Протягом усього уроку учні працюють в групах. ПРоводять досліди, роблять самостйно висновки. В кінці уроку обов'язково тестування і взаємоперевірка. До уроку додається презентація.
Тема: Склад ґрунту . П/Р Виявлення складу ґрунту.
Мете: формувати уявлення про «ґрунт», склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі), ознайомити із значенням ґрунту у природі і житті людей, процесом утворення ґрунту, пояснити роль живих організмів в утворенні ґрунту; розвивати спостережливість, усне мовлення, вміння робити висновки;виховувати дбайливе ставлення до природи, повагу один до одного під час роботи, вміння слухати та поважати думку іншого.
Обладнання: таблиця «Ґрунт», роздатковий матеріал, зразки чорнозему, піску, глини, склянки з водою; демонстраційний матеріал:спиртівка, колба з сухим ґрунтом(чорнозем із залишками рослин), сірники, скло, вологий ґрунт.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ.
І. Організація класу.
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень.
Заставка прогнозу погоди.
Звіт синоптиків про погоду на 20.11.2014 року.
Число, стан неба, температура повітря, вітер, опади, зміни в живій та неживій природі.
Нехай проблеми та незгоди не роблять Вам в житті погоди. Хай вам щастить
і будьте здорові.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Яку тему вивчили на минулому уроці?
Кожна група отримує завдання за описом відгадати корисну копалину.
І група.
Ця корисна копалина масляниста рідина, темно – бурого або чорного кольору, горюча, легша за воду. ( нафта)
ІІ група.
Безбарвний, з ледве відчутним запахом, легший за повітря, від вогню спалахує, відноситься до горючих корисних копалин.( природний газ).
ІІІ група.
Чорного кольору, в твердому стані, горюча корисна копалина, видобувають в шахтах. ( кам’яне вугілля).
ІV група
Відноситься до горючих корисних копалин, утворюється на болотах, бурого кольору, крихкий, не тоне у воді. (торф)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Продовжуємо грати в гру «Вгадай слово».
Пухкий, темного кольору, родючий. (Ґрунт)
Розкодувавши слова зрозумієте, що це таке.
ІV Оголошення теми і мети уроку.
Склад ґрунту . П/Р Виявлення складу ґрунту.
Дидактична гра «Влучне твердження»
Вибрати словосполучення і добавити до початку, щоб твердження стали влучними. («ґрунт», склад ґрунту, процесом утворення ґрунту, роль живих організмів в утворенні ґрунту, значення ґрунту у природі і для життя людей)
Я сьогодні отримаю уявлення про……
Ознайомлюся з……..
Зможу пояснити ….
Навчуся характеризувати …..
V . Вивчення нового матеріалу.
Звернути увагу! Які необхідні умови для росту рослин?
Вправа «Асоціативний кущ». Які у вас асоціюється викликає слово «ґрунт».
Ґрунт
Рослини,тварини, земля,домівка, корінці
3)Формування поняття «ґрунт»
Давайте в підручнику прочитаємо визначення цього поняття.
ґрунт - це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини і живуть різні живі організми.
- Розгляньте урвистий берег річки, крутий схил.
- Що ви побачили ?
(У ґрунті є: коріння рослин, рештки рослин, черв'яки, комахи ,опале листя.)
Давайте дізнаємося, з чого ж складається ґрунт.
4) П/Р. Визначення складу ґрунту.
Проведення дослідів з метою визначення складу ґрунту.
Заповнення таблиці. Досліди проводять в групах.
Дослід 1. Виконує дослідник
Візьмемо склянку з водою і покладемо в неї грудочку ґрунту.
- Що ви помітили? Зробіть висновок. (У ґрунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками ґрунту.
- Для чого потрібне повітря в ґрунті? (Повітря – необхідна умова для живих організмів. )
- Як же зробити, щоб у ґрунті було багато повітря. Поставимо це запитання науковцям.
(Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)
Дослід 2.
На партах стоять склянки з водою, в які раніше було покладено грудочки ґрунту. Злийте лише воду в пусту склянку, осад залиште.
- Що ви помітили? ( На дні залишилися пісок і глина)
Висновок. У ґрунті міститься пісок і глина.
5)ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
6) Продовження практичної роботи.
Дослід 3. Виконує вчитель, а учні спостерігають і роблять висновки.
Нагріти ґрунт. Над ним потримати скло.
Дослід 4.
Продовжуємо нагрівати ґрунт. Що ви побачили та відчули? ( Іде дим і з'являється неприємний запах). Про що свідчить цей дослід? Зробіть висновки.
