Тема. Загальна характеристика стилів архітектури.
Мета: ознайомити учнів із поняттям «стиль», з найбільш відомими стилями
в архітектурі;
показати приклади витворів архітектури різних стилів;
навчити виділяти ознаки різних стилів;
виховувати почуття прекрасного через культурну спадщину різних
народів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійна дошка, таблиця «Періоди розвитку людської
цивілізації».
Тип: вивчення нового матеріалу.
План уроку.
І.Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Вступ.
1 учень. Давним – давно земель усіх Творець
На голову людей надів Вінець.
Вклав в руки пензель, молоток, різець,
Й сказав: твори, людино, Ти – взірець!
2 учень. Тобі даю я серце золоте,
І силу, і натхнення, й розум,
І руки, що невтомні і майстерні,
І волю, щоб пройти кругом крізь терни.
3 учень. Людини ж народилась, й в той же час
Питанням задається повсякчас:
Чи є в житті дива та чудеса,
І що таке життя, а що – краса?
Чи віра є в серцях, чи є душа?
4 учень. Нам відповідь на це дають віки
Час усьому на світі йде взнаки,
Та іноді і він боїться храмів
Й доріг до них, що вічністю клечаних.
2. Слово вчителя.
Разом з людською свідомістю в людини зародилась ВІРА в надприроднє, над-
сильне, надсправедливе, в те, що є джерелом гармонії та порядку. Люди
протягом віків вірили в різних богів і очі під час молитви завжди піднімали
догори. Просили в богів чи бога життя, здоров’я, сили, могутності, любові,
врожаю, удачі.
- Люди любили своїх богів.
- Люди шанували своїх богів.
- Люди боялися своїх богів.
- Люди поклонялися своїм богам.
Люди будували храми. Храм – як втілення найвищої людської духовності,
Храм – як талант і майстерність мільйонів людей.
«Храм душі твоєї» - так звучить тема цього уроку.
Кажуть, людина, коли рухається, краще думає, запам’ятовує, тому урок сьогодні буде динамічним. Ми збудуємо моделі храмів і цеглинками в цих
моделях будете ви, бо вам належить будувати майбутнє.
З прадавньої казки відомо, що найпрудкіша на землі – думка. За мить
перенесеться через тисячі миль і тисячоліття віків. Щоб краще пізнати себе теперішніх, спробуємо перевтілитися і через завісу століть збудувати храми
різних вір і релігій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повторення періодів розвитку людської цивілізації, використовуючи
таблицю.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Ознайомлення зі слайду з поняттям «стиль».
Представлення учнями творів архітектури різних періодів і стилів.
Єгипет
1 учень.
Одна з найстаріших у світі – культура Стародавнього Єгипту, яка почала
формування на межі ІV-ІІІ тисячоліть до нашої ери, коли створювалась
єдина держава під міцною владою фараона. Найбільш знамениті творіння
єгипетської культури – це піраміди, що ведуть свою історію від невеликих
надгробних плит, пізніше – східчастих пірамід і до найвеличніших у світі
пірамід.
2 учень.
Величезний єгипетський храм являв собою витягнутий прямокутник,
поділений усередині на три частини, розташовані одна над одною:
перистильний двір, обрамлений рядами колон, гіпостильна зала, святилище.
Будівельна конструкція єгипетських споруд – це стійково-балочна
конструкція, що пояснюється її простотою, чіткістю, логічністю. Колони
розподілялися на три типи: пальмоподібні, папірусоподібні, лотосоподібні. У
цих формах стилізовано рослинні мотиви. Стіни храмів прикрашалися
розкішним живописом.
На слайді демонструються піраміди Єгипту.
Учні з власних тіл будують піраміду.
1 учень.
Пекуче сонце. Сонячний диск – сонячне божество. Від тебе залежить доля
Єгипту. Ти один вирішуєш долю тисяч людей. Над ними – втілення
верховного бога – фараона – він сам бог. І йому збудовано храм.
Чотири грані, чотири сторони світу, чотири рівних ребра. А верхівка високо в
небі. Чіткий математичний і логічно вивірений архітектурний розрахунок.
Символ могутності, віри, беззаперечної сили і влади, символ потойбічного
життя. Зміст життя цілого народу.
Прості смертні завмерли в покорі і не наважуються ні порухом, ні словом не
потурбувати вічності, збудованої нелюдськими зусиллями.
«Все на світі боїться часу, та час боїться пірамід».
