9 клас історія України
Тема: Соціально – економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії наприкінці XVIII – у першій половині XIX ст..
Мета: охарактеризувати соціально – економічний розвиток Наддніпрянської України; сприяти розумінню учнями суті кризових явищ у сільському господарстві та особливостей промислової революції; розвивати уміння учнів працювати з історичними джерелами, аналізувати й порівнювати історичний матеріал (текст, таблиці, статистичні дані), робити висновки; сприяти патріотичному вихованню.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: атлас, підручник Гісем О.М., Мартинюк О.О. Історія України,2017 р., документи, схеми, ілюстрації, таблиці
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Асоціативний кущ»
Асоціація до поняття «кріпацтво»
Особиста залежність, панщина, оброк, експлуатація, не зацікавленість у роботі, тяжкі умови життя, економічна залежність тощо.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оноре де Бальзак за своє життя двічі відвідав Україну, під час подорожі Україною у 1848 р. письменник – романіст писав у листі до своєї сестри: «… Як ви приїдете на Україну, в цей рай земний, де я запримітив уже 77 способів приготування хліба, що дає високу ідею про винаходи населення комбінувати самі прості речі…»
Перу геніального українського поета належать рядки, написані 1850 р. :
«Мені аж страшно, як згадаю
Оту хатину край села!
Такії, боже наш, діла
Ми творимо у нашім раї,
На праведній твоїй землі!
Ми в раї пекло розвели,
А в тебе іншого благаєм,
З братами тихо живемо,
Лани братами оремо
І їх сльозами поливаєм».
ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Словникова робота
Кріпацтво – система правових норм, які встановлювали залежність селянина від пана й право останнього володіти селянином кріпаком як власністю.
Рента – плата за користування землею. Буває грошова, натуральна, відробіткова (панщина).
Оброк – форма феодальної земельної ренти (натуральний, грошовий)
Панщина – відробіткова рента за користування землею - роботи в господарстві пана (Лівобережжя – 4дні, Правобережжя – 6). У 1797 р. російський уряд обмежив панщину 3 днями на тиждень, але поміщики обходили закон за допомогою урочної системи.
Нові форми відробітку панщини
Урок Місячина
Словникова робота: урочна система – форма відробітку панщини. Урок – завдання на день панщини.
Молотив я в понеділок
Молотив я у вівторок –
Лишилося снопів сорок,
А в середу закінчив –
День панщини одробив.
Місячина – форма відробітку панщини, селяни – місячники не мали наділів і за постійну панщину отримували місячне утримання натурою (продуктами).
2. Робота з таблицею
У першій половині 19 ст. ринок став пропонувати все більше якісних товарів. Звичним для поміщиків стає відпочинок за кордоном, навчання у європейських університетах. Щоб отримати більше прибутків, поміщики роблять спроби господарювати по новому.
Серед нижчеперелічених ознак виберіть ті, які характеризують феодально-кріпосницьку та ринково- капіталістичну систему господарювання. Для полегшення роботи запишіть необхідні номери до таблиці.
Феодально – кріпосницька економічна система |
Ринково – капіталістична економічна система |
1, 3, 4, 7, 9, 11, 14 |
1, 5, 6, 8, 10, 12, 13 |
1.Використання вільнонайманої праці.
2.Технічна відсталість сільськогосподарського виробництва.
3.Примусова праця селянина на поміщика.
4.Натуральне господарство.
5.Приватне підприємництво.
6. Використання техніки.
7.Феодальна залежність селянина від поміщика.
8.Товарне господарство.
9.Посилення експлуатації селян, збільшення панщини.
10.Передача землі в оренду.
11.Занепад поміщицьких господарств.
12.Розшарування селянства.
13.Сільськогосподарська спеціалізація районів.
14.Низька врожайність.
- Чому при феодально – кріпосницькому господарюванні сільське господарство було приречене на відсталість?
Висновок: усі вказані ознаки свідчили, що кріпосницька система господарювання гальмувала розвиток сільського господарства і поміщицькі господарства опинилися в стані кризи.
