Урок "Стихійні лиха"

Про матеріал

Тема. Правила дій під час НС знай - в безпеці перебувай. Стихійні лиха

Мета: поглибити знання учнів щодо надзвичайних ситуацій, їх типів, причин виникнення; ознайомити з правилами поводження під час надзвичайних ситуацій та способами захисту від надзвичайних ситуацій; сформувати в учнів поняття про цивільних захист; формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати дисциплінованість, відповідальність за свої дії, організованість, увагу до ближнього.

Перегляд файлу

Тема. Правила дій під час НС знай - в безпеці перебувай. Стихійні лиха Державна служба України з надзвичайних ситуацій — Вікіпедія

Мета: поглибити знання учнів щодо надзвичайних ситуацій, їх типів, причин виникнення; ознайомити з правилами поводження під час надзвичайних ситуацій та способами захисту від надзвичайних ситуацій; сформувати в учнів поняття про цивільних захист; формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати дисциплінованість, відповідальність за свої дії, організованість, увагу до ближнього.

Обладнання: зображення стихійних лих, конверти, аркуші А-3, пам’ятки дій під час стихійних лих, номери телефонів служб порятунку, пам’ятка «Як захистити природу».

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя. Давайте привітаємо наш світ своїми посмішками! Добрий день, Земле.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

- Здоров’я – найцінніший скарб. Потрібно берегти його, щоб були сили навчатися, займатися улюбленою справою та захищати світ від небезпечних ситуацій.

Привітання до Дня рятівника – Новодністровська міська рада- Сьогодні незвичайний урок. У нас урок з цивільної оборони. Ви дізнаєтесь, що таке цивільний захист, як діяти в надзвичайних ситуаціях природного характеру. Розробимо алгоритм дій під час стихійного лиха. А також протягом уроку створимо пам'ятку «Як захистити природу».

ІІІ. Основна частина

- «Цивільний» - означає народ, населення, не військові люди.

- Цивільний захист – це функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в «особливий період».

 - Один раз на рік в кожному навчальному закладі проводиться день ЦЗ. Щоб бути завжди готовими та вміти правильно діяти під час надзвичайних ситуацій.

1. Вправа «Асоціативний кущ»

- Поясніть як ви розумієте, що таке надзвичайні ситуації?

НС – це порушення нормальних умов життя і діяльності людей на території, спричинених аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншою небезпечною ситуацією, яка призвела (може призвести) до загибелі людей та (або) значних матеріальних збитків. Надзвичайні ситуації можуть бути природного характеру  та техногенного (причетність людини).

- Які надзвичайні ситуації ви знаєте? (Стихійні лиха, катастрофи, епідемії, пожежі, аварії, озброєний напад, війна).

2. Вправа «Роздивись і розкажи»

- Розгляньте фотографії та розкажіть, у яких надзвичайних ситуаціях опинилися люди.

C:\Users\София\Desktop\Без названия.jpgC:\Users\София\Desktop\72_main.jpgC:\Users\София\Desktop\78c37d3a95d15c3f3cbcf726dfbc7b59.jpgC:\Users\София\Desktop\thumbnail-tw-20200624154648-4951.jpgC:\Users\София\Desktop\900906_2005329.jpg

- Подібні ситуації називаються стихійними лихами. Виникають внаслідок дії деяких природних чинників, але найчастіше з вини  людини.

-Які стихійні лиха можуть статися в Україні? (Землетрус, пожежа, повінь, ураган, зсуви, сніжні заноси, обвали, засуха).

3. Що ж робити під час землетрусу?

- Землетрус – це коливання земної поверхні, що виникають у наслідок підземних штовхав величезної сили і призводять до руйнувань будівель, споруд, по­жеж та людських жертв.

- Землетруси можуть продовжуватись від декількох се­кунд до декількох діб. Вони наносять великі матеріальні збитки і забирають життя у тисяч людей.