Учитель: Яка найбільша піраміда Єгипту? Висота піраміди Хеопса 137
метрів. Учені стверджують, що вона була ще вища. Щоб обійти піраміду,
треба пройти по піску цілий кілометр. Будували її 20 років, а дорогу до неї–10 років. Усю споруду збудовано із 2 300 000 тисяч блоків, найменших з яких важив півтони.
Відомим до наших днів є єгипетський канон зображення людини на площині.
Це незручний поворот фігури, поєднання фасу і профілю. Шедевром світової
скульптури є прекрасний, вражаючий внутрішньою свободою, образ цариці
Нефертіті.
Греція
1 учень.
Балканський півострів. Стародавня антична Греція. Абсолютний антипод
попередньому сюжету. Справжнє чудо!
2 учень.
Так, це так і називають деякі вчені, саме «грецьке чудо». Неймовірно, як на
невеликому клаптику неродючої, кам’янистої землі могла народитись така
могутня за силою культура?
1 учень.
Бо людина відчула себе вільною. Вона – найвища цінність, вона – маже як
Боги! «Чимало в природі дивних сил, та сильніш за Людину – нема» (Софокл)
2 учень.
Греки натхненно будують свої храми. Їхні периптери неначе білі птахи
злітають на пагорбах. Але вони не пригнічують надлюдськими розмірами.
Вони ніби обіймають людину. Вони – торжество людської демократії і
Таланту.
На слайді демонструється Парфенон. Учні будують храм із власних тіл.
1 учень.
Грецький храм, що за ІІІ-ІV ст. пройшов шлях від наосу до досконалої краси
класичного типу храму дав світові славнозвісні класичні грецькі ордери, які
й досі широко використовуються в архітектурі.
На слайді демонструється визначення поняття «ордер», приклади грецьких
ордерів.
2 учень.
Є три види грецьких ордерів. Ордери порівнювалися з людиною. Так, дорійський ордер, завдяки монументальності, вважався чоловічим,
іонійський, завдяки прикрасам, жіночим.
1 учень.
Навіть статуї богам біля храмів такі земні, такі близькі до людей, що
мимоволі здається, що відстань між людьми і богами не така вже й велика.
2 учень.
Спасибі тобі, могутній і мудрий, творчий і талановитий античний світе!
Учитель. А після греків естафету розвитку перейняли римляни. Це були
геніальні військові, адміністратори, інженери, будівельники.
В чому ж заслуга римлян? І про що говорить афоризм: «Полонена Греція полонила свого некультурного завойовника».
Учень.
Це означає, що римляни, які завоювали Грецію, зуміли творчо використати
культурні надбання греків і схилили голову над їхніми досягненнями. Що ж
винайшли могутні римляни? Вони винайшли новий будівельний матеріал –
бетон. Вони будують дороги, мости, акведуки, амфітеатри і, звичайно ж, храми.
Вони подарували світові такі архітектурні елементи, як арка, купол, театр,
бібліотека, базиліка. Базиліка – це довгаста будівля із трьох або п’яти
поздовжніх частин-нефів. Нефи розділені колонами. Центральний неф –
найвищий.
На слайді демонструється Колізей.
Колізей – перший в історії архітектури купол. Перша спроба об’єднати всіх богів під одним небом. І нехай боги візьмуться за руки і всі подивляться в одне небо, яке є частиною великого гармонійного космосу.
Учні будують Колізей
Середньовіччя
Учитель. А незабаром під одним куполом запанує один бог. Бо вже в надрах
слабіючої римської імперії зароджується християнство.
1 учень.
Довгі століття перших християн цькували і катували, та віра вижила, в складну
епоху середньовіччя запанувала в Європі.
2 учень.
І вистрілили шпилями в небо романські та готичні храми. Вони височезні, з
надлюдськими розмірами, стрункими арками і химерними скульптурами.
1 учень.
Вони такі величезні, що можуть вміщувати все населення міста.
2 учень.
Яка мала і нікчемна людина, яка стоїть перед таким храмом. І як
несправедливо, що ніхто не знає імені його творця.
На слайдах демонструються храми в романському стилі.
1 учень.
Романський стиль характеризується масивними, строгими формами. Товсті
стіни, вузькі вікна, могутні вежі лицарських замків, монастирів, храмів
повинні були, перш за все,захищати від ворога. Романський храм – хрестово-
купольний храм.
Учні будують храми в романському стилі.
На слайдах демонструються храми в готичному стилі.
2 учень.
Готика – художній стиль, що став заключним етапом у розвитку
середньовічного мистецтва.
Готичне мистецтво, що змінило романський стиль, відрізнялося високою художньою стильовою єдністю: домінуванням ліній, вертикалізмом композицій, віртуозним деталюванням, що підкорене логіці цілого,зв’язком
скульптури і архітектури.