(У ґрунті міститься перегній).
Висновок. Що входить до складу ґрунту?
ґрунт
ПОВІТРЯ МІНЕРАЛЬНІ СОЛІ
ВОДА ГЛИНА, ПІСОК
ПРЕГНІЙ
7) Ознайомлення з утворенням ґрунту.
А)Виступ дослідників.
Процес утворення ґрунту. Роль живих організмів в утворенні ґрунту.
1) Ґрунти утворюються із гірських порід, які під дією тепла і холоду, води і вітру поступово руйнуються, подрібнюються і розпушуються. Цей процес триває поки вони не перетворюються на пісок і глину.
2) Згодом утворюється пухкий шар, який легко пропускає воду і повітря. Тоді в ньому поселяються рослини, живі організми.
3) Важливу роль в утворені ґрунту відіграють дощові черв’яки. Поглинаючи разом з ґрунтом величезну кількість рослинних решток, дощові черв’яки пропускають їх через себе і збагачують ґрунт поживними речовинами.
- Як утворюється ґрунт?
- Хто з живих організмів відіграє важливу роль у творенні ґрунту? (черв’яки.)
Б)Проблемне запитання
- Скільки часу потрібно, щоб утворився ґрунт?
В)Робота з підручником.
Саме цікаве те, що ґрунт утворюється століттями. Для того, щоб утворився шар завдовжки 1-2 см потрібно, щоб пройшло 500 років.
4 дослідник. (доповнює) А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту товщиною хоча б 50 см. Тому пройде 12 тисяч 500 років,поки утвориться товщина 50см.
3 учнів роблять кільця зарані біля столу.
8) Формування поняття – чорнозем.
Коли ми проводили 4 дослід, відчули неприємний запах, його дає перегній.
А) Розповідь вчителя.
Перегній – це перегнивання залишків рослин та відмерлих живих організмів. Найбільше перегною міститься в чорноземах. Тому цей ґрунт вважають найродючішим. Чим більше перегною тим колір ґрунту темніший.
( Звернути увагу на зразки такого ґрунту).
Виступи науковців. 1.Але буває, що в ґрунті більше міститься піску , такий ґрунт називають піщаний. ( Знайти серед зразків) Такий ґрунт воду пропускає швидко.
2.Також може бути, більше глини. Тоді такий ґрунт називають глинистий. (зразок ). Він повільно пропускає воду.
Дослід 5. Замісити з вологого ґрунту «тісто». Розкачати і зробити невеличке кільце.
9) Тестування.
1. Родючий шар, на якому ростуть рослини, - це:
А) перегній;
Б) мінеральні речовини;
В) ґрунт.
2. Ґрунт складається з:
А) повітря;
Б) пляшок;
В) води;
Г) мінеральні солі;
Д) паперу;
Ж) перегній;
З) пісок і глина.
3. Хто з живих організмів відіграє важливу роль в утворені ґрунту?
А) кроти;
Б) черв’яки;
В) миші.
4. Якщо ґрунт чорного кольору, то в ньому переважає (міститься):
А) перегній;
Б) глина;
В) пісок;
5. Який ґрунт вважають найродючішим?
А) піщаний;
Б) глинистий;
В) чорнозем.
6. Якщо з вологого ґрунту можна зробити кільце, то це означає, що в ґрунті є:
А)більше піску;
Б) більше глини;
В) пісок і глина, але більше піску.
Взаємоперевірка.
10) Сюжетно – рольова гра.
Учасник агроном та господарі.
1 . Порадьте, будь ласка, як потрібно правильно посадити кущ смородини.
Агроном. У викопану яму добавити води та обов’язково невелику кількість перегною.
2.На моїй грядці погіршився врожай. Яка причина?
Агроном. Причина полягає в тому, що в ґрунт потрібно добавляти добрива. Це можуть бути спеціальні добрива, які продають у магазині або можна добавити перегній.
3. Вправа «Віконце в майбутній урок»
Головна властивість ґрунту – родючість, він матиме більше поживних речовин, якщо в нього внести мінеральні добрива. Крім внесення добрива ґрунт потребує охорони та захисту. Це і буде темою нашого наступного уроку.
VІ. Підсумок уроку.
Я сьогодні отримав (отримала) уявлення про……
Ознайомився (ознайомилася) з……..
Можу пояснити ….
Навчився (навчилася) характеризувати …..
V. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю в підручнику ст. 55-59
Творче завдання. Розробити пропозиції щодо можливих заходів із захисту ґрунтів.