ВИКОРИСТАННЯ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ ЯК ІННОВАЦІЙНИХ ЗАСОБІВ ВИКЛАДАННЯ ГЕОГРАФІЇ

Про матеріал
Сутністю ментальних карт як інноваційного засобу навчання географії є картографування суб’єктивного сприйняття географічних реалій. Зарубіжні географи і психологи вже давно взяли на озброєння своєї науки спосіб уявного картографування. Ментальні карти - незамінні при дослідженні особливостей накопичення просторових знань і можуть дати багато цінного матеріалу для розуміння процесу просторового навчання, що дуже актуально для вивчення географії
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВИКОРИСТАННЯ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ ЯК ІННОВАЦІЙНИХ ЗАСОБІВ ВИКЛАДАННЯ ГЕОГРАФІЇ Підготувала Левченя Наталія Петрівна, вчитель географії та природознавства Сваринівського НВК «ЗОШ І-ІІ ст.-ДНЗ»

Номер слайду 2

Інновації на уроках географії Останніми роками інформаційні і телекомунікаційні технології  посіли своє постійне місце в навчальному процесі. Комп’ютер у навчанні – це особливе джерело географічної інформації, що дає змогу більш глибоко освоювати географічний матеріал.  Тому і є важливим процес активізації інформаційно-телекомунікаційних технологій у навчальному процесі за допомогою формування пізнавальних інтересів учнів під час вивчення географії. Комп’ютерне навчання набуло сьогодні широкого розповсюдження,й інтерес до нього весь час зростає. Воно зацікавлює учнів своєю оригінальністю, отримання задоволення від самого процесу спілкування з комп’ютером і результативності в здобутті географічних знань. Комп’ютер стає надійною основою для розвитку географічної освіти і культури.

Номер слайду 3

Інновації на уроках географії Cучасний урок мусить не лише нести учням максимум інформації, але навчати вчитись, використовувати діалог, моделювати ситуації, вільного обміну думками. Такі зміни можливі при застосуванні активних та інтерактивних технологій. Намагаючись зацікавити дітей географією, максимально наближаю їх до навчального процесу. Сучасні  учні одержують ззовні масу інформації. Тому одноманітні уроки знижують їх активність.

Номер слайду 4

Метод «ментальна карта» Метод «ментальна карта»-діаграма призначений для представлення слів, ідей, завдань, пов’язаних між собою та розташованих по радіусу навколо ключового слова або ідеї. Він використовується для генерування, візуалізації, структурування і класифікації ідей та як допомога у вивченні й організації матеріалу, при вирішенні проблеми, прийнятті рішення. Діаграма представляє семантичні або інші зв’язки між порціями інформації. Елементи діаграми розташовані інтуїтивно згідно з важливістю концепта та організовані у групуваннях, підрозділах і зонах. Цей метод використовується вчителями для пояснювання концепцій інноваційним шляхом, також дуже часто його використовують під час уроку-лекції. Ментальні карти робляться швидко та легко запам’ятовуються завдяки їх візуальній якості. Слід зауважити, що ментальна карта, хоч і має таку назву (map – карта), зовсім не схожа на карту географічну

Номер слайду 5

Метод «ментальна карта» Ментальна карта (mind map, асоціативна карта, інтелект-карта) будується на основі ключових слів або картинок, які відображають частини головної ідеї. На відміну від асоціативної карти, у когнітивних і концептуальних карт центральна ідея – основа концепції – може бути не представлена в моделі або на малюнку, але вона сприймається і розшифровується у процесі детального опису.

Номер слайду 6

Метод «ментальна карта» Ментальні карти вирізняються деревовидною структурою з декількома ярусами вузлів, причому асоціативні зв’язки можуть не відповідати рівню категоризації і бути конкретизовані. Ця карта може використовуватись як засіб, що надає вчителю можливість планувати навчальну програму на весь навчальний рік, структурно відмежовувати початок і кінець семестрів і вказувати на типи занять, які передбачається провести.

