1
Класс 3
Урок природознавства
Тема. Сонце - джерело енергії на Землі.
У чому переваги енергії Сонця.
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися - організовувати своє робоче місце; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури; соціальної – продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі; громадської – дбайливо ставитись до природи; здорв’язбережувальної – вміти правильно та зручно сидіти за партою, дбайливо ставитись до власного здоров’я.
Формування предметних компетентностей:.закріпити знання учнів про енергію, джерела енергії, ознайомити з використаням сонячної енергії людиною, перетворенням її на електричну, з’ясувати переваги сонячних електростанцій, вчити працювати самостійно, розвивати пізнавальний інтерес до природи, виховувати любов до рідної землі.
Обладнання: фотознімки за темою, енциклопедія, кольорові олівці або фломастери, аркуші формату А-4.
Викорстана л- ра: Л.Л. Шалімова «Порадник учителя» видавництво «Ранок»,2013; інтернет.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний моиент.
ІІ. Хвилинка спостережеь.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
а) фронтальна бесіда
- Що таке енергія?
- Які ти знаєш види енергії?
- Що ви знаєте про сонячну енергію?
- Які ви знаєте джерела енергії?
б) індивідуальне тестування.
1.Що потрібно тілам для руху?
а) силу; б) енергію; в) здорв’я.
2. Сонце – джерело …
а) світла і тепла; б) тепла і сили; в) світла і сили.
3.Якими джерелами енергії користувалися люди в давнину?
а) сонця; б) вогню; в) води.
4. Які джерела енергії найширше використовують у наш час?
а) вітру; б) води; в) горючих корисних копалин.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
-- Відгадайте загадку:
І світить нам, і гріє,
І всяк йому радіє.
Радіють поле, луки й гай.
Земля радіє з краю в край.
А що за диво, відгадай! (Сонце)
Сьогодні ми продовжимо вивчати тему «Сонце – джерело енергії на Землі». На попередньому уроці ви дізналися про різні джерела енергії. А тепер нам треба з’ясувати, чому вигідно використовувати сонячну енергію.
V. Вивчення нового матеріалу.
а) слово вчителя.
Сучасне життя неможливо уявити без електричної енергії. На Україні першу електростанцію збудували в Києві в 1890 році. Найбільшим виробником електроенергії були і залишаються теплові електростанції (ТЕС). Із загальної кількості вироблюваної електроенергії в Україні 96% припадає на теплову. Велике значення мають і гідроелектростанції на Дніпрі, Дністрі та Півд. Бузі.У 1977 році на Україні стала до ладу перша атомна електростанція – Чорнобильська АЕС. Будубться (1979) Рівненська, Південно-Українська, Кримська, Хмельницька, Запорізька АЕС.
б) робота в групах.
Кожна група отримує фотографії , розглядає їх, робить висновки і оголошує їх перед класом.
Гідроелектростанції
--Чи шкодять вони річкам?
Теплова електростанція Атомна електростанція
-- Чи забруднюють навколишнє середовище?
в) робота з таблицею.
Види електростанцій |
% вироблення електроенергії |
Джерела енергії |
Вплив на навколишнє середовище |
Теплові (ТЕС) |
96% |
Дрова, торф, кам’яне вугілля, нафта, природній газ. |
Забруднює |
Гідро (ГЕС)
|
1-4% |
Вода річок |
Міліють річки |
Атомні (АЕС)
|
1-4% |
уран |
Отруює |
г) робота з підручником.
Отже, без електроенергії ми жити не можемо. Сьогоднішні електростанції довго працювати не будуть. Який же вихід з даної ситуації? Як завжди ми його знайдемо у підручнику на с.70 (4, 5, 6 абзаци).
д) пояснення вчителя про сонячні електростанції.
Нині все більшого поширення набувають сонячні електростанції, де енергія Сонця перетворюється на електричну. Нещодавно в Криму була відкрита перша сонячна електростанція в Україні. Вона найпотужніша в світі.
Сонячна енергія – чиста та невичерпна.
Сонячна електростанція
Сонячні батареї на дахах будинків
У сонячних батареях енергія Сонця перетворюється на електричну.
«сонячний» автомобіль
калькулятори підживлюються сонячною енергією
VІ. Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце,
зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
за промінчики взялися.
Будем разом танцювати,
сонечко розвеселяти.
Стало сонце танцювати,
нас до танцю закликати.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
а) технологія « Павутинка».
- Чому сонячна електростанція побудована в Криму?
б) аналіз спостережень за погодою.
- Чи доцільно використовувати сонячні установки у нашій місцевості?
в) робота учнів над проектом «Облаштуємо нашу планету».
Кожна дитина готує невеличку усну розповідь та виконує нескладний малюнок про використання сонячної енергії в майбутньому.
VІ. Підсумок уроку.
Незабаром наш урок закінчується. Підводячи його підсумки, я прошу вас дати відповіді на такі запитання: