Урок "Ссавці, їхні особливості"

Про матеріал
Конспект уроку розроблений за технологією "Перевернутий клас". Матеріал можна використовувати під час уроків узагальнення
Перегляд файлу

Урок№

Ссавці, їхні особливості

Мета: виявити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Ссавці,їхні особливості» здійснити контроль та корекцію  знань; узагальнити й закріпити знання про вищий рівень організації класу ссавці серед представників типу Хордових; перевірити уміння учнів оперувати біологічними термінами застосовувати знання в звичайних та змінених умовах; продовжити формувати в учнів уміння аналізувати отримані знання, користуватися додатковими джерелами, застосовувати одержані теоретичні знання на практиці, розвивати навички самостійної роботи; вдосконалювати вміння працювати з завданнями різної форми; швидко реагувати на поставлені запитання; виховувати почуття відповідальності, охайність ,самостійність; формувати навички колективної співпраці, стимулювати інтерес до вивчення біології, розвивати креативність

Тип уроку: систематизації та поглиблення знань

Обладнання та матеріали: малюнки, фотографії ссавців, інтернет ресурси  код доступу m4ncgvh, друкований матеріал для роботи на уроці

 

Пізнання ссавців – це значною мірою пізнання нашого власного минулого

                                                                                                                                      Р. Каррінгтон

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Розминка.

Народна мудрість стверджує: « Не існує не талановитих людей, а є ті, які зайняті не своєю справою»

Отже завдання школярів набувати  нових знань та проявляти свої таланти.

 ІІІ.Систематизація, узагальнення  та поглиблення  знань

  1. гра «Біологічне лото»

 

                                               Місце Ссавців у системі органічного світу

ІМПЕРІЯ

Клітинні організми

НАДЦАРСТВО

Еукаріоти

ЦАРСТВО

Тварин

ПІДЦАРСТВО

Багатоклітинні

ТИП

Хордові

ПІДТИП

Черепні або Хребетні

КЛАС

Ссавці

 

2.Робота з літературним текстом.

Прослухайте текст оповідання, у якому є опис тварини. Виберіть характеристики зовнішньої будови та пристосувань до життя даної тварини.

Лисиця Патрикіївна.

 У куми-лисички зубки гострі, мордочка тоненька, вушка нащулені, шубка тепленька. Гарно кума прибрана: шерсть пухнаста, золотиста, на грудях жилет і біла краватка. Ходить лисиця тихо-тихесенько, до землі припадає. Свій пухнастий хвіст носить обережно. Риє нори глибокі: багато входів у них і виходів, комірки є, спаленьки. М’якою травицею долівку вистелено. У всьому б лисичка гарна була господинька, та розбійниця лисиця-пісниця: полюбляє курочок, качечок, гарно їх винюхує... (За К. Ушинським)

2.  Хвилинка ерудита

Способи пересування тварин.

Самостійно доповніть пропозиції необхідними назвами тварин.

Стрибають - …

Плавають – …

Літають – …

Бігають - …

Лазять по деревах  - …

Що сприяє швидкому пересуванню звірів? (швидкому  пересуванню звірів  сприяє розташування ніг під  тулубом, а не з боків, як у плазунів) .

 

3. Доповніть текст

Загальна характеристика класу Ссавці

 Ссавці найбільш  високоорганізований  клас типу ____________. Розміри і зовнішній вигляд ссавців різноманітні. Маса тіла коливається від 2-3 г (землерийка) до 150 т (___________). Передні і задні кінцівки розміщені під ___________, тому він піднятий над землею. Тіло ссавців вкрите шкірою з ____________ або __________. У шкірі ссавців містяться __________ і __________ залози. У багатьох видів є і ______________  залози. Потові залози виділяють ___________, завдяки чому здійснюється ___________. Усі ссавці мають _________ залози, які є видозміненими  ____________ залозами. Рот ссавців обмежений ___________ і ___________.  Зуби диференційовані ( ________, ________, ________). Є ___________, яка відділяє грудну порожнину від _____________. Орган слуху у зовнішній частині _________ _________, а в середньому вусі є _________ слухові кісточки.

 Завдяки прогресивному розвитку ___________ нервової системи з _____________ великих півкуль, теплокровності, наявності ___________ покриву, ____________ малят у __________ матері і вигодовуванню їх __________, ссавці отримали _____________ в конкуренції з плазунами та іншими хребетними і міцно ____________ не лише суходіл, а й інші _________________.

 Слова для довідки: пахучі, зубами, губами, середовища існування, піт, черевної, тілі, шерстю, волоссям, різці, ікла, кутні, волосяного, завоювали, хордові, молочні, потовими, синій кит, сальні, потові, перемогу, центральної, корою, тулубом, терморегуляція, діафрагма, вушну раковину, молоком, три, виношуванню.

4. Робота з сигнальними картками.

Піднімаєте зелену картку, якщо почуєте про ознаки класу Ссавці, і червону – ознаки класу Плазуни.

Середовище життя наземно-повітряне.

Тварини пристосувались до всіх середовищ існування.

Розрізняють такі частини тіла: голова, тулуб і хвіст.

Кінцівки розташовані з боків тулуба.

Кінцівки розташовані під тулубом.

Є вушна раковина.

Добре розвинуті залози: потові, пахучі, ссальні.

Шкіра вкрита роговими лусками і щитками.

Волосяний покрив тіла.

Більший розмір черепної коробки.

Відділи хребта: шийний, грудний, поперековий, крижовий, хвостовий.

Шийний відділ складається з семи хребців.

Шийний відділ складається з кількох хребців, які забезпечують незначну рухливість голови.

Є грудна клітка.

Передні кінцівки можуть бути видозмінені на ласти, крила.

5. «Експрес-тести».

1. Ссавці — тварини:

А теплокровні  Б холоднокровні

2. Чутливі волоски ссавців називаються:

А вібрисами   Б війками

3. Кінцівки ссавців розміщуються:

А з боків тулуба  Б під тулубом

4. Зовнішній шар шкіри ссавців називається:

А епідермісом  Б дермою

5. Вид волосся, який захищає шкіру від пошкоджень, надає тілу обтічної форми,— це:

А підшерстя   Б остюки

6. Залози шкіри, виділення яких служать засобом внутрішньовидового спілкування,— це:

А пахучі   Б потові

7. Залози шкіри, що утворюють жироподібний секрет, який служить для змащування волосся,— це:

А сальні   Б потові

8. До ссавців, які не мають волосяного покриву, належать:

А кити, тюлені  Б кажани, їжаки

Відповідь: 1 — А, 2 — А, 3 — Б, 4 — А, 5 — Б, 6 — А, 7 — А, 8 — А.

 

 6.«Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження познач­ками «+» — вірю або «–» — не вірю.

Чи вірите ви, що

1) тіло ссавців складається з голови, шиї, тулуба, хвоста і двох пар кінцівок?

2) кінцівки ссавців розташовуються з боків тулуба?

3) хвіст може допомагати деяким ссавцям лазити по деревах?

4) на голові ссавців розміщені губи, ніс із ніздрями, очі, вушні раковини?

5) кінчик носа і ніздрі вкриті шкірою з волоссям?

6) у всіх ссавців ступінь розвитку органів чуття однаковий?

7) довге і товсте волосся називається остю?

8) коротке та м’яке волосся називається підшерстям?

9) ость зберігає тепло тіла тварини?

10) до шкірних залоз ссавців належать: потові, пахучі, сальні та молочні?

11) шкіра собаки має значну кількість потових залоз?

12) речовину, що виділяють молочні залози, називають молоком?

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

 

7.    Впізнай тварину.
Завдання учня - впізнати тварину якомога раніше в той час, як вчитель повільно читає її опис. Учень, котрий готовий назвати тварину, піднімає руку. Якщо учень відповів невірно, далі в конкурсі він участі не бере.
За описом вчителя.
1.    Ця тварина - ссавець.
2.    Довжина тіла - 35-105 см.
3.    Хутро буро-коричневе.
4.    Цінний    хутровий звір.
5.    Живиться переважно тваринною їжею.
6.    Зуби диференційовані, добре розвинені ікла, хижий зуб.
7.    Тварина ряду Хижих.
8.    На шиї світліша пляма.
9.    Тварина    спритна, тіло гнучке, видовжене, ноги короткі.
10.    Хвіст    довгий, пишний.
11 Часто зустрічається біля жител людей. 
12.Тварина родини Куницевих.
Ще не впізнали? Тоді відгадайте про неї загадку:
Хоч вона і невелика,

В курнику від неї лихо.

Граціозна, шерсть лисниться...

Упізнали? Це ж... (куниця).
 

 

 

 

8.Розгадування кросворда

 

 

 

 

4

 

 

 

1

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання

1. Шкірні залози, які добре розвинені у коня.

2. Відділ тіла, за яким ми можемо здогадатися про настрій і намір собаки.

3. Тварина, у якої шерстини видозмінилися в колючі голки.

4. Короткі і м’які волоски волосяного покриву ссавців.

5. Рогові утвори покривів ссавців.

6. Довгі й шорсткі шерстини волосяного покриву ссавців.

7. Відділ голови ссавця.

Відповіді: 1. Потові. 2. Хвіст. 3. Дикобраз. 4. Підшерстя. 5. Копита. 6. Остюки. 7. Лицьовий.

 Зашифроване слово — вібриси.

 

8  Народні порівняння.

Не раз вам доводилось чути, як люди когось або щось порівнюють з тваринами. Спробуйте закінчити початі порівняння

1. Впертий, як ... (Осел)

2. Гарна, як ... (Свиня в дощ)

3. Дав, як ... (Кіт наплакав)

4. Живуть, як ... (Кіт з собакою).

5. Личить, як ... (Корові сідло).

6. Не стало, як ... (Корова язиком злизала).

7. Розбирається, як ... (Баран на зорях).

10.Добери пару

СОБАКА – вірність

ВІВЦЯ – глупість

ЗАЄЦЬ – трусість

СЛОН – сила

КІНЬ – працьовитість

ЛИСИЦЯ – хитрість

ВОВК – кровожадність

ОСЕЛ – впертість

СВИНЯ – неохайність

МАВПА– нахабство

 

11. Створення схеми – «Ромашки»

 Основні прогресивні ознаки класу

Класу Ссавці, або Звірі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) живородіння ;

2) вигодовування дитинчат молоком;

3) теплокровність;

4) диференціювання зубів

6) прогресивний розвиток головного мозку й органів чуття.

7) 7 шийних хребців у всіх представників класу

8) зовнішнє вухо

 

ІV. Підбиття підсумків уроку та виставлення оцінок

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

 

V. Домашнє завдання

Скласти сенкан до теми Ссавці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
27 листопада 2021
Переглядів
1623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку