Тема уроку: Склад, номенклатура і класифікація кислот .
Мета уроку: Навчальна – сформувати у учнів уявлення про кислоти як клас неорганічних сполук; розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот ,
Розвиваюча – розвивати логічне мислення, навики аналізу, синтезу, активізувати пізнавальну діяльність.
Виховна – формувати навички самостійного одержання знань.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: бесіда,фронтальна робота,демонстрація,прийоми Інтерактивна гра «Мікрофон», Гра «Сходами оксидів » Самостійна робота « Вилучи зайве».
Обладнання уроку:роздавальний матеріал,періодична таблиця Д.І.Менделєєва,таблиця « Основні класи неорганічних сполук»
Основні поняття та терміни: кислоти, індикатори, оксиди.
План уроку
І. Організаційний момент уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Інтерактивна гра «Мікрофон».
- На які дві групи поділяються всі речовини?
- Які речовини називаються простими?
- На які дві групи діляться прості речовини?
- Які речовини відносяться до складних?
- Які групи складних речовин ми вже вивчили?
- Що таке оксиди?
- На які групи поділяються оксиди? - Який оксид найпоширеніший на Землі?
2.Гра «Сходами оксидів »
Складіть формули оксидів запропонованих елементів
N(IV)
Fe(II)
Zn
Ca
S(VI)
Взаємоперевірка
3.Самостійна робота .
Із переліку речовин виберіть оксиди: СаО; LiOH; CO2; H2SO4; Fe2O3; BaSO4; P2O5; Zn(NO3)2; H2SO3; AI2O3; HCI; K2O; CO; H2O; H2.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової теми „Кислоти”. У цій темі ви ознайомитесь з такими складними речовинами, як кислоти.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося зі складом цих речовин, їх назвами та класифікацією, а також зі застосуванням і значенням в побуті та природі.
1. Інтерактивна гра „Мозковий штурм ”.
- Розгляньте малюнки і скажіть що спільного між яблуком , лимоном, квашеною капустою, оцтом, щавлем і кефіром? (кислий смак)
- Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)
- Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)
- Чому кефір, сметана, сир відноситься до молочно – кислих продуктів? ( до їх складу входить молочна кислота)
.
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Ми зібрали непоганий багаж знань і можемо вирушати у подорож. Кожен мандрівник веде щоденник спостережень, в якому занотовує все побачене, і має карту, яка йому допомагає подорожувати. Щоденник спостережень – ваші зошити. Карта – перед очима. Отже, вперед!
З давніх-давен люди вирощували виноград, з якого робили вино, складовою частиною якого є винна кислота. Вино не раз скисало й перетворювалось на оцет, який за його кислий смак почали використовувати як приправу, робили з нього ліки, виготовляли фарби. До речі, складовою частиною оцту є оцтова кислота.
Ви всі їсте яблука, лимони, щавель, полюбляєте вітаміни–аскорбінки, п’єте кефір, проте не знаєте, що саме в них міститься відповідно яблучна, лимонна, щавлева, аскорбінова, молочна кислоти. Ці речовини ми будемо вивчати в 9 класі і називаються вони органічними кислотами.
А тепер ми розглянемо мінеральні кислоти, повідомлення про які ви приготували.
Учні виступають із заздалегідь підготовленими повідомленнями.
Повідомлення учнів .
Цікаві факти про кислоти
Хлоридна (соляна) кислота – HCl.
Хлоридна (соляна) кислота входить до складу шлункового соку ( майже 0,3%) і сприяє перетравленню їжі, а також вбиває хвороботворні бактерії. Важко сказати, хто й коли вперше одержав хлоридну кислоту. Відомо, що ще наприкінці XV – на початку XVI ст. цю речовину називали “кислим спиртом”, або “соляним спиртом”.
Сульфатна (сірчана) кислота – H2SO4.
Алхіміки називали її “купоросною олією”. Її одержують уже понад 1000 років. Без її допомоги не можна отримати врожаю, бо на виробництво мінеральних добрив витрачається майже половина всієї сульфатної кислоти, яку отримують на хімічних заводах. У наш час без сульфатної кислоти неможливо ні взутися, ні вдягнутися, ні вмитися, ні випрати білизну, тому що і взуття, і одяг і мило та порошок теж виготовляють за допомогою сульфатної кислоти. А яка машина чи мотоцикл зможуть поїхати без акумулятора, який не містить електроліту (розчину сульфатної кислоти)? Взагалі, легше було б перераховувати ті галузі промисловості (хоча це дуже важко), де вона не застосовується.
Нітратна (азотна) кислота – HNO3.
Алхіміки називали цю речовину “міцною водою” і використовували для виготовлення “царської горілки” (суміш нітратної та хлоридної кислоти 1:3, яка розчиняла “царські метали”: золото, срібло). Нітратна кислота використовується для виробництва різних речовин, в тому числі мінеральних добрив (нітратів), які рослини поглинають із ґрунту, утворюючи білок – основу всього живого. Використовують її також для виробництва барвників, вибухових речовин (китайці ще в 1237 році при захисті Пекіну від монголів використовували порохові бомби, які скидували на голови завойовникам), ліків (стрептоцид) і кіно – та фотоплівки.
Ортофосфатна (фосфатна) кислота – H3PO4.
Міститься у нашому організмі та входить до складу речовин, які видіграють головну роль у передачі й збереженні спадкової інформації. Щоденно із сечею з організму дорослої людини виводиться близько 4 г ортофосфатної кислоти. Ця речовина використовується для виробництва мінеральних добрив – фосфатів, а також кормових добавок, для надання кислуватого смаку безалкогольним напоям, з метою освітлення цукру.
Карбонатна (вугільна) кислота – H2CO3.
Речовина дуже не стійка. Міститься в мінеральній воді, лимонаді – саме завдяки їй ці напої мають кислий та освіжаючий смак. Велике значення мають солі цієї кислоти, які використовуються як будівельні матеріали.
Селікатна (кресмієва) кислота – H2SiO3.
Одна з мінеральних кислот, що не розчиняється у воді. Велике значення мають її солі, особливо в техніці, за допомогою яких виготовляють скло, фаянс, цемент, бетон, цеглу та різні керамічні вироби.
Робота з картками .
Прослухавши всі ці повідомлення учні повинні дати відповіді на питання:
Робота з підручником.
Завдання:
1. Проаналізувати таблицю № 8 „Склад і назви кислот”, № 9 „Класифікація кислот за складом”, № 10 „Класифікація кислот за основністю”.
Кислоти – складні речовини, які містять у своєму складі Гідроген і кислотний залишок.
Класифікація кислот.
а) оксигеновмісні – H2SO4;
б) безоксигенові – HCl;
2. За складом (основністю):
а) одноосновні – HCl;
б) двохосновні – H2SO4;
в) трьохосновні – H3PO4;
3. За стійкістю:
а) стійкі – H2SO4;
б) нестійкі – H2CO3, H2SO3;
4. За властивостями:
а) сильні – H2SO4, HCl, HNO3;
б) слабкі – H2CO3, H3PO4.
VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1 «Вилучи зайве»
а). HBr , HCl , H2CО3
б). H2S, H2CО3 H2 SО4
в). H2SiО3 , H2SО3 , H3РО4
2. «Впізнай » з наведеного переліку формул виписати формули кислот та дати їм назви:
СаО, H2SiО3, K2SО4, HNО3, NaОН,
СО2, Н3РО4, H2S, AgCl, HF, H2О, HCl, LiОH, H2SО4.
3. Гра «Пасьянс».. Кожній команді надаються картки з фрагментами кислот. Потрібно правильно скласти кислоти. Яка команда швидше?
H; SO4; PO4; H2; CO3; NO3; H3; CI; S.
V . Підведення підсумків
VІ. Домашнє завдання. Вивчити формули і назви кислот .Прочитати параграф 26.(підручник О.В.Григорович).Виконати завдання 4,6.