Урок "Складання формул солей"

Про матеріал
Даний урок вивчається в 8 класі, коли учні опрацьовують тему « Основні класи неорганічних сполук». Провідна ідея полягає в зацікавленості учнів при вивчені даної теми, оволодінні новими термінами і поняттями, розвивати хімічну мову, формуванні умінь використовувати набутті знання, спрямованих на розв’язання навчальних завдань. Розробка уроку допоможе вчителю розширити знання учнів про складні речовини солі та їх склад. В розробці подані історичні довідки, ігрові елементи, робота в групах, за допомогою яких можна перевірити і закріпити знання учнів з даної теми.
Перегляд файлу

 

 

Даний урок вивчається в 8 класі, коли учні опрацьовують тему « Основні класи неорганічних сполук». Провідна ідея полягає в зацікавленості учнів при вивчені даної теми, оволодінні новими термінами і поняттями, розвивати хімічну мову, формуванні умінь використовувати набутті знання, спрямованих на розв’язання навчальних завдань. Розробка уроку допоможе вчителю розширити знання учнів про складні речовини солі та їх склад. В розробці подані історичні довідки, ігрові елементи, робота в групах, за допомогою яких можна перевірити і закріпити знання учнів з даної теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сіль - всему голова,

Без солі и жито - трава.

Народне прислів'я

Тема:

Солі. Склад. Назви

 

Мета:

Ознайомити зі складом солей, їх назвами; вивчити алгоритм складання формул солей; складати формули солей за назвами і давати назви за формулами. Розвивати логічне мислення, вміння встановлювати причинно - наслідкові зв'язки; розвивати інтерес.

 

Тип уроку

Засвоєння нових знань

 

Методи і методичні прийоми: 

  • словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником, опорною схемою, складання опорних конспектів, робота в групах), частково – пошукові; практичні – виконання вправ.
  • наочний (демонстрація наочності),

 

Обладнання:

Зразки солей

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу. Оголошення теми і мети уроку.

Учитель: сьогодні ми продовжимо вивчати формули складних речовин, але спочатку з'ясуємо, що ми вивчили на попередніх уроках.

ІІ. Перевірка набутих знань.

1. Записати формули таких хімічних елементів

S (IV), Al, Ba, C(IV), Fe(III), K, Ca

а) скласти формули оксидів.

б) скласти формули гідроксидів.

2. Виписати окремо речовини по класам

ZnO, NaOH, CO, HNO3, Fe(OH)2, MgO, HCl, H2SO3, N2O5, Ca(OH)2.

3. Розв'язування експериментальних задач:

а) дано дві склянки. В одній міститься NaOH, в другій H2SO4. Як можна розпізнати кожну з речовин?

б) метал барій спочатку нагріли, а потім добавили воду. Далі у посудину добавили фенолфталеїн і колір змінився на малиновий. Написати відповідні реакції і пояснити зміну кольору індикатора.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми ознайомились з речовинами, які мають широке застосування і поширені в природі.

На столі зразки солей. Учитель звертає увагу на агрегатний стан речовин і різний колір.

Цікаві факти про кухону сіль. Повідомлення учнів.

У стародавньому Римі сіль подавали кожному гостю на знак дружби.

Сіль дала назву двом областям Римської Імперії — Галлії та Галатії. Назва провінцій походить від римської назви кельтських племен галлів (лат. Galli), які спочатку торгували із Римом сіллю і назва яких у римлян походить від старогрецького позначення слова сіль — «hal».

У середньовічній Європі ціна солі була такою високою, що вона виконувала роль грошей.

Хлорид натрію — єдина мінеральна речовина, яку людина споживає майже в чистому вигляді.

Хлорид натрію (сіль) у великих кількостях є отрутою.

Навесні 1648 року в Москві стався Соляний бунт, до якого призвів надмірно високий податок на сіль — дві гривні з пуду, що було рівнозначно подорожчанню її вдвічі.

Ворожіння за допомогою солі відоме з найдавніших часів.

Римським легіонерам частину платні видавали сіллю, звідки до нашого часу дійшло французьке слово фр. Salaire — заробітна плата.

Перша з великих римських доріг називається Via Salaria — Соляна дорога.

Сіль — єдиний харчовий продукт, строк придатності до вживання якого вимірюється мільйонами років.