Це цікаво знати! У тварин виявляється незвичайна поведінка напередодні землетру­су, наприклад, кішки залиша­ють населені пункти та переносять кошенят на луки, а птахи у клітках за 10—15 хвилин до початку землетру­су починають літати; перед поштовхом чути незвичайні крики птахів; домашні тварини у хлівах впадають у паніку тощо.

В Україні райони землетрусів знаходяться в Карпатських і Кримських горах.

- Дії під час землетрусу:

  • Зберігайте спокій, уникайте паніки.
  • При перебуванні у будинку негайно вийти з нього.
  • Не користуйтесь ліфтом. Якщо неможливо вибігти на вулицю сховайтесь під стіл, в шафу або відчиніть двері і станьте у дверний отвір.
  • Обличчя закрийте руками, щоб не поранитися склом. Тримайтесь подалі від вікон та скляних перегородок.
  • В школі залізь під парту.
  • Якщо підземні поштовхи застали вас на вулиці – відійдіть далі від будівлі, ліній електропередач. Не торкайтесь обірваного дроту – він може бути під напругою.
  • В автобусі не треба зчиняти паніку, бити вікна, рватися до дверей. Водій зупинить автобус і відкриє двері.
  • Перевірте, чи немає поблизу постраждалих, сповістіть про них рятувальників та, по можливості, надайте допомогу.

4. Дії під час повені

- Повінь, паводок - це значне затоплення місцевості, внаслідок підвищення рівня води в річці, озері, водосховищі. Вони бувають після раптового танення снігу, під час сильної зливи. Вода при цьому виходить з берегів річок і затоплює все навколо. У Черновецького розказали, що робити під час повені | Українська правда -  Київ

- Які наслідки повені? Руйнування будинків, будівель, мостів, розмивання залізничних колій та автомобільних шляхів; аварії на інженерних мережах; знищення посівів; жертви серед населення та загибель тварин; просідання землі та будинків.

 - Як діяти під час повені:

  • Якщо ти перебуваєш на першому поверсі, піднімися вище, а якщо в одноповерховому будинку, то піднімися на горище або дах.
  • Якщо ти опинився в лісі, знайди підвищене місце, залізь на дерево.
  • Якщо ти опинився у воді, пливи за течією до найближчої незатопленої ділянки. Використовуй при цьому дошки, колоди тощо.
  • Якщо надійшло повідомлення про повінь, допоможи батькам захистити ваш будинок. Треба вимкнути газ, електрику, взяти з собою документи, необхідні речі, невеликий запас продуктів і води і прибути на місце збору.

5. Буря

- Буря – не сильний вітер, який може привести до травмування людини і пошкодження матеріальних цінностей.

 - Що робити під час бурі

  • зберігайте спокій, уникайте паніки;
  • надайте допомогу інвалідам, дітям, людям похилого віку та сусідам;
  • закрийте вікна та відійдіть від них подалі;
  • вимкніть електрику;
  • не намагайтесь перейти в іншу будівлю – це небезпечно;
  • не користуйтеся ліфтами, електромережу можуть раптово вимкнути;
  • обминайте хиткі будівлі та будинки з хитким дахом, якщо лихо застало вас на вулиці, заховайтеся в підвал найближчого будинку;
  • уникайте мостів, трубопроводів, ліній електромереж, водойм, потенційно небезпечних промислових об'єктів та дерев;
  • не наближайтесь до води подивитися на шторм.

6. Пожежа в лісі – лихо для країни

- Лісові пожежі — це неконтрольований процес горіння, що тягне за собою загибель людей, тварин, рослинного світу і знищення матеріальних цінностей.

- Причинами виникнення  лісових пожеж являються не тільки природні явища (блискавка, посуха), грозові розряди, а  й необе­режне поводження з вогнем та порушення правил пожеж­ної безпеки. Відомо,  що 90 % пожеж виникають з вини людини і тільки 7 — 8% від блискавок. Щоб уникнути такого нищівного лиха, потрібно пам’ятати, що в лісі не можна розпалювати вогонь!

- Дії під час  лісової пожежі

  • Найголовніше - не панікувати!  Необхідно негайно повідомити про це пожежну частину: телефонуй за номером 101 – чітко і ясно назви адресу і місце виникнення пожежі.
  • Повідомивши про пожежу, спробуйте, не гаючи часу, загасити вогонь підручними засобами:
  • вогонь можна загасити водою, піском чи землею без вмісту тліючих матеріалів;
  • полум’я можна збити за допомогою верхнього одягу, цупкої тканини, віника з  гілля із листям.
  • По можливості змочи якусь тканину, прикрий нею ніс і рот.
  • Кордон вогню слід переходити проти вітру, прикривши обличчя та голову одягом.

- Пам’ятайте! Якщо ви опинилися в надзвичайній ситуації не потрібно панікувати! Необхідно надавати допомогу одне одному. Звертайтеся за допомогою за певними номерами.

- А які номери служб порятунку?

- Можна звертатися за номером 112.

Фізкультхвилинка

7. Складання пам’ятки «Як захистити природу»

- Ліс, водойми, ґрунт та їх мешканці – це друзі людини! Ми повинні розуміти, що наше необережне ставлення до природи може привести до екологічних катастроф. Все частіше ми скаржимось на погане повітря, неякісну воду, бруд на дорогах. Ці проблеми починаються з необережного ставлення до оточення: викидання сміття в непризначених для цього місцях, вирубки лісів, лісних пожеж, не раціональне використання корисних копалин. І якщо ми будемо продовжуватимемо лише пасивно спостерігати, то подальше погіршення стану довкілля неминуче.

- Ми можемо жити в злагоді з природою, і повинні захистити нашу планету - наш спільний дім.  Тому я хочу запропонувати скласти пам’ятку «Як захистити природу».

  • Не розводьте вогнище в лісі. Відпочивайте лише у спеціально відведених лісових зонах відпочинку.
  • Не залишайте вогнище без нагляду.
  • C:\Users\София\Desktop\lis.jpgПокидаючи місце відпочинку, обов'язково заливайте вогнище водою, чи засипайте піском або ґрунтом
  • Не залишайте сміття в лісі, не викидайте сміття у воду.
  • Не ламайте гілки дерев та кущів. Це заважає рослині жити.
  • Не зривайте лісових квітів, особливо рідкісних першоцвітів – це порушення закону. Хай гарні рослини залишаються в природі!
  • Не руйнуйте мурашників – вони лісові «санітари».
  • Відмовитися від поліетиленових пакетів – екологічно та економічно.
  • Економите воду.
  • Купуйте тільки те, що дійсно вам необхідне.

ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів.

  1. Гра «Розумні і сміливі»

Учні діляться на 4 команди. Кожній команді пропонується конверт, в якому є зображення стихійного лиха. Необхідно згадати дії під час лиха, яке опинилося в кожній команді.

Намалювати малюнок на а4 причини пожеж. Протипожежна безпека: картинки для  дітей.Стокові фотографії Землетрус та роялті-фрі зображення Землетрус |  Depositphotos®Ответы Mail.ru: Небольшое сочинение по картине А. Комарова  "Наводнение"(фото внутри)Буревій у Миколаївському районі: вітром зірвало дахи, зупинки та майданчики  (оновлюється) | Маяк.media

  1. Творча гра «Я дизайнер!»

- Об’єднатись у групи і створити соціальну рекламу про захист природи. Зобразити на аркуші паперу.

V. Підсумок уроку

Гра «Продовжи речення»

- Цивільний захист - це функція держави, спрямована на захист…

- Стихійні лиха виникають внаслідок…

- Кішки залиша­ють населені пункти та переносять кошенят на луки, а птахи починають літати у клітках за 10—15 хвилин до початку…

- Коли виникають надзвичайні ситуації необхідно звертатися за номерами…

- Якщо ви опинилися в надзвичайній ситуації не потрібно…

- Потрібно допомагати…

- Бережіть нашу…

 

docx
Додано
13 квітня 2021
Переглядів
1814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку