Конспект уроку за методикою "Розвивальне навчання" у 1 класі, що дозволяє у нестандартній формі навчити учнів самостійно виділяти звуки у слові. Промовляючи протяжно кожен звук, учні "поселяють" їх в "квартири" "будиночка" - слова. Це дає змогу закріпити навички правильно називати звуки.
Конспект уроку з навчання грамоти в 1 класі за системою «Розвивальне навчання»
Тема. Спосіб виділення звуків у слові. Визначення кількості звуків у слові з опорою на модель.
Мета: Дослідити разом із учнями спосіб визначення кількості звуків у слові: послідовне інтонування кожного звука в повному слові. Вчити учнів виділяти звуки в нескладних словах з опорою на модель.
Хід уроку.
1. Бесіда з учнями.
- Що нового ми дізналися про слова на минулому уроці? Чи впізнали ви цю тваринку?
( Вчитель вішає на дошку картинку із зображенням рака, розповідає про цю тварину, не називаючи її.)
- Ця тваринка живе у воді, має дві великих клешні, харчується молюсками. Її ви можете зустріти в прісноводних озерах та річках.
- То як називається ця тваринка?
- А тепер назвіть кожен звук, з яких складається назва тварини.
Почуємо варіанти дітей :
- [ ра ] , [ а ], [ ка ]
- [ ер ] , [ а ]
- [ ра ] , [ к ]
(Вчитель обов’язково фіксує : як багато варіантів , такі різні, а який же з них вірний? )
2. – Давайте розбиратися. Ось будиночок, в якому “живуть” звуки слова рак.
(Вчитель вішає малюнок моделі на дошці, або малює його сам крейдою.)
Скільки в будиночку “квартир“ – стільки й звуків. У кожного звука своя “квартира”. Давайте оселимо звуки слова рак у їхні квартири. Який, на вашу думку, перший звук?
Варіанти дітей:
[ ра ], [ ер ] , [ р ] та ін.
(Вчитель обов’язково відштовхується від цих варіантів, поступово в ході аналізу виявляючи їх хибність.)
- Спробуймо. Значить у першій квартирі живе звук [ ра ].
[ ра ]
Жодні буквенні позначення не фіксуються. Діти вимовляють звуки.
Який тоді другий звук?
[ ки ], [ ка ], [ к ].
Добре, спробуймо.
[ к ]
Залишилася вільна “квартира”. Значить, звуки розселили невірно. Ви пропонували інший варіант.
Перший звук [ ер ]. Спробуймо.
[ ер ]
Другий звук? [ а ] [ а ]
Третій звук? [ к ]
[ к ]
Усі квартири зайняті? Добре. А тепер перевіримо, чи вийшло в нас саме те слово, яке ми хотіли отримати. Вимовимо один за одним ті звуки, які розселяли.
[ ер-а-к ]
Вийшло слово ерак. Чи з цим словом ми працювали?
- Ні.
- Виходить, ми знову невірно виділили звуки. Не така вже це проста справа. Треба уважно послухати себе. Давайте спробуємо ще раз, але будемо слухати себе дуже уважно.
(Учні разом із учителем вимовляють звуки в слові. Вчитель стежить за тим, щоб усі учні вимовляли самі, а не тільки слухали інших.)
- Вимовимо та протягнемо перший звук у слові рак.
[ рррр- р ] Який звук ми чуємо? [ р ]
[ р ]
Давайте тепер протягнемо другий звук у слові:[ р-аа-а-а ].
Який звук чуємо?[ а ].
[ а ]
А тепер протягнемо наступний звук . [ р-а-ккк ]. [ к ]
- Усі квартири заселені?
- Усі.
Перевіримо, чи те слово в нас вийшло, чи, може, знову помилилися. Прочитаємо слово, вимовляючи його за тими звуками, які розселяли.
[ р - а - к ]
Вірно вийшло? Молодці, справилися!
3. А тепер, щоб, бува, не забути, за допомогою схеми повторимо все, що ми робили, щоб дізнатися, з яких звуків складається слово.
(Що саме робили, розповідають самі діти. Вчитель лише коригує їхні формулювання та малює на дошці схему алгоритму. )
1) ? протягували й слухали перший звук у повному слові;
2) ? протягували й слухали другий звук повному слові;
3) ? протягували й слухали третій звук у повному слові;
4) прочитували отримане слово, вимовляючи ті звуки,
які оселяли.
4. Цікаво, а чи з іншими словами ми справимося, чи зуміємо розселити звуки по “квартирах” ?
(Вчитель вивішує на дошці картинки, під ними моделі з кількістю звуків. На цьому уроці учні працюють зі словами, що складаються з 3-4 звуків, серед яких немає м‘яких приголосних.)
5. – Чого ми навчилися на уроці?
6. Домашнє завдання: за схемою (с.66, №68) розповісти батькам, як виділяти звуки в слові.