Урок «Степова природна зона України»

Про матеріал
Розгорнутий план-конспект уроку для 8 класу з курсу «Україна у світі: природа, населення» Тема: Степова природна зона України. Мета: освітня - формувати в учнів знання про географічне положення зони степу; закласти поняття про взаємозв'язки між компонентами природи в зоні степу; показати особливості зони, порівняно з іншими природними зонами; на конкретних прикладах продемонструвати результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу; розвиваюча - удосконалювати навички щодо комплексної характеристики зони; продовжити формувати вміння працювати з картографічними матеріалами, зокрема з тематичними картами рельєфу, клімату; продовжити формувати вміння працювати з різними джерелами інформації; формувати навички порівняння природних комплексів; виховна – виховувати відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні та необхідність дбайливого ставлення до довкілля. Тип уроку: комбінований. Засоби навчання: підручники, атласи, настінна фізична карта України, картки із завданнями. Методи і прийоми навчання: розповідь-пояснення, розповідь з елементами бесіди, бесіда, робота з підручниками та атласами, робота в малих групах.
Перегляд файлу

 

Кафедра географії та геоекології

«ЗАТВЕРДЖУЮ»:

Груповий методист      Онойко Ю.Ю.

Вчитель географії         Рудас Л.І.

« 08 » лютого  2019 року

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

з теми: «Степова природна зона України»

з географії у 8-Б класі

НВК СЗНЗ І-ІІІ ступенів №26 – ДНЗ – ДЮЦ «Зорецвіт» Кіровоградської міської ради

природничо-географічного факультету

ЦДПУ імені Володимира Винниченка

спеціальності    6.040104 Географія*

Рощик Тетяни Іванівни

 

 

 

Дата проведення уроку « 11 » лютого 2019 року

Оцінка вчителя  ____  _____________

                                (підпис вчителя)

Розгорнутий план-конспект уроку для 8 класу з курсу «Україна у світі: природа, населення»

Тема: Степова природна зона України.

Мета: освітня - формувати в учнів знання про географічне положення зони степу; закласти поняття про взаємозв'язки між компонентами природи в зоні степу; показати особливості зони, порівняно з іншими природними зонами; на конкретних прикладах продемонструвати результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу; розвиваюча -  удосконалювати навички щодо комплексної характеристики зони; продовжити формувати вміння працювати з картографічними матеріалами, зокрема з тематичними картами рельєфу, клімату; продовжити формувати вміння працювати з різними джерелами інформації; формувати навички порівняння природних комплексів; виховна – виховувати відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні та необхідність дбайливого ставлення до довкілля.

Тип уроку: комбінований.

Засоби навчання: підручники, атласи, настінна фізична карта України, картки із завданнями.

Методи і прийоми навчання: розповідь-пояснення, розповідь з елементами бесіди, бесіда, робота з підручниками та атласами, робота в малих групах.

№ п/п

Структурні елементи уроку

Тривалість, хв.

Навчальна і організаційна діяльність вчителя

Навчально-пізнавальна діяльність учнів

1

І. Організаційний етап

1-2 хв.

Учитель заходить в клас, чекає, поки учні заспокояться та приготуються до уроку, потім вітається.

Готуються до уроку, вітаються та сідають.

2

ІІ. Актуалізація опорних знань

3-4 хв.

Прийом «Географічна розминка»

  1. Назвіть елементи ФГР.
  2. До яких трьох ландшафтних країн входить Україна?
  3. Назвіть природні зони, які знаходяться на території України?

Відповіді учнів:

  1. Країна, зона, підзона, край, область.
  2. Кримської та Карпатської гірських та Східноєвропейської рівнинної ландшафтних країн.
  3. Зона мішаних та широколистяних лісів, зона лісостеп та зона степу.

3

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

2-3хв.

Бесіда

До цього, які ландшафти Ви вивчали? Тобто, є ландшафти гір, а ми вивчаємо ландшафти …? Добре, молодці!

Які природні зони Ви вже знаєте?

Ви назвали всі зони, і якраз сьогодні ми вивчатимемо степову зону.

Що ми маємо з’ясувати під час її дослідження? Хто скаже?

 

Учні називають рівнинні ландшафти, які вони вивчають.

Учні називають природні зони, які вони знають (мішанолісова, широколистянолісова, лісостепова, степова).

Називають, що мають дослідити: географічне положення, клімат, рослинний та тваринний світ, ґрунтовий покрив.

4

IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

3-4 хв.

Розповідь з елементами бесіди

Ви бачили багато фотографій степових, лісостепових, широколистянолісових та мішанолісових ландшафтів. Та чи збігаються ці фото з реальністю? Наприклад, чи бачили Ви колись у своєму житті справжній степ? А що Ви бачили замість степу? Отже, природні ландшафти трансформуються та зникають внаслідок впливу людини. Тому наш обов’язок – зберігати ці природні ландшафти!

Відповідають, бачили чи не бачили справжній степ та що бачили замість нього (поля).

5

V. Вивчення нового матеріалу

23-30 хв.

Методичний прийом «Географічна експедиція»

Учні об’єднуються в експедиційні групи з обранням капітану. Кожен капітан отримує маршрутний лист, у якому прописані етапи руху експедиційного дослідження. Учні можуть користуватися тематичними картами атласу та матеріалом підручника (§46).

Учні, користуючись різними джерелами інформації, проводять географічне дослідження щодо характеристики зони степу.

 

Інформація маршрутного листа для геоморфологів:

- дослідіть види рельєфу, виокремте серед нього — рівнини, височини, гори, кряжі, які розташовані в межах цієї природної зони, знайдіть їх на карті;

- перелічіть корисні копалини, які є в межах цієї природної зони.

Інформація маршрутного листа для кліматологів:

- визначте типи клімату;

- встановіть температуру повітря середню літню та зимову — максимальну та мінімальну;

- визначте кількість опадів.

Інформація маршрутного листа для гідрологів:

- назвіть річки та визначте їх розташування;

- з’ясуйте тип живлення річок;

- визначте режим та характер течії цих річок.

Інформація маршрутного листа для ґрунтознавців:

- з’ясуйте, які типи ґрунтів характерні для цієї природної зони;

- встановіть методи меліорації, характерні для цієї природної зони.

Інформація маршрутного листа для біологів:

- поясніть особливості рослинного світу цієї природної зони;

- визначте, яким є тваринний світ природної зони, його пристосованість до умов життя в межах цієї зони.

Інформація маршрутного листа для екологів:

- назвіть екологічні проблеми, які характерні для цієї природної зони;

- знайдіть на карті природоохоронні території, що розташовані в межах природної зони;

- поясніть, як використовують природу цієї природної зони в господарській діяльності людини (які сільськогосподарські культури в ній можна вирощувати, а також лікувально-оздоровче значення цієї зони).

 

Випереджувальне завдання.

Учні завчасно готують коротку інформаційну довідку про найвідоміші об’єкти природо-заповідного фонду України степової зони (біосферні заповідник «Асканія-Нова», Дунайський та Чорноморський, природний заповідник «Єланецький степ»)

Методичний прийом «Географічна експедиція»

Учні об’єднуються у групи, вибирають капітана, отримують картки із завдання, розподіляють обов’язки.

Обговоривши завдання за відведений час, група учнів відповідає біля дошки, використовуючи фізичну карту України за потреби.

 

Випереджувальне завдання

Учні розповідають коротку інформаційну довідку про найвідоміші об’єкти природо-заповідного фонду України у степовій зоні, показуючи їх розташування на фізичній карті України.

6

VI. Закріплення вивченого матеріалу

3-4 хв.

«Географічний крос»

  1. Показати на фізичній карті України біля дошки межі природної зони степу.
  2. Назвати та показати на фізичній карті України біля дошки підзони Степу.
  3. Назвати та показати на фізичній карті України найбільші форми рельєфу степової зони.
  4. Назвати середньорічні температури січня та липня, а також кількість опадів.
  5. Назвати та показати на фізичній карті України найбільші річки степової зони.
  6. Назвати типових представників рослинного та тваринного світу.
  7. Назвати найпоширеніші типи ґрунтів степової зони.
  8. Назвати основні екологічні проблеми.

Відповіді:

2.Північностепова, Середньостепова та Південностепова підзони.

3.Придніпровська височина та низовина, Причорномоська низовина, Приазовська височина, Донецька височина, Донецький кряж.

4.Температури липня збільшуються у напрямку з північного заходу на південний схід від +20-22 до +24ºС. Температури січня знижуються з південного заходу на північний схід від -2 до -8ºС. Із північного заходу на південний схід кількість опадів зменшується з 450 мм до 300 мм.

5. Дніпро, Південний Буг, Інгул, Інгулець, Дунай, Сіверський Донець, Салгир.

6. Конюшина, сон-трава, люцерна, пирій, полин, типчак, ковила. Польові миші, ховрахи, лисиці, зайці, жуки-олені.

7. Чорноземи звичайні та південні, каштанові.

8.Велика розораність, деградація ґрунтового покриву, зменшення родючості, водна та вітрова ерозія, засолення.

7

VII. Повідомлення домашнього завдання

1-2 хв.

Вчитель повідомляє домашнє завдання: §46-47, запитання після параграфів.

Учні записують домашнє завдання до щоденників.

8

VIII. Підведення підсумків уроку

2-3 хв.

Вчитель оцінює учнів та запитує, чи сподобався учням урок.

Учні дають щоденники для оцінок, висловлюють свою думку щодо уроку.

 

 

docx
Додав(-ла)
Рощик Тетяна
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
4 листопада 2020
Переглядів
449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку