Урок "Спосіб виділення звуків у слові"

Про матеріал

Конспект уроку за методикою "Розвивальне навчання" у 1 класі, що дозволяє у нестандартній формі навчити учнів самостійно виділяти звуки у слові. Промовляючи протяжно кожен звук, учні "поселяють" їх в "квартири" "будиночка" - слова. Це дає змогу закріпити навички правильно називати звуки.

Перегляд файлу

Конспект уроку з навчання грамоти в 1 класі за системою «Розвивальне навчання»

Тема. Спосіб виділення звуків у слові. Визначення кількості звуків у слові з опорою на модель.

Мета: Дослідити разом із учнями спосіб визначення кількості звуків у слові: послідовне інтонування кожного звука в повному слові. Вчити учнів виділяти звуки в нескладних словах з опорою на модель.

Хід уроку.

1. Бесіда з учнями.

- Що нового ми дізналися про слова на минулому уроці? Чи впізнали ви цю тваринку?

( Вчитель вішає на дошку картинку із зображенням рака, розповідає про цю тварину, не називаючи її.)

- Ця тваринка живе у воді, має дві великих клешні, харчується молюсками. Її ви можете зустріти в прісноводних озерах та річках.

- То як називається ця тваринка?

- А тепер назвіть кожен звук, з яких складається назва тварини.

Почуємо  варіанти дітей :

- [ ра ] , [ а ], [ ка ]

- [ ер ] , [ а ]

- [ ра ] , [ к ]

(Вчитель обов’язково фіксує : як багато варіантів , такі різні, а який же з них вірний? )

2. – Давайте розбиратися. Ось будиночок,  в якому живуть звуки слова рак.

 

      

 

(Вчитель вішає малюнок моделі на дошці, або малює його сам крейдою.)

Скільки в будиночку квартир“ – стільки й звуків. У кожного звука своя “квартира”. Давайте оселимо звуки слова рак у їхні квартири. Який, на вашу думку, перший звук?

Варіанти дітей:

[ ра ], [ ер ] , [ р ] та ін.

(Вчитель обов’язково відштовхується від цих варіантів, поступово в ході аналізу виявляючи їх хибність.)

 

- Спробуймо. Значить у першій квартирі живе звук [ ра ].

 

 

[ ра ]

Жодні буквенні позначення не фіксуються. Діти вимовляють звуки.

Який тоді другий звук?

[ ки ], [ ка ], [ к ].

Добре,  спробуймо.

 

 

        [ к ]

Залишилася вільна квартира. Значить, звуки розселили невірно. Ви пропонували інший варіант.

Перший звук [ ер ]. Спробуймо.

 

[ ер ]                                               

Другий звук? [ а ]                                   [ а ]

 

Третій звук? [ к ]

 

 

                  [ к ]

 

Усі квартири зайняті? Добре. А тепер перевіримо, чи вийшло в нас саме те слово, яке ми хотіли отримати. Вимовимо один за одним ті звуки, які розселяли.  

  [ ер-а-к ]

Вийшло слово ерак. Чи з цим словом ми працювали?

- Ні.

- Виходить, ми знову невірно виділили звуки. Не така вже це проста справа. Треба уважно послухати себе. Давайте спробуємо ще раз, але будемо слухати себе дуже уважно.

(Учні разом із учителем вимовляють звуки в слові. Вчитель стежить за тим, щоб усі учні вимовляли самі, а не тільки слухали інших.)

  - Вимовимо та протягнемо перший звук у слові рак.

[ рррр- р ] Який звук ми чуємо? [ р ]

 

 

 [ р ]              

Давайте тепер протягнемо другий звук у слові:[ р-аа-а-а ].

Який звук чуємо?[ а ].

 

 

       [ а ]         

А тепер протягнемо наступний звук . [ р-а-ккк ].                                          [ к  ]

- Усі квартири заселені?

- Усі.

Перевіримо, чи те слово в нас вийшло, чи, може, знову помилилися. Прочитаємо слово, вимовляючи його за тими звуками, які розселяли.

   [ р -  а -  к ]

Вірно вийшло? Молодці, справилися!

3. А тепер, щоб, бува, не забути, за допомогою схеми повторимо все, що ми робили, щоб дізнатися, з яких звуків складається слово.

(Що саме робили, розповідають самі діти. Вчитель лише коригує їхні формулювання та малює на дошці схему алгоритму. )

1)    ?                   протягували й слухали перший звук у повному слові;

 

2)            ?           протягували й слухали другий звук повному слові;

 

3)                     ?   протягували й слухали третій звук у повному слові;

 

 4)                            прочитували отримане слово, вимовляючи ті звуки,

                                      які оселяли.

4. Цікаво, а чи з іншими словами ми справимося, чи зуміємо розселити звуки по квартирах?

(Вчитель вивішує на дошці картинки, під ними моделі з кількістю звуків. На цьому уроці учні працюють зі словами, що складаються з 3-4 звуків, серед яких немає мяких приголосних.)

5. – Чого ми навчилися на уроці?

6. Домашнє завдання: за схемою (с.66, №68) розповісти батькам, як виділяти звуки в слові.

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку