Урок "Сполучені посудини. Манометри"

Про матеріал
Розробка уроку "Сполучені посудини. Манометри" у 7 класіз використанням відеододатку до підручника "Фізика для 7 кл." за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого.
Перегляд файлу

Тема. Сполучені посудини. Манометри

Мета уроку: сформувати знання учнів про сполучені посудини, їх принцип дії та практичне застосування в техніці;

   розвивати критичне мислення, увагу, пам’ять та творчі здібності учнів;

   розширювати політехнічний кругозір.

Основні поняття: сполучені посудини, мано­метри, тиск.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І.  Організаційна частина

Вітання, фіксація відсутніх, готовність до уроку.

II. Актуалізація опорних знань

1.  Розминка

Відгадати загадку

На стіні висить тарілка,

По тарілці ходить стрілка.

Стрілка ця наперед

Нам погоду пізнає.            (Барометр.)

2. Вправа ,,Так-ні“.

1. Тиск газу на стінки посудини зумовлений  ударами молекул газу об стінки посудини

(так).

2. Мильна бульбашка за видування завжди набуває кулястої форми. Це пояснюється законом Паскаля (так).

3. Тиск незмінної  маси газу при сталій температурі за зменшення його об’єму зменшується (ні).

4. Речовина передає створений на неї тиск в усі боки однаково лише у газоподібному стані (ні).

5. Тверді тіла передають створений на них  тиск тільки в напрямку дії сили (так).

6. Якщо щільно закупорену порожню пластикову пляшку помістити  у холодильник, то через деякий час вона  стиснеться (так). Це пояснюється тим, що за охолодження зменшився тиск повітря в пляшці (так).

 

III. Мотивація навчальної діяльності

1.  Загадки

  • Довгий ніс він виставляє, Всім нам воду нагріває (чайник) 
  • У череві баня, в носі решето,

            На голові ґудзик, одна рука,

            Та й та на спині (чайник)

2.  Демонстрація  чайників, кавників, поливальниці, моделі котла з водомірним склом, даа шприця, з’єднані ніпелем. Зверніть увагу на їх будову.

Запитання до класу: що є спільного у них?

 IV. Оголошення теми та мети уроку

V. Вивчення нового навчального матеріалу

1. Сполучені посудини – це з'єднані між собою посудини, в яких рідина може вільно перетікати з однієї посудини в іншу ( демонстрація різноманітних сполучених  посудин).

2. Основна властивість сполучених  посудин.

Дослід 1.

Висновок. У відкритих сполучених посудинах вільні поверхні однорідної нерухомої рідини встановлюються на одному рівні.

За законом Паскаля p1 = p2, де p1 = ρgh1, p2 = ρgh2, отже, ρgh1 = ρgh2, тобто h1 = h2.

 

3. Залежність рівня рідини від форми посудини

Дослід 2.

          

Висновок. Незалежно від форми відкритих сполучених посудин рівень однорідної рідини в них є однаковим.

4. Властивість сполучених  посудин для неоднорідних рідин.

Дослід 3.

В U-подібну посудину налити підфарбовану воду, а в одне з колін –  олію.

Висновок. У відкритих сполучених посудинах вільні поверхні неоднорідних нерухомих рідин встановлюються на різних рівнях.

За законом Паскаля

p1 = p2, де p1 = ρ1gh1, p2 = ρ2gh2,

отже, ρ1gh1 = ρ2gh2, тобто .

Висновок. У сполучених посудинах, що містять різні рідини, висота стовпа з меншою густиною буде більшою від висоти стовпа з меншою густиною. Висоти стовпів різнорідних рідин у сполучених посудинах обернено пропорційні до їхньої густини.

 

5.  Сполучені посудини на службі в людини

Перегляд відеододатоку ,,Сполучені посудини“ до підручника "Фізика. 7 клас" за редакцією В. Г. Бар'яхтара, С.О. Довгого (зі слів ,,спорудження фонтанів перетворилося на мистецтво, час: 4.07 – 7.55 хв):  https://www.youtube.com/watch?v=avnvyKHjNSA

 

6. Манометри.

 Для вимірювання більшого або меншого атмосферного тиску використовують манометри (від грец. «манос» — нещільний, «метрео» — вимірюю).

Манометри бувають рідинні та металеві.

 

7. Рідинний манометр.

 

Дослід 4. Демонстрація  дї рідинного манометра та визначення за допомогою нього тиску (експериментальна задача аналогічна задачам 1,2 з вправи 26).

 

Рівень рідини в сполучених посудинах зале­жить від зовнішнього тиску. Це явище використано для побудови рідинних манометрів – приладів для вимірювання тиску.

 

 

 

 

 

 

 

8. Металеві манометри.

Демонстрація  металевого манометра.

 

Робота з підручником:  будова  металевого манометра (с.171)

У техніці застосовують металеві манометри.  Основною части­ною манометра є плоска трубка, зігнута дугою невеликого радіуса. Один кінець запаяний, а інший з’єднаний із трубкою, що веде до резервуара, де ви­мірюється тиск. Якщо тиск у трубці буде зростати, то трубка починає розгинатися. Металеві манометри не такі чутливі, як водяні, але надійність їх значно вища.

За допомогою металевого манометра вимірюють тиск стисненого повітря та інших газів.

 

VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків 

Розв’язування задачі.

Знайти різницю рівнів води й гасу, якщо відкрити кран.  Густина гасу — 800 , висота до відкриття крану — 20 см.

 


Дано:

h = 20 см = 0,2 м

ρв = 1000 ;

ρк = 800

 

Δh — ?

Розв’язання

;

 

Відповідь:  Δh = 0,04м = 4 см

VIІ. Рефлексія

Інтерактивна вправа  ,,3-2-1“

Назвати

  •                   3 моменти уроку, які дійсно зацікавили їх на уроці;
  •                   2 положення, які хотілося б поглибити;
  •                   1 положення, яке вони будуть використовувати в практичній роботі

VII. Домашнє завдання

1. Вивчити§26.

2. Вправа 26 (3,4).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Архипов Дима
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
22 липня 2019
Переглядів
776
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку