Урок Система образів в романі Ф.Достоєвського "Злочин і кара"

Про матеріал
Урок-дослідження як варіант групової роботи учнів при вивченні роману Ф.Достоєвського "Злочин і кара"
Перегляд файлу

Урок  Система образів роману «Злочин і кара». Урок-дослідження.

10 клас

 

Тема. Система образів роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара». Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художні особливості твору, майстерність автора у зображенні складності духовного світу людини; розвивати навички аналізування художнього тексту, розкриття психології героїв, уміння порівнювати літературні явища з життєвими, висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їх; виховувати повагу до загальнолюдських життєвих цінностей, прагнення їх дотримуватися.

Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, комп′ютерна презентація, листки з шкалою оцінок і «колесом компетентності».

Тип уроку: формування вмінь та навичок (урок-дослідження).

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.Поділ класу на групи (за місцем навчання)

2.Пояснення умов виконання завдань і оцінювання роботи групи.

3.Роздача листків з шкалою оцінок і «колесом компетентності».

4. Листки для відповідей, ручки.

 

ПЛАН УРОКУ:

  1.   Тест ЗНО «Образи роману»
  2.   Вправа «Розшукується людина»
  3.   Вправа «Провокація».
  4.   Вправа «Свідомий вибір».
  5.   Вправа “Три по три».
  6.   Вправа «Домінантна риса».
  7.   Вправа «Впізнай героя за цитатою».
  8. Проблеми роману «Злочин і кара».

 

ШКАЛА ОЦІНОК

КОЛЕСО КОМПЕТЕНТНОСТІ

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Середнє арифметичне -

 

IІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО

 

1 завдання. ТЕСТ ЗНО. ОБРАЗИ РОМАНУ


1. Альона Іванівна, яку вбив Раскольніков, була…

А крамарка

Б квартирна хазяйка Раскольнікова

В лихварка

Г повія

Д графиня

2. Він «вирішив узяти дівчину чесну, але без посагу, і обов’язково таку, що вже зазнала злиднів». У поданому уривку йдеться про…

А Лебезятнікова

Б Свидригайлова

В Лужина

Г Разуміхіна

Д Порфирія Петровича

3. «Це був чоловік років уже за п’ятдесят, середній на зріст і кремезний, із сивиною і з великою лисиною, з жовтим, навіть зеленкуватим, набряклим від постійного пияцтва обличчям». Це портрет…

А Свидригайлова

Б Лужина

В Порфирія Петровича

Г Лебезятнікова

Д Мармеладова

4. Образ Лебезятнікова був карикатурою на…

А соціалістів і нігілістів

Б марксистів

В анархістів

Г народників

Д масонів

5. До розуміння теорії Раскольнікова ближче за всіх підійшов…

А Свидригайлов

Б Лужин

В Мармеладов

Г Разуміхін

Д Лебезятніков

6. Рід занять Соні Мармеладової...

А крамарка

Б власниця будинку

В лихварка

Г повія

Д корчмарка

7. Порфирій Петрович був…

А сусідом Родіона Раскольнікова

Б слідчим

В батьком Соні Мармеладової

Г родичем старої лихварки

Д нареченим Дуні

8. Подані слова «Розумієте, розумієте ви, шановний добродію, що значить, коли вже нікуди більше йти» належать…

А Раскольнікову

Б Мармеладову

В Свидригайлову

Г Соні

Д Разуміхіну

9. Від остаточного морального падіння Раскольнікова рятує…

А сестра Дуня

Б Разуміхін

В Соня Мармеладова

Г Свидригайлов

Д мати

10. Уособленням страждання і приниження людини стає доля героїв роману «Злочин і кара»…

А Лужина і Свидригайлова

Б Порфирія Петровича і Лебезятнікова

В Мармеладова та його сім’ї

Г Раскольнікова і Разуміхіна

Д жодних героїв

11. Образ Соні Мармеладової символізує…

А розпусту

Б християнське смирення

В зневагу до моралі

Г гордість і упередження

Д приниження людської гідності

12 . Кумиром Родіона Раскольнікова був…

А Наполеон Бонапарт

Б Олександр Македонський

В Карл Великий

Г Михайло Кутузов

Д Олександр Суворов


Правильна відповідь: ВВ ДА АГ ББ ВВ БА

Групи здають листочки з відповідями. Вчитель оцінює. Учні заповнюють шкалу оцінок і роблять відмітку на «колесі компетентності».

 

IІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя.  «Достоєвський довіряв уважному і вдумливому читачеві і тому багато не договорював, розраховуючи на духовне прилучення читача до свого світу»,— писав академік Д. Лихачов.

Читацька думка, читацька оцінка стають необхідною умовою розуміння теорії Раскольнікова та його самого, інших героїв, душі яких сповнені протиріч, страшних, нелюдських, але досить переконливих аргументів. Сьогодні на уроці ми спробуємо дістатися до глибинної суті протиріч, які роз’ятрюють душі героїв, змушують їх до тих чи інших дій і вчинків.

 

V. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОГО ХАРАКТЕРУ

 

Завдання 2. Вправа ”Розшукується людина".

Знайти героя роману за однією ознакою. Учні  записують у стовпчик на листку відповіді – імена героїв роману.


  1.   САМОГУБЕЦЬ (Свидригайлов)
  2.   ГУВЕРНАНТКА  (Дуня)
  3.   ЛИХВАРКА (Альона Іванівна)
  4.   ПОВІЯ (Соня)
  5.   СЛІДЧИЙ (Порфирій)
  6.   П‘ЯНИЦЯ (Мармеладов)
  7.   ЛІКАР (Зосимов)
  8.   ПЕРЕКЛАДАЧ (Разуміхін)
  9.   МАЛЯР (Миколка)
  10. КАПІТАЛІСТ (Лужин)
  11. ХВОРА  НА СУХОТИ (Катерина Іванівна)
  12. СТУДЕНТ (Раскольніков)

Вчитель зачитує правильні відповіді. Учні заповнюють шкалу оцінок і роблять відмітку на «колесі компетентності».

 


Завдання 3. Вправа «Провокація»: 12 питань з можливими помилками

правда - 1   неправда – 2

відповіді група записує на окремому листочку.

1. Достоєвський – лауреат Нобелівської премії.

2. Раскольніков – герой свого часу.

3. Найбрутальніше місто, зображене в романі, – Москва.

4. Ідейний «антипод» Раскольнікова – маляр Миколка.

5. «Одна ягідка з поля» для Раскольнікова – Лужин.

6. Раскольніков довгий час жив у підземеллі.

7. Разуміхін - професійний перекладач.

8. Соня Мармеладова – «вічна Соня»

9. «Вища людина» – не має право переступити закон.

10. Свидригайлов – романтик…

11. Краса врятує світ.

12. Раскольніков хотів змінити світ на краще…

Правильна відповідь: 21 21 22 11 22 11     

Групи здають листочки з відповідями. Вчитель оцінює. Учні заповнюють шкалу оцінок і роблять відмітку на «колесі компетентності».

 

Завдання 4. Вправа «Свідомий вибір».

Поділіть другорядних героїв за категорією  “Двійники”- “Антиподи”. Запишіть відповідь в цифровому варіанті.

“Двійники” – 1  “Антиподи” – 2


1. Катерина Іванівна

2. Миколка

3. Альона Іванівна

4. Господарка квартири

5. Марфа Петрівна

6. Дуня

7.Лизавета

8.Заметов

9.Зосімов

10.Дівчина на бульварі

11. Петербург

12. Достоєвський


Правильна відповідь: 22 11 12 21 22 12

Вчитель зачитує правильні відповіді. Учні заповнюють шкалу оцінок і роблять відмітку на «колесі компетентності».

 

Завдання 5. Вправа “Три по три»

На окремому листочку запишіть схему:

 

Раскольніков

 

 

Раскольніков

 

 

Раскольніков

 

Аналізуючи ідеї Раскольнікова, відбиті у свідомості двійників і їх «антиподів», можна уявити систему образів героїв у вигляді трьох «трійок». Ваше завдання: записати зліва і справа героїв роману. Кожне правильне прізвище – 2 бали.

Перша “трійка”. «Егоїсти-альтруїсти». Одні з героїв роману – закінчені егоїсти, інші – приклад безкорисливої допомоги іншим (альтруїсти). Запишіть зліва від Раскольнікова найяскравіший приклад егоїзму, а справа – приклад альтруїзму.

Друга  “трійка” «Анархія і порядок».

В романі гостро поставлена соціальна проблема діяльності людини за власним розсудом, ігноруючи закон і порядок (анархісти) і людини, яка у всьому суворо дотримується законності.  Тут протилежні полюси – анархія  та закон і порядок. Один заперечує моральні та державні норми, то інший стверджує захист держави і моралі. А Раскольніков, як завжди, «розколюється»: він стверджує право на протест людини незвичайної і покору «тварі тремтячою». Запишіть зліва героя-анархіста, справа – героя світу законів.

Третя «трійка» «Індивідуалізм - смиренність»

В романі розглядаються філософські,  загальнолюдські проблеми.

Тут протилежні полюси – індивідуалізм и смиренність.

Якщо один сповідує бездіяльність, індивідуалізм, культ сильної особистості, то інший - глибоку віру, християнське смирення, людинолюбство. Раскольніков, як завжди, знаходиться десь посередині: з одного боку він проповідує індивідуалізм і бунт, а з іншого, - шукає віри, не дарма просить прочитати рядки з Євангелія. Запишіть зліва героя, який проповідує індивідуалізм, справа – героя, який символізує смиренність.

Правильні відповіді:

Лужин

Раскольніков

Разуміхін

Лебезятніков

Раскольніков

Порфирій Петрович

Свидригайлов

Раскольніков

Соня

Групи здають листочки з відповідями. Вчитель оцінює. Учні заповнюють шкалу оцінок і роблять відмітку на «колесі компетентності».

Завдання 6. Вправа «Домінантна риса»

Світ складається з людей, які живуть у ньому. Людина змінює й організовує своє життя. І кожній  людині притаманна  риса, яка є домінуючою, головною в характері особистості.

ЗАВДАННЯ:  визначити героя за домінантною  рисою. Записати прізвища в стовпчик.

1. Гроші (Лужин)

2. Приреченість (Мармеладов)

3. Порок (Свидригайлов)

4. Закон (Порфирій)

5. Протест (Катерина Іванівна)

6. Безкорисливість (Разуміхін)

7. Віра (Соня)

8. Чистота (Дуня)

9. Покірливість (Лизавета)

10.Жадібність (Альона Іванівна)

11. Дурість (Миколка)

12. Анархія (Лебезятніков)

Вчитель зачитує правильні відповіді. Учні заповнюють шкалу оцінок і роблять відмітку на «колесі компетентності».

 

Завдання 7. Вправа «Впізнай героя за цитатою»

ЗАВДАННЯ:  визначити героя за цитатою з роману. Записати прізвища в стовпчик.

1.  «Одягнений він був у старий, зовсім зношений чорний фрак з обірваними ґудзиками. Один тільки ще якось тримався, на нього він і застібався, певно все ще стараючись дотримуватись вимог пристойності». (Мармеладов)

2. «Це був надзвичайно веселий і компанійський хлопець, добрий до простоти. Проте за цією простотою ховались і глибина, і гідність… Був він розумний, хоч і справді часом дуже простуватий». (Разуміхін).

3. «Возлюби, перше за все, одного себе, бо все на світі на особистому інтересі основане» «…вигідніше брати дружину з убогості, щоб потім над нею володарювати». (Лужин).

4. «У розпусті є щось постійне, основане на природі…»; «…я нічиєю думкою особливо не цікавлюсь…»; «Ми одного поля ягоди!» (Свидригайлов).

5. «Мав він років тридцять п´ять, на зріст був трохи нижчий від середнього, огрядний і навіть з черевцем, бритий, без вусів і без бакенбардів, з коротко стриженим волоссям на великій круглій голові, якось особливо випуклій на потилиці.» (Порфирій Петрович).

6. «Це була крихітна, суха старенька, років шістдесяти, з гострими і злими очицями, з маленьким гострим носом і простоволоса. Біляві, мало посивілі волосся її було жирно змащені маслом». (Альона Іванівна).

7. «Ти, звичайно, знаєш, яка вона розумна і з яким твердим характером. Вона багато може стерпіти і навіть в крайньому разі знайти в собі стільки самовладання, щоб не втратити своєї твердості». (Дуня)

8. «Майже весь час, поки читав він, обличчя його було мокре від сліз, але коли він закінчив, воно було бліде, скривлене судорогою, і тяжка, жовчна, зла усмішка зміїлася на його губах. Він припав головою до своєї благенької і заяложеної подушки і думав, довго думав». (Раскольніков)

9. «Це була висока, незграбна, тиха й покірлива дівка, мало не ідіотка, тридцяти п´яти років, що перебувала в повному рабстві у сестри своєї, працювала на неї день і ніч, тремтіла перед нею і зносила від неї навіть побої». (Лизавета)

10. «Прийшла, і просто на стіл тридцять карбованців мовчки поклала. І словечка при цьому не мовила, а взяла тільки нашу велику зелену хустку, накрила нею зовсім голову і лягла на ліжко, обличчям до стіни, тільки плічка та тіло все здригаються...» (Соня)

11. «Не те щоб він був такий уже боязкий і затурканий, навпаки, але з деякого часу він перебував у дратівливому напруженні, схожому на іпохондрію. Він так заглибився в себе і відцурався всіх, що боявся навіть будь-якої зустрічі, а не те що зустрічі з хазяйкою».(Раскольніков)

 

12. «Це не те щоб за когось там, а так просто "постраждати треба"; страждання, значить, прийняти, а від властей — то тим краще. Так от, я і підозріваю тепер, що він хоче "страждання прийняти" або щось подібне до цього…» (Миколка)

Вчитель зачитує правильні відповіді. Учні заповнюють шкалу оцінок і роблять відмітку на «колесі компетентності».

 

Завдання 8. Проблеми роману «Зочин і кара»

ЗАВДАННЯ: підготувати групою доповідь за темою.

1 група – «Образ Раскольнікова»

2 група – «Теорія Раскольнікова»

3 група – «Філософські ідеї роману»

4 група – «Соціальні ідеї твору»

5 група – «Психологічні ідеї твору»

6 група – «Морально-етичні ідеї роману»

Представники кожної групи виступають по черзі. Вчитель оцінює  відповіді. Учні заповнюють шкалу оцінок і роблять відмітку на «колесі компетентності».

 

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

На схемі «колесо компетентності» учні з′єднують відмітки по колу. У вас вийшло колесо, на якому ви їдете світом Федора Достоєвського.

За шкалою оцінок кожна група вираховує середній бал – це оцінка кожному учаснику за роботу на уроці.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити особливості системи образів роману в усій її складності, суперечностях та взаємозв’язках.

 

VІІI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

 -  Я зрозумів (-ла), що…

 -  Найскладнішим на уроці було…

 -  Мені запам’яталося…

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Басіста Валентина Яківна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 червня 2019
Переглядів
12739
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку