Тема : « Слухова сенсорна система. Вухо ».
Мета : встановити значення слуху в житті людини; вивчити будову слухової сенсорної системи, , її основні частини і функції, визначити відповідність будови органу слуху його функціям.
Розвивати творче мислення, пізнавальні здібності учнів, вміння працювати в групах, з підручником, аналізувати, робити висновки.
Виховувати пізнавальний інтерес до предмета. Формувати науковий світогляд, дбайливе ставлення до власного здоров’я, естетичні почуття.
Обладнання : таблиця «Будова вуха», повідомлення, підручник .
Базові поняття і терміни : слух; зовнішнє, середнє, внутрішнє вухо, слухові кістки, равлик, кортієв орган.
Методи навчання : репродуктивний, інформаційно – рецептивні, словесно – та наочно – інформаційні, розвивальні.
Прийоми навчання : бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником ( робота в групах), з дидактичними картками, елементи групи.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
Девізом нашого уроку я пропоную взяти китайську мудрість:
«Скажи мені і я забуду,
Покажи мені і я запам’ятаю,
Дай можливість діяти самому, і я навчуся.»
І. Організаційний момент
Епіграф до уроку : ( арабський вислів )
« Природа, що дала нам лише один орган для мови, дала нам два органи для слуху, щоб ми знали, що треба більше слухати, ніж говорити.»
Тому, я, сподіваюсь що сьогодні на уроці ви будите уважними, ініціативними і працелюбними.
( Психологічний настрій )
Навколишній світ викликає в нас безмежне море почуттів, благородних світлих думок , сповнений фарбами, запахами, звуками й іншими відчуттями, які сприймає людина.
- За допомогою чого всі живі організми сприймають подразнення із навколишнього середовища ?
ІI. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вправа « Розумний куб »
1 - Що таке сенсорні системи ?
2 - Із яких частин вони складаються ?
3 – Назвіть найзагальнішу властивість сенсорних систем.
4 - Пригадайте, які сенсорні системи допомагають людині пристосуватись до життя ?
5 - Що таке рецептори ?
6 - Які бувають рецептори ?
2. Вправа « Установи відповідність » (на дошці на аркушах паперу)
Установити відповідність між рецепторами та їхніми характеристиками.
1 – терморецептори А – сприймають біль
2 – хеморецептори Б – сприймають температуру
3 – фоторецептори В – сприймають тиск
4 – ноцирецептори Г – сприймають хімічні речовини
5 – механорецептори Д – сприймають світло та колір
Відповідь : 1 –Б ; 2 – Г ; 3 – Д ; 4 – А ; 5 – В .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Проблемна ситуація :
Учитель пропонує учням прослухати « Місячну сонату » Бетховена
- Чи відома вам ця мелодія? (так це « Місячна соната»)
- Завдяки якій сенсорній системи ви це визначили ?
Метод « Асоціативний кущ »
- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово « слух »?
музика СЛУХ грім
мова звуки інформація
ІV. Повідомлення теми уроку.
- Отже, темою нашого уроку буде « Слухова сенсорна система. Вухо ».
- Сьогодні на уроці ми з вами повинні вияснити яке значення має слух в житті людини, вивчити будову слухової сенсорної системи, визначити відповідність органу слуху його функціям.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Значення слуху ( розповідь учителя)
Завдяки слуховій сенсорній системі людина сприймає слухові коливання та розрізняє звуки навколишнього середовища. Людина спроможна визначити напрямок звуку з його джерел , що дає змогу орієнтуватися в навколишньому середовищі, а також силу, темп і висоту звуку. Слух є одним із чуттів людини, які сприяють психічному розвитку повноцінної особистості. Слух бере участь у мовному спілкуванні. Якщо дитина глуха від народження, вона ніколи не навчиться розмовляти, тому що вона не чує мови звуків.
2. Будова слухового аналізатора.
- Отже, вухо людини сприймає подразнення і передає інформацію до головного мозку, де остаточно формуються наші відчуття про об’єкти навколишнього середовища. Тому слуховий аналізатор складається з рецепторів, слухового нерва та слухової зони кори головного мозку.
СЛУХОВИЙ АНАЛІЗАТОР :
- периферичний відділ ( вухо)
– провідниковий відділ (слуховий нерв)
– центральний відділ ( слухова зона кори головного мозку)
– Для вивчення будови вуха ми з вами створили 3 групи, кожна група отримала своє випереджальне завдання, давайте їх заслухаємо
- Орган слуху має свою тривалу історію. Ми надаємо слово представникам групи «Еволюціоністи», які працювали над цим питанням.
