Урок "Склад ґрунту . П/Р Виявлення складу ґрунту"

Про матеріал

Протягом усього уроку учні працюють в групах. ПРоводять досліди, роблять самостйно висновки. В кінці уроку обов'язково тестування і взаємоперевірка. До уроку додається презентація.

Перегляд файлу

Тема: Склад  ґрунту . П/Р Виявлення складу ґрунту.

Мете: формувати уявлення про «ґрунт», склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі), ознайомити із значенням ґрунту у природі і  житті людей,  процесом утворення ґрунту, пояснити роль живих організмів в утворенні ґрунту; розвивати спостережливість, усне мовлення, вміння робити висновки;виховувати дбайливе ставлення до природи, повагу один до одного під час роботи, вміння слухати та поважати думку іншого.

Обладнання: таблиця «Ґрунт», роздатковий матеріал, зразки чорнозему, піску, глини, склянки  з водою; демонстра­ційний матеріал:спиртівка, колба  з сухим ґрунтом(чорно­зем із залишками рослин), сірники, скло,  вологий ґрунт.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ.

І. Організація класу.

ІІ. Підсумки фенологічних  спостережень.

Заставка прогнозу погоди.

Звіт синоптиків про погоду на 20.11.2014 року.

Число, стан неба, температура повітря, вітер, опади, зміни в живій та неживій природі.

Нехай проблеми та незгоди не роблять Вам в житті погоди. Хай вам щастить

 і будьте здорові.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Фронтальне опитування

- Яку тему вивчили на минулому уроці?

  • Що таке корисні копалини?
  • У яких станах бувають корисні копалини в природі?
  • На які групи вони поділяються?
  1. Дидактична гра «Вгадай за описом». Робота в групах.

Кожна група отримує завдання за описом відгадати корисну копалину.

І група.

Ця корисна копалина масляниста рідина, темно – бурого або чорного кольору, горюча, легша за воду. ( нафта)

ІІ група.

Безбарвний, з ледве відчутним запахом, легший за повітря, від вогню спалахує, відноситься до горючих корисних копалин.( природний газ).

ІІІ група.

Чорного кольору, в твердому стані, горюча корисна копалина, видобувають в шахтах. ( кам’яне вугілля).

  ІV група

Відноситься до горючих корисних копалин, утворюється на болотах, бурого кольору, крихкий, не тоне у воді.  (торф)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Продовжуємо грати в гру «Вгадай слово».

Пухкий, темного кольору, родючий. (Ґрунт)

Розкодувавши слова зрозумієте, що це таке.

http://vchitel.info/uploads/posts/2012-12/1355731435_zagadka-grunt.-do-konspektyv-uroku-z-prirodoznavstva-3-klas.jpg

 

ІV Оголошення теми і мети уроку.

  1. Прочитайте тему сьогоднішнього уроку.

Склад  ґрунту . П/Р Виявлення складу ґрунту.

  1. Визначення мети уроку.

Дидактична гра «Влучне твердження»

Вибрати словосполучення  і добавити до початку, щоб твердження стали влучними.  («ґрунт»,   склад ґрунту, процесом утворення ґрунту, роль живих організмів в утворенні ґрунту, значення ґрунту у природі і для життя людей)

Я сьогодні отримаю уявлення про……

Ознайомлюся з……..

Зможу пояснити ….

Навчуся характеризувати …..

  1. Визначення місця даної теми в уроці.
  • Ми вивчаємо тему «Гірські породи, ґрунт»
  • Сьогоднішня тема займає 5 місце в даній темі.
  • До нас сьогодні завітали агрономи, дослідники, науковці, які нададуть нам корисну та цікаву інформацію.

V . Вивчення нового матеріалу.

  1. Перегляд відеоматеріалу про «ґрунт»

Звернути увагу!  Які необхідні умови для росту рослин?

  1. Бесіда.
  • Які ж необхідні умови для росту рослин? (повітря, вода, сонце та ґрунт.) 

Вправа «Асоціативний кущ». Які  у вас асоціюється викликає слово «ґрунт».

Ґрунт

Рослини,тварини, земля,домівка, корінці  

 

3)Формування поняття  «ґрунт»

Давайте в підручнику прочитаємо визначення цього поняття.

ґрунт - це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини і живуть різні живі організми.

- Розгляньте урвистий берег річки, крутий схил.

- Що ви побачили ?
(У ґрунті є: коріння рослин, рештки рослин, черв'яки, комахи ,опале листя.)

Давайте дізнаємося, з чого ж складається ґрунт.

4) П/Р. Визначення складу ґрунту.

Проведення дослідів з метою визначення складу ґрунту.

Заповнення таблиці. Досліди проводять в групах.

Дослід 1. Виконує дослідник

Візьмемо склянку з водою і покладемо в неї грудочку ґрунту.
- Що ви помітили? Зробіть висновок. (У ґрунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками ґрунту.

- Для чого потрібне повітря в ґрунті? (Повітря – необхідна умова для живих організмів. )

- Як же зробити, щоб у ґрунті було багато повітря. Поставимо це запитання науковцям.

(Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)

Дослід 2.

На партах стоять склянки з водою, в які раніше було покладено грудочки ґрунту. Злийте лише воду в пусту склянку, осад залиште.

- Що ви помітили?  ( На дні залишилися пісок і глина)

Висновок. У ґрунті міститься пісок і глина.

5)ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

6) Продовження практичної роботи.

Дослід 3. Виконує вчитель, а учні спостерігають і роблять висновки.

Нагріти ґрунт. Над ним потримати  скло.