Зебри у пошуках солі долають сотні кілометрів з дельти Окаванго до солончаків пустелі в Ботсвані.

В геральдиці на гербах міст Дрогобича, Калуша, Долини, Бахмута, Солігаліча, Солікамська, Сольвичегодська, Енгельса та Усольє-Сибірське є зображення солі, що вказує на її визначну роль в історії розвитку цих міст.

Йдучи з тайгового притулку, мисливці неодмінно залишають сірники і сіль для випадкових мандрівників.

На Русі здавна було прийнято в Страсного четверга готувати так звану «четвергову сіль» — кам’яну сіль змішували з квасною гущею або м’якушкою житнього хліба і підсмажували на сковороді, після чого товкли в ступі. Четвергову сіль вживали з крашанками та деякими іншими стравами.

Неподалік відомого родовища солі Уюні в Болівії знаходиться унікальний готель «Hotel de Sal Playa» на 15 номерів, цілком збудований з блоків дрібнозернистого галіту. Меблі теж зроблені з хлориду натрію.

Для того, щоб зрозуміти, що це за речовини і до якого класу вони відносяться, пропоную скласти схему.

Формули металу

Валентність металу

Формула кислотного залишку

Валентність

Формула солі

Міжнародна назва

Na

I

Cl

I

NaCl

 

K

I

SO4

II

K2SO4

 

Ca

II

NO3

I

 

 

Mg

II

SO3

II

 

 

Al

III

CO3

II

 

 

Fe

III

PO4

III

 

 

Cu

I

F

I

 

 

 

Спочатку вчитель наголошує на те, що до складу солей входить на першому місці метал, на другому - кислотний залишок.

Правила складання формул солей

1. Записуємо хімічний символ металу, поруч кислотний залишок, над металом і кислотним залишком ставимо відповідні валентності.

                        II   III

Наприклад, MgPО4.

2. Знаходимо найменше спільне кратне чисел, які виражають валентність складових частин Mg i PO4 - 6.

3. Поділом найменшого спільного кратного на валентність металу та кислотного залишку знаходимо індекси.

4. 6: ІІ = 3; 6: ІІІ = 2, отже Mg3(PO4)2.

Пам'ятаємо! Загальна кількість атомів металу повинна дорівнювати загальній валентності кислотного залишку. Після пояснення учні по черзі виходять і складають формули і назви солей. Номенклатура солей буває міжнародна і тривіальна. Термін "номенклатура" походить з латині і означає "розпис імен".

Міжнародною номенклатурою користуються в усьому світі. Крім зазначеної номенклатури існує ще і тривіальна (історична). Наприклад:

NaCl - кухонна сіль

HgS - кіновар

CaCO3 - мармур, вапняк, крейда

Na2CO3 - кальцинова сода

AgNO3 - ляпіс

KClO3  - бертолетова сіль.

 

Завдання для закріплення

1. Учням пропонується скласти формули і назви солей:

І група: Дано: Zn, Cr(III), Mn(II), Li, Ba, S, NO3.

ІІ група: Дано: Cu, Cr(III), Hg, Fe(II), CO(II), SO3, Br.

ІІІ група: Дано: Al, Mg, Lі, Sn(II), Ag(I), NO3, SO4.

ІV група: Дано: Na, Cr(II), Zn, Fe(III), Pb(II), І, PO4.

 

 

2. Гра "Третій зайвий"

а) NаCl, Li3PO4, KOH, FeS;

б) K2O, SO3, P2O5, HCl;

в) K NO3, CaCO3, MgSO4.

 

3. Групам пропонуються формули солей. Дати назви солей.

а) BaCl2, K2CO3, Ba(NO3)2, MgCl2, LiPO4, AgNO3;

б) Na2CO3, KCl, Mg(NO3)2, NaSiO3, ZnS, ZnSO4;

в) CuSO4, Ca(NO3)2, FeCl3, K2SiO, K3PO4, Na2S;

г) LiPO4, ZnSO4, Fe(NO3)3, Na2CO3, CuS, Al2S3, MgS.

 

IV. Висновок

Який склад солей?

 

V. Підсумок уроку.

 

VI. Домашнє завдання.

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
20 березня 2020
Переглядів
3773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку