Про матеріал
Під час вживання людиною недоброякісних харчових продуктів , виникає інтоксикація організму-харчове отруєння.Знаючи правила зберігання і приготування харчових продуктів,можно уникнути цього стану .Особливо таких важких отруєнь,як сальмонельоз і ботулізм.Тому дуже актуально при таких станах - буде володіння знаннями про симптоми харчового отруєння й навичками надання першої домедичної допомоги.
Тема: Симптоми харчового отруєння. Отруйні рослини і гриби. Профілактика харчових отруєнь. Домедична допомога при харчових отруєннях та кишкових інфекціях
Мета:-ознайомити учнів з отруйними рослинами і грибами своєї місцевості, профілактикою харчових отруєнь, недоброякісною їжею;
-навчити учнів розпізнавати симптоми харчового отруєння;
-обговорити з учнями необхідність вибору корисних для здоров’я продуктів харчування;
-розвивати вміння та навички надавати першу допомогу при харчових отруєннях і кишкових інфекціях;
- виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Учні мають знати: небезпеку неякісного харчування; називати причини і характерні ознаки харчових отруєнь;
Учні повинні вміти: надавати першу допомогу при харчових отруєннях і кишкових інфекціях;
Обладнання: малюнки отруйних рослин і грибів ,наочний матеріал, роздрукований на А4, який кріпиться на магнітну дошку.
Тип уроку. Урок формування здоров’язберігаючих компетентностей учнів.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Обговорити і обміркувати з учнями ситуацію.
Вітя по дорозі зі школи додому купив собі пиріжок з м'ясом та із задоволенням з'їв його прямо на вулиці. Через якийсь час, коли він вже був удома, у нього заболів живіт. Вітя вирішив не засмучувати маму і потерпіти, дочекатися, коли біль сам мине. Однак надвечір у нього почалася блювота, та така сильна, що довелося їхати в лікарню.
- Що Вітя зробив неправильно?
-Чому він так себе поводив?
-Які ви знаєте основні правила купівлі продуктів харчування?
-Чи знаєте ви правила обробки овочів та фруктів перед вживанням?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Інтерактивна вправа «Обігрію»(5 хв)
Учні передаючи один одному малюнок сонечка , треба назвати:
Що ти засвоїв із попереднього уроку?
Що найбільше зацікавило на попередньому уроці ?
Кому з друзів розказав ,про що дізнався на уроці?
Висловити побажання однокласнику (кому передає малюнок сонечко ) бути упевненим у собі, організованим на уроці…...).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Перевірка рівня поінформованості учнів. Обговорення думок
Учитель. Під час вживання людиною недоброякісних продуктів ,несвіжої їжі,де вже почали розвиватися хвороботворні мікроорганізми, виникає інтоксикація організму-харчове отруєння .Причиною виникнення такого стану є потрапляння в кишечник людини продуктів недоброякісного приготування,вживання отруйних рослин і грибів;
Харчове отруєння може проявитися вже через кілька годин після прийому неякісної їжі, але не пізніше ніж через добу. Характерними симптомами інтоксикації організму є ;
-загальний стан слабкості,
-запаморочення,
- втрата свідомості,
-головні болі,
-прискорене серцебиття.
-зневоднення через втрату рідини,
Інколи може підвищуватися температура тіла.
Спочатку людина відчуває дискомфорт у ділянці кишечника, потім — спазми й біль у ділянці пупка та надчеревній частині живота. Відтак може розпочатися нудота, блювання й діарея (пронос).
Особливо небезпечними для людини є отруєння отруйними рослинами і грибами.
В природі .вчені нарахували приблизно близько 10 000 видів отруйних рослин (блекота чорна ,дурман звичайний, вовче лико,цикута отруйна, вороняче око, конвалія, беладона, паслін солодко-гіркий, мак снодійний, цибуля дика )
Блекота чорна Цикута отруйна Дурман звичайний
Вони пригнічують роботу центральної нервової системи, негативно впливають на роботу серця, шлунка, нирок і печінки.
Отруйними можуть бути і гриби (мухомор червоний, опеньок несправжній, сатанинський гриб).
Бліда поганка Мухомор червоний
Правила збирання грибів:
-не збирати гриби біля автотрас,промислових підприємств,тому ,що завдяки пластинчастій структурі вони накопичують шкідливі речовини і радіонукліди;
-не збирати зіпсованих,уражених черв‘яками грибів;
При будь-якому отруєнні грибами, навіть на перший погляд нетяжкому, слід негайно звернутися до лікаря
Найнебезпечніший з них — це бліда поганка.Отруйними є всі частини гриба. Відварювання, соління, сушіння не знищують отруйних властивостей блідої поганки. Ознаки отруєння проявляються через 8-12 годин, а іноді — через 20-40 годин після прийому грибної їжі, І в цьому підступність отруєння блідої поганкою.
Симптоми отруєння отруйними грибами: нудота, блювота, біль у животі, проноси, судоми, посилене потовиділення, мимовільне сечовиділення.
Надання першої домедичної допомоги:
- вивести отруйну речовину з організму.
-промити шлунок ( промивають теплою водою, содовим розчином або слабким розчином марганцевокислого калiю).
-спорожнити кишківник.
Фізкультхвилинка.” Добрий день!”
Мета її зняти емоційне напруження, поліпшити настрій, налаштувати дітей на роботу в колі, спрямувати енергію в позитивне русло.
Вчитель читає вірш, імітуючи рухи, а учні повторюють за ним.
Треба разом привітатись:
– Добрий день, добрий день!
Дружно й весело сказати:
– Добрий день, добрий день!
Сюди-туди повернутись.
– Добрий день, добрий день!
Один-одному всміхнутись.
– Добрий день, добрий день!
Можна трішки пострибати.
– Добрий день, добрий день!
І в долоні поплескати.
– Добрий день, добрий день!
В коло дружно всі сідаймо
І заняття починаймо.
Вчитель : Особливо небезпечними є такі харчові отруєння, як сальмонельоз і ботулізм.
За порушення правил зберігання продуктів без холодильника, у теплому приміщенні ,можуть виникати тяжкі отруєння бактеріального походження - ботулізм і сальмонельоз.
Причиною ботулізму є консервовані гриби домашнього приготування. Однак ботулотоксин може накопичуватися практично в будь-яких консервах — у м'ясній тушонці, консервованих овочах, рибі. Потенційно небезпечними є всі консервовані продукти, які попередньо можуть бути погано вимитими й неякісно термічно обробленими. Найпідступнішим у ботулізмі є те, що за зовнішнім виглядом продукту не можна визначити , заражений він чи ні. А від ботулізму немає щеплень і до нього не виробляється імунітет.
Отрута, яку виділяє бактерія, спричиняє тяжкі ураження центральної та периферичної нервової системи, наслідком чого є паралічі, порушення зору (характерно подвоєне зображення предметів в очах).
Харчовим отруєнням бактеріального походження є сальмонельоз. Виникає коли порушуються правила зберігання таких харчових продуктів як яйця, м‘ясний фарш, сир, риба, тістечка та торти з вершковим кремом, вершки, майонез. . Хвороба починається вже у першу добу після вживання недоброякісного продукту. Виникає тяжке блювання, пронос, підвищується температура тіла, з‘являється сильний озноб.
Перша допомога в усіх цих випадках має бути спрямована на видалення з організму людини недоброякісної їжі, залишків отруйних грибів або рослин. Чим швидше це зробити, тим менше отрути потрапить у кров. До прибуття лікаря слід промити шлунок - дати людині випити підряд п‘ять-шість склянок слабкого (рожевого) розчину перманганату калію,або легкого розчину соди . Потім, подразнюючи двома пальцями корінь язика та задню стінку глотки, викликати блювання. Так варто
зробити кілька разів, доки з’явиться чиста вода без домішок їжі. Після промивання шлунка хворому рекомендується приймати активоване вугілля по 2-3 таблетки кожні 15 хв протягом години. Запивати активоване вугілля слід кип’яченою водою.
Після отруєння треба деякий час утримуватися від уживання їжі. Потім хворому необхідна щадна дієта з обмеженням кількості з’їденого.
Необхідно звернутися до лікаря, якщо симптоми харчового отруєння зберігаються протягом трьох і більше днів, хворий відчуває тривалі спазми в животі.
У разі отруєння грибами слід негайно звернутися за медичною допомогою!
V.Закріплення і узагальнення знань.
Запитання для повторення й обговорення
- Що ви знаєте про отруйні рослини та гриби?
- Що таке харчове отруєння? Як воно виникає?
- Що треба робити в разі появи симптомів харчового отруєння?
- Як надати першу допомогу при харчових отруєннях і кишкових інфекціях?
VІ.Підведення підсумків.
Рефлексія. Продовжіть речення.
На уроці мені було цікаво дізнатися…
Я розкажу друзям про…
Хотіли б дізнатися ще більше про…
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника…
Відпрацювання практичних навичок . Скласти постер “Профілактика харчових отруєнь”