План-конспект уроку з біології у 11 класі Дата:
Вчитель: Попеску С.В.
Тема уроку: Способи терморегуляції організмів
Мета уроку:
Освітня: ознайомити учнів із способами терморегуляції організмів, поглибити їхні знання про пристосування живих організмів до наземно-повітряного середовища;
Розвиваюча: розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення,
Виховна: виховувати розуміння єдності біологічних систем та значення процесів адаптації для існування живих організмів.
Основні поняття: терморегуляція, пойкілотермія, гомойотермія.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Література:
1. https://ru.osvita.ua/vnz/reports/biolog/26050/
2. https://ecologyknu.wixsite.com/ecologymanual/4-1-2
3. https://osvita.ukr-lit.com/gomojotermni-tvarini/
4. https://geoknigi.com/book_view.php?id=362
5. http://yrok.pp.ua/serednya-osvta/11309-gomoyotermnye-organzmi-teplokrovn-tvarini-poykilotermnye-organzmi.html
Структура уроку:
№ етапу |
Етап уроку |
Час (хв.) |
1 |
Організаційний момент |
3 |
2 |
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів |
10 |
3 |
Вивчення нового матеріалу |
20 |
4 |
Узагальнення і систематизація вивченого |
10 |
5 |
Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок |
1 |
6 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку:
Епіграф до уроку:
У цьому світі можливо майже все, але не тільки все одночасно. Прагнучи до одного, доведеться відмовитись від іншого. (Дмитро Леонтьєв)
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Термінологічний диктант. (Правильна відповідь – 1 бал)
1. Видимі промені беруть участь у … (Фотосинтезі)
2. Організми, що живуть у без кисневому середовищі … (Анаероби)
3. Інфрачервоні промені є … (Джерелом теплової енергії для живих істот)
4. Організми, які населяють наземно-повітряне середовище… (Аеробіонти)
5. Екологічна група видів, які живуть в умовах постійно високих температур… (Термофіли)
6. Організми, які живуть у кисневому середовищі… (Аероби)
7. Стан організмів, за якого непомітні прояви процесів життєдіяльності внаслідок значного уповільнення процесів обміну речовин… (Анабіоз)
8. Ультрафіолетові промені з довжиною хвиль 0,29-0,40 мкм. у невеликих кількостях беруть участь в утворенні… (Вітаміну D)
9. Організми, які пристосовані до життя в умовах високої вологості називаються… (Гігрофіли)
10. Види, які спеціалізовані до життя в холодних умовах… (Кріофіли)
11. Розселення за допомогою повітряних течій… (Анемохорія)
12. Організми, які пристосовані до місцеіснувань зі зниженою вологістю… (Ксерофіли)
Прийом «Проблемне питання» Ящірки та деякі дрібні тварини, що живуть у пустелях, у найспекотнішу погоду часто піднімаються на верхівки кущів. Навіщо вони це роблять? (У спеку пісок в пустелі дуже сильно нагрівається, а на висоті 5 см. від його поверхні температура нижча на кілька градусів).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Всі живі організми продукують, віддають та поглинають теплову енергію. Температура тіла організму визначається механізмами терморегуляції - сукупністю фізіологічно-біохімічних процесів, морфологічних адаптацій та поведінкових актів, які спрямовані на забезпечення температури тіла відповідно актуальних потреб організму. За типом терморегуляції організми можна розділити на пойкілотермних, гомойотермних та гетеротермних.
Пойкілотермні – не мають спеціальних фізіолого-біохімічних механізмів підтримання постійної температури тіла. Невірно називати їх «холоднокровними», оскільки процеси теплопродукції здатні підвищувати температуру їх тіла на стільки, що вона часто відчутно перевищує температуру навколишнього середовища. Основним критерієм є нездатність підтримувати постійну температуру тіла. Серед пойкілотермних організмів розрізняють наступні групи відповідно до механізмів терморегуляції:
Гомойотермні організми (ссавці, птахи) – це організми, яким притаманний високий рівень теплопродукції. Механізми терморегуляції добре розвинені, що дає змогу підтримувати сталу температуру свого тіла, незалежно від її коливань у довкіллі. Гомойотермія – це дорогий ароморфоз, в результаті якого організм втрачає велику кількість енергії. Стала температура теплокровних тварин підтримується завдяки механізмам хімічної, фізичної та етологічної терморегуляції.
Хімічна терморегуляція
У відповідь на зниження температури середовища у теплокровних відбувається рефлекторне збільшення виробництва ендогенного тепла. Це досягається посиленням окислювальних процесів, особливо в м’язових тканинах, а також за рахунок теплоутворення в клітинах бурої жирової тканини. При нестачі цих ресурсів хімічна терморегуляція має свої межі.
Фізична терморегуляція
Цей тип терморегуляції не вимагає додаткових витрат на вироблення тепла, а здійснюється за рахунок збереження ендогенного тепла. Здійснюється шляхом випаровування (потовиділення), випромінювання (радіації), теплопроведення (кондукції) і конвекції шкірних покривів. Прикладами такої регуляції служить звуження або розширення кровоносних капілярів шкірних покривів, що змінює теплопровідність, теплоізолюючі властивості хутра і пір’я. У морських ссавців підшкірний жир розподіляється по всьому тілу, зберігаючи внутрішнє тепло.
Етологія і теплообмін
Поведінкові особливості також відіграють важливу роль у процесах теплообміну, як для пойкілотермних, так і гомойотермних тварин. Основними способами терморегуляції є групова поведінка, зміна пози, спорудження укриттів та активний пошук сприятливих місць.
Гетеротермні організми – це організми, які здатні підтримувати постійну температуру тіла, а також знижувати її за необхідності. Фактично, це гомойотермні тварини, які мають специфічні механізми терморегуляції. Головною анатомічною ознакою гетеротермії є наявність специфічної бурої жирової тканини - багатої на мітохондрії з запасами цитохромів. Окислення запасів жирних кислот проходить з переважанням виділення теплової енергії. Всі тварини, які впадають в сплячку мають запаси бурого жиру. До 5% маси новонародженої дитини припадає на бурий жир, завдяки якому дитина до 1 року здатна переносити значне охолодження тіла. У дорослої людини також є незначні запаси такої тканини (але її кількість має значні індивідуальні коливання – «мерзляки» та «моржі»).
Яке біологічне підґрунтя правил Бергмана та Алена?
Деякі морфологічні адаптації увійшли в ранг екологічних правил. Вони носять статистичний характер і звичайно мають винятки.
Правило Бергмана. Якщо два систематично близьких види теплокровних тварин відрізняються розмірами, то більш великі мешкають у більш холодному, а малі – в більш теплому кліматі. Оскільки втрата тепла відбувається через поверхню тіла, то чим більша за розмірами тіла тварина, тим менше відношення – поверхня/об’єм.
Правило Аллена. У ссавців, що мешкають в районах з холодним кліматом, спостерігається значне зменшення частин тіла, що виступають (вуха, хвіст, шия, лапи; тіло стає більш приземкуватим. Наприклад: порівняйте за зовнішнім виглядом лисичку фенека (мешкає в пустелях), руду лисицю(мешкає в наших широтах) та песця (мешкає на півночі). Песець має більш короткі вуха, лапи, хвіст.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.
«Розумний куб» Запитання на гранях куба
1. Чому у водному середовищі мало гомойотермних організмів. (Серед гідробіонтів мало представників теплокровних тварин. Кити, дельфіни, морські котики – це вторинноводні тварини, що повернулися у водне середовище з суші. Теплокровність пов’язана в першу чергу зі збільшенням обмінних процесів, основа яких – реакції окислення. І головну роль тут відіграє кисень. А як відомо, у водному середовищі вміст кисню не перевищує 1% від обсягу. Дифузія кисню у воді в тисячі разів менша, ніж у повітрі, що робить його ще менш доступним. Крім того, з підвищенням температури і збагаченням води органічними сполуками вміст кисню знижується. Все це робить енергетично невигідним існування великої кількості теплокровних організмів у водному середовищі).
2. Які переваги теплокровності. (Головна перевага теплокровних – це готовність до дій незалежно від температури навколишнього середовища. Це можливість витримати нічні температури, близькі до заморозків, і освоєння північних територій суші).
3. Які тварини є чемпіонами витривалості до низьких температур? (Антарктичні пінгвіни, зокрема імператорські. Вони не лише добре переносять страшенну холоднечу і сніжні бурани антарктичної зими, а ще й розмножуються у цей період і при цьому нікуди не ховаються, гнізд не влаштовують).
4. Який головний недолік теплокровності? (Великі енерговитрати на підтримання сталості температури тіла. І основне джерело для цього – їжа. Теплокровному леву їжі необхідно в десять разів більше, ніж холоднокровному крокодилові тієї ж ваги. )
5. До якої групи тварин належать дані тварини? До яких умов вони пристосовані? (Високогірні тварини. Пристосовані до низьких температур та низького тиску)
6. Яка ящірка зображена на малюнку і чим вона відома? (Шипохвіст. Дані ящірки є чемпіонами витривалості до високих температур).
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати 11 параграф, знати визначення термінів.