  • Що ви помітили? ( Краплини води).
  • Який висновок можна зробити? ( У ґрунті є вода).
  • А як вода потрапляє в  ґрунт?  ( Випадають опади)
  • Запитання до агрономів.
  • Якщо опадів довго не має, то як збільшити урожайність на полях?
  • Поливають водою, яка знаходиться в каналах  для зберігання води.
  • Наступний дослід я провела раніше. Краплини води висохли і на склі залишилися білі плями. Це означає, що у ґрунті є мінеральні солі.

Дослід 4.

Продовжуємо нагрівати ґрунт. Що ви побачили та відчули? ( Іде дим і з'являється неприємний запах). Про що свідчить цей дослід? Зробіть висновки.

(У ґрунті міститься перегній).
Висновок. Що входить до складу ґрунту?

 ґрунт

                  ПОВІТРЯ   МІНЕРАЛЬНІ СОЛІ

 ВОДА                                            ГЛИНА, ПІСОК

                                                                                ПРЕГНІЙ 

7) Ознайомлення з утворенням ґрунту.

А)Виступ дослідників.

Процес утворення ґрунту. Роль живих організмів в утворенні ґрунту.

1) Ґрунти утворюються із гірських порід, які під дією тепла і холоду, води і вітру поступово руйнуються, подрібнюються і розпушуються. Цей процес триває поки вони не перетворюються на пісок і глину.

2) Згодом утворюється пухкий шар, який легко пропускає воду і повітря. Тоді в ньому поселяються рослини, живі організми.

3) Важливу роль в утворені ґрунту відіграють дощові черв’яки. Поглинаючи разом з ґрунтом величезну кількість рослинних решток, дощові черв’яки пропускають їх через себе і збагачують ґрунт поживними  речовинами.

- Як утворюється ґрунт?

- Хто з живих організмів відіграє важливу роль у творенні ґрунту? (черв’яки.)

Б)Проблемне запитання

- Скільки часу потрібно, щоб утворився ґрунт?

В)Робота з підручником.

Саме цікаве те, що ґрунт утворюється століттями. Для того, щоб утворився шар завдовжки 1-2 см потрібно, щоб пройшло 500 років.

 4 дослідник. (доповнює) А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту товщиною хоча б 50 см. Тому пройде 12 тисяч 500 років,поки утвориться товщина 50см.

3 учнів роблять кільця зарані біля столу.

8) Формування поняття – чорнозем.

Коли ми проводили 4 дослід,  відчули неприємний запах, його дає перегній.

А) Розповідь вчителя.

Перегній – це перегнивання залишків рослин та відмерлих живих організмів. Найбільше перегною міститься в  чорноземах. Тому цей ґрунт вважають найродючішим. Чим більше перегною тим колір ґрунту темніший.

( Звернути увагу на зразки такого ґрунту). 

Виступи науковців. 1.Але буває, що в ґрунті більше міститься піску , такий ґрунт називають піщаний.  ( Знайти серед зразків)  Такий ґрунт воду пропускає швидко.

2.Також може бути, більше глини. Тоді такий ґрунт називають глинистий. (зразок  ). Він повільно пропускає воду.

Дослід 5. Замісити з вологого ґрунту «тісто». Розкачати і зробити невеличке кільце.

9) Тестування.

1. Родючий шар, на якому ростуть рослини, - це:

А) перегній;

Б) мінеральні речовини;

В) ґрунт.

2. Ґрунт складається з:

А) повітря;

Б) пляшок;

В) води;

Г) мінеральні солі;

Д) паперу;

Ж) перегній;

З) пісок і глина.

3. Хто з живих організмів відіграє важливу роль в утворені ґрунту?

А) кроти;

Б) черв’яки;

В) миші.

4. Якщо ґрунт чорного кольору, то в ньому переважає (міститься):

А) перегній;

Б) глина;

В) пісок;

5. Який ґрунт вважають найродючішим?

А) піщаний;

Б) глинистий;

В) чорнозем.

6. Якщо з вологого ґрунту можна зробити кільце, то це означає, що в ґрунті є:

А)більше піску;

Б) більше глини;

В) пісок і глина, але більше піску.

Взаємоперевірка.

  1. В                      (1б.)
  2. А, В, Г, Ж, З.  (5б.)
  3. Б                      (1б.)
  4. А                      (1б.)
  5. В                      (1б.)
  6. Б                      (1б.)       10б.

10) Сюжетно – рольова гра.

Учасник агроном та господарі.

1 . Порадьте, будь ласка, як потрібно правильно посадити кущ смородини.

Агроном. У викопану яму добавити води та обов’язково невелику кількість перегною.

2.На моїй грядці погіршився врожай. Яка причина?

Агроном. Причина полягає в тому, що в ґрунт потрібно добавляти добрива. Це можуть бути спеціальні добрива, які продають у магазині  або можна добавити перегній.

3. Вправа «Віконце в майбутній урок»

 Головна властивість ґрунту – родючість, він матиме більше поживних речовин, якщо в нього внести мінеральні добрива. Крім внесення добрива ґрунт потребує охорони та захисту.  Це і буде темою нашого наступного уроку.

VІ. Підсумок уроку.

Я сьогодні отримав (отримала)  уявлення про……

Ознайомився (ознайомилася) з……..

Можу  пояснити ….

Навчився (навчилася) характеризувати …..

V. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю в підручнику ст. 55-59

Творче завдання. Розробити пропозиції щодо можливих заходів із захисту ґрунтів.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
4029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку