Даний урок вивчається в 8 класі, коли учні опрацьовують тему « Основні класи неорганічних сполук». Провідна ідея полягає в зацікавленості учнів при вивчені даної теми, оволодінні новими термінами і поняттями, розвивати хімічну мову, формуванні умінь використовувати набутті знання, спрямованих на розв’язання навчальних завдань. Розробка уроку допоможе вчителю розширити знання учнів про складні речовини солі та їх склад. В розробці подані історичні довідки, ігрові елементи, робота в групах, за допомогою яких можна перевірити і закріпити знання учнів з даної теми.
Сіль - всему голова,
Без солі и жито - трава.
Народне прислів'я
Тема: |
Солі. Склад. Назви
|
Мета: |
Ознайомити зі складом солей, їх назвами; вивчити алгоритм складання формул солей; складати формули солей за назвами і давати назви за формулами. Розвивати логічне мислення, вміння встановлювати причинно - наслідкові зв'язки; розвивати інтерес.
|
Тип уроку |
Засвоєння нових знань
Методи і методичні прийоми:
|
Обладнання: |
Зразки солей |
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель: сьогодні ми продовжимо вивчати формули складних речовин, але спочатку з'ясуємо, що ми вивчили на попередніх уроках.
ІІ. Перевірка набутих знань.
1. Записати формули таких хімічних елементів
S (IV), Al, Ba, C(IV), Fe(III), K, Ca
а) скласти формули оксидів.
б) скласти формули гідроксидів.
2. Виписати окремо речовини по класам
ZnO, NaOH, CO, HNO3, Fe(OH)2, MgO, HCl, H2SO3, N2O5, Ca(OH)2.
3. Розв'язування експериментальних задач:
а) дано дві склянки. В одній міститься NaOH, в другій H2SO4. Як можна розпізнати кожну з речовин?
б) метал барій спочатку нагріли, а потім добавили воду. Далі у посудину добавили фенолфталеїн і колір змінився на малиновий. Написати відповідні реакції і пояснити зміну кольору індикатора.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми ознайомились з речовинами, які мають широке застосування і поширені в природі.
На столі зразки солей. Учитель звертає увагу на агрегатний стан речовин і різний колір.
Цікаві факти про кухону сіль. Повідомлення учнів.
У стародавньому Римі сіль подавали кожному гостю на знак дружби.
Сіль дала назву двом областям Римської Імперії — Галлії та Галатії. Назва провінцій походить від римської назви кельтських племен галлів (лат. Galli), які спочатку торгували із Римом сіллю і назва яких у римлян походить від старогрецького позначення слова сіль — «hal».
У середньовічній Європі ціна солі була такою високою, що вона виконувала роль грошей.
Хлорид натрію — єдина мінеральна речовина, яку людина споживає майже в чистому вигляді.
Хлорид натрію (сіль) у великих кількостях є отрутою.
Навесні 1648 року в Москві стався Соляний бунт, до якого призвів надмірно високий податок на сіль — дві гривні з пуду, що було рівнозначно подорожчанню її вдвічі.
Ворожіння за допомогою солі відоме з найдавніших часів.
Римським легіонерам частину платні видавали сіллю, звідки до нашого часу дійшло французьке слово фр. Salaire — заробітна плата.
Перша з великих римських доріг називається Via Salaria — Соляна дорога.
Сіль — єдиний харчовий продукт, строк придатності до вживання якого вимірюється мільйонами років.
Зебри у пошуках солі долають сотні кілометрів з дельти Окаванго до солончаків пустелі в Ботсвані.
В геральдиці на гербах міст Дрогобича, Калуша, Долини, Бахмута, Солігаліча, Солікамська, Сольвичегодська, Енгельса та Усольє-Сибірське є зображення солі, що вказує на її визначну роль в історії розвитку цих міст.
Йдучи з тайгового притулку, мисливці неодмінно залишають сірники і сіль для випадкових мандрівників.
На Русі здавна було прийнято в Страсного четверга готувати так звану «четвергову сіль» — кам’яну сіль змішували з квасною гущею або м’якушкою житнього хліба і підсмажували на сковороді, після чого товкли в ступі. Четвергову сіль вживали з крашанками та деякими іншими стравами.
Неподалік відомого родовища солі Уюні в Болівії знаходиться унікальний готель «Hotel de Sal Playa» на 15 номерів, цілком збудований з блоків дрібнозернистого галіту. Меблі теж зроблені з хлориду натрію.
Для того, щоб зрозуміти, що це за речовини і до якого класу вони відносяться, пропоную скласти схему.
Формули металу |
Валентність металу |
Формула кислотного залишку |
Валентність |
Формула солі |
Міжнародна назва |
Na |
I |
Cl |
I |
NaCl |
|
K |
I |
SO4 |
II |
K2SO4 |
|
Ca |
II |
NO3 |
I |
|
|
Mg |
II |
SO3 |
II |
|
|
Al |
III |
CO3 |
II |
|
|
Fe |
III |
PO4 |
III |
|
|
Cu |
I |
F |
I |
|
|
Спочатку вчитель наголошує на те, що до складу солей входить на першому місці метал, на другому - кислотний залишок.
Правила складання формул солей
1. Записуємо хімічний символ металу, поруч кислотний залишок, над металом і кислотним залишком ставимо відповідні валентності.
II III
Наприклад, MgPО4.
2. Знаходимо найменше спільне кратне чисел, які виражають валентність складових частин Mg i PO4 - 6.
3. Поділом найменшого спільного кратного на валентність металу та кислотного залишку знаходимо індекси.
4. 6: ІІ = 3; 6: ІІІ = 2, отже Mg3(PO4)2.
Пам'ятаємо! Загальна кількість атомів металу повинна дорівнювати загальній валентності кислотного залишку. Після пояснення учні по черзі виходять і складають формули і назви солей. Номенклатура солей буває міжнародна і тривіальна. Термін "номенклатура" походить з латині і означає "розпис імен".
Міжнародною номенклатурою користуються в усьому світі. Крім зазначеної номенклатури існує ще і тривіальна (історична). Наприклад:
NaCl - кухонна сіль
HgS - кіновар
CaCO3 - мармур, вапняк, крейда
Na2CO3 - кальцинова сода
AgNO3 - ляпіс
KClO3 - бертолетова сіль.
Завдання для закріплення
1. Учням пропонується скласти формули і назви солей:
І група: Дано: Zn, Cr(III), Mn(II), Li, Ba, S, NO3.
ІІ група: Дано: Cu, Cr(III), Hg, Fe(II), CO(II), SO3, Br.
ІІІ група: Дано: Al, Mg, Lі, Sn(II), Ag(I), NO3, SO4.
ІV група: Дано: Na, Cr(II), Zn, Fe(III), Pb(II), І, PO4.
2. Гра "Третій зайвий"
а) NаCl, Li3PO4, KOH, FeS;
б) K2O, SO3, P2O5, HCl;
в) K NO3, CaCO3, MgSO4.
3. Групам пропонуються формули солей. Дати назви солей.
а) BaCl2, K2CO3, Ba(NO3)2, MgCl2, LiPO4, AgNO3;
б) Na2CO3, KCl, Mg(NO3)2, NaSiO3, ZnS, ZnSO4;
в) CuSO4, Ca(NO3)2, FeCl3, K2SiO, K3PO4, Na2S;
г) LiPO4, ZnSO4, Fe(NO3)3, Na2CO3, CuS, Al2S3, MgS.
IV. Висновок
Який склад солей?
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.