Тема. Стежками козацької слави
Мета: сприяти розширенню кругозору учнів щодо періоду козаччини; дати елементарні знання про умови життя козаків; поглиблювати знання про звичаї, обряди, атрибути, пов'язані з козацькою минувшиною; продовжувати збагачувати знання про історичне минуле нашої країни, виховувати повагу до козаків, бажання стати спадкоємцями козаків, почуття патріотизму. Обладнання: мультимедійний комплект
Хід уроку
I. Організаційна частина
Ранкове коло
В нашім класі друзі всі
Я і ти і ми і ви.
Привітай того, хто зліва,
Привітай того, хто справа _
Ми одна сім’я.
В нім класі друзі всі:
Я і ти і ми і ви.
Посміхнись тому, хто зліва,
Посміхнись тому, хто справа –
Ми одна сім’я.
Прийом «Подаруй усмішку»
- Діти, давайте подаруємо свої посмішки один одному і міцно потиснемо руки так, щоб відчути підтримку, яку хотіли ви передати своїм друзям.
Вправа «Синоптик»
- Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам погоду?
- Ось і ми послухаємо прогноз нашого синоптика на сьогоднішній день.
Учень-синоптик:
- Доброго дня! Вас вітає синоптична служба 4-го класу. Я розповім вам про погоду за нашим віконечком. Отже,
• Сонечко сьогодні нас (не) радує своїми промінчиками, тож, стан неба позначимо …
• Протягом дня опадів не спостерігається (опади будуть у вигляді …)
• І нарешті температура повітря сьогодні сягатиме …
• Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Чи любите ви подорожувати? Сьогодні ми продовжимо подорож в минуле, адже без минулого нема майбутнього, але, щоб отримати дозвіл на подорож, треба довести, що у нас є багаж знань. Вам необхідно дати відповіді на кілька запитань і отримати квиток – частинку пазла. Коли складемо пазл, то довідаємося, куди помандруємо.
Перед вами чарівна скринька запитань, по черзі відповідаємо на запитання і отримуємо частинку пазлу.
Питання:
А тепер давайте складемо пазли і дізнаємся , куди ми сьогодні помандруємо.
ІІІ. Оголошення теми уроку
У нас вийшло зображення героїв мультфільму про козаків, отже сьогодні ми відправляємося у мандрівку стежками козацької слави.
Асоціативний кущ «Козак»
Ащо ми знаємо про козаків? Козак – Який він? які асоціації у вас викликає слово «козак»?
(сміливий, сильний…….)
- Сьогодні ми познайомимося з козаками – сміливими, героїчними людьми – захисниками українського народу в далекі часи.
Наше завдання познайомитися з історією існування козацтва, звичаями та традиціями українських козаків.
Очікування
ІV.Основна частина
Дізнаємося, хто такі козаки?
Що означає слово козак.
Перегляд відео і виконання самостійного завдання «Продовж речення»
https://www.youtube.com/watch?v=NsidAJbjcT8
2 стежинка «Козацькі звичаї і традиції»
(виступ підготовлених учнів)
1 учень
Новачок, незалежно від віку, приймався спочатку в «молодики». Молодик сім років учився фехтувати, влучно стріляти, «реп'яхом» на коні сидіти, виконувати гопак, який колись був не танцем, а різновидом бойового мистецтва, що полягав у вмінні вести бій найперше ногами з багатьма суперниками. Крім того, козак розвивав у собі силу й спритність. Керували навчанням досвідчені воїни й полководці, при яких юнаки служили джурами.
Козак мав не тільки бути неперевершеним воїном, а й так само добре знати грамоту, основи астрономії, медицини. Більш талановиті навчалися ще й основам дипломатії, вивчали іноземні мови, оскільки у невтомній боротьбі доводилося бувати у різних країнах.
2 учень
Лише після успішного навчання майбутній козак допускався до іспиту на звання запорожця. Такий іспит мав напівжартівливий характер. Спочатку юнак мав з'їсти миску дуже наперченого борщу і випити кварту горілки, опісля чого пройти по колоді, перекинутій між скелями на березі Дніпра, і не впасти у воду. Наступне випробування — подолати всі пороги, пливучи човном по Дніпру проти течії. На завершення молодик, осідлавши необ'їждженого коня задом наперед, без сідла й вуздечки мав проскакати по степу й благополучно повернутися
Фізкультхвилинка
(Козацьке тренування)
3 стежинка «Зброя та козацькі клейноди»
Робота в групах
1 група досліджує зброю
2 група клейноди Про клейноди. Клейноди – дорогоцінні військові знаки. Усі козацькі клейноди,за винятком паличок від литаврі,зберігалися в січовій Покровській церкві у скарбниці й виносилися тільки за наказом кошового
палиця – у осавули; значки для 38 Запорозьких куренів – у значкових товаришів.
4 стежинка «Козацькі прислів’я та приказки»
Робота в парах
Склади прислів’я
VІ. Закріплення вивченого
5 стежинка «Вікторина»
VІІ. Підсумок
Вправа «Продовж речення»
«На уроці мені було цікаво…»
«Сьогодні я дізнався…»
«Своїм батькам я розповім…»