Тема. Правила дій під час НС знай - в безпеці перебувай. Стихійні лиха
Мета: поглибити знання учнів щодо надзвичайних ситуацій, їх типів, причин виникнення; ознайомити з правилами поводження під час надзвичайних ситуацій та способами захисту від надзвичайних ситуацій; сформувати в учнів поняття про цивільних захист; формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати дисциплінованість, відповідальність за свої дії, організованість, увагу до ближнього.
Тема. Правила дій під час НС знай - в безпеці перебувай. Стихійні лиха
Мета: поглибити знання учнів щодо надзвичайних ситуацій, їх типів, причин виникнення; ознайомити з правилами поводження під час надзвичайних ситуацій та способами захисту від надзвичайних ситуацій; сформувати в учнів поняття про цивільних захист; формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати дисциплінованість, відповідальність за свої дії, організованість, увагу до ближнього.
Обладнання: зображення стихійних лих, конверти, аркуші А-3, пам’ятки дій під час стихійних лих, номери телефонів служб порятунку, пам’ятка «Як захистити природу».
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя. Давайте привітаємо наш світ своїми посмішками! Добрий день, Земле.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
- Здоров’я – найцінніший скарб. Потрібно берегти його, щоб були сили навчатися, займатися улюбленою справою та захищати світ від небезпечних ситуацій.
- Сьогодні незвичайний урок. У нас урок з цивільної оборони. Ви дізнаєтесь, що таке цивільний захист, як діяти в надзвичайних ситуаціях природного характеру. Розробимо алгоритм дій під час стихійного лиха. А також протягом уроку створимо пам'ятку «Як захистити природу».
ІІІ. Основна частина
- «Цивільний» - означає народ, населення, не військові люди.
- Цивільний захист – це функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в «особливий період».
- Один раз на рік в кожному навчальному закладі проводиться день ЦЗ. Щоб бути завжди готовими та вміти правильно діяти під час надзвичайних ситуацій.
1. Вправа «Асоціативний кущ»
- Поясніть як ви розумієте, що таке надзвичайні ситуації?
НС – це порушення нормальних умов життя і діяльності людей на території, спричинених аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншою небезпечною ситуацією, яка призвела (може призвести) до загибелі людей та (або) значних матеріальних збитків. Надзвичайні ситуації можуть бути природного характеру та техногенного (причетність людини).
- Які надзвичайні ситуації ви знаєте? (Стихійні лиха, катастрофи, епідемії, пожежі, аварії, озброєний напад, війна).
2. Вправа «Роздивись і розкажи»
- Розгляньте фотографії та розкажіть, у яких надзвичайних ситуаціях опинилися люди.
- Подібні ситуації називаються стихійними лихами. Виникають внаслідок дії деяких природних чинників, але найчастіше з вини людини.
-Які стихійні лиха можуть статися в Україні? (Землетрус, пожежа, повінь, ураган, зсуви, сніжні заноси, обвали, засуха).
3. Що ж робити під час землетрусу?
- Землетрус – це коливання земної поверхні, що виникають у наслідок підземних штовхав величезної сили і призводять до руйнувань будівель, споруд, пожеж та людських жертв.
- Землетруси можуть продовжуватись від декількох секунд до декількох діб. Вони наносять великі матеріальні збитки і забирають життя у тисяч людей.
Це цікаво знати! У тварин виявляється незвичайна поведінка напередодні землетрусу, наприклад, кішки залишають населені пункти та переносять кошенят на луки, а птахи у клітках за 10—15 хвилин до початку землетрусу починають літати; перед поштовхом чути незвичайні крики птахів; домашні тварини у хлівах впадають у паніку тощо.
В Україні райони землетрусів знаходяться в Карпатських і Кримських горах.
- Дії під час землетрусу:
4. Дії під час повені
- Повінь, паводок - це значне затоплення місцевості, внаслідок підвищення рівня води в річці, озері, водосховищі. Вони бувають після раптового танення снігу, під час сильної зливи. Вода при цьому виходить з берегів річок і затоплює все навколо.
- Які наслідки повені? Руйнування будинків, будівель, мостів, розмивання залізничних колій та автомобільних шляхів; аварії на інженерних мережах; знищення посівів; жертви серед населення та загибель тварин; просідання землі та будинків.
- Як діяти під час повені:
5. Буря
- Буря – не сильний вітер, який може привести до травмування людини і пошкодження матеріальних цінностей.
- Що робити під час бурі
6. Пожежа в лісі – лихо для країни
- Лісові пожежі — це неконтрольований процес горіння, що тягне за собою загибель людей, тварин, рослинного світу і знищення матеріальних цінностей.
- Причинами виникнення лісових пожеж являються не тільки природні явища (блискавка, посуха), грозові розряди, а й необережне поводження з вогнем та порушення правил пожежної безпеки. Відомо, що 90 % пожеж виникають з вини людини і тільки 7 — 8% від блискавок. Щоб уникнути такого нищівного лиха, потрібно пам’ятати, що в лісі не можна розпалювати вогонь!
- Дії під час лісової пожежі
- Пам’ятайте! Якщо ви опинилися в надзвичайній ситуації не потрібно панікувати! Необхідно надавати допомогу одне одному. Звертайтеся за допомогою за певними номерами.
- А які номери служб порятунку?
- Можна звертатися за номером 112.
Фізкультхвилинка
7. Складання пам’ятки «Як захистити природу»
- Ліс, водойми, ґрунт та їх мешканці – це друзі людини! Ми повинні розуміти, що наше необережне ставлення до природи може привести до екологічних катастроф. Все частіше ми скаржимось на погане повітря, неякісну воду, бруд на дорогах. Ці проблеми починаються з необережного ставлення до оточення: викидання сміття в непризначених для цього місцях, вирубки лісів, лісних пожеж, не раціональне використання корисних копалин. І якщо ми будемо продовжуватимемо лише пасивно спостерігати, то подальше погіршення стану довкілля неминуче.
- Ми можемо жити в злагоді з природою, і повинні захистити нашу планету - наш спільний дім. Тому я хочу запропонувати скласти пам’ятку «Як захистити природу».
ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Учні діляться на 4 команди. Кожній команді пропонується конверт, в якому є зображення стихійного лиха. Необхідно згадати дії під час лиха, яке опинилося в кожній команді.
- Об’єднатись у групи і створити соціальну рекламу про захист природи. Зобразити на аркуші паперу.
V. Підсумок уроку
Гра «Продовжи речення»
- Цивільний захист - це функція держави, спрямована на захист…
- Стихійні лиха виникають внаслідок…
- Кішки залишають населені пункти та переносять кошенят на луки, а птахи починають літати у клітках за 10—15 хвилин до початку…
- Коли виникають надзвичайні ситуації необхідно звертатися за номерами…
- Якщо ви опинилися в надзвичайній ситуації не потрібно…
- Потрібно допомагати…
- Бережіть нашу…