Тема. Сторінками історії. О. Олесь «Ярослав Мудрий»
Мета. Продовжити ознайомлення учнів з творчістю Олександра Олеся,з уривками із його книги «Княжа Україна»; розширювати уявлення про історичне минуле. Навчити самостійно давати характеристики дійовій особі; розвивати навички свідомого виразного читання;збагачувати словниковий запас школярів;формувати оцінні судження; виховувати любов і повагу до історичного минулого нашої держави.
Обладнання. Портрет Ярослава Мудрого, ілюстрації Золотих воріт,церкви Святої Софії, Києво-Печерської Лаври, відео сюжет про Ярослава Мудрого,презентація,відео-фізкультхвилинка.
Хід уроку
I.Організація класу.
II.Перевірка домашнього завдання.
1.Виразне читання вірша «Наші предки-слов'яни» з підручника.
2.Гра «Швидко знайди та прочитай».
- Як оселялись наші предки-слов'яни?
- Хто ними керував?
- Як вони обирали того,хто ними керував?
- Що будував слов'янський народ?
- Як він оборонявся?
- Як ушановував мертвих героїв?
III. Повідомлення теми та мети уроку.
Продовжуємо знайомство з уривками книги «Княжа Україна» Олександра Олеся.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Бесіда та відео сюжет про князя Ярослава Мудрого.
- Прочитайте текст у підручнику на с. 39.
- Що ви запам'ятали з нього?
- А тепер послухайте ще дещо про Ярослава Мудрого.
Протягом усіх років правління князь Ярослав продовжував справу свого батька( Володимира Великого)і сприяв розповсюдженню та зміцненню Християнства. Вважається,що ним були складені правила суду,покарання за вбивство,крадіжку і образу,що стали першим писаним законом на Русі та відомі під назвою «Руської правди».
Величезні гроші витрачалися на придбання,переклад книг .Основу бібліотеки,створеної в храмі Софії Київської,складали книги перекладені з грецької. У 1028(30)році в Новгороді була заснована перша велика школа,в якій були зібрані 300 дітей священників і старост. У ній,за велінням Ярослава,почали «учити їх книгам».
Князювання Ярослава Мудрого було найбільш тривалим – 37 років.
2.Фізкультхвилинка (вправи для очей).
3.Комбіноване читання вірша: учитель+ учні.
4.Словникова робота.
Тлумачення слів.
Царгородом став – наче пишна,величава столиця стародавньої держави Візантії.
Берло – палиця, оздоблена коштовним камінням і різьбою,символ влади.
Жийте – живіть.
Читання слів «буксиром» із підручника: зруйнувавши, подастеся,тинятиметесь,чужоземні.
5.Самостійне читання вірша учнями( жучком).
6.Аналіз змісту та вибіркове читання вірша.
- Чи зрозуміли ви, у які часи князював Ярослав Мудрий?
- Як дбав Ярослав про Київ?
- Що він побудував?
- Як великий київський князь приймав посланців?
- Як розумієте вислів « У Європі честю мали…поріднитись з Ярославом»?
- У чому була вся мудрість Ярослава?
- Що заповів князь своїм синам?
7.Визначення головної думки вірша.
Уважно перечитайте заповідь князя синам. Поміркуйте над її змістом. Чи погоджуєтеся ви з думкою,що слова Ярослава Мудрого є повчальними й для нас,його далеких нащадків?
8.Фізкультхвилинка (мультимедіа).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Виразне читання вірша «Ярослав Мудрий».
2.Творче завдання.
- Пофантазуйте та складіть словесний портрет князя Ярослава.
- Яким ви його уявляєте?
3.Розгляд ілюстрацій у підручнику.
4.Тестування. Робота в парах.
1)Київ часів Ярослава Мудрого нагадував другий…
□Львів
□Новгород
□Царгород
2)Князь укріпив Київ…
□побудувавши навколо багато міст і містечок
□оточивши його великим залізним парканом
□обвівши валами, ровом,мурами
□виставивши довкруж великі війська
3)Ярослав Мудрий завів…
□розкішний двір
□ботанічний сад
□зоопарк
4)До правителя часто приїжджали…
□далекі й близькі родичі
□чужоземні посланці
□майстри та ремісники
5)Королі,князі,царі з Європи мали за честь…
□бути слугами князя
□поріднитись з Ярославом
□посилати йому дарунки
6)Слова з вірша Олександра Олеся «а незгода,наче вітер,все по полю рознесе» означають,що…
□зміниться клімат,погода
□можуть напасти вороги й завоювати рідну землю
□будуть витрачені великі кошти
VI.Підсумок уроку.
-Хто є автором книги «Княжа Україна»? Навіщо Олександр Олесь своїми віршами кличе читача до минулого нашої держави?
-Що мудрого ви візьмете для себе,для свого життя.
Так,діти,треба жити в мирі та злагоді між собою в родині,державі,з іншими народами». Як же це актуально в наш час! Це мудре послання звучить з уст князя Ярослава,прозваного недарма Мудрим, і через століття закликає нас думати не лише про себе,а й про інших.
VII. Домашнє завдання.
Виразно читати вірш с.39-41.