Урок "Соціально - економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії наприкінці XVIII - у першій половині XIX ст."

Про матеріал
Розробка уроку містить завдання, які стимулюють в учнів бажання самостійно отримувати знання, вчать розмірковувати, критично мислити, робити висновки.
Перегляд файлу

9 клас історія України

Тема: Соціально – економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії наприкінці XVIII – у першій половині XIX ст..

Мета: охарактеризувати соціально – економічний розвиток Наддніпрянської України; сприяти розумінню учнями суті кризових явищ у сільському господарстві та особливостей промислової революції; розвивати уміння учнів працювати з історичними джерелами, аналізувати й порівнювати історичний матеріал (текст, таблиці, статистичні дані), робити висновки; сприяти патріотичному вихованню.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: атлас, підручник Гісем О.М., Мартинюк О.О. Історія України,2017 р., документи, схеми, ілюстрації, таблиці

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Пригадайте, до яких держав входили українські землі на початку XIX ст.?

Вправа «Асоціативний кущ»

Асоціація до поняття «кріпацтво»

Особиста залежність, панщина, оброк, експлуатація, не зацікавленість у роботі, тяжкі умови життя, економічна залежність тощо.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Опрацювати інформацію й відповісти на запитання.

     Оноре де Бальзак за своє життя двічі відвідав Україну, під час подорожі Україною у 1848 р. письменник – романіст писав у листі до своєї сестри: «… Як ви приїдете на Україну, в цей рай земний, де я запримітив уже 77 способів приготування хліба, що дає високу ідею про винаходи населення комбінувати самі прості речі…»

     Перу геніального українського поета належать рядки, написані 1850 р. :

           «Мені аж страшно, як згадаю

          Оту хатину край села!

          Такії, боже наш, діла

          Ми творимо у нашім раї,

          На праведній твоїй землі!

          Ми в раї пекло розвели,

          А в тебе іншого благаєм,

          З братами тихо живемо,

          Лани братами оремо

          І їх сльозами поливаєм».

  • Поясніть, чим різниться зміст епітета «рай» в наведених рядках письменників.
  • Чому українська дійсність викликала у О. Бальзака і Т. Шевченка різне ставлення?

ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Словникова робота  

Кріпацтво – система правових норм, які встановлювали залежність селянина від пана й право останнього володіти селянином кріпаком як власністю.

  • Назвіть основні повинності селян за поміщицької системи господарювання.

     Рента – плата за користування землею. Буває грошова, натуральна, відробіткова (панщина).

     Оброк – форма феодальної земельної ренти (натуральний, грошовий)

     Панщина – відробіткова рента за користування землею - роботи в господарстві пана (Лівобережжя – 4дні, Правобережжя – 6). У 1797 р. російський уряд обмежив панщину 3 днями на тиждень, але поміщики обходили закон за допомогою урочної системи.

Нові форми відробітку панщини

 

 

                                      Урок                                        Місячина

Словникова робота: урочна система – форма відробітку панщини. Урок – завдання на день панщини.

  • Прослухайте уривок з української народної пісні та скажіть, яким же чином поміщики обходили закон про обмеження панщини?

Молотив я в понеділок

Молотив я у вівторок –

Лишилося снопів сорок,

А в середу закінчив –

День панщини одробив.

Місячина – форма відробітку панщини, селяни – місячники не мали наділів і за постійну панщину отримували місячне утримання натурою (продуктами).

2. Робота з таблицею

У першій половині 19 ст. ринок став пропонувати все більше якісних товарів. Звичним для поміщиків стає відпочинок за кордоном, навчання у європейських університетах. Щоб отримати більше прибутків, поміщики роблять спроби господарювати по новому.

Серед нижчеперелічених ознак виберіть ті, які характеризують феодально-кріпосницьку та ринково- капіталістичну систему господарювання. Для полегшення роботи запишіть необхідні номери до таблиці.

Феодально – кріпосницька економічна система

Ринково – капіталістична економічна система

1, 3,  4, 7, 9, 11, 14

1, 5, 6, 8, 10, 12, 13

1.Використання вільнонайманої праці.

2.Технічна відсталість сільськогосподарського виробництва.

3.Примусова праця селянина на поміщика.

4.Натуральне господарство.

5.Приватне підприємництво.

6. Використання техніки.

7.Феодальна залежність селянина від поміщика.

8.Товарне господарство.

9.Посилення експлуатації селян, збільшення панщини.

10.Передача землі в оренду.

11.Занепад поміщицьких господарств.

12.Розшарування селянства.

13.Сільськогосподарська спеціалізація районів.

14.Низька врожайність.

- Чому при феодально – кріпосницькому господарюванні сільське господарство було приречене на відсталість?

     Висновок: усі вказані ознаки свідчили, що кріпосницька  система господарювання гальмувала розвиток сільського господарства і  поміщицькі господарства опинилися в стані кризи.

3.Робота з історичним документом

  • Опрацювати інформацію та дати відповіді на запитання.

Таганчанська суконна фабрика

Таганчанська фабрика, яка існує понад 40 років, закладена батьком сучасного володільця м.Таганча полковником Йосипом Понятовським. На початку ще, таке величезне тепер, підприємство було досить незначним; в ньому було не більше 10 ткацьких верстатів… Згодом з поступовим поліпшенням і збільшенням числа машин значно зріс капітал фабрики, а разом з тим і її кредит. Ще в 1815 році засновник фабрики Понятовський, прагнучи устаткувати її за зразком кращих підприємств цього роду, вирушив з цією метою в подорож за кордон, оглянув і вивчив там багато суконних фабрик. Повернувшись у Таганчу, він вирішив зовсім перебудувати свою дуже мізерну тоді фабрику і для цього запросив до себе відомого в той час за кордоном механіка бельгійця Янса… Таким чином, майже з кожним роком число нових машин збільшувалось… Але найважливішим посиленням у діяльності фабрики послужило використання парової машини, виписаної з Англії у 1840 році.

…Вовну вищих ґатунків, за винятком до 800 пудів, яку виготовляють у власному маєтку, фабрика купує в Ромнах під час ярмарку і в Бердичеві…

Збування здебільшого провадиться на місці приїжджим із суміжних і далеких губерній купцям, а частково шляхом замовлень і продажем у призначені строки і місця за вказаними адресами: у Харків, Ромни, Курськ та інші місця.

  1. Яка це фабрика і хто був її власником?
  2. Яку роль відігравали іноземці в розвитку фабрики?
  3. На основі чого фабрика нарощувала виробництво?
  4. Як збувалась продукція фабрики?
  5. Що свідчить про ознаки капіталістичного розвитку на фабриці?
  • Що таке промислова революція?

4.Словникова робота: Промислова революція (переворот) – перехід від ручного до великого машинного виробництва, що супроводжувався появою фабрик і заводів, формуванням нових суспільних верств -  підприємців і найманих  робітників.

  • Впишіть в таблицю ознаки промислової революції, використовуючи визначення терміну.

                                            Ознаки промислової революції

                                                                                                

 

 

 

Відповідь: Застосування машин, поява фабрик і заводів, формування верств

підприємців і промислових робітників, наймана праця.

Промисловий переворот в Англії відбувся протягом останньої третини 18 ст. – першої  половини 19 ст.; у Франції він тривав з початку 19 ст. – до кінця 60-х рр. 19 ст.; у Німеччині – протягом 30 – 70-х рр. 19 ст.

  • Чому в Україні промисловий переворот розпочався пізніше? Що гальмувало його розвиток?

В економіці України поступово визрівали ринкові відносини . Природним наслідком розвитку ринкових відносин в Україні було зростання міст, розвиток внутрішньої та зовнішньої торгівлі.

5.Робота з підручником.

  • Прочитати відповідний матеріал підручника і знайти, які галузі промисловості почали  розвиватися в Україні.(Суконна, ливарна, суднобудівна, цукрова, кам’яновугільна, механічні заводи).
  • Чому саме ці галузі промисловості  почали швидко розвиватися в Україні?

6.Робота з таблицею.

Опрацювати таблицю за поданими завданнями.

  1. Як називається процес, який ілюструє ця таблиця?
  2. Яким чином промислова революція пов’язана з цим процесом?
  3. Що гальмувало цей процес в першій половині XIX ст.?

 

Міста

Кількість жителів,тис.

1825 р.

1861 р.

Київ

24,369

70,590

Житомир

13,403

40,564

Полтава

10,557

28,501

Харків

17,424

50,301

Катеринослав

8,412

18,881

Херсон

8,073

33,957

  1. Як називається процес, який ілюструє ця таблиця?
  2. Яким чином промислова революція пов’язана з цим процесом?
  3. Що гальмувало цей процес в першій половині XIX ст.?
  • Словникова робота: порто – франко (з італ. Вільний порт) – порт, що користується правом безмитного ввезення і вивезення товарів або має сприятливі митні правила.

Уперше така зона  існувала в Одесі у 1817 – 1858 рр.. За часів порто – франко Одеса була не тільки важливим центром торгівлі, а й потужним ринком робочої сили.

Чисельність мешканців Одеси

1897 р.

 

405

1861 р.

 

115

 

 

 

 

1817 р.

 

34,7

 

 

 

 

 

1808 р.

 

12,5

 

 

 

 

 

 

0

 100

200

300

400 тис. осіб

- Розгляньте таблицю. Чим можна пояснити такий бурхливий розвиток міста?

7. Робота з історичним документом на ст.29 підручника

  • Прочитайте фрагмент джерела з книги  управителя Полтавської скарбничої палати Миколи Арандаренка «Записки про Полтавську губернію» та дайте відповіді на питання.
  1. Зі звичаями та традиціями якої верстви українського суспільства 16–18 ст. простежується схожість чумаків? У чому вона полягала? 
  2. З якою метою чумаки об’єднувалися на час подорожі у валки?
  3. Як чумацтво посприяло утвердженню новітніх ринкових відносин?
  4. Чому популярний промисел почав занепадати у другій половині 19 ст.?

 

8. Картинна галерея  «Розвиток  торгівлі».

 Завдання: На основі поданих ілюстрацій скласти міні – розповідь на тему «Розвиток торгівлі».

               

 Сергій Світославський  «Паром на Дніпрі»                  Іван Айвазовський «Чумацька  валка»

                 

                 Володимир Маковський  «Ярмарок на Україні»       Володимир Маковський «Ярмарок в Полтаві»

                               

 Костянтин Трутовський «Базар у провінції»              Іван Сошенко «Продаж сіна на Дніпрі»

 

V. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.

Вправа «Віднови ланцюг»

  • Відновіть правильну  послідовність  ланцюга «Промисловий переворот та його наслідки для України».

  

 

 

 

 

 

VІ.Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника; підготувати повідомлення (на вибір) про В.Капніста, В.Каразіна

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поліняк Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
24 лютого 2022
Переглядів
4078
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку