
Робота в групах
Група № 2
Експериментальне завдання: Визначення залежності сили тертя ковзання від матеріалів дотичних поверхонь
Хід роботи
Вид поверхні |
Сила тертя ковзання , Н |
Скло |
|
Деревина |
|
Шліфувальний папір |
|
Висновок:
|
Робота в групах
Група № 3
Експериментальне завдання: Визначення залежності сили тертя ковзання від площі дотичних поверхонь
Хід роботи
Дослід |
Сила тертя ковзання , Н |
Нижня грань бруска |
|
Бічна грань бруска |
|
Висновок:
|
1