3.Робота з історичним документом
Таганчанська суконна фабрика
Таганчанська фабрика, яка існує понад 40 років, закладена батьком сучасного володільця м.Таганча полковником Йосипом Понятовським. На початку ще, таке величезне тепер, підприємство було досить незначним; в ньому було не більше 10 ткацьких верстатів… Згодом з поступовим поліпшенням і збільшенням числа машин значно зріс капітал фабрики, а разом з тим і її кредит. Ще в 1815 році засновник фабрики Понятовський, прагнучи устаткувати її за зразком кращих підприємств цього роду, вирушив з цією метою в подорож за кордон, оглянув і вивчив там багато суконних фабрик. Повернувшись у Таганчу, він вирішив зовсім перебудувати свою дуже мізерну тоді фабрику і для цього запросив до себе відомого в той час за кордоном механіка бельгійця Янса… Таким чином, майже з кожним роком число нових машин збільшувалось… Але найважливішим посиленням у діяльності фабрики послужило використання парової машини, виписаної з Англії у 1840 році.
…Вовну вищих ґатунків, за винятком до 800 пудів, яку виготовляють у власному маєтку, фабрика купує в Ромнах під час ярмарку і в Бердичеві…
Збування здебільшого провадиться на місці приїжджим із суміжних і далеких губерній купцям, а частково шляхом замовлень і продажем у призначені строки і місця за вказаними адресами: у Харків, Ромни, Курськ та інші місця.
4.Словникова робота: Промислова революція (переворот) – перехід від ручного до великого машинного виробництва, що супроводжувався появою фабрик і заводів, формуванням нових суспільних верств - підприємців і найманих робітників.
Ознаки промислової революції
Відповідь: Застосування машин, поява фабрик і заводів, формування верств
підприємців і промислових робітників, наймана праця.
Промисловий переворот в Англії відбувся протягом останньої третини 18 ст. – першої половини 19 ст.; у Франції він тривав з початку 19 ст. – до кінця 60-х рр. 19 ст.; у Німеччині – протягом 30 – 70-х рр. 19 ст.
В економіці України поступово визрівали ринкові відносини . Природним наслідком розвитку ринкових відносин в Україні було зростання міст, розвиток внутрішньої та зовнішньої торгівлі.
5.Робота з підручником.
6.Робота з таблицею.
Опрацювати таблицю за поданими завданнями.
Міста |
Кількість жителів,тис. |
|
1825 р. |
1861 р. |
|
Київ |
24,369 |
70,590 |
Житомир |
13,403 |
40,564 |
Полтава |
10,557 |
28,501 |
Харків |
17,424 |
50,301 |
Катеринослав |
8,412 |
18,881 |
Херсон |
8,073 |
33,957 |
Уперше така зона існувала в Одесі у 1817 – 1858 рр.. За часів порто – франко Одеса була не тільки важливим центром торгівлі, а й потужним ринком робочої сили.
Чисельність мешканців Одеси
1897 р. |
|
405 |
||||||||||||
1861 р. |
|
115 |
|
|
|
|
||||||||
1817 р. |
|
34,7 |
|
|
|
|
|
|||||||
1808 р. |
|
12,5 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
0 |
100 |
200 |
300 |
400 тис. осіб |
|||||||||
- Розгляньте таблицю. Чим можна пояснити такий бурхливий розвиток міста?
7. Робота з історичним документом на ст.29 підручника
8. Картинна галерея «Розвиток торгівлі».
Завдання: На основі поданих ілюстрацій скласти міні – розповідь на тему «Розвиток торгівлі».
Сергій Світославський «Паром на Дніпрі» Іван Айвазовський «Чумацька валка»
Володимир Маковський «Ярмарок на Україні» Володимир Маковський «Ярмарок в Полтаві»
Костянтин Трутовський «Базар у провінції» Іван Сошенко «Продаж сіна на Дніпрі»
V. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
Вправа «Віднови ланцюг»
VІ.Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника; підготувати повідомлення (на вибір) про В.Капніста, В.Каразіна