Учні будують храми в готичному стилі.
Відродження
Учитель. На зміну похмурій добі Середньовіччя прийшла світла доба Відродження, коли почали відроджуватися традиції античності і в центрі
творів мистецтва знову стала людина.
На слайдах демонструються храми епохи Відродження.
Учень.
Культура доби Відродження була для людства неповторною цінністю.
Величезний розквіт відбувся в цей час в мистецтві живопису, а також
архітектурі і скульптурі. Ця культура була світською, значно менше догматичною, релігійною, ніж у середньовіччі. Вона звернулась до давньої
античної культури, слідів якої було багато в Італії.
Учні з власних тіл будують храми епохи Відродження.
Не можна не згадати скульптора цієї доби Мікеланджело Буонароті. Одна з
відомих його робіт – скульптура «Давид».
Культура Ренесансу – антифеодальна, гуманістична. Образ людини в творах
мистецтва конкретний і психологічний. Це період великих відкриттів.
Учитель. Після доби Відродження приходить слідуючий період розвитку людської цивілізації, що називається «Нові часи».
Бароко
На слайдах приклади архітектури бароко.
Учень. Стиль бароко виник в Італії ще в ХVІ столітті. Пов'язаний він ім’ям
великого архітектора Лоренцо Берніні. Термін «бароко» означає «незвичайний», «вигаданий». Для бароко характерні вигнуті форми,
поривчатість, драматизм,напруженість, велика кількість декору, що підкреслював велич і розкіш.
Прикладом всих цих ознак може бути церква Сан Карло в Римі та Андріївська церква в Києві. Ми знаємо, що в Україні цей період називають мазепинським бароко, так як гетьман Мазепа дуже багато уваги приділяв розвитку мистецтва в державі, а архітектурі – найбільше.
Цей стиль став придворним, він уславлював міць влади і церкви. Собори та палаци багато прикрашені скульптурою живописом, різноманітним декором.
Класицизм
На слайді приклади архітектури класицизму.
Учень. Класицизм – друге в історії мистецтва після доби Відродження
звернення до ідеалів античності. Класицизм був дуже регламентований та канонізований (обов’язкова золотисто-коричнева гама, античні та біблійні
сюжети). Класицизм в архітектурі характеризувався ясністю та простотою,
правильністю геометричних фігур. Як бачимо, це об’ємні споруди і на відміну
від стилю бароко прості і чіткі, що видно із зображень Лувра та Зимового палацу.
Прикладом скульптури доби Класицизму є Колона Слави у нашому
обласному центрі місті Полтаві.
Учитель. І останній період розвитку людської цивілізації – це «Новітні часи», представлені в архітектурі стилем модерн.
На слайдах сучасні будівлі архітектури.
Модернізм
Учень. Наприкінці ХІХ століття у Європі склався стиль модерн, що виник із потреби звільнитися від змішання стилів, із необхідності створити новий
стиль, що відповідав би сучасним потребам.
Найбільш цікаві досягнення цього стилю були в архітектурі та інтер’єрі.
Головна роль відводилась красивим плавним текучим лініям. Як оздоблення
використовувались рослинні мотиви: вигнуті стебла казкових квітів, похилені пелюстки, звивисті водорості, часто – жіночі фігури, крилаті феї.
Будувались споруди із індивідуальним виглядом та асиметричною композицією.
ІV. Підсумок уроку.
1. На дошці демонструються слайди, на яких зображені архітектурні будівлі,
учні називають стилі, до яких ці будівлі відносяться.
2. Бесіда за запитаннями:
- Які архітектурні композиції поділяються на жіночі та чоловічі?
- В яку добу використовувалися ордери?
- Чим відрізняється романський стиль від готичного?
- До яких традицій повертається мистецтво доби Відродження?
- Якому стилю властиві плавність і вгнутість ліній, а якому
Монументальність, чіткість і простота?
3. Заключне слово учителя
Протягом століть ростуть на землі нові і нові храми, вони є осередками віри і духовності, культури і надії. Коли людина починає втрачати надію, вона йде до храму. І величні інтер’єри давніх і відбудованих соборів повертають у людське життя надію на щастя і добро. Мерехтіння мозаїк, велич ікон і розписів, розкішні різьба та живопис, позолота і свічки справляють неповторне враження і надихають людину на віру і добро.
Великий гріх тим, хто насмілився ці храми руйнувати. Разом з ними зруйновано душу людини, її вікову культурну спадщину. І хвала тим людям, які ці храми відбудовують. Життя продовжується. Естетичні смаки не залишаються сталими. Все рухається, все змінюється…