Номер слайду 7

Метод «ментальна карта» Використовуючи велику класну дошку або мультимедійний проектор, учитель може по ходу уроку доповнювати ментальну карту відповідними елементами. Це дозволяє схематично уявляти учням логічне викладення матеріалу, підготовленого вчителем, а також структуру уроку. Графічний метод представлення інформації захоплює аудиторію, дозволяє їй краще запам’ятати і засвоїти вислов люваний матеріал. Після заняття вчитель може роздати чорно-білі копії, що містять лише основу ментальної карти, яка була на занятті, і, крім домашнього завдання, запропонувати заповнити їх по пам’яті і розфарбувати.

Номер слайду 8

Метод «ментальна карта» Якщо метою іспиту в школі є перевірка учнівських знань, а не здатності виконувати письмові роботи, ментальна карта для цього є ідеальним засобом. Ментальна карта, складена як засіб перевірки знань, продемонструє вчителю його здатність оперувати навчальним матеріалом, а також його слабкі і сильні сторони у даній сфері.

Номер слайду 9

Метод «ментальна карта» Крім того, ментальна карта є суто індивідуальним уявленням людини, «вона відбиває світ так, як його собі уявляє людина, і може не бути правильною. Спотворення дійсно дуже імовірні» . Разом з індивідуальними ментальними картами, які можуть показати думку окремого індивіда, існують «колективні» ментальні карти, що властиві певній соціально-культурній групі людей, об’єднаних різними обставинами (місцем прожи вання, професією, рівнем знань, соціальною приналежністю, історичним періодом). Вони пояснюють різноманітність сприйняття світу в рамках однієї культури при існуванні загальнонаціональних уявлень

Номер слайду 10

Метод «ментальна карта» У той же час, ментальні карти виявляються корисними як наочні схеми в процесі викладання різних наук. Зокрема Тоні Бьюзен – англійський психолог, автор методики запам’ятовування – виявив паралелі між організацією мислення за допомогою ментальних карт та облаштуванням людського мозку, які він пояснив тим, що, поперше, сам нейрон виглядає як mind map (ядро з відгалуженнями), по-друге, думки на фізичному рівні відображаються як «дерева» біохімічних імпульсів

Номер слайду 11

Метод «ментальна карта» Ментальні карти доцільно використовувати у викладанні географії під час таких етапів уроку: 1. Пояснення теми – при використанні ментальної карти складні поняття можуть бути пояснені і представлені в систематичному вигляді. Застосування цих карт допомагає вчителю донести до учнів чітке узагальнене уявлення того матеріалу, який вивчається; знижується ризик неправильної інтерпретації важливих понять. 2. Закріплення матеріалу – використання ментальних карт допомагає закріпити формування нових понять в учнів. Це дає можливість візуалізувати ключові поняття та узагальнити їх взаємозв’язок. 3. Перевірка знань – за допомогою ментальних карт перевіряються знання, і можна виявити, який матеріал був неправильно засвоєний учнями. Використання цих карт може допомогти вчителю в оцінюванні саме процеса викладання. Успіхи учнів можуть бути проконтрольовані за допомогою ментальних карт

Номер слайду 12

FreeMind FreeMind – безкоштовна програма для створення ментальних карт, яка працює на будь-якій платформі, що підтримує Java. Програма має розширені можливості експортування.

Номер слайду 13

Використання на уроках географії ментальних карт

Номер слайду 14

Висновки Сутністю ментальних карт як інноваційного засобу навчання географії є картографування суб’єктивного сприйняття географічних реалій. Зарубіжні географи і психологи вже давно взяли на озброєння своєї науки спосіб уявного картографування. Ментальні карти - незамінні при дослідженні особливостей накопичення просторових знань і можуть дати багато цінного матеріалу для розуміння процесу просторового навчання, що дуже актуально для вивчення географії Інновації будують нову систему освіти, нові методи і принципи виховання, нововведення в педагогічну майстерність. Але треба щоб ці нововведення мали певні рамки, визначені суспільством. Треба заохочувати суспільство до нових досягнень у системі освіти, які б допомогли зробити навчання інформаційно повним та необтяжливим. Інновації самі по собі не виникають, вони є результатом наукових пошуків, передового педагогічного досвіду окремих учителів і цілих педагогічних колективів.

Номер слайду 15

Дякую за увагу!

ppt
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
2597
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку