Тема: Сильний людський характер в екстремальній ситуації
(за оповіданням Джека Лондона “Жага до життя”)
Наскільки людина перемагає страх,
настільки вона людина.
Томас Корнель,
англ. письменник
Мета: показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя;
розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву учнів; удосконалювати навички роботи в групах, навички порівняння, вміння робити висновки, вести діалог; розвивати навички аналізу образів-персонажів; розкрити роль пейзажу в оповіданні; розвивати знання з теорії літератури; виховувати в учнів повагу до сили людського характеру, формувати гуманістичний погляд на життя.
Обладнання: текст оповідання “Жага до життя”; комп’ютер та проектор для демонстрації слайдів, навчальних фільмів; комп’ютерна презентація за темою уроку; навчальний та пізнавальний фільм “Аляска”; рекламний ролик за оповіданням; таблиці, учнівські малюнки до твору; опорні схеми, літературознавчий словник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі вмінь і навичок.
Методична ремарка: робота на уроці здійснюється у творчих дослідницьких групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу. Групам даються випереджальні завдання: намалювати ілюстрації до оповідання; скласти порівняльну таблицю
стану головного героя та природи; прорекламувати оповідання « Жага до життя» Джека Лондона, створивши рекламний ролик; зняти навчальний та пізнавальний фільми про Аляску; написати пам’ятку людині, яка опинилась в екстремальній ситуації; написати акровірші та синквейни.
Методичні стратегії: інтерактивні прийоми: “гронування”, “обери свою позицію”, “синквейн”, ”незакінчене речення”; написання пам'ятки; складання опорних схем, таблиць.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Презентація теми і мети уроку. Слайд №1
Слово вчителя. Сьогодні нас чекає подорож до Північної Америки. Разом із героями оповідання «Жага до життя» пройдемо небезпечний шлях дикими просторами Аляски. Ми зосередимо увагу на тому, як Джек Лондон показав силу людського характеру в образі головного героя оповідання. А ще поміркуємо над такими питаннями як людська гідність, життя і смерть, вірність у дружбі, гуманізм у стосунках між людьми.
Ви будете мати змогу висловити свою думку, аргументуючи її, обмінятися думками щодо питань і проблем, яке ставить оповідання Дж.Лондона «Жага до життя».
В житті будь-яка людина може опинитися в екстремальних обставинах. Дійсно, справжньою людину можна побачити в ситуації, що загрожує її життю.
- Як ви розумієте поняття екстремальна ситуація?
● Робота над епіграфом.
- На яке сприйняття твору налаштував вас епіграф?
Учитель. У таких екстремальних ситуаціях, коли життя починає згасати, сили покидають, втрачається свідомість - людина має дати відповідь на такі питання:
- Що робити?
- На що сподіватися?
- Як вижити?
- Що ж приходить на допомогу людині?
Може, воля? Чи любов до життя? А може свідомість? Чи бажання жити?
III. Робота над темою уроку. (Робота з інтерактивними технологіями).
Учитель. Джек Лондон прожив складне життя, знав злети, падіння, бідність, популярність і опалу, важко працював і насолоджувався славою.
Давайте звернемося до біографії письменника і застосовуючи метод «гронування» коротко визначимо (дібрати опорні слова) основні події з життя автора. (див. додаток 1)
Учитель. Чи не здалося вам, діти , коли ви читали оповідання, що автор і головний герой мають багато чого спільного? Знайдіть спільне (вік, соціальний статус, доля, життєві ідеали) між головним героєм та Джеком Лондоном за допомогою стратегії «коло Вена» (див. додаток 2)
● Бесіда за прочитаним.
Учитель. Так про що ж йдеться мова в оповіданні. Про це ми можемо дізнатися у відділі реклами. Режисер цього фільму анонсує нам сюжет цього оповідання.
Учитель. Так, я гадаю, що всі ви прочитали оповідання і зможете правильно визначити перебіг подій в оповіданні, виконавши завдання. (Робота з інтерактивними технологіями) (див. додаток 3)
●Опрацювання елементів теорії літератури. (Робота з літературознавчими словниками).
Сюжетом (франц. sujet — предмет, тема) називають перебіг дії та послідовність її розвитку, що служить у творі формою розгортання й конкретизації його фабули.
- Як будується сюжет твору ? слайд 2
Учитель. Аляска - це дійсно дуже красивий півострів. Тож давайте звернемося в туристичне агентство, яке дасть нам змогу дізнатися про історію Аляски та помилуватися красою цього куточка планети. Перегляд
Учитель. Досить важливі проблемні питання порушуються в оповіданні. Саме за цими проблемами ми поєднались у дослідницькі групи: «Герой і Білл», «Герой і вовк» та «Герой і природа». І це не випадково, бо це і є три основних складових подолання екстремального шляху головним героєм.
Зараз ці експертні групи спробують довести нам, що головний герой достойно виніс зраду друга, переслідування вовка, вийшов переможцем із двобою з природою.
● Дослідницька робота в групах.
● Питання команді «Герой і Білл».
- Як ви оцінюєте вчинок Білла? (Як аморальний, адже він покинув свого хворого товариша серед безкрайньої пустелі)
- Що допомогло герою вижити? (Те, що він любив життя, боровся за нього щосили)
● Словникова робота
ЖАГА, -и, ч. 1. Велике бажання пити; спрага. 2. перен. Велике, нестримне бажання чого-небудь, до чого-небудь, до володіння чим-небудь, до досягнення якоїсь мети.
● Створення учнями асоціативного ланцюжка до слова «жага» на основі отриманих знань та життєвого досвіду.( Жага – бажання, жадання, темперамент, снага, жар, запальність).
Висновок. Головна мета головного героя - вижити. Це і допомогло йому побороти голод, холод, хворобу і, навіть, смерть.
- Чи можна вважати головного героя сильною людиною?
- Які труднощі долає герой? (Він бореться зі страхами, голодом)
Учитель. (робота з текстом оповідання)
- Знайдіть у тексті зображення обох героїв.
«Обидва були стомлені і виснажені, з облич їм не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі незгоди. На спині вони несли важкі клунки, загорнені в покривала і підтримувані ремінцями, які вони накинули на лоби. Кожен ніс рушницю. Вони ступали, схиливши низько плечі, а ще нижче голову, втупившись очима в землю».
- Здавалося, що у такий момент вони повинні були підтримати один одного, але, що ми бачимо?
«Білл шкандибав далі через молочно-біле шумовиння. Він так і не повернувся. Білл вийшов, кульгаючи, на той берег і подався далі, не повертаючи голови».
● Захист ілюстрації ( головний герой) : аргументація вибору кольорів, пояснення головної думки малюнка, ідеї його створення.
●Обговорення проблемного запитання. (Застосування інтерактивної технології «Мозкова атака»)
- Як ви оцінюєте поведінку Білла? (Як аморальну, адже він покинув свого хворого товариша серед безкрайньої пустелі)
- Так кого ж можна назвати справжнім другом? Слайд №3
- Чому Білл зрадив друга?
- Як він поплатився за зраду?
- Чому герой не взяв золото товариша?
- Порівняйте відношення до золота у Д.Дефо «Р.Крузо» та у
Дж. Лондона. (У шухлядці Р.Крузо знайшов срібні та золоті монети, посміхнувся, назвав його «непотрібним мотлохом». «Всю цю купу золота я б охоче віддав за будь-який дешевий ніж…»).
● Прийом “Займи особисту позицію”.
Чому загинув Білл? (проблемне питання)
Учитель. Я стверджую, його роздерли вовки. Чи згодні ви із цим твердженням?
● Прийом «Обери позицію».( Завдання: дати характеристику головному герою і Біллу, заповнити обидва поля). Аргументуйте свій вибір. Додаток № 4
- Чи могли б ви вчинити, як Білл? Чиє поле вам ближче?
Учитель. Група, яка досконало знається на психології людських взаємовідносин, представить пам’ятку людині, яка опинилась в екстремальній ситуації. Я гадаю, що пісня Володимира Висоцького внесе ясність у визначення характеру головного героя.
● Питання команді «Герой і Вовк».
- Які почуття викликає у героя вовк?
(Лише увагу до нього; страх уже зник; ненависті теж немає; і вовк і людина – в хворому становищі; голодні, хворі, самотні).
- Чому Людина перемагає?
(Людина, як і вовк бореться за виживання, і завдяки волі й упертості, перемагає у цьому двобої).
● Робота з текстом.
- Якими зображено у тексті Вовка та Людину ?
«Почулося сопіння й бухикання – між двома каменями, не далі як за двадцять кроків од себе він угледів вовчу голову. Гострі вуха не стирчали догори, як у інших вовків; очі були налиті кров’ю, голова понурилася».
«Всю ніч він чув бухикання хворого вовка і час від часу мекання оленят. Навколо буяло життя, але життя повне сил і здоров’я, і він розумів: хворий вовк іде слідом за хворою людиною. Він тремтів на пронизливому вітрі й понуро вишкірився, коли чоловік обізвався до нього хрипким шепотом» .
«Якось він побачив, що вовк пожадливо вилизує слід, і зрозумів, який його чекає кінець, якщо…якщо він сам не вб’є вовка і почалась одвічна страшна трагедія боротьби за існування: хвора людина повзла, хворий вовк шкутильгав за нею – дві вмирущі істоти волоклися через пустелю.»
«Ось вовк засопів йому біля самого вуха. Шорсткий сухий язик тернув його по щоці. Він миттю випростав руки. Пальці зімкнулись, мов пазури, але нічого не схопили. Для швидких упевнених рухів потрібна сила, а йому саме сили й бракувало. Вовкове терпіння було незмірне. Півдня він пролежав нерухомо, борючись із запамороченням, чекаючи на звіра, який хотів ним поживитись і яким він жадав поживитьсь сам».
- Що символізує вовк? (Це символ смерті, який тягнеться за людиною. За всіма ознаками головний герой повинен загинути. Але життя сильніше за смерть).
●Захист ілюстрації ( вовк) : аргументація вибору кольорів, пояснення головної думки малюнка, ідеї його створення.
- Що допомогло людині отримати перемогу над твариною? ( Сила духу )
- Що таке сила духу? (Це внутрішній вогонь, який підносить Людину до благородства, мужніх вчинків).
- Чому Людина виявилась сильніша ніж тварина? (Людина може прорахувати свої вчинки, тому що Людина має силу духу, терпіння, витривалість і жагу до життя).
- Чи є в тексті моменти, де людина нагадує нам тварину?
● Полювання на куріпок.
«В одному видолинку з-поміж скель й трави злетіла, фуркаючи крильми, зграя білих куріпок. «Кр-кр-кр!» - лунали їхні крики. Він жбурляв у них камінцями, але не міг влучити. Тоді він покликав клумака на землю і почав підрадатись до птахів плазом, як кіт до горобця» .
● Зустріч із ведмедем.
«Ведмідь ступив незграбно вперед, став на задні лапи й вичікувально рикнув. Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він теж загарчав, дико, люто, вкладаючи в це гарчання весь свій страх».
● Головний герой натрапив на кістки, залишені вовками.
«Надвечір він натрапив на кістки, розкидані там, де вовки загризли свою жертву. Годину тому це було живе оленя, що мекало і вибрикувало. Він споглядав дочиста обгризені, блискучі кості, досі рожеві, бо в їхніх клітинах ще не згасло життя».
- Так все таки, що відрізняє людину від звіра?
Висновок. Трагізм ситуації наростає, людина змінюється на очах, уподібнюється тварині.
● Робота у групі «Герой і природа»
- Дослідіть за текстом як опис природи підсилює самотність героя?
- Яка роль пейзажу в оповіданні? (Пейзаж підкреслює настрій
головного героя, допомагає краще зрозуміти внутрішній стан, почуття героя).
- Які символічні образи допомагають нам зрозуміти підтекст оповідання?
(Пустеля – символ непорозуміння, самотності).
- Знайдіть і зачитайте уривки з тексту про природу Півночі?
«Він перевів погляд на південь – десь там, за оцими похмурими горбами, простяглось Велике Ведмеже озеро».
«Він знову озирнув те коло світу, в якому залишився. Невесела картина. З усіх боків, аж до обрію, одноманітна пустеля, пагорби всі пологі й низькі. Ані деревця, ані кущика, ні травинки – нічого, крім безкрайньої, страшної пустелі, і в його очах нараз проблиснув страх».
● Коментар таблиць (учень) слайд № 4
слайд № 5
Висновок: Природа не просто ворожа людині – вона до неї байдужа, оскільки людина відчуває себе викресленою із життя.
Учитель. Зовсім іншою може бути природа Аляски, коли подорожувати нею разом зі своїми друзями, які не залишать тебе у скрутну хвилину, особливо, коли вас буде супроводжувати весела пісня американського співака Джонні Хортона «Аляска». Ця пісня була хітом Америки 60-х років.
Учитель. Навіть любов до життя не змогла примусити головного героя знищити людські почуття.
● Поетична хвилинка. Я гадаю, що ви приєднаєтесь до моїх слів, прочитавши свої власні акровірші та синквейни. (Виразне читання учнями власних акровіршів, синквейнів).
Слайди №6
IV. Підбиття підсумків уроку.
● Заключне слово вчителя. Оповідання “Жага до життя” – оповідання про мужню людину, яка вистояла у страшних випробуваннях.
Найголовніше - герой подолав себе, свій страх, свою біль.
Герой Лондона – переможець.
Це мужня людина, яка не втрачає людської сутності за екстремальних умов і залишається Людиною.
● Рефлексія « незакінчене речення».
1.Для мене було цікавим…
2.Урок змусив мене задуматися над питаннями…
3. Після цього уроку я зможу…
● Оцінка діяльності окремих та учнів та груп.
● Домашнє завдання: слайд №12
Додаток №1. Назвіть головне із біографії Джека Лондона.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Додаток №2. Знайдіть спільне між головним героєм оповідання «Жага до життя» та Джеком Лондоном.
Додаток №3. Розташуйте у правильному порядку перебіг подій в оповіданні:
Додаток №4. Чи могли б ви вчинити, як Білл? Чиє поле вам ближче?
Білл Головний герой