Урок "Стежками козацької слави"

Про матеріал
Розробка уроку з Я досліджую світ 4 клас НУШ ТЕМА: Сторінками козацької слави". Мета:сприяти розширенню кругозору учнів щодо періоду козаччини; дати елементарні знання про умови життя козаків; поглиблювати знання про звичаї, обряди, атрибути, пов'язані з козацькою минувшиною; продовжувати збагачувати знання про історичне минуле нашої країни, виховувати повагу до козаків, бажання стати спадкоємцями козаків, почуття патріотизму.
Перегляд файлу

Тема. Стежками козацької слави

Мета:  сприяти розширенню кругозору учнів щодо періоду козаччини; дати елементарні знання про умови життя козаків; поглиблювати знання про звичаї, обряди, атрибути, пов'язані з козацькою минувшиною; продовжувати збагачувати знання про історичне минуле нашої країни, виховувати повагу до козаків, бажання стати спадкоємцями козаків, почуття патріотизму. Обладнання: мультимедійний комплект

 

Хід уроку

 I. Організаційна частина

Ранкове коло

В нашім класі друзі всі

Я і ти і ми і ви.

Привітай того, хто зліва,

Привітай того, хто справа _

Ми одна сім’я.
В нім класі друзі всі:

Я і ти і ми і ви.

Посміхнись тому, хто зліва,

Посміхнись тому, хто справа –

Ми одна сім’я.

 

Прийом «Подаруй усмішку»

 - Діти, давайте  подаруємо свої посмішки один одному і міцно потиснемо руки так,  щоб відчути підтримку, яку хотіли ви передати своїм друзям.

Вправа «Синоптик»

 - Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам погоду?

- Ось і ми послухаємо прогноз нашого синоптика на сьогоднішній день.

Учень-синоптик:

 - Доброго дня! Вас вітає синоптична служба 4-го класу. Я розповім вам про погоду за нашим віконечком. Отже,

 • Сонечко сьогодні нас (не) радує своїми промінчиками, тож, стан неба позначимо …

• Протягом дня опадів не спостерігається (опади будуть у вигляді …)

• І нарешті температура повітря сьогодні сягатиме …

• Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Чи любите ви подорожувати? Сьогодні ми продовжимо  подорож в минуле, адже без минулого нема майбутнього, але, щоб  отримати дозвіл на подорож, треба довести, що у нас є багаж знань. Вам необхідно дати відповіді на кілька запитань і отримати квиток – частинку пазла. Коли складемо пазл, то довідаємося, куди помандруємо.

 

Перед вами чарівна скринька запитань, по черзі відповідаємо на запитання і отримуємо частинку пазлу.

Питання:

  1. Які племена і народи заселяли нашу землю в давні часи?
  2. Чим займалися трипільці?
  3. В яких хатах жили трипільці?
  4. Як жили племена скіфів?
  5. Яких «свідків» скіфської давнини можна побачити , мандруючи степами України?
  6. Предками українців були…
  7. Чому прадавнім слов’янам доводилося укріплювати свої поселення?
  8. Хто запровадив християнство в Київській Русі?
  9. Як називався перший кам’яний храм Київській Русі?
  10. Хто створив алфавіт слов’янських мов?
  11. Що зробив Ярослав Мудрий для Київської держави?
  12. У якому столітті Київській Русі великого удару завдала війна  із монгольським військом?
  13. У якому році Київ було зруйновано?
  14. Хто заснував місто Львів?
  15. В яку державу об’єдналися землі Галичини і Волині?

 

А тепер давайте складемо пазли і дізнаємся , куди ми сьогодні помандруємо.

ІІІ. Оголошення теми уроку

У нас вийшло зображення героїв мультфільму про козаків, отже сьогодні ми відправляємося у мандрівку стежками козацької слави.

 

Асоціативний кущ «Козак»

Ащо ми знаємо про козаків? Козак – Який він?  які асоціації у вас викликає слово «козак»?

(сміливий, сильний…….)

- Сьогодні ми познайомимося з козаками – сміливими, героїчними людьми – захисниками українського народу в далекі часи.

 

 Наше завдання   познайомитися з історією існування козацтва, звичаями та традиціями українських козаків.

Очікування

  • Що ви очікуєте від уроку?(дізнаємося про звичаї козаків, де вони жили).

ІV.Основна частина

  1. Стежинка «Хто такі козаки, де вони жили»

 

Дізнаємося, хто такі козаки?

Що означає слово козак.

Перегляд відео і виконання самостійного завдання «Продовж речення»

https://www.youtube.com/watch?v=NsidAJbjcT8

 

  1. Слово «козак» означає ……
  2. Перша згадка про козаків в …. Році.
  3. Для захисту будували дерев’яні укріплення, які називали …  .
  4. Кіш нараховував до ……. Козаків.
  5. У коші був  отаман та ……. Рада для вирішення важливих питань життя.
  6. На високих валах ставили найпотужнішу зброю…
  7. Посеред Січі велика площа, по краях…
  8. В центрі площі …
  9. Під час миру займалися…

2 стежинка «Козацькі звичаї і традиції»

 (виступ підготовлених учнів)

1 учень

Новачок, незалежно від віку, приймався спочатку в «молодики». Молодик сім років учився фехтувати, влучно стріляти, «реп'яхом» на коні сидіти, виконувати гопак, який колись був не танцем, а різновидом бойового мистецтва, що полягав у вмінні вести бій найперше ногами з багатьма суперниками. Крім того, козак розвивав у собі силу й спритність. Керували навчанням досвідчені воїни й полководці, при яких юнаки служили джурами.

Козак мав не тільки бути неперевершеним воїном, а й так само добре знати грамоту, основи астрономії, медицини. Більш талановиті навчалися ще й основам дипломатії, вивчали іноземні мови, оскільки у невтомній боротьбі доводилося бувати у різних країнах.

2 учень

Лише після успішного навчання майбутній козак допускався до іспиту на звання запорожця. Такий іспит мав напівжартівливий характер. Спочатку юнак мав з'їсти миску дуже наперченого борщу і випити кварту горілки, опісля чого пройти по колоді, перекинутій між скелями на березі Дніпра, і не впасти у воду.  Наступне випробування — подолати всі пороги, пливучи човном по Дніпру проти течії. На завершення молодик, осідлавши необ'їждженого коня задом наперед, без сідла й вуздечки мав проскакати по степу й благополучно повернутися

Фізкультхвилинка

 (Козацьке тренування)

 

3 стежинка «Зброя та козацькі клейноди»

Робота в групах

1 група досліджує зброю

2 група клейноди Про клейноди. Клейноди – дорогоцінні військові знаки. Усі козацькі клейноди,за винятком паличок від литаврі,зберігалися в січовій Покровській церкві у скарбниці й виносилися тільки за наказом кошового

 

 

 

  1.               Презентація робіт бунчук – символ влади,але носив його бунчуковий товариш;                    печатка з гербом – у судді;                                                                                  пернач – у полковника;   литаври – ( великі барабани) – у розпорядженні довбиша;

  палиця – у осавули; значки для 38 Запорозьких куренів – у значкових товаришів.

4 стежинка «Козацькі прислів’я та приказки»

Робота в парах

Склади прислів’я

  •  Де козак, там і слава. 
  •  Без коня немає й козака .
  •  Козак дружбу знає: в біді коня не покидає. 
  • Козак з біди не заплаче. 
  •  Козацькому роду нема переводу. 

VІ. Закріплення вивченого

5 стежинка «Вікторина»

  1. Що означає слово «козак»?
  2. Найпотужніша зброя козаків?
  3. Військовий прапор, символ влади гетьмана?
  4. Де розташовувалися козацькі табори?
  5. Ударний музичний інструмент, яким користувалися козаки?
  6. Про яку деталь козацького вбрання казали «широкі, як чорне море?
  7. У центрі Січі стояла церква…
  8. Як називалося давнє бойове мистецтво козаків?

VІІ. Підсумок

Вправа «Продовж речення»

«На уроці мені було цікаво…»

 «Сьогодні я дізнався…»

«Своїм батькам я розповім…»

docx
Додано
4 квітня 2023
Переглядів
300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку