Мета: розглянути стадії розвитку комах з повним і неповним перетворенням, охарактеризувати ці процеси, їх роль у життєвих циклах комах;
Розвивати спостережливість, мислення, уміння робити висновки;
Виховувати культуру праці, дбайливе ставлення до довкілля.
Урок №_____ 10 б (профіль) Дата____________
Практична робота №3
Тема: Спостереження і опис комах на різних стадіях розвитку.
Мета: розглянути стадії розвитку комах з повним і неповним перетворенням, охарактеризувати ці процеси, їх роль у життєвих циклах комах;
Розвивати спостережливість, мислення, уміння робити висновки;
Виховувати культуру праці, дбайливе ставлення до довкілля.
Обладнання: відеоролики, колекція «Цикл розвитку шовковичного шовкопряда», «Цикл розвитку колорадського жука», таблиці з зображенням розвитку різних комах,довідкова література,таблиця «Прямий і непрямий розвиток», «Комахи з повним і неповним перетворенням»
Тип уроку: формування практичних навичок та вмінь.
Хід уроку
1. Організаційний етап + рефлексія.
2. Перевірка домашнього завдання
1 в – ембріонізація; способи народження; теорії старіння
2 в – ріст; типи розвитку; ознаки старіння
3 в – старіння; типи постембріонального розвитку рослин; типи росту
3. Актуалізація опорних знань учнів + мотивація навчальної діяльності
Вправа «Снігова куля»
Перед початком вивчення нової теми вчитель пропонує казкову ситуацію.
„Зустрілись якось у лісі Коник-Стрибунець, Тутовий шовкопряд та Дятел і почали вихвалятися своїми дітьми.
- Моя дитина найкраща, схожа на мене, і Людина її любить так само як мене, - сказав Дятел.
- Моя також майже схожа на мене, хоча при народженні позбавлена крил, - повідомив Коник-Стрибунець.
- А моя зовсім не схожа на мене, - засумував Тутовий Шовкопряд. – Дехто каже, що це – Гусінь, дехто, що – Лялечка у коконах, з яких Людина виготовлює тканину. Нема кому на старість мене доглянути.
- Не сумуй, - заспокоїла Мудра Сова. – У Тутового Шовкопряда непрямий розвиток з повним перетворенням. І Людина догляне завжди цю комаху, кокони якої використовують у текстильній промисловості.”
Як це відбувається і чому – допоможе вивчення теми на уроці.
Вчитель читає записані на дошці тему і мету уроку. Разом з учнями визначає план уроку, записує його на дошці (учні записують у зошиті).
4. Виконання практичної роботи з поясненням вчителя
Хід роботи
1 Перегляньте запропоноване відео, охарактеризуйте його
2 Розгляньте таблицю «Прямий та непрямий розвиток», «Комахи з повним і неповним перетворенням». Охарактеризуйте ці процеси, назвіть ряди, види комах, які так розвиваються
3 Розгляньте колекції, фото, малюнки з довідникової літератури, порівняйте з зображенням на таблицях, охарактеризуйте, до якого типу розвитку вони відносяться.
Підпишіть стадії розвитку запропонованих комах
5. Узагальнення знань
Заповніть таблицю
назва |
розвиток |
назва |
розвиток |
назва |
розвиток |
Жук-олень |
|
Бабка |
|
Комар |
|
Колорадський |
|
Аполлон |
|
Муха |
|
Павичеве око |
|
Джміль |
|
Воша |
|
Моль |
|
Богомол |
|
Мураха |
|
Сонечко |
|
Жук - вусач |
|
Клоп |
|
Цвіркун |
|
Блоха |
|
Дибка |
|
Оса |
|
Шовкопряд |
|
|
|
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6 Підведення підсумків
7. Домашнє завдання
КРОСВОРД
„Постембріональний розвиток”
По вертикалі:
1. Форма полового процесу, коли зливаються дві статеві клітини – це ...
2. Процеси формування зачатків органів та їх подальша диференціація під час онтогенезу – це ...
3. Процеси, які забезпечують в онтогенезі формування, існування та відтворення різних тканин – це ...
4. Зовнішній шар гаструли – це ...
5. Внутрішній шар гаструли – це ...
6. Середній зародковий листок – це ...
7. Процес дробіння завершується утворенням ...
8. Двошаровий зародок, який формується з бластули – це ...
9. Явище взаємодії між частками зародка під час ембріогенезу, за якої одна з них визначає напрям розвитку сусідньої, дістало назву ембріональної ...
10. Індивідуальний розвиток особини від її зародження до смерті – це ...
11. Наука, що вивчає проблеми старіння людей, дістала назву
12. Бластула, яка не має порожнини – це ...
13. Процес формування двошарового зародка – це ...
14. Останній етап онтогенезу ...
15. Виникнення відмінностей у будові та функціях клітин, тканин та органів під час онтогенезу ...
16. Твірна тканина рослин
17. Період, коли новий організм розвивається всередині материнського організму, називається ...