( повідомлення учнів )
Група «Еволюціоністи»
Історія розвитку органу слуху.
Вперше орган слуху з’явився у риб – це внутрішнє вухо, яке знаходиться у кістках черепа, через які звукові хвилі проникають у внутрішнє вухо. Велика швидкість розповсюдження звукових коливань у воді та висока звукопроникненність тканин тіла риб дозволяють досить гарно сприймати звуки при простій будові органу слуху.
Органи слуху земноводних сприймають звуки як у водному так і наземному середовищі. Тому, крім внутрішнього вуха вони мають ще середнє. Зовнішній отвір середнього вуха затагнутий барабанною перетинкою, в порожнині середнього вуха знаходиться одна слухова кісточка - стремечко. функція середнього вуха – посилення звукових коливань та передача їх у внутрішнє вухо. Необхідність цієї функції виникла і зв’язку зі слабкою звуконепроникністю повытря в порывнянны з водою.
У птахів дуже гарно розвинений орган слуху, який теж складається з середнього та внутрішнього вуха. Птахи здатні сприймати дуже слабкі звуки, що має велике значення для спілкування між собою.
У ссавців крім середнього та внутрішнього вуха, розвинуто ще і зовнішнє, яке має можливість сприймати дуже слабкі звуки, концентрувати їх та направляти в середнє вухо.
Учитель - Який висновок можна зробити з почутого ?
Учень - У результаті еволюційного розвитку організмів ускладнювалась будова слухового аналізатора.
Група « Дослідники »
Яке значення для тварин має слух?
Сови мають гострий зір і слух. Вуха в сови розташовані по обидва боки лицьового диска, до того ж у деяких видів зовнішні вуха несиметричні, тобто одне може бути на 50 % більше від іншого, до того ж розташоване вище. Особливо велике в усіх сов внутрішнє вухо. Та й нейронів у тій частині мозку, яка відповідає за слух, у них набагато більше. Як наслідок — такий тонкий слух, що деякі сови місцезнаходження своєї здобичі вміють визначити у суцільній темряві, а то й під шаром снігу.
Вуха — основні органи чуття у дельфіна. Зовні майже непомітні — лише невеликі отвори позаду очей, — але вони дуже ефективні й добре пристосовані для сприйняття звуків, поширюваних під водою. Особливістю вуха дельфіна є здатність приймати стерео-сигнали, завдяки чому вони визначають напрямок звуку.Це надзвичайно важливо, адже дельфіни живуть у світі звуків, створюваними як іншими істотами, так і своїх власних. Дельфіни і морські свині орієнтуються у воді з допомогою ехолокатора. Як і кажани, вони безперервно посилають потік коротких звукових імпульсів, які відбиваються від твердих об’єктів і повертаються у вигляді ехо-сигналів. Аналізуючи відбиті ехо-сигнали, дельфін або морська свиня отримують повну звукову картину довкілля, уникають перепон і точно визначають, де знаходиться потенційна здобич.
Серед органів чуттів у кішок найбільш розвинені органи зору і слуху. Слух, без сумніву, відіграє найважливішу роль в їх хижацьких полюваннях. Вони чують найлегший шелест на великій відстані та правильно оцінюють його. Кішки розрізняють найтихіші кроки, ледь чутний шурхіт піску під ногами тварини і можуть з допомогою слуху знаходити здобич, навіть якщо не бачать її, хоча вушні раковини у них ніколи не бувають великими.
Учитель - Що сприймає вухо?
Учень - Звукові коливання.
- Пригадайте мелодію яку ми з вами прослухали, це « Місячна соната »
- Хто є її автором? ( Німецький композитор і піаніст Людвіг Ван Бетховен)
- Що вам відомо про цього митця? (він був глухим)
- Справді, він втратив слух через тривалу хворобу. Та як же йому вдалося продовжувати творити? Що являє собою слух? Писав і грав Бетховен завдяки дотику.
Група «Фізики»
Сприйняття звука вухом
Почуття звуку зв’зане з коливанням повітря, які в слуховій сенсорній системі перетворюються в нервові імпульси, які несуть інформацію про зміну в навколишньому середовищі. Амплітуду звукових коливань називають звуковим тиском, який вимірюється в децибелах.
Людина сприймає звукові коливання з частотою 16-20000 Дц. Звуки нижче 16 Дц – інфразвуки, а вище 20000 Дц – ультразвуки.
Звук має такі властивості, як частоту, інтенсивність, гучність, сила звуку.
При дії звуків різної частоти залучені різні рецепторні клітини внутрішнього вуха.
При слабкому стимулі в реакцію залучено невелику кількість найбільш чутливих нейронів, а при посиленні звуку – дедалі більша кількість додаткових нейронів із більш високими порогами реакцій.
Гучність звуку слід відрізняти від його фізичної сили. Одиницею гучності звуку є децибел.
Максимальний рівень гучності звуку, що викликає больові відчуття, дорівнює 140 Дц. Гучні звуки (рок-музика, ревіння реактивного двигуна) призводять до ураження волосових рецепторних клітин, їх загибелі й до зниження слуху. Таким самим є ефект хронічної дії гучного звуку навіть не позамежної гучності.
Хочу вам нагадати про шкідливість слухання гучної музики і в навушниках. Це призводить до погіршення слуху, а з часом до глухоти і перевтоми нервової системи. Наприклад, артелиристи при стрільбі відкривають рота, щоб не так напружувалась барабанна перетинка і під тиском вона не лопнула. А коли людина в літаку летить то їй пропонують ковтнути води коли літак піднімається вгору щоб тиск не так впливав на барабанну перетинку.
Учитель - Який висновок можна зробити з почутого?
Учень - Вухо сприймає коливання повітря, яке називається звуком. Звуковий тиск вимірюється в децибелах. Людське вухо сприймає звук від 16 Дб. До 20000Дб. Звуки, які мають частоту коливань менше 16 Дц називаються інфразвуками, вище – ультразвуками.
Учитель - Отже, вухо людини сприймає подразнення і передає інформацію до головного мозку, де остаточно формуються наші відчуття про об’єкти навколишнього середовища. Тому слуховий аналізатор складається з рецепторів, слухового нерва та слухової зони кори головного мозку.
- Давайте вияснимо яке значення має слух в житті людини?
4. Роль слуху в житті людини
За допомогою слуху ми:
Здобуваємо інформацію Виражаємо емоції
Вчимося розмовляти Сприймаємо музику
Учні разом з вчителем складають схему, на якій відображають значення слуху в житті людини. Учні схему записують в зошити. а вчитель на дошці (слова написані на білих аркушах , прикріпити їх на дошку).
5. Будова вуха
Вухо людини складається з трьох частин: зовнішнього, середнього і внутрішнього. Про будову цих частин ми дізнаємось після роботи в групах.
Спікер зачитує завдання в своїй групі і передає слово доповідачеві, який буде нам розповідати свій матеріал.
На столах у вас лежать конверти із завданнями, прочитайте їх, обговоріть у групах, виконайте завдання і зробіть доповідь. Для роботи використовуйте підручник. Робота динамічних груп.
Кожна група на аркуші виписує послідовність будови свого відділу сенсорної системи, на дошці вивішуються роботи на аркушах; з’ясовуються основні та перехідні частини відділів органу слуху, після чого відбувається виявлення значення кожного з елементів будови у сприйнятті й передачі звуку.
Перша група (середній рівень). Будова зовнішнього вуха і функції
Друга група (достатній рівень). Будова середнього вуха і функції
Третя група (високий рівень). Будова внутрішнього вуха і функції
VІ. Узагальнення знань
Затисніть ніс і намагайтеся надути щоки, зробіть ковтання.
(Зміна тиску в ротовій та носовій порожнині призводить до зміни тиску в середньому вусі)
Вправа « Вірю – не вірю »
Вчитель читає твердження, а діти озвучують вірять вони в сказане чи ні. Якщо вірять піднімають картку червоного кольору, а якщо – ні, то зеленого кольору.
+ 1.Слухові кісточки — молоточок, коваделко і стремінце — розташовані у середньому.
вусі.
+ 2. Слухові рецептори містяться у внутрішньому вусі.
- 3. Звук посилює барабанна перетинка.
- 4. До складу середнього вуха входить овальне вікно.
+ 5. Звукові хвилі вловлює вушна раковина.
- 6. Середнє вухо з’єднується з ротовою порожниною слуховим проходом.
+7. Чутливою зоною слуху кори головного мозку є скронева частка.
VІI. Підсумок уроку. Оцінювання учнів. Рефлексія.
Запитання до класу :
- Що найбільше запам’яталось на уроці?
- Про що ми дізналися на уроці?
- Чи складним був матеріал?
- Чи сподобалося вам?
- Чи засвоїли ви матеріал?
- Молодці. Але на протязі уроку працювали більш активно … …
VІII. Домашнє завдання.
Вивчити * 44 , підготувати повідомлення: «Захворювання органів слуху та їх профілактика».