Урок "Система кровообігу, Серце:будова та функції"

Про матеріал
Розробка уроку біології у 8 класі з теми "Система кровообігу. Серце: будова та функції"
Перегляд файлу

Біологія 8 клас

Урок №34

Тема: Система кровообігу. Серце: будова та функції.

Мета: сформувати в учнів поняття кровообіг; з'ясувати значення кровообігу  в життєдіяльності організму  людини;  вивчити особливості будови серця  у зв'язку з виконуваними функціями; розвивати в учнів уміння активного мислення, робити порівняння, аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновки, працювати з науковою літературою; виховувати в учнів ставлення до свого здоров'я і здоров'я оточуючих.

Обладнання та матеріали: таблиця «Кровообіг. Будова серця»; малюнки в підручнику, презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слово вчителя

       Розпочнемо наш урок з простого способу, який використовували з давніх часів для підвищення імунітету. Цей спосіб не вимагає матеріальних витрат, доступний усім і його можна використовувати за бажанням у  будь – який час. Як ви гадаєте,  про що йдеться. А спосіб цей – посмішка, сміх, гарний настрій. Отже посміхнемось один одному й почнемо наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Біологічна розминка

Гра  «Так чи ні»

1. Кров це сполучна тканина? ( Так)

2. Об'єм крові у дорослої людини становить 2-3 літра? ( Ні)

3. Еритроцити – це без'ядерні клітини? ( Так)

4. Еритроцити виконують дихальну функцію? ( Так)

5. Переливання крові між людьми з різною групою закінчується смертю реципієнта? ( Ні)

6. Форменні елементи крові утворюються в червоному кістковому мозку?  (Так)

7. Лейкоцити виконують захисну функцію? ( Так)

8. Скільки води в крові, 90 %? ( Так)

2. Розв'язування ситуаційних вправ

а) Людина з  ІІІ групою потрапила в автокатастрофу і втратила велику кількість крові. Молодий лікар, користуючись загальною схемою переливання,  перелив кров І групи.

- До яких наслідків може привести таке переливання?

     - Як уникнути небажаних результатів переливання крові?

б) Хвора на СНІД жінка народила дитину.

- Чи є імовірність того що, дитина отримає від матері ВІЛ?

- Як уникнути зараження дитини на ВІЛ, якщо вона народилася здоровою?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 Випереджаюче навчання. 10 цікавих фактів про серце.

1. Серце дорослої середньостатистичної людини робить за хвилину 72 удари, за день - 100 000 ударів, за рік - 36,5 млн. ударів, а протягом усього життя близько 2,5 млрд. ударів. 

2. Кран на кухні повинен бути повністю відкритий протягом 45 років, щоб еквівалентно показати кількість крові, яку перекачує серце звичайної людини за життя. 

3. Обсяг крові, що перекачується серцем за хвилину, може змінюватись в діапазоні від 5 до 30 літрів. 

4. За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її б вистачило машині, щоб проїхати 32 км. А за життя людини цієї енергії виробляється стільки, що машині б вистачило з'їздити на Місяць і назад. 

5. Через те, що серце може виробляти свої електронні імпульси, воно може функціонувати і битися, якщо навіть буде відокремлене від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню. 

6. Наше серце починає битися через чотири тижні після зачаття. 

7. Серце постачає кров у майже всі 75 трильйонів клітин людського організму, кровоносні судини відсутні лише в рогівці ока. 

8. 5,7 млн. літрів - такий обсяг усієї крові перекачаної за середньостатистичне людське життя. 

9. У стані спокою крові потрібно: 6 секунд, щоб дійти від серця до легень і назад; 8 секунд від серця до мозку і назад, та близько 16 секунд, щоб дістатися до пальців і повернутися назад. 

10. Жіноче серце б'ється набагато частіше, ніж чоловіче. Жіноче серце робить за хвилину близько 78 ударів, а чоловіче всього - 70.

 Лекція – діалог. Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоліттями вважало серце центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій. При усій своїй геніальній будові (абсолютного аналога йому створити поки не вдалося), серце - це всього лише м'язовий насос. Але перш, ніж перейти до будови серця, давайте пригадаємо, як влаштована уся серцево-судинна система, на чолі управління якої перебуває серце.

       Що включає в себе анатомічно серцево-судинна система? Включає в себе серце й усі судини тіла, від найбільших (діаметром 4-6 сантиметрів у дорослих до самих дрібних, діаметром усього трохи мікрон. Це гігантська по площі судинна мережа, завдяки якій кров доставляється до всіх органів і тканин тіла та відтікає від них.

Поетична сторінка.

Прислухайся – у грудях серце стука, 

Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця – справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б.
Штовхає кров у плетиво судинне,

Вона ж біжить до мозку, до легень,
Життя дарує в тілі всім клітинам

Щоночі, щосекунди, кожен день.
Така робота серця – титанічна

(Життя триває наше кожну мить).
Але воно – тканинне і не вічне,

Тож, люди, серце ваше бережіть.
Здавалося б, як камінь, серце стука,

Рікою кров судинами біжить,
Але без серця жити – справжня мука,

Тож, люди, серце ваше бережіть!

Анатомія серця. Паспорт серця. Місце розташування. Внутрішня будова серця. (Уривок із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу»)

ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА

—Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?
— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене перегородкою навпіл.
— На дві кімнатки?
— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною - прихожа. У ліву приходить у гості лише ала кров, а в праву — темна. Коли воно стискається — двері закриваються і гості залишають серце.
— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?
— У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.
— Знову в праву частину?
— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?
-  Правильно.
— Невже серце таке складне?
— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр. Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.

Будова серця. (Розповідь з елементами бесіди)

Будова стінки серця.

 

V. Закріплення нового матеріалу.

Графічний диктант (зі взаємоперевіркою)
Поставте знак «+», якщо відповідь правильна і «-», якщо - ні.
1. Система органів кровообігу складається з серця і кровоносних судин.
2. Кровообіг виконує такі функції: транспортну і захисну.
3. Втрата 50% крові це небезпечно?
4. Серце знаходиться у правій частині грудної клітини.
5. Серце - м’язовий порожнистий орган.
6. Стінки серця утворені двома шарами.
7. Зовні серце оточене перикардом.
8. Стулкові клапани містяться між передсердями і шлуночками.
9. Серцевий м’яз має такі фізіологічні властивості: збудливість , провідність, скоротливість, автоматію.

VI. Підсумок уроку.

Гра "Показуха".

Учитель: Видатний американський кардіолог Пол Уайт свого часу сказав:"Серце настільки сильне, що здатне битися до 150 років. Тому його хвороби і коротке життя – наслідок власних помилок ".

Проблемне запитання: Отже, що ж впливає на роботу серця, як позитивно так і негативно? (учні по черзі називають правила збереження довголіття серця)

VII. Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника, вивчити нові поняття та терміни, скласти кросворд за темою «Формені елементи крові»

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку