Урок "Складання діалогів етикетного характеру, діалог - розпитування"

Про матеріал

навчити п'ятикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; сприяти удосконаленню мовленнєво-комунікативних вмінь складати й розігрувати діалоги з урахуванням мети й адресата мовлення, використовувати репліки для стимулювання й підтримання діалогу; підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників.

Перегляд файлу

Урок

Тема: Складання діалогів етикетного характеру, діалог - розпитування

МЕТА: навчити п’ятикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; сприяти удосконаленню мовленнєво-комунікативних вмінь складати й розігрувати діалоги  з урахуванням мети й адресата мовлення, використовувати репліки для стимулювання й підтримання діалогу; підвищувати мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників.

ТИП УРОКУ: урок розвитку комунікативних умінь

                                                           ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою  уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 1. Бесіда-розминка

Яку роль у житті кожного відіграє спілкування?
Від чого воно залежить?
Як називається розмова двох і більше осіб?
Як називаються слова кожного учасника діалогу?
Як вести діалог?
У яких стилях мовлення найчастіше використовується діалог?

 

 Словниковий диктант

Будь ласка, порадьте, дякую; скажіть, будьте ласкаві; вибачте, що турбую вас; щиро вдячний за пораду.

Словник

Діалог- це різновид прямої мови, що передає розмову двох осіб.

Репліка- це вислів одного з учасників розмови.

Виконання ситуативних завдань на складання і розігрування діалогів

Складання діалогів етикетного характеру

Скласти сценку «Зустріч». У діалозі повинні бути такі тематичні групи формулювання мовного етикету: вітання, знайомство, запрошення, згода, подяка, прощання.

 Відтворити діалог і відгадати з якого твору

1.

І сказав їм Сварог:

- Ось піду я від коша до коша показувати, як ставити хатину, як піч мурувати, як жорна тесати.

- Коли ж се буде? – нетерпляче питали люди.

- Ось тільки закінчу ткацький верстат будувати. («Берегиня»)

2.

Пішов пес до вовка й каже:

- Вовче, брате, давай разом жити!

- Чому б ні!

Та згодом вовк каже до пса:

- Будь тихо, бо прийде ведмідь та з’їсть нас. («Чому пес живе коло людини?»)

3.

- Здоров, добрий чоловіче!

- Здоров!

- Скажи, будь ласкавий, чоловіче, як тепер лучче жити: чи правдою, чи неправдою?

- Е-е-е!... Добрі люди! Де ви тепер правду знайдете? («Про правду і кривду»)

4.

- Чого ви, тату, зажурилися? Що пан казав?

- Та тут, дочко, таку пан загадку загадав, що я й не надумаю, що воно й є.

- А яка ж загадка, тату?

- Та така: що є у світі ситніше, прудкіше, миліше над усе? («Мудра дівчина»)

5.

- Та от чого прийшли, пане: ночували ми обидва на полі, а як уранці повставали, то побачили, що моя кобила привела лоша.

А другий чоловік каже:

- Ні, брехня, - моя! Розсудіть нас, пане!

От пан подумав і каже:

Приведіть сюди лоша й коней: до якої лоша побіжить, - та й привела. («Мудра дівчина»)

 

 

Відредагувати письмово діалог-розпитування

 

Наталко! Що ти найбільше полюбляєш робити у вільний час. А які твори тобі найбільше подобаються? Колись навчиш і мене. Казки. А чим ти займаєшся? І що ти вже вишила?     Я почала вишивати рушничок. Я люблю читати. Я люблю вишивати

 

Самостійно скласти діалог за іллюстрацією,

 

Розіграти діалоги за зразками

 

Діалог на тему «На вулиці»

- Юначе, підкажіть, будь-ласка, як доїхати до обласної лікарні.

- Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете.

- Дякую, Ви дуже люб’язні.

- Ви, мабуть, уперше в нашому місті?

- Ні, але була тут дуже давно й погано орієнтуюся.

- Вам подобається місто?

- Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні.

- Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються?

- Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні.

- Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці.

- Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення!

- Бажаю успіху!

Діалог на тему «Зустріч після канікул»

- Здрастуй, Іванко!

- Привіт, Сашко! Радий тебе зустріти!

- І я так само радий! Ну, розповідай, як провів літні канікули?

- О, я провів їх дуже цікаво. Ми з батьками їздили відпочивати до моря.

- Справді? І куди саме ви подорожували?

- У Крим. Спершу ми жили в Алушті в пансіонаті. Купалися в морі досхочу. Я з татом навіть рибалив з пірсу.

- Щось упіймали?

- Морського йоржа! Але його їсти майже неможливо, тож ми його відпустили.

- А потім ви ще десь подорожували?

- Так, ми їздили на екскурсії в Ялту, Севастополь, Судак. Мені особливо сподобалася стародавня фортеця в Судаку. Так що я все про себе та про себе! Ти як провів літо, друже?

- У батьків грошей подорожувати не було, тому я провів його вдома. Але не нудьгував.

- Чим же ти займався цілих три місяці?

- Катався на велосипеді, з хлопцями грав у різні ігри. Футбол, баскетбол, волейбол – ми все спробували. Кожний день ходив на турніки робити гімнастику. Бачиш, які м’язи накачав?

- О-о, я би теж не проти мати такі…

- Ще я книжки читав, фантастику. Адже в мене багато часу було. Тепер я спеціаліст з цього жанру.

- Ну, тоді розповіси мені, що прочитав. А я тобі – про Крим. Ти згодний, Сашко?

- Згоден!

 

 

"Телефонна розмова

- Алло, добрий день! Це квартира Тарасенків?
- Так.
- Це Михайло, шкільний приятель Сашка. А можна його до телефону?
- Нажаль, Сашка немає – він зараз на тренуванні з футболу.
- Тренування проходить у нашій школі?
- Так. Воно закінчиться десь за півгодини.
- Дуже добре! То я зустріну його біля школи. Я маю повернути йому енциклопедію з історії, яку він позичав мені два тижні тому. Я захворів і не ходив до школи цей час, тож не мав змоги віддати книгу і подякувати.
- Зрозуміло. Сашко після тренування піде прямо додому, тож ти теж можеш підійти одразу сюди.
- Дякую, але я не знаю точно, де ви живете, тому я краще перестріну Сашка біля школи. А якщо раптом ми не зустрінемося, перекажіть йому, будь-ласка, щоб він мені передзвонив.
- Добре, Михайле!
- Дякую Вам!
- Нема за що.
- До побачення!

Діалог на тему «Зустріч після канікул»

- Здрастуй, Іванко!

- Привіт, Сашко! Радий тебе зустріти!

- І я так само радий! Ну, розповідай, як провів літні канікули?

- О, я провів їх дуже цікаво. Ми з батьками їздили відпочивати до моря.

- Справді? І куди саме ви подорожували?

- У Крим. Спершу ми жили в Алушті в пансіонаті. Купалися в морі досхочу. Я з татом навіть рибалив з пірсу.

- Щось упіймали?

- Морського йоржа! Але його їсти майже неможливо, тож ми його відпустили.

- А потім ви ще десь подорожували?

- Так, ми їздили на екскурсії в Ялту, Севастополь, Судак. Мені особливо сподобалася стародавня фортеця в Судаку. Так що я все про себе та про себе! Ти як провів літо, друже?

- У батьків грошей подорожувати не було, тому я провів його вдома. Але не нудьгував.

- Чим же ти займався цілих три місяці?

- Катався на велосипеді, з хлопцями грав у різні ігри. Футбол, баскетбол, волейбол – ми все спробували. Кожний день ходив на турніки робити гімнастику. Бачиш, які м’язи накачав?

- О-о, я би теж не проти мати такі…

- Ще я книжки читав, фантастику. Адже в мене багато часу було. Тепер я спеціаліст з цього жанру.

- Ну, тоді розповіси мені, що прочитав. А я тобі – про Крим. Ти згодний, Сашко?

- Згоден!

 Фрагмент відео без звуку, а учні мають придумати , про що можуть розмовляти персонажі.

Робота з підручником

Вправа 650

 

Підсумок уроку

 Бесіда з учнями

Що називається діалогом?
Що таке репліка?
Що ви навчилися на сьогоднішньому уроці?
Чи важко складати діалог?
У яких стилях мовлення діалог використовується найчастіше?
Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
Що вам найбільше запам’яталося?
Що ви побажали б своїм однокласникам?

 

Оцінювання

Домашнє завдання

Вправа 609 скласти і розіграти діалог відповідно до запропонованих ситуацій ( на вибір)

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
15965
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку